[WN] Showkleding kleur ten opzichte van paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Showkleding kleur ten opzichte van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 22:19

I ga mogelijk volgend jaar Showmanship (at halter) starten, nu ben ik dus aan het rondkijken voor passende showkleding, maar wat is nu handig/verstandig ( ;) ) bij een vostobiano?

Anoniem

Re: Showkleding kleur ten opzichte van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:21

Ik vind blauw een hele mooie kleur bij vos tobiano :)
Of donker/lichtbruin tinten in two tone bijvoorbeeld.

Ik zou niet voor geel, oranje of rood gaan.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:34

Op de website van hobby horse staat een overzicht van welke kleuren kleding het beste passen bij welke kleuren paarden.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:35

bij showmanship met een bonte vind ik een zwart pak altijd erg mooi, daaronder misschien een lichte slinky en een zwarte hoed en zwarte laarzen :j

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:43

judith schreef:
Op de website van hobby horse staat een overzicht van welke kleuren kleding het beste passen bij welke kleuren paarden.

wat is de link van die website?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:47

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 07:45

Bij paints en appies moet je jezelf niet te druk kleden, paard is vaak al druk genoeg gekleurd. Houd het rustig.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:43

Paard zelf is licht en druk gekleurd, dus inderdaad rustig houden qua kleur. En bij vos staan vaak de donkere kleuren beter :j

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:56

wat staat mooi bij een bijna witte paint met enkele red roan vlekken? ik heb echt geen iedee.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:17

De SAH is wel het meest flashy onderdeel aan de hand op westernshows. In de hogere regionen dragen de voorbrengers pakjes in de meest opvallende kleuren (zowel jasje als broek!) met veel glitters. Het gaat in de SAH nl. om de voorbrenger, en niet om het paard. Dit is een groot verschil met de Halter, waar je juist niet op wilt vallen, omdat het paard beoordeeld wordt en niet de voorbrenger.
Als je dus "voor 't eggie" wil gaan, dan trek je juist iets kleurrijks aan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 20:22

snap ik Mac, maar wat voor kleur, dat is het probleem ;)
Heb al een aantal dingen gezien (jeetje, niet te betalen ;) ) maar ik hou absoluut niet van die drukke prints. Zou dus eerder voor effen gaan met een bewerkte kraag of iets...

Paardje waar t om gaat: http://img44.imageshack.us/img44/1659/img0037tqu.jpg

funnycowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:36

leuk dier
de hond ziet er ook goed uit!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:36

Wat ik dus wilde zeggen is dat als je je echt serieus op de SAH wilt storten, je dus juist niet voor aardetinten moet gaan, ook al passen die erg mooi bij je paard. In aardetinten val je niet op. Drukke prints zou ik ook niet doen, maar een mooie helder blauw (dus niet navy of donkerblauw) bij een aansprekende vobonte als deze is denk ik idd heel mooi.

Zwart (met glitters) kan ook bij een vosbonte en daar zou ik zelf waarschijnlijk voor kiezen (omdat ik me daar lekkerder in voel; ook een goede reden :)) ) maar dat is eigenlijk niet echt "showy".

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:33

Hey Mac, je gaat nu toch niet een ander 'mijn kleur' jasje aansmeren hè? >;) :D Dan val ik niet meer op strakjes :+
(ik heb dus een helder blauw jasje en een 'vosbonte')

Maar Mac heeft wel gelijk! Sprekende kleuren vallen wel meer op! Zeker op de youtubefilmpjes zie je een bont geheel in de showmanship. Ik krijg de indruk dat de Nederlanders liever in zwart/donker lopen, aangezien dat héél veel gezien is in dat onderdeel, vandaar dat ik voor blauw ging :+

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:27

Grappig dat jullie zeggen, dat het een bont geheel 'moet' zijn. (zet het expres eventjes tussen haakjes, niet negatief bedoeld dus ;) )
2 of 3 jaar geleden heb ik na een show in Denemarken een showmanship clinic gevolg door een approved AMHA judge. De judge heeft/had zelf een stal met quaters of paints, en hij en zijn dochter trainen en showen ze zelf. Hij zei dat, met elke classe, je goed op de kleuren combinatie van jou en je paard moest letten. Met een zwart paard, niet zelf zwarte kleren aan doen bijv. (Waar SusanW zeker gelijk in heeft, in NL/Europa dragen veel voorbrengers zwart/donkere kleuren). Maar het is dus juist de bedoeling dat balans probeert te brengen in de kleuren tussen jou en je paard. Bij een zwart paard bijv. witte kleren en vise versa. (of hoe je dat zegt :P )

Zelf heb ik bijv. een vos-appaloosa paardje, en haar showhalster hebben de kleuren goud en rood. Past erg mooi bij haar. Dit is de merrie (klik) En dit is mijn showoutfit als ik normaal met haar de ring in ga (klik) Nu zie je in die laatste foto dat ik beter een lichte broek aan had kunnen doen, ivm het wegvallen van het hoofd van dat paardje. Maar in combinatie met mijn eigen merrie, is het een veel betere kleuren/paardenkleur combinatie ;)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:46

Ben het ook wel met je eens hoor Kaisa. Ik denk dat het ook wel een mooi geheel moet zijn, maar toch is het ook wel mooi iets wat opvalt. Bijv. bij showmanship, maakt een goed eerste indruk toch al heel wat los! Heb je iets opvallends aan, spring je er toch meer uit en zal een jury eerder geneigd zijn naar je te kijken. Hier moet je je dan wel weer bewust van zijn, want dat betekent ook wel dat je constant moet showen!

In de regels staat nergens dat je iets bling blings aan moet hebben, alleen dat het netjes en verzorgd moet zijn, maar toch is gebleken dat iets extra's wel wat doet. Verder moet iedereen natuurlijk aantrekken wat hij of zij fijn en mooi vind! ;)

Zo heb ik ervoor gekozen om bij de halter een heel saai donkergroen jasje aan te doen. Het staat toch mooi bij mijn paard en het ziet er netjes uit, maar verder val ik niet op. Dit doe ik juist omdat het om mijn paard gaat en niet om mij. Maar het wordt wél gewaardeerd als je er netjes verzorgd uitziet! Dus ik zorg wel dat het allemaal goed zit en schoon is.
Bij de showmanship wil ik dan ook graag laten zien dat ik heel goed weet dat ík daar beoordeeld word en dat mijn paard 'slechts' een hulpmiddel is ;) Vandaar dat ik daar dan wat opvallends aan wil en in elk geval iets anders dan wat ik al bij de halter aan had.
Zo laat je in mijn ogen zien dat je de verschillende onderdelen serieus neemt en dat je het waardeert dat je jury tijd voor je neemt, zoals jij de tijd hebt genomen om je optimaal voor te bereiden/presenteren!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:56

Wageffe hoor ... gaat dit over starten bij de mini's of bij (bv) de WRAN? Kan goed zijn dat daar andere regels gelden natuurlijk!

Bij de western doel ik meer op zoiets:
Afbeelding

Of zoiets:
Afbeelding

Dus voor SAH niet dezelfde kleurschakering als het paard, maar wel een kleur die past bij het paard.

Ik heb overigens al van meerdere Noord-Amerikanen (Amerikanen en Canadezen) de opmerking gekregen dat Europeanen zo behoudend zijn met het dragen van kleuren (lees: zij vinden het oersaai en somber, al dat zwart, grijs en donkerblauw). Dan heb ik het over gewone alledaagse kleding. Ik denk dat je die terughoudendheid ook wel een beetje terug ziet op de shows. Mij zul je ook niet makkelijk in een turquoise pakje rond zien hupsen :o .
Laatst bijgewerkt door Mac op 29-10-09 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 12:57

wel over het starten van mini's, maar niet bij de WRAN ;) (althans, in mijn geval niet ;) )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:58

Oehh dat is wel heftig zeg... wel leuk voor kids maar zie mezelf nu niet echt in zo'n kleurtje lopen (maar ja ik doe ook geen sah natuurlijk :P )

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:00

Ah kijk, ja, dat is misschien wel een heel ander verhaal. Geen idee eigenlijk!

Dat rood vind ik nog wel te pruimen, maar dat turquoise ... brrrr ...

Oh en sorry: ik had er nog een stukkie achteraan geplakt :=

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:04

klopt wel. ik heb een knalblauw SAH pakje, dus topje en zelfde kleur broek.
toen ik foto's liet zien waren de reacties overwegend 'uh..ik vind het te opvallend/zou het niet aandoen' ed.
terwijl dit in usa (en ook grote shows in europa hoor) heel normaal en gewenst is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 13:04

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:07

Dat laatste jasje is mooi zeg!!! Vooral dat koraalrood, schitterend.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:11

ik heb een gold palomino dus ik draag standaard donkerbruin/beige ,zijn we samen 1 geheel

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:17

beide voorbeelden zijn GEEN SAH jasjes hoor.
en ik zou dus bij een bonte juist geen kleurshirt+zwarte broek doen maar juist beide in 1 kleur (tenzij het bont van je paard zwart wit is)