[WN] Slidinghoefschoenen ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Slidinghoefschoenen ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:41

Hey

Iemand ooit getest sliding ijzers onder hoefschoenen te laten zetten. Het kan wel !
Maar werkt het ook ?

Wafel

TurdusMerula

Re: Slidinghoefschoenen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:42

Onder hoefschoenen of bedoel je van dat speciale plakgebeuren?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:44

Je kan ijzers in hoefschoenen laten zetten. Zie maken ze er dan gewoon in. Bijvoorbeeld voor paarden voor de kar. Voor het geluid.
Dan laat je ze aanmeten, stuur je je ijzers op en worden ze meteen ingebouwd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:48

En wat is het nut van ijzers in hoefschoenen?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:49

Sliding ijzers ondder hoefschoenen. Kan heel nutig zijn dat zitten ze niet onder je paard als ie ze niet nodig heeft.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:50

Sommige mensen hebben liever geen (sliding-ijzers) onder hun paard, omdat ze er ook vaak mee buiten rijden, en misschien bang zijn dat hij buiten sneller uitglijdt, of dat de ijzers snel af slijten.
Ik ga dit even volgen, want ik vind dit ook wel interessant :D .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:50

volgens mij kun je op aanvraag dat wel voor elkaar krijgen bij de maker van Smit hoefschoenen ;-)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:51

Of gewoon als je een paar goede ijzerloze achterhoeven hebt.
EN omdat beslag duur is.
En ook nog een voordeel dat je paard andere minder verwond met trappen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:52

Arabesk schreef:
volgens mij kun je op aanvraag dat wel voor elkaar krijgen bij de maker van Smit hoefschoenen ;-)

Dat is het probleem niet.. Die verkopen wel.
Maar hoor liever van een gebruiker of het werkt... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:54

Ik heb er een paar jaar geleden ook naar gevraagd. Het is toch niet zo goed voor de hoeven als een gewoon ijzer. Het vangt de schokken minder goed op en het dreunt meer door. Ofwel, grotere kans op blessures etc.

Ook is het een risico dat je paard niet altijd plates heeft. Hij zal maar in een jolige bui maken een stop maken zonder plates, dat moet je echt niet willen....

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:55

Op die manier snap ik het wel hoor, ik dacht even dat je hoefschoenen over je ijzers wilde, gezien het 'ze maken ze er gewoon in'.

Volgens mij zou zoiets gewoon moeten kunnen. :)

En anders inderdaad eens mailen. :)
(Want van de voordelen van hoefschoenen hoef je me niet meer te overtuigen. ;))

Ben benieuwd of het werkt idd... Ik denk dat de schoen wel écht moet passen, wil het al werken...

Edit @ Niels, kan me niet voorstellen eigenlijk dat het zo werkt, een paard weet toch wel dat het geen plates onderheeft, daar vertrouw ik wel op.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:57

Denk niet dat een paard bedenkt van goh, nu heb ik wel plates onder mn voeten.. en over 10 minuten niet meer dus dan kan ik niks meer.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:57

Een gewoon ijzer vangt ook 0 aan klappen op... Staal heeft een demping van 0 komme niks...... Een hoef zelf heeft wel een natuurlijke demping. Die bij uitstek werkt zonder ijzers.

Denk ook dat een paard binnen een stap wel door heeft dat ie wel of geen hoefschoenen aan heeft. En of ie ze wel of niet voelt ook wel sugereert tot wel of niet glijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:59

Tja, plates zijn een stuk gladder dan normale ijzers etc, dus je paard zal nooit goed wennen aan de plates. Of dat wenselijk is?
Ook kan je met plates best kleine correcties geven aan de stop zelf, dit zal niet lukken met hoefschoenen.

Wafel, waarom vind jij plates dan nodig? Plates zorgen voor het betere glijden en zorgt ervoor dat er minder schokken komen. Het paard glijdt over het zand ipv er stuiterend tot stilstand te komen. Ofwel, het voorkomt zeker wel schokken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:01

Het voorkomt schokken van het glijden, niet de schokken van het stoppen... Toch? :)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:02

Die blades onder hoefschoenen zouden de zelvde eigenschappen moeten hebben. Mits hoefschoenen vast genoeg zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:03

Sliden doe je alleen op een goede bodem, en die stops zijn puur een trainingsonderdeel. Die paarden zijn écht niet intelligent genoeg om als ze daar die hoefschoenen om zouden krijgen, dan te gaan bedenken dat ze in de wei of in de paddock ook wel een slidingstop kunnen gaan trekken alsof ze plates onder hebben.

Dus ik zou niet weten wat het verschil is tussen ze nu de wei in gooien, of ze de wei ingooien als je ook wel eens hoefschoenen gebruikt in je training...

Staat overigens los van of ik in dergelijke hoefschoenen geloof, want dat antwoord is nee. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, als iemand ervaring/bewijsmateriaal van geschiktheid, voorhanden heeft.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:05

Sonja schreef:
Staat overigens los van of ik in dergelijke hoefschoenen geloof, want dat antwoord is nee.

Ik vrees dat het ook nee is.. Omdat ze neit vast genoeg zitten of niet sterk genoeg zijn.
Maar als je die 2 effe niet mee telt zou het concept kunnen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:07

Ik heb er 1x iemand mee zien rijden op een wedstrijd in Duitsland. IJzer pleurde er op 1 wedstrijddag 2x vanaf.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:09

Dat zegt niks... Kan slecht merk zijn geweest of productie fout...
Als er veel mensen zijn die er slechte ervaring mee hebben. Is het een ander verhaal.

Om daar een eerlijk antwoord op te krijgen moet je het aan 10 mensen vrage.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:10

Ik heb niet het idee dat het stevig genoeg is. Ben wel benieuwt of iemand het heeft geprobeerd maar de kans lijkt me klein. Ik zou het iig eng vinden om het uit zomaar uit te proberen op mijn pony. mocht het werken, dan is het super ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:11

Maar dan ben ik nog steeds benieuwd hoe je paard loopt (ook tijdens de training) als je wisselt met ijzers. Het ene moment heeft ie wel zoveel extra gewicht en extra gladheid en het volgende moment niet, lijkt mij niet ideaal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:12

Ik denk persoonlijk dat het paard het snel zat door heeft dat het wat anders is dan normaal, dat lijkt me het struikelblok niet. Maar goed ieder dier zal daar anders op reageren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:14

Ik denk dat het ook te weinig voorkomt, vrees dat er hier op Bokt geen mensen zijn die dit weleens geprobeerd hebben...

Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat het werkt; kan me daar geen beeld bij vormen...
Maar laat me graag verbazen. :D

Edit: @ Niels, ik denk echt dat een paard dat wel weet...
Gewone hoefschoenen vormen ook geen probleem. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:16

Wafel schreef:
Dat zegt niks... Kan slecht merk zijn geweest of productie fout...
Als er veel mensen zijn die er slechte ervaring mee hebben. Is het een ander verhaal.

Om daar een eerlijk antwoord op te krijgen moet je het aan 10 mensen vrage.

Ik ken er maar eentje die ze gebruikt(e) en dat was prut. Ik kan mezelf toch slecht verbieden om me er een beeld van te vormen omdat ik er nog 9 moet zien... :+