[WN] ouders vinden western maar niks.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alnieno

ouders vinden western maar niks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:07

Hoi :D ,

Ik ben net overgestapt naar western, maar mijn moeder en stiefvader zien het niet zitten..

Ik zal even het hele verhaal vertellen ;)
ik heb western altijd wel geweldig gevonden, maar hat was altijd onmogelijk om over te stappen. (geen les etc.)
maar deze zomer heb ik mijn stiefzusje en stiefmoeder (de nieuwe vriendin van mijn vader en haar dochter) leren kennen en mijn stiefsusje had al een paar westernlessen gehad, dus ik ging een keertje mee. nou geweldig! dus thuis (woon bij me moeder) met mijn hafje ook maar begonnen. ik heb alleen als ik bij mijn vader ben westernles op andere paarden, en thuis probeer ik maar wat.

en nu het probleem :Y)
mijn moeder en stiefvader vinden het westernrijden maar 'rodeo gedoe en niks voor mij en mijn haflinger, want haflingers kunnen dat niet en het is veel te duur en te ver weg om te gaan lessen en het is vast maar een fase...' Ik rijd overgins zonder zadel omdat ik op moment geen zadel heb, maar het idee van mijn moeder is dus om ons dressuurzadel die niet past om te ruilen voor een ander zadel die wel past, maar dan wel een engels zadel.. ik weet dat je niet per se een westernzadel nodig hebt om western te rijden, maar toch :Y) .. zelfde geld voor lessen, ik heb nu dressuurles en mag geen westernles omdat dat te verweg/te duur/je hebt een haflinger en ga zo maar door.

dus, hebben jullie goede argumenten/tips om mijn ouders te overtuigen??

groetjes :evaw:

Bijke

Re: ouders vinden western maar niks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:10

Misschien is het een optie om ze eens mee te nemen als je westernles hebt (of uit te nodigen om te komen kijken) zodat ze kunnen zien dat het geen rodeo is?

Foto's van de zogenaamde 'alpenquarters' tonen (en eventueel filmpjes) zou ze misschien ook moeten kunnen overtuigen dat Haflingers ervoor geschikt zijn.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:14

wat bijke zecht...

Haflinger zijn absoluut weg geschikt voor western... Zels monty roberts heeft er een waar hij mee rijd...

gewoon een keertje meenemen aar zo'n les, en als jij dresuuur lijft rijden maar je vind het niks, dan word jij op een gegeven moment ook niet echt happy... Leg ze dat gewoon uit...

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:18

Hey Nien, ik denk dat in jou geval ze niet even langs komen om te komen kijken, maar we zouden tijdens de les misschien wel kunnen filmen zodat ze inderdaad zien dat het geen rodeo is..

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:20

heey ivy!
kijken is in deze situatie niet heel geschikt nee (iets te complex/raar te vertellen op internet)
maar ik ga wel even zoeken op youtube en miss idd een keertje filmen..

bedankt voor jullie reaties! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:23

Je kan ze ook op youtube filmpjes laten zien van leuke trail/pleasure onderdelen. Ook een reining proef van kwaliteit ziet er lang niet uit als een rodeo :n Mss moet je ze ook eens een filmpje van Anky op Whizashiningwalla laten zien, kan je zeggen dat Anky het ook doet en dat het dus wel ok is :Y)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:29

moet je een zien! heb het filmpje gevonden!!!

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:30

Misschien een idee om een baantje te gaan nemen en dat je zelf wat kan gaan sparenof kopen.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:31

Persoonlijke zou ik ze geen filmpjes laten zien met alleen maar galop ;) Ik denk dat dat hun vooroordelen alleen zal versterken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:35

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:49

Ach.... het zijn niet alleen jouw ouders die zo bekrompen denken hoor!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:41

Neem ze eens enkele keren mee naar een western wedstrijd waar meer dan alleen reining wordt gereden. Zo kunnen ze kennismaken met het rijden, de paarden, de mensen en de sfeer bij zo een wedstrijd.
De kans is groot dat ze verkocht zijn.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:10

hoi allemaal!

dankjullie wel voor de reacties! flimpjes laar ik zeker nog een keer zien, maar nu even niet, heb een heel gesprek met ze gehad..
om een lang verhaal kort te maken kwam het er opneer dat ze denken dat het gewoon een fase is en niks voor mijn, en dat ik niet zomaar het van mijzelf aan kan leren en dat lessen te ver zijn. daar hebben ze wel een punt, maar de rest van hun argumenten.. tja.

ik denk dat het een goed idee is om een keertje naar een wedstrijd ofzo te gaan! ga het zeker voorlegen later deze week (anders koken ze over :+ )

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:17

Horse_Driver schreef:
en het is veel te duur en te ver weg om te gaan lessen

Dat zal het probleem wel zijn ;)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:20

Is er geen mogelijkheid om goed te sparen voor lessen en dan 1x in de maand les te nemen van een instructeur die langs komt?
Ik vind haflingers van die beestjes die overal geschikt voor zijn: dressuur, voor de kar en western (juist dan zijn ze zo stoer), alleen in de springsport zie je ze volgens mij minder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:21

Als je ouders het niet goed vinden omdat ze denken dat het een fase is, kun je antwoorden dat het hele leven een fase is, en daarbij nog tekort om je dingen te gaan ontzeggen die je heel graag zou willen doen. Zeg dat Western je altijd al heeft getrokken, en dat het nemen van goede lessen op je Haflinger op dit moment jou droom is.

Als je moeder en je stiefvader echt om je geven, gaan ze je droom niet in de weg staan. Maar ik heb ergens het idee dat het ook te maken heeft met het feit dat je westernlessen neemt als je bij je vader bent...en zij per definitie niet helemaal mee gaan met wat je vader doet. Of heb ik het mis?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:23

Stybba, goed idee!
Waarom dus niet gewoon minder les nemen (bvb om de twee weken in plaats van elke week)? Dan is het voor je ouders misschien nog goedkoper en kan jij lekker westernrijden!
Of inderdaad zelf een beetje geld proberen te verdienen om bij te leggen in de lessen...

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:26

Gevalletje: wat de boer niet kent ..?

Haf`s zijn idd wel degelijk geschikt voor western!

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:27

@cassidy: jah dat kan meespelen.. zal het op een goed moment wel even vragen..

en af en toe een westernles is natuurlijk helemaal een goed idee! :D dan doe ik het niet helemaal zelf en is het ook niet heel ver/duur omdat je toh maar af en toe gaat. goede compromis!

mijn moeder kwam net even binnen en zei 'ik moet jou nog even zo hebben' dus wie weet zijn ze toch van gedachte verandert.. :Y)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:31

haha, ik hoop het voor je!
maar anders zou ik inderdaad die filmpjes laten zien.
en het is toch jouw paard? ik snap wel dat zij het betalen maar jij moet er mee rijden.
en dan het liefst een dicipline die je heel leuk vind.

edit: typo

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:48

waarom blijf je het niet gewoon allebei doen ?, als je bij je vader bent ga je westernles volgen en bij je moeder dressuur.
je doet het toch op verschillende paarden zeg je zelf.
misschien dat als alles goed gaat je ook eens een western wedstrijdje mee kan pakken en je moeder en stiefvader daarbij uitnodigen en je kan voor je zelf dan ook uitgaan maken of western inderdaad dat gene is wat je wil gaan doen of dat je hart toch meer bij het dressuur ligt.
zolang je nog niet zelf kan en mag beslissen over les en geld zal je toch moeten blijven schipperen.
zodra je 18 bent zelf je rijbewijs hebt en je eigen centjes bij elkaar verdient kan je altijd nog helemaal over stappen.
de techniek van rijden verschilt niet veel dus als je goed dressuurmatig kan rijden kan je dat later ook gebruiken voor het western.
jij zit nu nog net tussen tafellaken en servet ( zoals mijn ouders dat vroeger zeiden ) je weet precies wat je nu wil maar zij zijn er nog niet van overtuigd dat je er ook daadwerkelijk mee door wil gaan. ( misschien ervaring uit het verleden dat je ook iets wilde maar er na een paar maanden toch weer van af zag ? :\ )
ik zou zeggen strijk ze niet tegen de haren in en probeer met praten een compromie te bereiken door het beide te blijven doen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:33

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:35

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:43

dat tweede filmpje jemig wat een moeilij patern is dat zeg

maar on topic ik denk dat piggeljay precies goed verteld wat je kan doen. Mijn ouders zeiden vroeger ook altijd....jammer je zit nu tussen tafellaken en servet :-) een lastige leeftijd

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 19:54

hey,

heb net weer even een gesprek gehad.. maar om het even nog lastiger te maken, lotje (de haf waar ik nu op rijd) heeft altijd al beenproblemen gehad en mijn ouder zeggen dat het zonde is om daar nu heel veel geld en tijd in te stoppen om haar om te laten sholen, ze mag toh maar een paar keer in de week rustig bereden worden. en daar hebben ze volkomen gelijk in. ik liet me even meeslepen denk ik. voor lotje en mij is het dan beter om maar gewoon te rijden hoe ik nu doe, beetje proberen.

maar, over ongeveer een jaar komt 'mijn' alex terug, het paardje dat eht van mij is. (zie profiel)
en ik ga hem dan inrijden.(iemand van onze (engelse) manege wil graag helpen, ik gat het natuurlijk niet alleen doen.) ik wil heel graag western rijden, maar omdat ik een leek ben op western gebied zeggen mijn ouders dat het beter is om hem dressuur in te rijden en als ik western wil rijden alex te verkopen. maar dat ga ik dus eht niet doen, ik wil graag met alex westernrijden.. dus mijn ouders kwamen met een paar vragen, die ik ook wel begrijp.
als je een jong paard eers 'engels'inrijd en dan na een half jaar/ jaar western gaat rijden, is dat dan niet verwarrend/sleht voor hem?
kan je, als je 12 jaar engels ervaring hebt en een groen paard wel samen western beginnen? en kan dat met ongeveer 1 keer in de week les? of kan dat alleen als je hem dan in training zet... of kan je hem zelfs 'western' beleren als je alleen maar af en toe les hebt (bij me vader/ een beetje proberen met lotje uit boekjes enzo..)

@piggeljay: ik denk dat je gelijk hebt.. :j