hallo,
wij gaan naar noorwegen verhuizen en we willen daar ook een round pen maken ik heb verscheinende berichten en topics gelezen en dit vond ik heel goed: maar we hebben een probleem zie onder.
Dit onderwerp hadden we al eens, maar graag nog een keer mijn recept.
MEN NEME:
12 - 20 palen van doorsnee +/- 8 cm en lengte 2.60 cm (het aantal hangt af van de doorsnee van de round penn; ik zou voor 18 meter gaan), dus even tellen - iedere 2 meter 1 paal.
12 - 20 meter winddoek. Dit is - groen - doek, dat kwekers van struiken en heester gebruiken om hun planten tegen de wind en zon te beschermen. Verkrijgbaar bij iedere goede boerenbond.
Dit doek is 2 meter breed en heeft iedere 2 meter een gestikte zoom, die je over een paal kun schuiven (de tuinders zetten er zo "wandjes" mee).
Men werkt:
Sla een paaltje in het miden van je round penn en gebruik een 9 meter lange (longeer) lijn om de cirkel uit te zetten (18 meter).
Zet op de plaats waar je de ingang wil hebben de eerste paal. Boor daartoe met een grondboor (tuincentrum € 10) een gat van 60 cm diep. Zet de paal er in en schuif de eerste zoom van het winddoek er over.
Meet vervolgens op de cirkel de plaats van de 2e paal. Etc. Etc. Etc.
Bij de voorlaatste paal zul je niet goed uitkomen (tenzij je meer geluk dan wiskunde hebt). Dat is niet erg, want dat stuk (dat dan overlapt met het bestaande deel) gebruik je als deur. Aan de 1e paal maak je met twee open lussen van ijzerdraad een sluiting (zoals boeren hun koeien poort maken in het prikkeldraad); dat is dan je deur.
Voila: Een round penn. Door de wanden kun je heenkijken, paarden iets minder goed. Ze gaan er niet doorheen, niet overheen (= 2 meter hoog) en ze kunnen er niet onderdoor.
Ik heb zelf deze round penn en dat werkt perfect.
maar met dat winddoek kan dat wel s'winters want er val daar wel 3 m. sneeuw... waar wij naar toe gaan...
help oplossingen!!(misschien foto's van jullie round pen)
groetjes Olivierlover