Hallo bok(st)ers! Ik heb nu een pony, die de laatste JAREN veel engels gereden is, maar terwij ze vroeger ook veel western gereden is. Ik heb laatst een les western gerden (0p een ander paard) en dat vond ik echt super, toen heb ik een aantal dingen ook bij onze pony geprobeert of ze dat kon, en dat kon ze. Nou lijkt het me heel leuk om western te gaan rijden met haar, maar ik vind engels ook heel erg leuk maar ik wil haar niet verwaren, omdat de hulpen heel anders zijn.. Ik heb ook geen westernzadel, omdat zo'n zadel voor ons nogal aan de dure kant is, we hebben oveigens ooknog geen western hoofdsteel, maar zijn er misschien een paar dingen die ik kan doen ZONDER HAAR IK VERWARRING TE BRENGEN?
ik vind dat je opzich allebei de stijlen moet kunnen rijden met je paard. zoals je ze zelf al aangeeft zijn de hulpen heel anders, dus als je paard goed aan de hulpen is moet hij weten wat hij moet doen. maar ik zou toch wel met westertuig gaan rijden als je western wilt gaan rijden, je zit in een engels zadel is toch anders als in een wetsernzadel, waardoor je waarschijnlijk bepaalde oefeningen niet goed zal kunnen doen. zou trouwens wel les nemen als je western wilt gaan rijden, als jou paard dat al eerder gedaan heeft dan kan een instructrice samen met jou zo de juiste hulpen uitvogelen.
Ik ben het met troi eens, ik denk dat je op WN meer gericht advies zal krijgen dus ik verplaats je topic. OPG-->WN-AM
troi
Geplaatst: 08-09-09 09:05
Vraag is denk ik vooral wat je wilt, wil je rijden met een lang teugeltje op een westernzadel dan kun je rustig je gang gaan zoals je nu al doet (want dat is eigenlijk geen westernrijden), wil je wel echt westernrijden dan zul je idd les moeten gaan nemen en als je verstandig bent doe je dat dan bij een echt goede trainer (en reken dan op een lesprijs van minimaal 20 euro per uur en vaak duurder) dus niet iemand die het 1 jaar doet (helemaal omdat je met de combi western - dressuur zit zou ik het persoonlijk goed begeleid willen). Wat betreft dat combineren engels en western rijden zou ik even zoeken hier op bokt want daar zijn aardig wat topics over geweest (als ik me goed herinner was meestal de conclusie dat het prima samen kan gaan).
Ik zou trouwens nog niet direct spullen aanschaffen, als je namelijk een kwalitatief goed zadel wilt (en dat is ontzettend belangrijk + dat het goed moet passen, dit is echt een kunst want bij niet goed passend of lage kwaliteit spullen, zoals oa zadelmarkt zadels, kun je je pony echt naar de filistijnen helpen) ben je toch op zijn minst 500/600 kwijt voor een goede 2e handse. Dus ik zou eerst uitproberen of je het echt leuk vindt en dan pas je portemonnee trekken..