[WN] Westernleek vraagt advies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Westernleek vraagt advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:41

Hallo,

ik zit een beetje in dubio want wat wil ik nou, lekker verder proberen met dressuur (wat ik iets te veel.... hoe zeg ik dat? Ik hou niet van dat strakke en precieze, tenminste, niet dat op de wedstrijden).
Of eens western gaan uitproberen.

Nou ben ik de naam even kwijt, ik heb voornamelijk interesse in barell race en het type westernrijden waarbij je de spins en stops hebt, máár ik wil echt zeker weten of dit mijn ding is.
Nou wil ik sowieso ergens op een stal eens wat lessen gaan nemen (volgend jaar) maar eigenlijk wil ik ook in de gelegenheid komen om eens een barrel race (voor de lol en niet echt voor de race, gewoon om het doen) uit te proberen en de slides en spins etc, moet ik dan eerst een X-tijd trainen of -met de juiste instructies natuurlijk) kan ik op een ervaren paard stappen en dit eens uitproberen?

Oftewel, heb ik veel training nodig voor ik uberhaupt kan zeggen of het wat is, of kan ik ergens (waar?) vragen of ik na een paar keer lessen op een paard met alle knopjes kan stappen en dit eens uit kan proberen?

Het hangt namelijk af van het type paard dat ik ga kopen en wil daar natuurlijk niet langer mee wachten als echt nodig is :p.

troi

Re: Westernleek vraagt advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 08:15

De tak van sport die je bedoelt is reining. En of je dat direct kan doen hangt af van een aantal dingen waaronder jouw talent en aanleg.. Ik zou een goede reining stal bij jouw inde buurt opzoeken en dezelfde vragen stellen dan nodigen ze je vast eens uit en kun je wat proberen. Je merkt vrij vlug of je het wat vindt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:01

Ga eens naar enkele wedstrijden kijken zo zie je ruiters en paarden bezig van verschillende niveau's.
Reining staat op het programma bij de meeste western wedstrijden, bij de NRHA wordt er uitsluitend reining gereden. Barrel race wedstrijden worden er in Belgie en Nederland zelden georganiseerd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:56

Xyris schreef:
Hallo,

ik zit een beetje in dubio want wat wil ik nou, lekker verder proberen met dressuur (wat ik iets te veel.... hoe zeg ik dat? Ik hou niet van dat strakke en precieze, tenminste, niet dat op de wedstrijden).

Ik wil je niet ontmoedigen maar de tak van sport die jij uitzoekt is de reining en dat is bijna alleen maar dressuur! Ok, dan wel met losse teugel maar wel degelijk strak en precies en er gaat een bult training aan vooraf waar je U tegen zegt....

Barrelrace is niet te vergelijken met reining en ik zou ze ook niet doorelkaar willen doen als je je reining paard goed wilt houden, het bijt elkaar een beetje. Ook daar gaat een berg training aan vooraf wil je het goed doen en je paard heel houden.

Dus welke tak je ook gaat proberen, dresseren moet je altijd! ;)
Zoals al gezegd, ga eens op een reiningstal kijken en neem een paar lessen. In de sticky bovenaan dit forum vindt je diverse trainingstallen en lesmogelijkheden.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:25

Thanks voor de info en inderdaad, ik bedoel reining.

Dressuur vind ik niet erg maar ik hou niet zo van het *strak in pak* en de sfeer bij dressuurwedstrijden, laat mij en het paard maar lekker lol hebben in een wat lossere omgeving en ik hou toch van een beetje meer pit..

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:24

Nog even een ander vraagje, ik dacht altijd dat het advies was dat als je western ging rijden, je het beste met een quarter/paint kan starten, is dat nou echt wel nodig? Wat zijn de nadelen van een ander paard?

Er is nl een ander paardje waar ik wel aan zit te denken, tis echter een half papier kwpn en ik geloof dat ferro? of ferrero of zoiets erin zit, springt leuk, loopt mooi, 2,5 jaar... Wel erg moeilijk in de omgang.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:28

Xyris schreef:
Nog even een ander vraagje, ik dacht altijd dat het advies was dat als je western ging rijden, je het beste met een quarter/paint kan starten, is dat nou echt wel nodig? Wat zijn de nadelen van een ander paard?

Er is nl een ander paardje waar ik wel aan zit te denken, tis echter een half papier kwpn en ik geloof dat ferro? of ferrero of zoiets erin zit, springt leuk, loopt mooi, 2,5 jaar... Wel erg moeilijk in de omgang.

En dan wil je reining gaan doen?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:28

Ja, ik denk dat dat niet werkt he? (tenminste, dat is wat mij altijd is verteld) Ik heb dit paardje aangeboden gekregen, tis nu mijn verzorgpaard, dus vandaar, ik wil zeker weten dat ik de juiste keuze maak.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:31

Xyris schreef:
Ja, ik denk dat dat niet werkt he? (tenminste, dat is wat mij altijd is verteld) Ik heb dit paardje aangeboden gekregen, tis nu mijn verzorgpaard, dus vandaar, ik wil zeker weten dat ik de juiste keuze maak.

Als je reining wilt gaan rijden kan je het beste kiezen voor een paard wat daar voor gebouwd is. Reining is een tak van sport die veel lichamelijke inzet van een paard kan vergen. Daar kan je dus het beste een paard voor kiezen dat daarop gebouwd is. Dat wil ook zeggen dat niet elke paint of quarter daarvoor geschikt is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:34

In principe zijn deze paarden ervoor gefokt (met specifieke lijnen voor elke specifieke discipline, pleasure paarden zijn anders gebouwd dan reining paarden), wil niet zeggen dat je met een ander ras niet western kan rijden maar het is wat meer een kwestie van goed kijken welke aanleg dat specifieke paardje heeft, net als dat ze voor springen niet aanraden om een draver te kopen maar dat er best dravers zijn die leuk kunnen springen (moet je alleen wel goed zoeken). Zo vindt ik het bijvoorbeeld heel prettig dat een western paardje een vlakke draf heeft omdat je vaak veel doorzit in de draf en dat dan wel zo comfortabel is, dat vindt je vlugger bij een QPA dan bij een kwpn-er (ik noem maar wat). Wat bij een KWPN-er leuk lopen is is vaak niet gewenst bij een western paardje (vlotte draf met flink knie-actie, hoge fiere hoofdhouding ik noem maar wat).
Verder op praktisch niveau zijn veel western wedstrijden rassen wedstrijden, met een niet QPA ben je beperkt tot WRAN shows, niet erg natuurlijk maar beperkt je mogelijkheden wel wat.
Als ik jou was zou ik me eerst gaan verdiepen in wat je echt graag wilt (er zit nogal wat verschil in de eisen aan een paard tussen de verschillende disciplines, zo is reining met een lang hoog minder wendbaar paard toch een stuk moeilijker dan met een korte flexibele pony) en dan pas na een tijdje besluiten wat voor paardje je wilt. Het zou zonde als je ene paard koopt en tot de ontdekking komt dat die volkomen ongeschikt is voor het doel dat jij in gedachten hebt.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:43

Om erachter te komen wat je wilt kan je best op ervaren lespaarden stappen. Ik heb nu al even een bijrijdpaardje maar wil er straks zelf een. Ik wist ook niet welke discipline ik nu het leuktste vond heb een aantal lessen gevolgd. Zelf vind ik allround toch het leukste (denk ik :D ) Dus van te voren gaan proberen en dan pas je paard kopen!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:56

Xyris schreef:

Het grote pluspunt van quarters en paints is hun karakter, de overgrote meerderheid heeft een rustig, cool karakter. In combinatie met de rustige rijstijl en meer aandacht voor het opvoedingsaspect geeft dit een veel aangenamere omgang tussen paard en ruiter.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 11:45

Ja ik begrijp het, thanks, ik had al het vermoeden dat mijn verzorgpaard niet zou werken voor reining etc, wilde het gewoon zeker weten zodat ik geen spijt zou krijgen welke keuze ik ook zou maken, maar rustige rijstijl, dan bedoel je zeker niet reining toch? Ik vind dat er vrij pittig uit zien.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:20

Ja wel dan bedoelt ze wel degelijk ook Reining. Het ziet er vol aktie uit maar om daar te komen moet je paard leren aan en uit te schakelen. Het moet leren wachten mag niet heet worden enz enz enz. Dus zeker voor deze explosieve vorm van rijden heb je veel rust nodig! Lijkt vreemd maar is het niet.
Met een heet hoofd kun je onmogelijk die versnellingen en weer vertragingen voor elkaar krijgen!

Zoals jij Reining ziet is dus een van de grootste misvattingen die er maar is.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:38

Gewoon eens lessen gaan nemen op een goede westernstal.
Dat is een goede manier om te leren wat 'western rijden' nou eigenlijk echt is. Reining ziet er spectaculair uit op Youtube en wedstrijden, maar vereist heel veel training van jou en je paard. Ik sluit me ook helemaal aan bij Adrienne.

Dus ga eerst eens lekker lessen en kennis maken met alle facetten van western rijden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:12

Xyris schreef:
Ja ik begrijp het, thanks, ik had al het vermoeden dat mijn verzorgpaard niet zou werken voor reining etc, wilde het gewoon zeker weten zodat ik geen spijt zou krijgen welke keuze ik ook zou maken, maar rustige rijstijl, dan bedoel je zeker niet reining toch? Ik vind dat er vrij pittig uit zien.

Met rustige rijstijl verwijs ik niet naar wedstrijddisciplinnes maar naar de communicatie tussen ruiter en paard tijdens het rijden, deze gebeurt op een veel rustigere wijze dan bij het engels rijden.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:34

Hmm, thanks alot! Ik zal zeker lessen gaan rijden en alle takken eens uitproberen (rijden dan) thanks voor de info!!

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:43

Ik woon ook in Bussum en mijn paardje staat bij Ed Gosen in Woudenberg...hij heeft een aantal leuke lespaardjes waarop je waarschijnlijk wel een les zou kunnen volgen om eens te kunnen 'proeven' van het westernrijden....

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:13

yoni1 schreef:
Om erachter te komen wat je wilt kan je best op ervaren lespaarden stappen.
Wou ik ook zeggen inderdaad :j En die ervaren paardjes kunnen jou dan als het ware leren wat jij het leukst vindt om te doen!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 09:37

Thanks alot! Moet ik dat maar eens gaan doen :) ik ben heel benieuwd!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:42

Xyris schreef:
Thanks alot! Moet ik dat maar eens gaan doen :) ik ben heel benieuwd!

Wel goed opletten en eerst goed nadenken want ..........;
western riding is zwaar verslavend............
maar er zijn alleen maar leuke nevenwerkingen ;) ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:06

MarcR schreef:
Met rustige rijstijl verwijs ik niet naar wedstrijddisciplinnes maar naar de communicatie tussen ruiter en paard tijdens het rijden, deze gebeurt op een veel rustigere wijze dan bij het engels rijden.

whahaha, ik lig alweer in een deuk hier :))

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:28

Romkabouter schreef:
MarcR schreef:

whahaha, ik lig alweer in een deuk hier :))

Ja dat is idd een utopia !