[WN] hoe en wat halter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HANKS_WHITE

hoe en wat halter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:11

ik vroeg me af of het leuk zou zijn als ik met mijn veulen eens een halter wedstrijdje zou doen komend jaar ofzo,
nu HET probleem is....... ik ken er helemaal niks van ^)

just is nu 5 maanden oud en het is een SPB hengstje,
kunnen jullie me op weg helpen???????

ik heb geen idee waar te beginnen...
en met wat....

hij loopt ondertussen al redelijk braaf aan het halstertje dus dat is al iets :D

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:56

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:34

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:11

je moet idd je veulen leren stilstaan en dan het liefst vierkant.
mee draven, stappen, en de tandjes moet je kunnen laten zien zonder dat je meteen naar het plafond ofzo moet ;)
ik heb met mijn merrie gewoon eerst netjes naast me leren stappen (lees tussen haar hoofd en schouder inlopen) ondertussen ook nog leren stil staan en toen uitgebruid naar kleine stukjes draven en op het comando 'square' vierkant staan. zij pikte het heel snel op succes ;)

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 15:49

IndianVegas schreef:
mee draven, stappen, en de tandjes moet je kunnen laten zien zonder dat je meteen naar het plafond ofzo moet ;)
ik heb met mijn merrie gewoon eerst netjes naast me leren stappen (lees tussen haar hoofd en schouder inlopen) ondertussen ook nog leren stil staan en toen uitgebruid naar kleine stukjes draven en op het comando 'square' vierkant staan. zij pikte het heel snel op succes ;)

misschien een domme vraag... is dat goed gelukt met dat commando square??
geen idee hoe ik hem dat aan zijn verstand moet peuteren,maar op zich is het een goed plan,heb je misschien een tip?? :D
lijkt me moeilijk voor een paard om te snappen dat hij vierkant staat,tenminste als ik me bedenk wat hij allemaal ziet en hoort enzo dan kan ik me voorstellen dat zijn hoefjes het laatste zijn in zijn gedachten. ;)

thillie

Re: hoe en wat halter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:57

ik heb net een paardje geleerd om vierkant te staan en geloof mij op een gegeven moment valt het kwartje.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:50

Alleen maar 1001x doen :D Ik zeg gewoon "ga eens mooi staan" en zet dan ondertussen haar voeten netjes naast elkaar. Dan weer wegdraven, stoppen, kijken: nee, mooi staan.. en dat dan tig keer ;)

Als ze dan mooi staat meteen belonen met een brokje of koekje, dan werkte bij mij erg goed *D
Natuurlijk moet je paard niet gaan bedelen, dan ben je dáár weer zoet mee om 't af te leren }>

Echt, heel veel doen en met zo'n kleintje liever 5x 2 minuten per dag dan 1x 15 minuten, zolang kan hij zn aandacht niet bij jou houden! Heel veel succes, misschien zien we je volgend jaar wel bij de Paintjes!

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:58

ik heb het op een andere manier geleerd.
Stilzetten een aantal pasjes backup en dan zo dat het achterbeen aan de kant waar je staat naar achteren is.
Dan proberen een stapje naar voren zodra het been naast het andere been is zeg je whoa dan een weer 1 pasje naar achteren en dan weer zodra het been naast het andere been is whoa. En dat herhaal je telkens op een gegeven moment zul je zien dat de pasjes steeds kleiner worden.
Pepper snapte er eerst geen hol van maar op een gegeven moment staan ze vierkant en dan uitgebreid belonen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:01

dropje2 schreef:
Ik zeg gewoon "ga eens mooi staan"

Hahahahaha! _O- ik gebruik hetzelfde commando voor mijn SPB merrie :))

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:40

HANKS_WHITE schreef:
IndianVegas schreef:

misschien een domme vraag... is dat goed gelukt met dat commando square??
geen idee hoe ik hem dat aan zijn verstand moet peuteren,maar op zich is het een goed plan,heb je misschien een tip?? :D
lijkt me moeilijk voor een paard om te snappen dat hij vierkant staat,tenminste als ik me bedenk wat hij allemaal ziet en hoort enzo dan kan ik me voorstellen dat zijn hoefjes het laatste zijn in zijn gedachten. ;)

ja het werkt goed hoor..
ik zeg eerste wel whoa en dan pas square.. (doe ik automatish) maar nu gaat het eigenlijk al bij whoa.. maar ik ben het er gaan leren door eerst 2 benen naast elkaar te laten staan (moest ze zelf doen) en dan prober later4 te doen het haar voetje noooooit op hoeven tillen..
nu moet ik wel zeggen dat ze alles wel snel oppikt want een piveua had ze ook binnen 5 minuten onder de knie..

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:54

Ik heb geen veulen meer, maar ik eis gewoon elke keer dat ik ergens halt hou dat hij vierkant gaat staan. Dus smorgens bij het naar buiten gaan moet hij eerst buiten de stal vierkant staan, waarna ik zijn regendek op doe. S'avonds omgekeerd net zo. Omdat het nu routine wordt, gaat hij vaak maar gelijk (of zo snel mogelijk) vierkant staan, want dan is hij van het gezeur af en mag hij sneller naar wei of stal :D

Paarden zijn nu eenmaal gewoontedieren, daar kun je mooi gebruik van maken!

Ik zeg overigens geen commando erbij, maar ga wel altijd in de 'showhouding' staan als hij vierkant moet opstellen. Zo leert hij ook de link met vierkant moeten staan met jouw lichaamshouding te associëren! Dus naast het hoofd schuin richting de voorhand gaan staan, voeten bij elkaar. Punten van je schoenen richting de schouder van je paard. En je armen een beetje gestrekt. Staat hij eenmaal vierkant dan kan ik ook gewoon mijn houding veranderen zonder dat hij nog verstapt.

Ik geef kleine aanwijzingen met het halstertouw, heel dicht bij het hoofd. Wil je de achterbenen bedienen, doe het paardenhoofd iets hoger (door je hand onder de kin omhoog te duwen), voor de voorbenen laat je het hoofd in de normale positie. Probeer met hele kleine aanwijzingen piepkleine stapjes te laten corrigeren. Geeft niks als het in het begin een kwartier duurt. Gelijk stoppen en belonen zodra hij stilstaat en niet meer verder oefenen. Pas later op de dag weer. Corrigeer trouwens altijd eerst de achterbenen en daarna de voorbenen.

Wen hem wel aan dat je ook alle beentjes met de hand kan verzetten, maar maak daar met oefenen niet teveel gebruik van. Daar wordt hij alleen maar gemakzuchtig van. Als hij het idee snapt van vierkant stilstaan, kun je het op een show altijd optimaliseren door even een been met de hand perfect te zetten.

Zodra het steeds sneller lukt om hem vierkant te zetten kun je verder oefenen door hem ook eventjes zo te laten staan.
Staat hij eenmaal als een huis, dan kun je nog met een lekkernij leren om echt te showen! Ik zou verder geen snoepjes gebruiken. Een beloning door je stem en nog beter door te stoppen met oefenen werkt zeker net zo goed en heb je het snoepje straks nog op de show voor dat laatste beetje extra! ;)

Heb veel geduld! Sommige hebben het zo door, anderen moet je het bij blijven herhalen ;)
Succes!

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 20:50

heel erg bedankt allemaal,nu weet ik wat te doen de komende tijd met die kleine :)
ben benieuwd of hij het snel oppikt,ik mag niet klagen want hij pakt alles eigenlijk super op, ben blij met hem!!
heeft het eigenlijk zin om die 11jarige ook eens mee te nemen naar de halter??
ben eigenlijk wel eens benieuwd wat ze over hem te melden hebben, krijg je dat gezegd of een formulier met bevindingen van de jury??

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:45

Nee, HW, je krijgt geen beoordelingsformulier, maar als je veulen geplaatst wordt weet je in ieder geval dat hij in de smaak valt bij de jury. Maar.. een jury is ook maar eens mens dus de ene zal hem mooi vinden en de ander niet. :D

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:20

ik ben begonnen met oefenen :D
wonder boven wonder gaat die kleine aap al uit zijn eigen altijd vierkant staan 8-)
dus veel is er niet te corrigeren, ben hem aan het leren aan de hand ook een stukje te draven,
tandjes laat hij goed bekijken,binnenkort eens een filmpje maken dan kunnen jullie oordelen ;)

hank is ook de pineut uiteraard,die heeft het wat moeilijker met vierkant staan maar we maken er het beste van.
je moet ergens beginnen :+

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:02

Wat leuk dat hij het zo goed oppakt en eigenlijk al vanzelf doet! Dat belooft wat :D En Hank moet er nog wat aan wennen joh, die denkt natuurlijk: waar is dit ineens goed voor? ;)

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:08

In ieder geval heel veel succes

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:51

hey HW, je hebt helemaal geen foto's van je beessies op je profiel staan. jammer.

ik zelf heb helemaal geen ervaring met halteren. ikzelf vind het ook niet een interessant onderdeel.
leuk dat je kerel het zo snel oppikt. dat maakt het oefenen wel leuker. succes en hou ons op de hoogte he?

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:29

Paintless schreef:
hey HW, je hebt helemaal geen foto's van je beessies op je profiel staan. jammer.

ik zelf heb helemaal geen ervaring met halteren. ikzelf vind het ook niet een interessant onderdeel.
leuk dat je kerel het zo snel oppikt. dat maakt het oefenen wel leuker. succes en hou ons op de hoogte he?

[WN-ITP] hanks white en gp just something hot

dan zal ik dat dringend eens moeten aanpassen he ;)
hij pakt alles super op
hij kan al vast staan aan een touw zonder enig verzet,en ondertussen doe ik de stal,
hij geeft alle 4 zijn voetjes netjes,
de smid is al geweest en dat ging heel goed,hebben hem maar één keer moeten tackelen:)
hij heeft nu ook een vlechtje in zn staartje :D
hij loopt ook al samen met hank naar de bak toe
just rechts en hank links
ze spelen fijn met elkaar en doen niet gemeen,hank heeft er wel lol in om die kleine te drijven
just is wel een beetje erg lui aangelegd en draaft blijkbaar erg graag :+