[WN] [RT] Rechter galop: te snel/uit balans. Hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

[RT] Rechter galop: te snel/uit balans. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 08:17

Vraagje:

Mijn paint heeft momenteel wat moeite met de rechtergalop onder het zadel: hij gaat dan steeds sneller en raakt wat uit balans waardoor hij naar binnen valt. Linksom gaat het wel goed.
Hij springt gemakkelijk aan in de rechtergalop, protesteert ook niet tijdens het galoperen. De eerste paar cirkels gaan nog goed en galopeert hij netjes en in balas, daara gaat hij sneller en valt ook naar binnen.

Het probleem is een aantal maanden geleden ontstaan, eigenlijk nadat we de galopwissels wat meer zijn gaan trainen.
Paard is 8 jaar oud.
Er rijden veel oefeningen om hem soepel te maken, zoals cirkels, renvers en travers, wijken etc.

Al geprobeerd door teugels wat losser te laten en ook juist wat korter en meer verzameld te nemen, maar het helpt eigenlijk beide niet echt. Goed binnenbeen er aan houden lost het naar binnen vallen als hij snelheid maakt ook nog niet op.
Het lijkt wel dat het erger wordt als ie moe wordt, dus het kost hem meer moeite om dan de balans te houden denk ik.

Iemand (rij)tips of ervaring hoe we dit kunnen trainen en oplossen?
En is het zinvol om de galop (eerst) meer aan de longe, dus onbelast, te trainen?
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 11-10-09 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

Fox4u

Re: Rechter galop: te snel/uit balans. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:12

als je denkt dat het door vermoeidheid komt dan zou ik niet zo veel cirkels achterelkaar vragen maar dan even een stap oefening er tussen door of gewoon de volgende dag pas verder gaan. als het niet de moeheid is dan zou ik eens proberen hem beter recht te houden. dus als hij naar binnen valt hem met een rechte lijn weer naar de goede cirkel terug rijden.
aan de longeerlijn kan je eventueel de conditie trainen maar ik zelf doe het liever onder het zadel en probeer te stoppen voor het moment dat hij niet meer wil omdat hij moe is ;)
succes :D

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:45

Je zegt zelf dat het lijkt alsof het een balans probleem
Paardje is 8 !! Heeft hij het eerder gedaan of is dit wat nieuws
hoe lang is hij-zij onder het zadel ? en sinds waneer galopeer je onder het zadel ?

Kunnen nm meerdere dingen aan de hand zijn
Beetje afhankelijk van bovenstaan verhaal !

Uriah

Re: Rechter galop: te snel/uit balans. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:46

Als het opeens ontstaat kan er best wel wat scheef zitten ,bv bekken ofzo. harder lopen ,naar binnen vallen , geen balans is 9 van de 10 keer scheefheid. eerst eens na laten kijken door een chiropractor , pijn altijd eerst uitsluiten.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:35

Als hij fisiek in orde is en geen lichamelijke beperkingen heeft dan zou ik hem is proberen te helpen zijn schouder iets meer te liften in samewerking met je binnen been ( binnenhand iets hoger buitenhand gewoon op zijn plek houden en begrenzen zodra hij over de buiteschouder weg wil lopen) . Wat hij nu doet is into preasure gaan tegen de druk in van je binnenbeen en laat naar mijn idee zijn schouder vallen? ;)