[WN] Overstappen naar western hoe pak ik dat aan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Overstappen naar western hoe pak ik dat aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 21:30

Ik heb met mijn kwpn in het verleden dressuurwedstrijden gereden, maar daar heb ik helemaal geen zin meer in, de laatste is dan ook al weer ruim 2 jaar geleden. Ik rij nu vnl. recreatief, lekker buiten en af en toe in de bak.
Ik heb ook nog een kentucky mountain horse, die staat nu in Duitsland voor tolttraining. Hij word daar western gereden en eigenlijk spreekt mij dat heel erg aan.
Ik heb een paar jaar geleden wel eens een paar westernlessen gehad bij de Greup in oud-beijerland en ook heb ik in de USA op een ranch gereden voor vakantie.
Nou denk ik er over om met met kwpn en tinker ook over te stappen op western. Maar eigenlijk heb ik er maar weinig verstand van. Ik zou dus les moeten nemen.
Wat zou het handigst zijn. Eerst les nemen op ervaren western paarden, of meteen met mijn eigen paarden? Ik heb wel al een paar keer les gehad met mijn kentucky hengst, dus weet al een beetje hoe het werkt. Er komt alleen erg veel op me af in ene, en ik moet 30 jaar slechte gewoontes afleren, dat gaat dus niet zo eenvoudig.
Ik woon op goeree overflakkee, dus tips voor les in de buurt zijn ook welkom.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:28

Aan adressen voor les kan ik je helaas niet helpen. Ik denk dat het het handigste is om eerst zelf te lessen op een paard wat het al kan. Dan kan jij beter voelen hoe het zou moeten voelen. Als je je paarden wil omscholen zou ik wel regelmatig en vaak lessen omdat je anders zou gauw in je oude gewoontes valt.

MidnightPSan

Re: Overstappen naar western hoe pak ik dat aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:35

Als je met twee paarden wil gaan overstappen zou ik je les op je eigen paarden aan raden,het kost al genoeg,maar ik zou wel eerst enkele lessen nemen op een van de twee, omdat ze altijd verschilend reageren,na een les of vijf (met een geduldige trainer)kan je de andere een tijdje nemen, zo dat je thuis/alleen tussen de lessen door verder kan.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:17

Ik ben na 35 jaar dressuur ook overgestapt op western omdat mijn merrie dressuur niet leuk vindt. Ik heb het als volgt aangepakt; heb een buurvrouwtje gevraagd die al meer dan 12 jaar wstern rijdt om wat aanwijzingen te geven; vervolgens een manege opgezocht waar ze westernlessen geven en heel veel naar lessen gekeken. Dan is het ook heel handig en verhelderend om eens op wedstrijd te kijken, steek je ook al heel veel van op. Ik neem aan dat je na 30 jaar ervaring wel het een en ander weet over correct rijden van je paard; Nou ja, en dan gaan lessen op je eigen paard met een instructeur die wel een beetje in jou richting wat je wil (reining, pleasure) les geeft. Ik vond het ook heel belangrijk te weten welke methode die instucteur hanteert, aangezien er meerdere wegen naar Rome leiden dus ook op western gebied! Sommige intructeurs vind ik iets te ruw/hardhandig, ik ben ervan overtuigd dat less more is. Maar nogmaals als jou paarden goed zijn afgericht in de dressuur is de overstap niet zo extreem groot voor hun, het is meer dat je zelf heel veel moet afleren :o
Ik vind het ontzettend leuk om te doen, een enorme uitdaging en eigenlijk veel moeilijker dan dressuur omdat je je paard veel meer los moet laten. En natuurlijk heel veel oefenen, oefenen, oefenen, uren maken! Ik zeg niet dat dit dè methode is, het is zoals ìk het aangepakt heb. ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:49

we hebben in Zwartewaal /Hellevoetsluis een westernstal gekregen ,waar Angelique Ferdinandez lesgeeft

het is een stukje rijden maar wel te doen lijkt me :D