Ik ga zondag weer een horsemanship rijden, mijn laatste heb ik 3 jaar geleden gereden, en sindsdien heb ik veel dingen zien veranderen (o.a. handhouding als je op 1 hand rijdt).
De handhouding heb ik nu onder de knie, maar het stukje pleasure dat na de proef komt, moet je dan ook zo zitten, of kan je je hand gewoon naast je laten 'hangen'?
Had het aan mijn trainster gevraagd, maar die weet het niet zeker...
je wordt de hele proef beoordeeld dus ik zou zelfde rijden als in de proef. je moet de hele tijd blijven showen, ook als je weer in de lineup staat. dus eigenlijk is er geen moment waarop je 'ineens' je hand anders gaat doen. stijf in het gareel en pas eruit als je in de line up erna staat en de judge zn formulier afgeeft.
Keitje
Geplaatst: 02-09-09 22:23
als ik jou was zou ik je hand niet laten hangen.. van het weekend heb ik die fout gemaakt en ben ik niet al te best geplaatst.
vigel1
Geplaatst: 02-09-09 23:02
vaak zie ik mensen die hun hand laten hangen ook scheef zitten je schouders draaien altijd een beetje dan wat je het beste kan doen is altijd je hand voor je buik houden dan blijven je schouders op 1 lijn
Ik doe dus in het pattern mijn hand in zeg maar teugelhand positie en in het railwork gedeellte laat ik hem afhangen en wordt bijna altijd hoog geplaatst, 1 of 2 (tenzij ik een fout in mijn pattern heb natuurlijk).
Ik heb mijn niet-stuurhand altijd hangen, zowel in het pattern als in het railwork, en wordt eigenlijk altijd hoog geplaatst in horsemanship. Denk niet dat je teveel waarde aan 1 specifieke houding moet hechten. Het gaat om het totaalplaatje en de rust die je ermee uitstraalt.
Ik dacht dat je voor de horsemanship de vrije hand naast je moest houden.
Lenie
Geplaatst: 03-09-09 11:52
Ik ben het met Vigel1 eens.
Zo is mij het ook geleerd, je hand voor je navel houden. Hou je je hand naast je dan is het moeilijker om goed recht te blijven zitten. Je schouders willen dan snel scheef gaan zitten. Zo heb ik afgelopen weekend in Wanroij heel wat mensen niet recht in het zadel zien zitten en dat ziet er niet netjes uit
Even uit het rulebook van de paints: je mag zowel je arm af laten hangen als naast je houden, en er staat niets over dat er niet gewisseld mag worden voor bv het railwork. Ik denk dat je moet doen waar je je het meeste comfortabel bij voelt omdat je houding ook niet stijf over mag komen en je inderdaad recht in het zadel moet zitten. In het rulebook wordt exact beschreven hoe je zit moet zijn tot en met de positie van je tenen.
Annatje
Geplaatst: 03-09-09 18:06
Ik houd mijn hand ook altijd ten hoogte van mijn navel, is eigenlijk een gewoonte geworden.