[WN] overstap naar western na Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

123eline123

overstap naar western na Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 10:30

Hallo allemaal,

Ik denk erover om weer te beginnen met paardrijden en dan gelijk over te stappen op western. Ik heb zelf 14 jaar gereden, ook zelf een paard gehad, maar dus altijd Engels gereden (tot Z-niveau dressuur). Toen ik ging studeren heb ik mijn eigen paard moeten verkopen, heb toen nog wel 3 jaar in de weekenden en vakanties op een dressuurstal gereden waar ik mijn eigen paard daarvoor had staan, maar dus niet meer elke dag. Na een tijdje had ik daar echt geen tijd meer voor en inmiddels heb ik dus al 3 jaar niet meer op een paard gezeten.

Ik heb nu wel weer wat meer tijd en eigenlijk mis ik het paardrijden gewoon. Ik kan geen eigen paard kopen op dit moment en heb ook niet die ambitie, maar ik zou wel weer eens willen rijden en met paarden bezig willen zijn. Ik zie het dressuurwereldje alleen niet zo zitten. Het spreekt me niet meer zo aan en aangezien ik nu ook geen bijrijdpaard op niveau meer heb zou ik dan alleen op manegepaarden kunnen rijden en dat is toch vaak wat minder leuk als je al Z hebt gereden (althans, bij de manege hier in de buurt zijn de paarden vrij afgestompt, helaas).

Nu denk ik erover om te gaan lessen op een western manege. Het lijkt me erg leuk en weer eens wat anders. Ik heb 0,0 ervaring in western, dus ik moet alles opnieuw leren denk ik. Hoe hebben jullie de overstap ervaren (voor degenen die zijn overgestapt)?? Ik twijfel nog een beetje, omdat ik een goede basis in Engelse dressuur heb en me afvraag of ik dat wel kan "afleren". Ik heb toch geruime tijd iedere dag Engels gereden. Bovendien zal ik maar max 1x per week gaan rijden op een manege, ik ga niet zelf een paard kopen. Ik twijfel gewoon een beetje of 1x per week manegeles wel opschiet (ja, ik blijf toch een beetje ambitieus en wil niet alleen maar rondhobbelen) en of die overstap een beetje te doen is.

Ik ga morgen even kijken bij de Madepolder in Den Haag. Ik heb er niet al te goede verhalen over gelezen, maar ik woon er in de buurt dus ga zelf even kijken. Verder zag ik dat je ook bij Ed Gosen kan lessen als je geen eigen paard hebt. Iemand ervaring met deze stallen? Of ervaring met andere maneges in de randstad?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:42

wat leuk dat je gaat overstappen!
Ik ben momenteel bezig met omscholing van zowel mezelf als mijn paard. Ik heb 10 jaar dressuur gereden, geen wedstrijden maar wel zz licht oefeningen erbij (dat laatste niet op een manege, lang verhaal)
Ik heb eerst 4 lessen gevolgd op manege paarden bij madepolder en ben nu aan het lessen met mijn eigen paard. Ik heb zelf les gehad van iemand die heel duidelijk uitlegt hoe je je engelse hulpen moet 'veranderen' naar western hulpen en vond het zelf eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om het engelse 'af te leren'.
Verder hoorde ik eerst ook negatieve verhalen over madepolder, nou zijn dat voornamelijk verhalen van jaren geleden en sinds ik er sta heb ik nog niks negatiefs meegemaakt... Stallen zijn netjes, mensen zijn heel gezellig en de trainingen zien er leuk uit...
Morgen is er trouwens les vanaf 19:00, als je rond die tijd kan is het misschien wel leuk om daar te kijken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:50

De goede naam van een stal is heel snel stuk gemaakt, maar minder snel weer opgebouwd, als dat al lukt. Ipv van af te gaan op de verhalen van "vroegah", ga er zelf heen en ga kijken of het naar je zin is of niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-09-09 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:52

ik ben na een stop van 10 jaar weer begonnen. (daarvoor ook western inc grote wedstrijden en eigen paarden).
ik moet je zeggen dat 1 keer per week lessen voor mij echt niet voldoende was.
zeker niet als je gewend was een eigen paard te hebben en op een bepaald niveau te rijden...
ik had dus een half jaar later weer een eigen paard :-)

madepolder kun je echt wel heen gaan hoor! ze hebben daar ook kwalitatief goede paarden voor de lessen wat ik zo hoor en lees.

madepolder is wel puur reining eigenlijk.

123eline123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 10:56

Bedankt voor de tip Delaja, het lijkt me inderdaad wel leuk om een les te zien, dus dan ga ik 's avonds even langs!

@ quaterH: Het lijkt mij ook leuk om vaker dan 1x per week te gaan, maar ik kan me nu gewoon geen eigen paard veroorloven. Bovendien ga ik waarschijnlijk volgend jaar voor langere tijd naar Amerika, dus er komt gewoon echt geen paard hier. Helaas, ik zal het gewoon even moeten doen met een manegeles, maar beter iets dan niets toch. Ik rij nu al 3 jaar niet meer en dat vind ik ook niet leuk.

quarterH

Re: overstap naar western na Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:59

ik ken het en dacht dat ook. maar merkte dat het 'beter iets dan niets' principe voor mij toch niet zo opging...

maar, hier zijn ook geen goede westernstallen wat het natuurlijk wel erger maakte.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:09

Hoi hoi!
Nog een overstapper!
Leuk hoor!
Ik ben zelf nu een paar jaar geleden overgestapt (ik zowel als mijn paard) maar niet vanaf Z-nivo hoor!
Mij valt op dat er toch ook wel overeenkomsten zijn met de dressuur, en dan mn gewichtshulpen. Voor mij in het begin was het vooral: het durven loslaten. Teugel en benen eraf en op je kont zitten. Maar daar wen je vrij snel aan. Mijn paardje heeft ook geen moeite gehad met de overgang, ze voelt zich er prima bij en gaat steeds beter lopen. Het is een "gewone" NRPS merrie. Ik kreeg van mijn instructrice een gigantisch compliment, zo van: WAUW je hebt een pleasure-knol (na mijn 1e les pleasure) :):) Ik apetrots !
Zit helaas niet in jou regio dus aan een goede stal in jouw buurt kan ik je niet helpen!
Ik wil in ieder geval niet meer terug naar de dressuur!
Veel plezier in het western!
Ga vooral bij verschillende stallen kijken en je orienteren, dan komt het vast goed!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:47

Hoi,

Ik ben zo'n 15 jaar geleden overgestapt, was ook Z dressuur ruiter.
De meeste punten zijn hierboven al besproken; teugeldruk, been hulpen, gewichtshulpen en op je billen gaan zitten.
Daar had ik de meeste moeite mee :j
Maar! Er is ook een groot voordeel; je weet hoe het moet voelen hoe een paard verzameld moet lopen, je weet ook hoe je dit bereiken kunt.
Die basis is niet veel anders, tegenwoordig wordt hier vanuit de westernsport ook veel meer aandacht aan besteed.

Maar het zo kikken als je paard heerlijk ontspannen, in frame aan een los teugeltje je hulpen volgt!
Daar raak je echt verslaafd aan :)

Als ik nu op een dressuurzadel stap dan merk ik wel dat ik een hoop dingen verleerd ben... :=

Loody

Re: overstap naar western na Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:51

hahaha dat heb ik ook Vera :)

Ik zat van de week in weer eens in een dressuurzadel..toch een heel verschil weer ;)

Ik ben ook een paar jaar geleden op gestapt en ik was Z startgerechtigt...
Het is gewoon heerlijk..

Ik rij trouwens met mijn paardje mee in een engelse les, vooral voor de basis...echt fijn hoor.

Succes met de overstap

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:54

Loody schreef:
Ik rij trouwens met mijn paardje mee in een engelse les, vooral voor de basis...echt fijn hoor.

Ik ook :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:58

haahah we zijn goooeeeeddd bezig :) :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:55

Vera schreef:
Hoi,

Maar het zo kikken als je paard heerlijk ontspannen, in frame aan een los teugeltje je hulpen volgt!
Daar raak je echt verslaafd aan :)

Nou!
Anky kan het, dus jij ook ;) haha

Ik leer eigenlijk nu veel meer over dressuur omdat ik het vanuit de basis benader. Jemoet gewoon niet te veel en te snel willen naar wat het eindresultaat moet zijn. Wijken voor been in de dressuur is nooit om het opzij duwen van je paard geweest, maar om een rechtgericht paard dat weet waar welk been waar moet gaan op een lichte hulp. Net zo met western. Het gaat niet om hoe los je teugels zijn, maar hoe je je paard rechtgericht en verzameld zijn gangen kan tonen (pleasure)

Jou voordeel is dat je met een openmind kunt beginnen!

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:08

Hallo allemaal,

Hier nog iemand die wil overstappen naar western maar helaas nog geen eigen paard heeft! Ben wel al weer bezig met dressuurlessen op een manege maar ik merk dat ik dat niet meer zo interressant vind.

@Kattekind: ik zie dat jij in Drunen zit, weet jij daar in de buurt nog iemand die mij les kan geven? Ik weet er dus helemaal nog niets van.