[WN] Erg schrikken met hoofd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissFreubel

Erg schrikken met hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 00:21

Omdat hier zoveel mensen zitten met quarter ervaring, dus ook een hoop meningen, heb ik de volgende vraag;

Ik heb een merrie van 6 jaar. Ik heb mijn merrie nu iets meer dan een jaar. Toen ze bij ons op stal kwam te staan, reageerde ze op stal weleens vreemd op onverwachte bewegingen. Ze schrok heel erg van handbewegingen die in de buurt van haar box gebeurde. Vooral praten met handen (waar ik nogal een "handje" van heb) en het bijvoorbeeld spelen met de hond. Hierbij gooien we dan een bal oid door de stal. De gooi-beweging bracht nogal een schrikreactie teweeg. Hierbij stootte madam dan ook regelmatig haar hoofd tegen de staldeur als ze er uit koekeloerde. Wij hebben het ook maar gelaten voor wat het was en het gegooid op onwennigheid. Aan het einde van de stalperiode (febr/mrt) was het ook over.
Nu hebben wij sinds een week of 2 de paarden weer 's nachts op stal en sinds een dag of 2 doet ze het weer. De eerste anderhalve week dus niet, dus is het niet een kwestie van weer wennen aan stal denk ik. Ik vraag me dus af waar dit gedrag vandaan komt. Ik kan haar verder overal aaien, op haar hoofd en halsters, dekens, hoofdstel doen haar ook niets. Als ik voor haar box heen en weer ga springen met vliegbewegingen, kijkt ze me op zo'n paardenmanier aan "wat doet zij raar". Je vraagt je misschien af waar ik me druk om maak, dat is het niet, ik ben gewoon nieuwsgierig naar dit gedrag en vooral omdat ze toch verder wel een coole quarter is.

Cassidy

Re: Erg schrikken met hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 00:33

Het eerste wat me opvalt is, dat het een tijd weg is geweest. Ben jij de enige die op stal voert of mest? Zijn er andere mensen op stal die dat eventueel doen. Is een van hen weleens hardhandig met het geven van voer, of bij het mesten, eisen van het paard dat het achter in de box gaat staan?

Als jij die bewegingen doet, reageert ze niet, dus lijkt het me een kwestie van vertrouwen. Ik denk dat je in dit geval slecht zicht van het paard uit kunt sluiten...

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 00:41

Cassidy, ik heb de luxe dat mijn stal hier thuis is. Ik voer en mest dus zelf. Onze andere quarter en de 3 paarden die hier van anderen staan hebben het niet, dus daar ligt het niet aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 00:45

Je hebt hier of te maken met een trauma uit het verleden, of misschien toch slecht zicht. Misschien kan de DA even kijken of daar een probleem is?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:46

is het op alle momenten van de dag? Ik bedoel donker of licht, schemer. Ik moest ook gelijk denken aan een probleem eventueel mbt het zicht

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 09:01

Het is op alle momenten van de dag. Als het aan haar zicht ligt, zou ze het dan ook niet hebben bij soortgenoten, of bij de honden of katten die onverwachts voorbij schieten.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:16

Ik denk dat er een trauma in het verleden is geweest...

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:51

Mijn quarter doet dat ook een beetje. Wilde laatst door de deuropening een plak hooi in stal doen.. maar ze had t kennelijk niet in de gaten en ging bijna onderuit van het schrikken. Als ik onverwacht iets door die opening doe, schrikt ze. Ik maak nu eerst een geluidje en dan geef ik iets. Ook als ze niet luistert in de stal en ik regaeer wat met mijn lichaam.. schrikt ze.
Ik vermoed... van straffen op een of andere manier... :roll:

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:56

Het zou kunnen dat ze het doet, omdat ze (doordat ze een keer zo geschrokken is) haar hoofd heeft gestoten. Nu associeert ze het schrikken met pijn en zal daardoor nog harder schrikken. Ze is al bang voor de klap die komen gaat door het stoten van haar hoofd. Ze veroorzaakt dat dan wel zelf, maar zo logisch denkt een paard niet. Ze zal de schrikreactie (en dus de handeling die eraan vooraf gaat) linken met pijn.
Je hebt kans dat als ze steeds blijft schrikken, zonder haar hoofd te kunnen stoten, dat het gedrag afneemt.
Maar goed, dat is maar een theorie die ik erachter zie.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:15

Meestal een probleem uit het verleden.
Geef het tijd, soms gaat het over.
Wij hebben een pony staan die de rillingen over haar lijf had als je alleen al voorbij liep en nu na 1,5 jaar geloof je dat bijna niet meer.
Die regaeert nergens meer op en is heel aanhankelijk geworden :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:21

Sugar had het ook. Hoevaak die de kop wel niet (kapot) gestoten heeft ;( Ik heb zelfs op het punt gestaan om zo'n leren beschermingskapje te kopen zodat ze zich iig niet meer open stootte.
Die kon ook vreselijk schrikken als je te snel ineens een arm oid bewoog, terwijl ze 100% verkeersmak was en dus echt niet bangig aangelegd.
Die is er iig nooit overheen gekomen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:45

Krijgt ze ander voer/voeding nu ze weer op stal staat 's nachts?

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 17:30

Branca schreef:
Mijn quarter doet dat ook een beetje. Wilde laatst door de deuropening een plak hooi in stal doen.. maar ze had t kennelijk niet in de gaten en ging bijna onderuit van het schrikken. Als ik onverwacht iets door die opening doe, schrikt ze. Ik maak nu eerst een geluidje en dan geef ik iets. Ook als ze niet luistert in de stal en ik regaeer wat met mijn lichaam.. schrikt ze.
Ik vermoed... van straffen op een of andere manier... :roll:

Dit is misschien wel een goed idee, kijken of het helpt. Misschien staat ze wel gewoon teveel te dromen.

cornelie schreef:
Krijgt ze ander voer/voeding nu ze weer op stal staat 's nachts?

Nee, ze krijgt altijd muesli en hooi, en altijd op dezelfde plek

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:03

Eén van mijn ezels heeft hetzelfde en die is nooit mishandeld geweest of iets dergelijks. Mijn oplossing is om eerst te roepen dat ik eraan kom zodat hij me goed ziet en daarna pas de stal in. Volgens mij heeft het meer met iets 'claustrofobisch' te maken want buiten is hij een stuk minder schrikkerig.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:52

Ik vraag me af of het te maken heeft met het switchen tussen mono- en binoculair zien. Zou daar een kinkje in de kabel kunnen zitten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:54

@CC: klinkt interessant :D bedoel je het schakelen tussen dichtbij zien en veraf zien (of andersom ??

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:56

nee het schakelen tussen kijken met 1 oog naar kijken met allebei de ogen. Stel paard staat suffig te dutten over de staldeur, ziet iets interessant en switcht naar het binoculaire zicht om het beter te kunnen zien. Zo zou het normaal moeten gaan in ieder geval ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:57

Je bedoelt dat een paard naar keuze met één of met twee ogen kan kijken ??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:58

DubbelDun schreef:
Sugar had het ook. Hoevaak die de kop wel niet (kapot) gestoten heeft ;( Ik heb zelfs op het punt gestaan om zo'n leren beschermingskapje te kopen zodat ze zich iig niet meer open stootte.
Die kon ook vreselijk schrikken als je te snel ineens een arm oid bewoog, terwijl ze 100% verkeersmak was en dus echt niet bangig aangelegd.
Die is er iig nooit overheen gekomen.

Hier nog een, precies hetzelfde!
Gewoon verkeersmak en halstermak en niks kopschuw, maar ineens bewegende armen wil wel eens resulteren in een knal tegen de bovenkant vd deur.

Ik heb een keer een reading laten doen omdat ik wilde weten waar het vandaan kwam, ze blijkt dus op jonge leeftijd hardhandig in aanraking te zijn gekomen met een dichtslaande deur terwijl haar begeleider er al door was en zij er achteraan kwam.

Is altijd al panisch geweest voor deuropeningen, zolang je dr maar aan een lang touwtje/teugel laat lopen en zelf in de gaten houdt wie er achter de deur staat dan gaat het goed. Maar hoe vaak die al niet dr kop heeft gestoten! Heb ook de bovenkant van mn staldeur met van dat isolatieschuim, dat grijze voor om leidingen heen, bekleed zodat het stoten wat minder hard aankomt.
Gek genoeg gooit ze altijd dr kop omhoog ipv naar beneden zoals veel paarden doen.

Ze heeft ook eens dr hoofd gestoten bovenaan de deurpost (beton!) schrok daar zo van dat ze nog een keer omhoog kwam en toen kwamen er straaltjes bloed langs dr bles naar beneden lopen en ze draaide met dr ogen en dr mond, zo zeer deed dat!

Door de jaren heen is het gelukkig wel veel minder geworden maar ik moet er altijd rekening mee blijven houden. De trailer is ze overigens helemaaaaaal niet bang/angstig voor.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:00

DubbelDun schreef:
Je bedoelt dat een paard naar keuze met één of met twee ogen kan kijken ??

:j er stond vorig jaar een heel stuk in de Horse & Rider, was erg interessant om te lezen. Zo snap je beter waarom een paard ineens kan schrikken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:02

Weer wat geleerd :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:03

Zo zie je maar... je bent nooit te oud om te leren ;)