[WN] van dressuur naar western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

van dressuur naar western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 12:46

Mijn zadelmaker, vertelde mij dat de druk van een western zadel heel anders ligt dan een dressuurzadel. De druk van het westernzadel ligt meer naar achter, die van het dressuurzadel meer naar voren.

Wat waren jullie bevindingen toen jullie overstapte naar western? moesten jullie paarden daar erg aan wennen? of merkte ze het niet eens?

Anoniem

Re: van dressuur naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:53

Maakt ze helemaal niets uit. Ik rij ook regelmatig "dressuurpaarden" en gooi daar standaard een van m'n eigen westernzadels op. D'r heeft er nog nooit eentje op gereageerd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:06

Ik merk geen verschil. Heb westernzadels maar er komt geregeld een ander type zadel (dressuur of springgericht) op mijn paarden en ze lopen er niet anders om. Sommige boomloze zadels vertoonden ze wel reactie, maar dat had meer te maken de de singelconstructie dan met het zadel en de ligplek ervan.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:11

Ik ben overgestapt van dressuur naar western, en heb daarbij dus ook mijn dressuurzadel weg gedaan en een westerzadel gekocht. Ik zelf moest er eventjes aan wennen (maar moet er nu niet meer aan denken om nog op zo'n dressuurzadeltje te moeten rijden), maar aan mijn paard heb ik nooit iets gemerkt.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 16:43

Kan het wel dat mijn paard er op reageerd?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:46

ch_ntii123 schreef:
Kan het wel dat mijn paard er op reageerd?

Het kan altijd, aangezien westernzadels meestal langer zijn en natuurlijk wel iets anders liggen als een dressuur of spring zadel. Maar als het zadel goed ligt zouden ze normaal niet reageren.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:46

Als ie niet goed past of ligt waarschijnlijk wel :)