Veulen uit Paint wordt nooit een Quarter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 10:43

Met het experiment werd echt 1 x training bedoeld. Er was een groep die 7 x in de week getraind werd en nog een groep van 3 x in de week. Het bleek dus dat die groep van 1 x in de week frisser was en veel meer meewerkte. Uiteindelijk ging die groep dus veel sneller vooruit. Ik zal dat artikel nog wel eens opzoeken. Maar ik train ook wel meer dan 1 x in de week hoor, maar ja, daarnaast lekker bosritjes en natuurlijk clickertraining. En binnenkort eens een beginnetje maken met pleasure driving, wie weet wordt het hier ook ooit nog eens een wedstrijdonderdeel.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-01 11:27

Op 2001-07-13 23:15, schreef Jos:
je hebt gelijk.
Misschien beschermen wij bij voorbaat onze "niet" Quarter wel te veel.
En gaan daar door te snel in de aanval.
Gewoon lekker door trainen en rijden , plezier hebben met je paard en niet te veel nadenken over wat voor ras het nu eigenlijk is. Als jezelf tevreden bent is het goed. Lovers

Ff voor de duidelijkheid: ik Lovers mijn breeding stock! Een paard met "ballen" en een enorme wil om te presteren. En ze kan alles! Ze is eigenlijk een beetje mijn leermeesteres, en ik geniet elke dag weer van die persoonlijkheid van d'r.

Nadat ik haar had gekocht, ben ik mij uit interesse gaan verdiepen in de QH/Paint materie. En toen kwam ik een hoop rare dingen tegen. De kleurenpolitiek van het AQHA bijvoorbeeld. Die is toch behoorlijk streng. Maar nou hoorde ik laatst weer dat het veulen van een ongeregistreerde merrie en een geregistreerde hengst WEL geregistreerd kan worden als QH. Werk je het dan niet in de hand dat er allerlei papieren gaan verdwijnen?? Of dus het feit dat een breeding stock 99,9% Quarterbloed kan hebben maar dan toch vlees nog vis wordt: ooit in het verleden te veel wit in een van de voorouders, maar nu niet genoeg wit om een fullblown Paint te zijn.
Verward Verward Verward Verward
De grootste oorzaak van dit probleem is wellicht dat de belangrijkste (=geld?? Verward )wedstrijden gescheiden, dus per stamboek, worden gehouden. Of zit ik er nu heel erg naast?

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 11:55

Zoals al eerder vermeld een veulen krijgt alleen een officieel AQHA-papier als zowel vader als moeder geregistreerde quarters zijn.
De 'wit'regel is volgens mij ingesteld omdat men in het verleden bang was voor het 'lethal-white syndrom', iets wat niet alleen bij paints voorkomt. Dat er regelmatig te veel wit in quarters komt hoeft niet alleen een 'slip' van de natuur te zijn. in het verleden is er veel met papieren gerommeld en zijn ouders van een veulen niet altijd wat er op het papier staat. Dus ergens lang geleden (1940 of zo) hebben ze een 'lijn' getrokken en vanaf die tijd heb je pech als je een veulen krijgt met teveel wit.
Om deze veulens toch een papiertje te geven is het paintstamboek opgericht.
Overigens bestaat er in Amerika een stamboek voor van alles en nog wat: voor buckskins, cremello's, champagne's, pinto's etc.
Voot 'open' wedstrijden maakt het niet uit waar je mee voor de dag komt, het gaat om het presteren. Hier in Nederland hangen we nog erg aan een 'papiertje', zeker gezien de meerprijs, maar ook omdat hier nog niet zoveel wedstrijden georganiseerd worden, waar niet naar ras gekeken wordt.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 12:03

Sugarmiss, hoe zit het dan met volbloed vaders of moeders? Je komt nog wel eens AQHA of paint stamboekpapieren tegen waar ergens bij vader of moeder "unknown" staat, en toch een officieel papier. Die unknows zijn er na 1940 opgekomen Verward

En ik zag recent ergens op i-net quarters te koop uit een engelse volbloed moeder, met QH vaders, met AQHA papier volgens de verkoper.

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 12:45

'Unknown' staat alleen nog maar bij geregistreerde paarden als hun voorouders niet meer te achterhaken zijn (je moet ergens beginnen met registreren). Tegenwoordig zul je het in de eerste 4 generaties niet meer aantreffen.
Een quarter kan een volbloed ouder(TB) hebben als dat paard staat ingeschreven bij de amerikaanse jockeyclub. Het paard krijgt dan een letter voor zijn ID (soort van hulpstamboek) ipv alleen cijfers. Pas als dit paard 10 of meer wedstrijdpunten heeft gehaald wordt de letter weggehaald en krijgt het een 'officieel' cijfer-ID.
Geloof verkopers pas als je de officiele papieren in handen hebt (en dan nog Schijnheilig )

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 01:08

ik wilde nog even vertellen dat ik bericht heb gekregen van de foundation quarterhorse ass. en dat mijn paardje 97 % foundation heeft, dus bij hun geregistreerd mag worden (ben ik echt heel blij mee)
zijn veulens zouden (indien de merrie minstens 83% foundation is) dus wel geregistreerd kunnen worden bij de foundation quarters, maar ik geloof niet dat ze bij aqha zouden kunnen (vreemd eigenlijk)
een geregistreerde breedingstock paint die voldoet aan de eisen kan wel bij de fqha geregistreerd worden dus, misschien iets voor banish?

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 01:09