[WN] Halter hoe en wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Halter hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 22:37

Ik heb naar aanleiding van de afgelopen Paintshow nog wat vraagjes (had er nog meer maar kan er nu even niet meer op komen).

*Tijdens de show, heb ik zelf geen gebittonen gezien. Heb ik nu echt niet op zitten letten of werd dat misschien gedaan bij het binnenkomen in de ring, voor het lopen nog?

* Wat is de voorbeeld opstelling c.q. silhouet van een halterpaard. Soms zag ik paardjes wat onderstandig staan voor en de beentjes van achteren wat meer onder het lijfje. Wat is precies de bedoeling of is dat echt per paard verschillend?

* Ik hoorde ook dat bij halter het hoofd niet laag gehouden moet worden maar wel bij de showmanship bijvoorbeeld, is daar een regel voor?

* Ooit in bunschoten zag ik voor het eerst de nepstaarten in de halter (ben een hele tijd niet meer op wedstrijden geweest) nu in Wanroij weer, houdt de jury daar rekening mee met de beoordeling?

* Hoe zit de colorclass in elkaar? mooist verdeelde vlekken of de meeste vlekken bijvoorbeeld. Zou ik daar met mijn paintje met weinig wit bijvoorbeeld een keertje voor op kunnen geven om mee te lopen of heeft hij daar echt te weinig vlekken voor?

Wil er graag een hoop van leren begrijpen dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen *D

nolanlover

Re: Halter hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:41

wil dit ook wel gaarg weten, hou het even in de gaten:P

funnycowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:12

Het tonen van de tanden wordt gedaan als je je paard vierkant hebt opgesteld voordat de jury om je paard heen loopt.

Je paard dient vierkant te staan dus met de benen naast elkaar stevig op de grond. Het paard heeft een attentere houding wanneer zijn hals wat opgeheven is met het liefst de oren naar voren gericht.

VWB nepstaarten, het gaat om het totaalplaatje en soms kan dat net het verschil maken tussen plaats 1 of plaats 2

Ik heb eerder altijd gehalterd met Quarters dus over je colourvragen kan ik je niet helpen.

Leuk dat je de halter ook leuk vindt!
Groetjes Hilda

Keitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:34

*als de jury de tanden wilt zien dan word dat meestal duidelijk gevraagt, als je een ruin hebt word het in de meeste gevallen niet gevraagt omdat je met een ruin tog niet verder fokt.

*het paard hoort vierkant te staan met de benen recht onder het lijf..

*ik heb altijd geleerd dat het net is hoe de bouw van je paard is, bij het ene paard ziet het der mooier uit om met het hoofd omhoog te showen, bij de ander is het mooier naar benede ;)

*zelf vind ik de nepstaat gewoon een mooi geheel geven.

*ook ik heb nooit met paints geshowd dus dat zou ik ook niet weten.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:11

Bij binnenkomst werd naar de tanden gekeken.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:40

Ik heb begrepen dat voor de colorclass het ideaal plaatje 50% kleur en 50% wit is en dat er ook liefst symmetrie moet zijn aan beide kanten. Verder is het ook wel subjectief zag ik want wat bij 1 jury op 1 komt, wordt bij een andere jury niet geplaatst merkte ik in Wanroy, vooral bij de overo's. Bijna iedereen werd wel geplaatst alleen niet de paarden met heel veel wit. Dus denk dat heel veel kleur ook niet geplaatst wordt, wijkt teveel af van de 50/50.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:29

* Tandjes kijken kan bij de "startbalk" gebeuren, tussen het stappen en het draven door (zo was het in Wanroij) of tijdens de inspectie bij het opstellen

* Een paard hoort in principe vierkant te staan zodat het silhouet een profiel toont met twee benen :P . Voorbenen horen verticaal te staan en de achterbenen met de achterkant van het pijpbeen in 1 lijn met de achterkant van de bil. Soms KAN het in je voordeel werken om hier wat mee te sjoemelen om wat kleine foutjes van je paard te verbloemen :o maar niet zodanig dat een paard onderstandig lijkt oid.

* Hoofdje hoog in de Halter is volgens mij een beetje een "modegril" en hartstikke mooi als je daar een mooi halterpaard voor hebt met een krachtige, korte rug en een mooie slanke gewelfde hals. Ga je bv met een paard met een holle rug het hoofd verder naar boven brengen dan comfortabel is voor het paard, dan zal het de rug nog verder hol trekken. Een paard met onderhals zou ik ook niet hoog showen, want dan benadruk je dat ook. Eigenlijk dus showen op een manier waarop je paard het beste tot zijn/haar recht komt.

* Nepstaart kan mooi zijn voor het algehele plaatje maar een jury kijkt bij de Halter naar de bouw van het paard en daarbij is de dikte van de staart van ondergschikt belang en mag dus geen doorslaggevende factor zijn bij de jurering.

* Color class gaat idd om 50/50 kleurverdeling en dan zo mooi mogelijk verdeeld over het lijf. Over de 50/50 valt weinig te twisten denk ik, maar "mooi verdeeld" zal dan wel aan de smaak van de jury onderhevig zijn ... in Wanroij liep de jurering idd aardig uiteen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:57

moeten er van die nepstaarten niet van te voren zijn aangevraagd of je daar mee mag showen?
Meen me te herinneren dat een zekere QH zonder staart daar speciaal toestemming voor had moeten vragen, of is het bij de paints anders?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:36

nee hoor staarten mogen gewoon bij aqha en apha.
zitten wel uiteraard bepaalde richtlijnen aan waar je je aan moet houden, zie rulebook.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:59

Zo ben weer terug van vakantie, bedankt voor jullie reacties!
Dat rulebook kan je dat alleen krijgen/zien/lezen als je lid bent ergens van, of staat dat ook online?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:35

die van aqha staat gewoon online op hun site, even zoeken www.aqha.com

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:55

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 23:14

Ah dank voor de links! Ik ga voor die van de paints *D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:13

cissy schreef:
moeten er van die nepstaarten niet van te voren zijn aangevraagd of je daar mee mag showen?
Meen me te herinneren dat een zekere QH zonder staart daar speciaal toestemming voor had moeten vragen, of is het bij de paints anders?

Nepstaarten hebben een haar op haar verbinding en dat mag. Omdat het bovenstaande geval een paard zonder staart betrof had die door het ontbreken van voldoende eigen staarthaar waarschijnlijk een type bevestiging die 'onregelementair' is en dan moet daar dispensatie voor gevraagd worden.

Wat de rest betreft kan ik me helemaal bij Mac d'r antwoord aansluiten.

Wat houding/silhouet betreft is het belangrijk dat je van je eigen paard weet hoe hij/zij op z'n voordeligst geshowed kan worden. Een licht overbouwd paard (bijv. jonge paarden) moet je bijv. niet te laag in hoofdhouding willen showen, omdat dat de overbouwdheid benadrukt. Klein kuiltje maken op het moment dat je't achterbeen neer zet wil ook wel es helpen, of verzamel onder het voorbeen een klein heuveltje (ik inspecteerde altijd vantevoren de showring toen Dot nog wat overbouwd was en wist vantevoren waar ik haar het best neer kon zetten zodat ze achter iets lager zou staan dan voor. 't Moest al gek gaan als ik niet voor elkaar kreeg ook op dat punt terecht te komen ;) Lukt natuurlijk niet altijd, als er bijv. op startnummer binnengekomen moet worden (hoefde vroeger meestal niet, tegenwoordig meestal wel) ).
In Halter ziet men graag vrij steile hakken en wil 'men' dat het pijpbeen vertikaal staat. Een goed rijpaard heeft echter meer hoeking waardoor je geen vertikaal pijpbeen hebt als het paard natuurlijk vierkant staat. Wat je dan dus kunt doen is het paard achter wat verder naar achter zetten en voor wat meer 'onder'. Uiteraard moet je dit 'sjoemelen' heel subtiel doen, te veel geeft een duidelijk foute stand en dat wil je ook weer niet.
Waar ook veel mensen niet op letten is het voorbeen recht zetten van voren gezien. Veel paarden worden te nauw gezet en dat is jammer, want op die manier maak je de borst optisch smaller. Benen die wijder uit elkaar staan geven het idee van een brede borst (ook weer, heel subtiel). Verhaal geldt ook voor achter uiteraard. En 'trek' ook de hakken uit elkaar als je paard koehakkig staat. Leer je paard dit soort dingen dus ook te accepteren en dat hij ook zo blijft staan als jij em neer zet.

Voor veel mensen is het moeilijk te beoordelen of hun paard goed vierkant staat als ze in de showring staan, omdat ze van dichtbij niet zien hoe het plaatje er in z'n geheel uit ziet. Wat je daar aan doet is veel oefenen thuis en dan, met je paard aan een langer touw, afstand nemen en het resultaat vooral KRITISCH bekijken. Dan, wanneer het van een afstand goed is, voor jezelf goed inprenten hoe dat er van dichtbij uit ziet.
Je kunt dus nooit zeggen 'zus of zo' moet een paard staan, want dat is voor elk paard weer anders. Showen betekent JOUW paard op z'n voordeligst laten zien.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:17

Dank voor je uitgebreide antwoord Francis!