cissy schreef:moeten er van die nepstaarten niet van te voren zijn aangevraagd of je daar mee mag showen?
Meen me te herinneren dat een zekere QH zonder staart daar speciaal toestemming voor had moeten vragen, of is het bij de paints anders?
Nepstaarten hebben een haar op haar verbinding en dat mag. Omdat het bovenstaande geval een paard zonder staart betrof had die door het ontbreken van voldoende eigen staarthaar waarschijnlijk een type bevestiging die 'onregelementair' is en dan moet daar dispensatie voor gevraagd worden.
Wat de rest betreft kan ik me helemaal bij Mac d'r antwoord aansluiten.
Wat houding/silhouet betreft is het belangrijk dat je van je eigen paard weet hoe hij/zij op z'n voordeligst geshowed kan worden. Een licht overbouwd paard (bijv. jonge paarden) moet je bijv. niet te laag in hoofdhouding willen showen, omdat dat de overbouwdheid benadrukt. Klein kuiltje maken op het moment dat je't achterbeen neer zet wil ook wel es helpen, of verzamel onder het voorbeen een klein heuveltje (ik inspecteerde altijd vantevoren de showring toen Dot nog wat overbouwd was en wist vantevoren waar ik haar het best neer kon zetten zodat ze achter iets lager zou staan dan voor. 't Moest al gek gaan als ik niet voor elkaar kreeg ook op dat punt terecht te komen
Lukt natuurlijk niet altijd, als er bijv. op startnummer binnengekomen moet worden (hoefde vroeger meestal niet, tegenwoordig meestal wel) ).
In Halter ziet men graag vrij steile hakken en wil 'men' dat het pijpbeen vertikaal staat. Een goed rijpaard heeft echter meer hoeking waardoor je geen vertikaal pijpbeen hebt als het paard natuurlijk vierkant staat. Wat je dan dus kunt doen is het paard achter wat verder naar achter zetten en voor wat meer 'onder'. Uiteraard moet je dit 'sjoemelen' heel subtiel doen, te veel geeft een duidelijk foute stand en dat wil je ook weer niet.
Waar ook veel mensen niet op letten is het voorbeen recht zetten van voren gezien. Veel paarden worden te nauw gezet en dat is jammer, want op die manier maak je de borst optisch smaller. Benen die wijder uit elkaar staan geven het idee van een brede borst (ook weer, heel subtiel). Verhaal geldt ook voor achter uiteraard. En 'trek' ook de hakken uit elkaar als je paard koehakkig staat. Leer je paard dit soort dingen dus ook te accepteren en dat hij ook zo blijft staan als jij em neer zet.
Voor veel mensen is het moeilijk te beoordelen of hun paard goed vierkant staat als ze in de showring staan, omdat ze van dichtbij niet zien hoe het plaatje er in z'n geheel uit ziet. Wat je daar aan doet is veel oefenen thuis en dan, met je paard aan een langer touw, afstand nemen en het resultaat vooral KRITISCH bekijken. Dan, wanneer het van een afstand goed is, voor jezelf goed inprenten hoe dat er van dichtbij uit ziet.
Je kunt dus nooit zeggen 'zus of zo' moet een paard staan, want dat is voor elk paard weer anders. Showen betekent JOUW paard op z'n voordeligst laten zien.