[WN] Cap op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spip

Cap op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:41

Ik ben erg geintresseerd in western rijden en beg gisteren wezen kijken op een westernmanege. Hier merkte mijn moeder op:"Ook slim, geen van allen een cap op" Ik antwoordde dat je eigenlijk nooit westernruiters met een cap op ziet rijden. Maar mijn moeder wil absoluut dat ik met cap rijd. Dus:

1. Waarom rijden western ruiters (bijna)nooit met cap?
2. Is er een 'western' alternatief op een cap?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:44

Ik reed vroeger op een dressuur en westernmanege, en ook in de westernlessen was een goedgekeurde cap gewoon verplicht hoor!
Het staat ook echt niet lelijker dan bij een dressuurcombinatie vind ik, zie ze eigenlijk maar weinig rijden zonder cap.

Als ze tijdens een les geen cap's op moeten zou ik er niet gaan rijden, ze nemen veiligheid dan minder serieus dan 'modieus'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:44

Volgensmij is het op de meeste "westernmaneges" en in sommige wedstrijdklasses verplicht om met een cap te rijden. Laatst heb ik in een paardensportwinkel trouwens ook caps gezien die onder je hoed kunnen :j

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:45

Op meerdere stallen is een cap wel verplicht. En op wedstrijden voor de lagere niveau's ook.

Veel westernruiters vinden het niet passen bij het plaatje... zelf moet ik eerlijk bekennen draag ook niet vaak een cap. Alleen als het moet, op clinic's en als ik buitenritten begeleid.

Die potjes voor onder een hoed kun je beter in de winkel laten liggen, dat is schijnveiligheid ;)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:46

Op mijn eigen paard rij ik vrijwel nooit met cap, ook niet in de lessen. Maar de lesklanten die op manegepaarden rijden moeten altijd een cap op, bij ons op stal dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:49

Hartstikke goed van je moeder. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je kan heel lelijk terecht komen! Daarvoor hoeft je paard niet eens te bokken ofzo, hij kan ook zelf vallen waardoor jij automatisch mee gaat. Ik rij vaak met een cap, alleen in de bak zet ik hem niet altijd even trouw op, eigenlijk bijna niet meer :o buiten draag ik daarintegen altijd een cap (behalve een keer voor de fotoshoot van Gera). De lesklanten bij ons zijn verplicht een cap te dragen, zonder mogen ze absoluut niet opstappen.

Ik heb een soort van westerncap, dit is de beige Troxel Dakota. Deze kan je in mijn profiel zien ;) Ze zijn bij Arthur's Westernstore te koop en via internet te bestellen, weet niet of andere westernshops ze ook verkopen. Waar het vandaan komt weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat dat nog met 'vroegah' te maken heeft. Tenslotte is de sport ontwikkeld uit het oude Amerika waar ze hoeden droegen, maar dit beschermt niet echt. Dus ik denk dat er in de loop der jaren gewoon voor is gekozen om helemaal zonder cap/hoed te gaan rijden.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:56

Gewoon die cap op zetten als jij (of je moeder) dat wilt.
Ikzelf draag alleen een cap tijdens buitenritten. Een bruine HH, dus dat past prima bij het plaatje. ;)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:00

Authentic schreef:
Op mijn eigen paard rij ik vrijwel nooit met cap, ook niet in de lessen. Maar de lesklanten die op manegepaarden rijden moeten altijd een cap op, bij ons op stal dan.

Dus jij geeft echt het goede voorbeeld aan de desbetreffende manegeruiters :?

Met een cap is het net als met de autogordel, gewoon altijd op doen als je hem dan vergeet "mis" je onmiddelijk wat en zet je hem alsnog onmiddelijk op.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:37

BKS schreef:
Authentic schreef:

Met een cap is het net als met de autogordel, gewoon altijd op doen als je hem dan vergeet "mis" je onmiddelijk wat en zet je hem alsnog onmiddelijk op.

Het is dan jouw eigen verantwoordelijkheid omdat het je eigen paard is en rijdt je op manegepaarden dan is het een heel ander verhaal vindt ik.

Zoefff

Re: Cap op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:38

Ik reed met mijn western zadel ook altijd gewoon met cap. Je hebt inderdaad van die speciale helmpjes die je onder je westernhoed kan doen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:13

thillie schreef:
BKS schreef:

Het is dan jouw eigen verantwoordelijkheid omdat het je eigen paard is en rijdt je op manegepaarden dan is het een heel ander verhaal vindt ik.

Daar heb je gelijk in, maar in een les zou ik elke ruiter, eigen paard of niet, met cap willen, instructeur word namelijk ook snel verantwoordelijk gesteld áls er iets gebeurt ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:46

onwaarheid: op wedstrijden in lage klassen is het verplicht.
DIT IS ALLEEN ZO BIJ DE WRAN!! DE WERELD IS VEEL GROTER DAN DAT!! bij de echte westernwedstrijden (rassenshows ed) is het niet verplicht en vaak zelfs niet eens toegestaan.

- onze quarters zijn ze braaf van karakter dat we er niet steeds afgetieft worden en een cap dus niet zo nodig is als in de engelse sport :-) (waar men het 'normaal' vind als je er af en toe naast ligt of 'je kan pas rijden als je er X keer vanaf gevallen bent' vinden, wat een onzin)
- cap = engels
- westernversie van cap? dat is gewoon een American Football helm, dat zetten die Bullriders (rodeo) iig op als ze geen hoed op hebben :+

maar even zonder flauwekull, niet het is niet typisch western.
maar als jij (of je moeder) het willen doe je ding. weet wel dat het op hoger niveau niet toegestaan is op wedstrijden.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:53

bullshit..
het is wel toegestaan.. maar het wordt STERK afgeraden..
Het staat zelfs in de regels dat een hoed gewaardeerd wordt!

Verder is het idd zo dat je alleen bij de wran verplicht met cap moet starten en het is idd zo dat het in de western niet gebruikelijk is dat mensen tijdens wedstrijden van hun paard kukelen, zelfs niet in de beginners klassen.. anders dan in de engelse sport waar mensen geregeld naast hun paard liggen (door bv weigeringen etc)

Lessen met een cap is verzekering technisch vaak verplicht voor de organisatie die de lessen verzorgt.

Advies: Doe waar jij je fijn bij voelt..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:56

HT: nu heb je het over ALLEEN nrha.
bij aqha en apha is het gewoon niet toegestaan hoor.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:59

Ik ga voor een groot deel mee met QH, ik rij sinds kort op een grote western trainingsstal en heb ook nog nooit iemand eraf zien vallen of paarden zulke fratsen uit zien halen als op de engelse stallen waar ik eerst over de vloer kwam.

Als er jonge paarden zadelmak worden gemaakt gaat er wel een cap op.
In de manege lessen met manege paarden is het ook verplicht, verder is het helemaal je eigen keus.
Wat wedstrijden betreft heb ik geen flauw idee, doe ik niet aan :Y)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:59

quarterH schreef:

Weet je dat 100% zeker.. ik kon het niet vinden.. maar nou heb ik ook de neiging tot stekenblind zijn af en toe :Y)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:01

BKS schreef:

Slechte voorbeelden zijn ook nodig hoor. :roll:

Het is gewoon een feit dat heel veel westernruiters zonder cap rijden en dat de meesten dit nog overleven ook. Ik heb een doodbraaf paard en ik acht de kans op hersenletsel wanneer ik door mijn dorp fiets groter dan wanneer ik op mijn paard stap. Daarnaast is het niet altijd je hoofd dat geraakt wordt als je eraf klettert, je kan ribben breken, armen breken, benen breken, wervels breken of als je 't fout doet een inwendige bloeding oplopen in een van je organen of weetikveel wat. Je kan net zo goed een pak van airbags gaan dragen als je helemaal veilig wilt paardrijden, of gewoon naast je paard blijven staan.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:02

Waar dat laatste ook zeer gevaarlijk kan zijn ivm rond vliegende hoeven etc.. ;)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:03

Nah, een Quarter met rondvliegende hoeven?

We hebben 't niet over dressuurpaarden he! O:)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:08

Ik vind dat veiligheid voorop staat zeker bij beginnende ruiters. Een paard blijft een vluchtdier quarter of niet. Een beginnende ruiter heeft zijn paard niet altijd even goed onder controle als een western ruiter die hoog in de sport zit of iniedergeval veel training met zijn paard heeft gehad.
Daarnaast praten we over een manege dus daar rijdt je niet iedere keer op hetzelfde paard en raak je dus minder vertrouwd en gewend aan de paarden.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:08

Toen de cap net verplicht werd gesteld reed in nog in Oud-Beijerland bij Angelique Ferdinandus. Ik heb 9 maanden met dat onding gereden en toen heb ik het in een hoek gekwakt. 9 maanden raar (niet veilig) gevoel gehad en toen ik dus weer zonder reed, reed ik weer normaal. Nu ben ik afgelopen maandag van mijn bijrijdpaardje gestuiterd en nog doe ik zo'n onding niet op. Maar TS als jij vindt dat je met cap op moet/wil rijden gewoon lekker doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:09

Er komen toch wat aparte redenaties voorbij..

Spip, rijden met cap lijkt me heel goed, vooral in de les :j Western of niet..

En de discussie wn paarden vs dressuurpaarden snap ik niet :?

Een paard kan ook struikelen, en als je hoofd geschampt wordt door een hoef, is het toch niet prettig.

Je kan je ook afvragen waarom je er géén opzet :D T zit verder niet in de weg ofzo..tenminste, als t goed past en alles.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:09

quarterH schreef:

Is niet waar, óók bij de AQHA en APHA mág je een cap op als je dat wilt.
Verder is het zo dat rassenshows op beginnersniveau vaak niet eens meer worden uitgeschreven onder de vlag van de Nederlandse Affiliate georganiseerd door het overkoepelende orgaan omdat die dan in de problemen komen met de regels zoals de KNHS die voorschrijft (cap-VERPLICHTING).

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:12

toevallig zat ik van de week op een topic waar caps stonden na een val nou dan ben je toch maar wat blij dat je dat ding op je hoofd had! Daarom sta ik er verbaasd van dat sommige in de dit topic het gek vinden dat de TS een cap wil/moet dragen.
Mijn ouders stelde dat ook verplicht toen ik jonger was, nu draag ik hem zelf nog steeds als ik buiten ga rijden of ga springen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:19

DD: ik kan in aqha rulebook alleen vinden dat goedgekeurde cap verplicht is bij jumping onderdelen.
kun je me zeggen welke regel dat is dan bij aqha dat je in westernevents een cap op mag? ik kan t niet vinden namelijk....