[WN] Rijprobleem: wiebelbenen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Rijprobleem: wiebelbenen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:59

Beste allemaal, hulp is gewenst!
Zoals sommigen wellicht weten, rijd ik sinds 2002 ongeveer nu western. Ik heb een heerlijk op maat gemaakt zadel van Louis (Vaquero) en een prachtig hoofdstel gemaakt door Masja van Lucky Leather.
Heb veel les gehad in Hoenderloo, en met mijn eigen paardje een jaar of wat les gehad in de buurt.
Nu heb ik 1 probleem, dat ik maar niet opgelost krijg, en dat zijn mijn wiebelbenen.
Mijn paardje Dancer is een New Forest van rond de 1.45. Zelf ben ik rond de 1.72
Misschien een beetje groot, maar ach, hij kan me nog prima dragen en we hebben lol samen.
Doorzitten gaat op Dancer niet zo goed, het is een enorm wiebel- en schudpaard, en zit dus niet lekker. Ik rijd daarom bijna altijd licht (jaja, niet western, jammer dan), en ik krijg het dan maar niet voor elkaar om mijn benen mooi stil te houden. Heb al van alles geprobeerd, met de beugels uit kan ik ze overigens prima stilhouden! Maar om nou altijd zonder beugels te rijden...

Waar zou dit aan kunnen liggen, en wie heeft er de gouden tip?

Tat_jana

Re: Rijprobleem: wiebelbenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:01

ik denk dat dit komt omdat je waarscheinlijk je beugels te kort heb ( kan niets zeggen zonder foto )
je zoekt dan toch je steun in de beugels en gaat zeg maar licht staan in je beugels.
probeer je benen te ontspannen en te doen alsof je beugels er niet zijn :)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 14:17

Hierbij een foto (is al wat ouder, van een jaar of 3 geleden, maar zadel en houding is niet veranderd):
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:32

Vraag eens of iemand wil kijken tijdens het rijden.

Grappig, ik heb zelf een NF van 1.42m en ben 1.68m. Mijn NF kan super zitten als hij fijn en laag loopt. Op moeilijkere momenten is dat wel ietsjes minder soms. Als ik bijv al veel in stap heb gedaan, zit ik meteen door bij draven. Als ik echt in draf ga losrijden rij ik ook gewoon licht. Dat doen heel veel westernruiters hoor, dus maak je daar maar niet druk over.

Zijn galop was slecht, maar is met de jaren steeds beter geworden. Alleen ik heb een slechte kant en had dus duidelijk houdings problemen. Nu heeft mijn vriend me steeds aangepakt ermee en let ik er meer op wat echt scheelt.

Anders een zitles volgen of eens meedoen aan een clinic balanced riding bijv als je op pad kan????

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:36

Ik krijg juist wiebelbenen als mn beugels te lang zijn.. :P dus ik zou zeggen beugels eens iets korter proberen :)

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:21

Tat_jana schreef:
probeer je benen te ontspannen en te doen alsof je beugels er niet zijn :)

Kan het zijn dat je inderdaad misschien teveel bezig bent met de beugels aan voeten te 'houden'?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:42

Het klinkt mij als een zitprobleem. Toen ik van jaren Engels naar Western overschakelde had ik daar ook erge moeite mee!
Gewoon omdat ik erg moest wennen aan een nieuwe rijstijl, nieuw zadel, etc. Ik kon niet meer goed doorzitten en verloor m'n beugels.

Wat mij erg heeft geholpen is heel veel staan in de beugels in de goede houding. Dus bij elke gang, bij overgangen, bij stops, back-up.
Mijn instructrice lette op mijn houding terwijl ik aan het lijden (met lange ij ;) ) was. Dat heeft wel veel gedaan voor mijn balans en zit.
Ook lichtrijden zonder beugels en dat soort marteloefeningen hebben bij mij goed geholpen. Nu heb ik ook veel minder last van wiebelbenen.
Misschien dus iets voor jou?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:37

Ik vind op de foto je beugels erg lang, misschien toch eens wat korter doen? Ik denk dat je dan een stuk rustiger kan zitten.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:09

neem eens een centered riding les dat is een openbaring!!!! waarschijnlijk doe je 'gewoon' teveel moeite om licht te rijden waardoor je juist je paard en jezelf in de weg zit. en idd beugels mogen wel korter ja.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:35

ik denk dat het aan je zadel en hoofdstel ligt _O- _O- _O- _O- _O- :+ :+

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:35

Centered riding is niet nodig,gewoon een ander zadel,je zit strak tegen de cantle,zo zit je nooit goed en zal zich ergens in uiten.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:40

quarterH schreef:
ik denk dat het aan je zadel en hoofdstel ligt _O- _O- _O- _O- _O- :+ :+

:D

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:01

Ik vind je niet te lang hoor ;) Misschien je beugels toch een gaatje korter. Ik dacht eerst ook dat ik wel goed zat maar eentje korter zat ik toch beter.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 11:28

Beugels korter ja? Ik heb altijd gehoord van iedereen dat je met western je beugels juist zo lang mogelijk moet doen. Dat je nog net niet op je tenen aan het lichtrijden bent zeg maar.
Korter kan ik natuurlijk altijd proberen.
Voor de lolbroeken onder ons :D : De uitleg van het zadel staat erbij zodat iedereen weet dat ik geen flutzadel heb waar het aan kan liggen ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:46

De beugels horen in principe te hangen ter hoogte van je hiel.
Anders kun je niet correct druk uitoefenen met benen en gewicht.

Niet 'zo lang mogelijk' dus :D
Als ik je foto bekijk lijkt het dus alsof je idd wat te lang zit.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:57

als ik mn beugels te lang heb ga ik ook heel erg met mn benen heen en weer , ik heb met buitenrijden mn beugels dan ook een stuk korter dan in de bak omdat ik buiten veel lichtrij.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:03

Ik rijd geen western, maar ik ben een dressuurmuts en ik heb ook wiebelbenen en bij mij komt het doordat ik mijn bovenbenen en knieen teveel aanknijp, daardoor kunnen de onderbenen heel makkelijk gaan wiebelen. Ik probeer dus losser te gaan zitten. Extra je best doen om je benen stil te houden heeft geen zin, dan ga je vaak alleen nog maar meer knijpen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:34

Majo schreef:
Beugels korter ja? Ik heb altijd gehoord van iedereen dat je met western je beugels juist zo lang mogelijk moet doen. Dat je nog net niet op je tenen aan het lichtrijden bent zeg maar.
Korter kan ik natuurlijk altijd proberen.
Voor de lolbroeken onder ons :D : De uitleg van het zadel staat erbij zodat iedereen weet dat ik geen flutzadel heb waar het aan kan liggen ;)

ik denk dat je die conclusie iets te makkelijk en snel trekt......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:46

Merk zadel zegt niets. Onze Leo heeft eenzelfde merk zadel en dat ligt er goed op en Dick rijdt er lekker mee, maar ik kan er echt voor geen meter in zitten. Ik kan mijn bekken er niet in kantelen en dat heeft grote (nadelige) gevolgen voor mijn zit. Of ik m'n beugels dan kort of lang doe maakt geen reet uit, probleem zit in de heup, niet in beenlengte. Zadel is een recreatiezadel, gemaakt om mee buiten te rijden en licht te rijden, niet voor westernriding. Geen ramp dus dat ik er niet lekker in zit, want het is ook niet voor mij bedoeld :D Als ik hem een zadel had laten bouwen had ik andere wensen gehad :j

Ik weet niet hoe jouw zadel gebouwd is? Als jij Louis verteld hebt dat je veel buiten wilt rijden ermee en dan lichtrijdt, dan heeft 'ie jouw zit ook anders gemaakt als dat je opdracht hebt gegeven voor (ik noem maar even wat) een pleasure-zit.

Overigens zeg ik niet dat het aan je zadel ligt, is slechts reactie op je opmerking over wat voor zadel het is.
Kan ook gewoon aan je eigen zit liggen (Bekken niet juist gepositioneerd, onderrug te strak/hol etc), of bv aan hoe je je paard laat lopen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 16:40

Sonja schreef:
Ik weet niet hoe jouw zadel gebouwd is? Als jij Louis verteld hebt dat je veel buiten wilt rijden ermee en dan lichtrijdt, dan heeft 'ie jouw zit ook anders gemaakt als dat je opdracht hebt gegeven voor (ik noem maar even wat) een pleasure-zit.
Yep, hebben we het uitgebreid over gehad. Omdat mijn pony een mega schoft heeft en ik lekker veel buiten wil rijden met veel heuvelgebied, heeft hij ook een zadel gemaakt met een beweegbare boom. Het is geen flextree, maar wel zoiets. Dus hij heeft er rekening mee gehouden.

Sonja schreef:
Overigens zeg ik niet dat het aan je zadel ligt, is slechts reactie op je opmerking over wat voor zadel het is.
Kan ook gewoon aan je eigen zit liggen (Bekken niet juist gepositioneerd, onderrug te strak/hol etc), of bv aan hoe je je paard laat lopen.

Om heel eerlijk te zijn, als ik buiten rijd, moet hij zelf weten hoe hij loopt. Ik geef alleen stap, draf of galop aan, en heb de teugels zo los mogelijk. Ik pak ze alleen op als de rem of het stuur eventjes stuk is.
In de bak probeer ik netjes te zitten, maar 'kont naar achter, borst vooruit' kan en doe ik niet. Ik zit gewoon lekker, geen zoutzak maar niet zoals pleasure ruiters zo prachtig kunnen zitten. Ik zit... nou ja, ik zit.

Die tip van de kortere beugels ga ik vanavond meteen uitproberen!

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:23

ik denk dat je idd je beugels eens een gaatje korter moet zetten,zeker met lichtrijden ga je je voeten vooruit duwen als ik naar je zit kijk op de foto.. is niet negatief bedoeld he is enkel hoe ik het denk te zien ;)
en anders je beugels eens beperkte bewegingsruimte geven...
met touwtjes aan de singel vastzetten... (heb ik vroeger wel eens gezien dat ze dat deden om dit probleem op te lossen) of het werkt weet ik niet (met vastzetten bedoel ik op een afstand van het paard als ze gewoon naar beneden hangen,dus niet tegen het paard aan)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:38

Beugels mogen zeker twee gaten korter,een paard is geen harley davidson, maar je zit wel tegen je cantle aan en dat komt je zit niet ten goede,dus vang je het of boven of onderaan op, evenwicht is het denk ik zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:52

Hoe korter je je beugels maakt des te meer ga je achterin een zadel zitten en des te moeilijker wordt het lichtrijden.
Hang je been los langs je beugel en kijk waar je met een licht opgetrokken teen uitkomt qua beugelhoogte.

probeer eens of je wat ruimte hebt om de beugelriem in het zadel te bewegen (naar voren of achteren). Vaak is de sleuf breder als de riem en kun je op die manier een manier van zitten uitproberen die jou beter ligt.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 09:26

Nou, gisteren de tip van de kortere beugels opgevolgd, ik heb ze beide 1 gat korter gemaakt (wat.. ahum.. letterlijk nogal stroef verliep..). Ik had in stap het idee dat ik met mijn knieen in mijn nek lag, omdat ik jaren met deze lange beugels gereden heb. Met lichtrijden en galopperen had ik nu wel het idee dat ik iets meer in mijn zadel bleef. Ik hoefde iets minder te knijpen om in het zadel geplakt te blijven en zoals dubbeldun zegt: ik zat wat meer achter in het zadel. Zat eigenlijk wel lekker! Alleen in stap vind ik het dus echt niet lekker zitten. Het wiebelen werd er wel ietsje minder door, en mijn zadel kraakte minder door de kortere beugels. Ik wiebelde wel nog steeds, maar minder al. Dus stap 1 is gezet! Ik merkte trouwens na er heel bewust op te letten ook, dat ik erg veel wiebel omdat ik mijn paard de hele tijd aan moet sporen. Dat moet niet, maar dat vinden mijn benen wel. Ik heb gisteren heel bewust op gelet om mijn benen proberen stil te houden, en hoe harder ik ermee bezig was, hoe langzamer Dancer steeds ging lopen. Dan moest ik hem weer aansporen om door te lopen, en begon het wiebelen weer. Het is een soort circel die steeds blijft, dus wellicht kan het ook zijn dat ik wat terug naar de basis moet en hem door moet laten lopen, zonder constant aan te hoeven sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:28

Tegen het kraken: zadel op z'n kop leggen en talkpoeder overal tussen schudden. Zadel goed schudden om het poeder te verspreiden. Einde gekraak :j