[WN] kan ze nog worden omgeschoold?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s_spikker

kan ze nog worden omgeschoold?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 18:55

Op uitvies in mijn andere topic plaats ik hem hier ook eventjes

Nu had ik laatst een topic dat mijn merrie wegens beenproblemen niet meer te rijden was. Nu blijkt zij nu toch weer goed te zijn gaan lopen. Na een poos gesukkeld te hebben. Vanaf mei.

Nu heeft deze merrie altijd dressuurmatig gereden, Het is wel een enorme heethoofd. En het dressuren vind zij eigenlijk niet geweldig. Springen vind ze het einde maar hierbij wordt ze te heet voor mij. Buiten is ze ook erg heet.
Het betreft een 16 jarige merrie.

Nu lijkt het mij geweldig om relaxed aan een lang teugeltje buiten te kunnen rijden, Ala western. Maar is deze pony nog wel om te scholen op deze leeftijd ?
En is dit voor een heethoofd wel mogelijk of draaf ik nu te ver door in mijn wilde plannen?

Dit hoeft niet op korte termijn want wil haar niet gelijk gaan overvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:58

Je kan een pony/paard altijd anders gaan rijden, ze passen zich snel aan. Net zoals je een 15 jarig paard dat nooit bereden is nog zadelmak kan maken :)
Alleen door het bos rijden aan een lange teugel zou ik niet vergelijken met western :)

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 18:58

Ik bedoel meer dat ze dna ook op een losse teugel te rijden is . ipv steeds maar in moeten houden. Dat ze gewoon op je zit goed reageert etc. ik zie het zelf eigenlijk mee zitten om western te gaan proberen ipv dressuur etc.

Ayasha
Blogger

Re: kan ze nog worden omgeschoold?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:59

Mijn dressuurpaarden kunnen ook aan een lang teugeltje het bos in dus lijkt me niet dat dat echt "omscholen" is. Eerder gehoorzaamheid :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:59

Je kan natuurlijk altijd wat westernlessen nemen en kijken hoe het gaat, als het je dan niet bevalt kan je altijd nog stoppen en als het leuk is ga je er mee door :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:01

Wil je je paard alleen maar western laten omscholen om aan een lang teugeltje buiten te kunnen rijden? Dan zou ik het niet doen... Elk paard moet aan de lange teugel ontspannen kunnen lopen. Ongeacht of het een dressuur, western of polopaard is :) En door middel van western te gaan rijden verander je het gedrag van je paard buiten echt niet. Dat je paard wat meer relaxed moet zijn buiten bereik je alleen dmv oefenen oefenen en nog eens oefenen.

Natuurlijk is er wel de mogelijkheid om je paardje om te scholen, als je écht western wil gaan rijden. Maar je zal wel lessen moeten volgen en begeleiding moeten krijgen om het je paardje aan te kunnen leren. Wel raad ik je aan om eerst eens een proefles western te gaan doen, het lange teugeltje is namelijk iets waar je jaren naartoe werkt. Dus het is zeker niet zo dat 'wij' gewoon de teugels losgooien, westernzadeltje erop en gaan met die banaan :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:02

Miss_Montana schreef:
Wil je je paard alleen maar western laten omscholen om aan een lang teugeltje buiten te kunnen rijden? Dan zou ik het niet doen... Elk paard moet aan de lange teugel ontspannen kunnen lopen. Ongeacht of het een dressuur, western of polopaard is :) En door middel van western te gaan rijden verander je het gedrag van je paard buiten echt niet. Dat je paard wat meer relaxed moet zijn buiten bereik je alleen dmv oefenen oefenen en nog eens oefenen.

Natuurlijk is er wel de mogelijkheid om je paardje om te scholen, als je écht western wil gaan rijden. Maar je zal wel lessen moeten volgen en begeleiding moeten krijgen om het je paardje aan te kunnen leren. Wel raad ik je aan om eerst eens een proefles western te gaan doen, het lange teugeltje is namelijk iets waar je jaren naartoe werkt. Dus het is zeker niet zo dat 'wij' gewoon de teugels losgooien, westernzadeltje erop en gaan met die banaan :+

Niet? Nou dat valt me lelijk tegen van jullie westernruiters hoor :') :P

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 19:04

Dat zou idd een optie zijn.
Mijn merrie is te druk om relaxed mee te kunnen rijden, En omdat western er altijd uitziet of dat het heel "makkelijk"gaat dus zonder in de mond te zitten.
Ben met deze merrie al 10 jaar bezig maar ze blijft heet zodra je wat van haar vraagt. Met een lange teugel uitstappen in de bak gaat nog maar verder wil ze maar gaan en gaan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:07

Dan moet je gewoon gehoorzaamheid gaan trainen en meer rust in haar brengen. Western gaat je daar niet mee helpen vrees ik. Het is gewoon een andere manier van rijden maar dat betekent niet dat als je je teugels in 1 hand neemt dat het dier spontaan van temperament gaat veranderen. Westernruiters trainen lang en hard om die samenhorigheid te bereiken... :) Da's geen kwestie van 10 lesjes maar net als bij dressuur een kwestie van jaren ervaring. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:08

Dressuur ziet er ook heel makkelijk uit als Anky het doet ;)

Ik zou gewoon het een en ander gaan proberen, wat proeflessen western zou kunnen, maar je kan ook proberen heel veel buiten te rijden, hoe meer ze buiten komen hoe makkelijker het wordt :)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:11

Dan is misschien de manier van remmen op zn westerns wel wat voor je. Mijn draver heeft ook altijd niks anders gedaan dan hard hard harder nog harder. Sinds ik loslaat buiten en dan aanhaal en weer loslaat gaat het steeds beter. Ben nu zo ver dat ik op een los teugeltje draaf en gallopeer zonder dat ze harder gaat. Gaat ze toch harder haal ik mn teugels even aan en gelijk weer los. Het loslaten is bij mij iig zo'n verademing geweest. Ik moet het heel bewust doen, maar als ik zie wat ik er voor terug krijg, wil ik nooit meer vastpakken als het ware. Gaat niet ineens, je moet er wel naar toe werken uiteraard. Mss dat wat westernlessen nog niet zo verkeerd zijn. Ik rij gewoon recreatief, maar het is toch lekker dat je met een lang teugeltje wel controle hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:11

s_spikker schreef:
Dat zou idd een optie zijn.
Mijn merrie is te druk om relaxed mee te kunnen rijden, En omdat western er altijd uitziet of dat het heel "makkelijk"gaat dus zonder in de mond te zitten.
Ben met deze merrie al 10 jaar bezig maar ze blijft heet zodra je wat van haar vraagt. Met een lange teugel uitstappen in de bak gaat nog maar verder wil ze maar gaan en gaan

De proefjes van Anky zien er ook vrij gemakkelijk uit, toch weten we allemaal dat dat niet zo is :+ Imo is het ook bij de dressuur niet de bedoeling dat je met constante druk in de mond rijd... Vooralsnog kan je heus wel western gaan rijden hoor, maar verwacht niet dat je paardje denkt: 'Heuj, westernzadel... losse teugel... laat ik nu maar eens mijn beste pleasure drafje tevoorschijn toveren!'. Misschien dat het met de manier van houden te maken heeft? Krijgt je paard veel weidegang of juist niet? Word er veel biks/krachtvoer gegeven? Daar kan het ook nog aan liggen. Tenzij je gewoon echt een heethoofd hebt die niet te stuiten is.

pharagirlke schreef:
Niet? Nou dat valt me lelijk tegen van jullie westernruiters hoor :') :P

Sorry dat ik je uit je droom heb geholpen... _O-

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 19:13

ja dat is zo.ik vraag me ook wel eens af of het er nog wel uit te krijgen is.
inmiddels is ze 16 (met 5 jaar kocht ik haar) en nog is ze eigenlijk niets veranderd.ze blijft heet. een eerlijk gezegt vind ik het niet heel prettig om zo buiten te rijden want het is constant een "gevecht" ze wil ruimte maar als je die haar geeft gaat ze harder en harder. geef je die niet word ze ook druk
het is me een apparte dame haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:15

MM: Tsk gemenerd :')

Het is met dressuur idd zeker niet de bedoeling om constant druk te hebben. Remmen doen we niet door in de mond te hangen maar door ophoudingen (dus idd even aanhalen en dan weer loslaten alleen zonder lange teugel. We houden contact met de mond maar we hebben geen druk tenzij we ophoudingen geven) en door onze zit te gebruiken. Tenminste, zo hoort het. Mijn merrie kan je van galop naar stap krijgen door terug te gaan zitten en een teken te geven met je bekken dat ze terug moet, kan perfect aan lange teugel, toch heb ik nooit western gereden (en da's heus geen duf geval, die rent ook graag en heeft tónnen energie). Dus dat is gewoon basisch... Veel overgangen en niet stil trekken, op zit terug! ;) Verruimingen en meerdere op een lange zijde. drie passen voorwaarts, drie passen terug, drie passen voorwaarts, drie passen terug. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-08-09 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 19:15

Ze komt zomers dag en nacht buiten met inloop en in de winter alleen snachts binnen.
Ze krijgt maar een paar handjes voer en wel veel hooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:24

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:24

natuuuurlijk kan je paard nog worden omgeschoold!
Mijn fjord is 18 en was eerst manegepony voor beginners. Ze kon een B-proefje. Nu rij ik haar sinds een jaar western en dit pakt ze razendsnel op! We kunnen nu schouderbinnenwaarts, sidepasses, turns, back up enz.

Op zich denk ik dat je je wel moet afvragen of je echt om wilt scholen. Misschien eerst een een beginnerscursus westernrijden volgen? ik heb dat eens gedaan op de WSW in Marum. kreeg je 8/10 lessen om te kijken of je het echt leuk vond.

Je paard zal geen complete karakterverandering ondergaan doordat je western gaat rijden...
Wel ben ik van mening dat als je een paard tegenhoud je verzet kan krijgen van je paard. en het dan kan gaan drammen bijv.
Loslaten en los durven laten kan wel helpen.
en dit zou je ook met western kunnen leren.

Maar goed, aan een lange teugel rijden is een leerproces dat heel veel tijd en training kost.
Je begint namelijk gewoon op 2 handen met kortere teugels. Dmv druk op de teugels en bumpen vraag je je paard naar beneden en over zijn rug te gaan lopen. zodra je paard de ruimte naar beneden vraagt haal je de druk van je handen en van je benen. je laat je paard met rust. dit is de beloning. gaat dit steeds makkelijker. (je hoeft je hand maar dicht te knijpen en je been maar aan te leggen) dan probeer je dit telkens aan een ietsje langere teugel. totdat je uitkomt op het rijden op lange teugel. en dan kan je ook nog verder werken naar het rijden op slechts 1 hand met bijv. het scharenbit.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:26

Mijn Quarter was ook een heet hoofd af en toe nog wel eens, maar die laat ik met het rijden 10 a 15 minuten hard draven vind ze echt geweldig en dan is het gewoon goed, ze is trouwens 19 jaar

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:46

s_spikker schreef:
ja dat is zo.ik vraag me ook wel eens af of het er nog wel uit te krijgen is.
inmiddels is ze 16 (met 5 jaar kocht ik haar) en nog is ze eigenlijk niets veranderd.ze blijft heet. een eerlijk gezegt vind ik het niet heel prettig om zo buiten te rijden want het is constant een "gevecht" ze wil ruimte maar als je die haar geeft gaat ze harder en harder. geef je die niet word ze ook druk
het is me een apparte dame haha

Het karakter van het paard zal niet veranderen, maar de manier waarop je er mee omgaat kun je natuurlijk wel veranderen. Als jij graag op een ontspannen paard met een lang teugeltje wil buitenrijden zul je waarschijnlijk een ander paard moeten kopen, want een heet en loperig paard zal een heet en loperig paard blijven. Ik heb er ook eentje die loperig is en heel gemakkelijk heet te krijgen is en die moet ik dus met regelmaat wat ruimte geven om tempo te maken, anders wordt ze echt vervelend. Dat weet ik ondertussen en dus zorg ik dat ik niet steeds met een langzaam paard buiten ga rijden, maar ook regelmatig met een paard wat kan Lopen (in haar ogen) of we gaan alleen op pad. Ondertussen is ze 22 en dit is gewoon niet veranderd. Wat wel in de tijd is veranderd is dat we beter met elkaar om hebben leren gaan ;)
Dit alles heeft niet heel veel van doen met de stijl van rijden die je in de bak toepast, maar als je paard geen plezier heeft in dressuur, dan moet je misschien zoeken naar andere instructie, niet per definitie een andere stijl (kan natuurlijk wel). Goede western instructie zorgt ook voor een goede rijtechnische basis, net als goede dressuur instructie....

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:47

Hoi

Ik ben ook gezegend met een heet hoofd paardje van 16 jaar.
en heb nu 3 lessen gehad in western en het valt mij op dat ze nu meer mee doet zelf zeg maar.
ze had dressuur gelopen M2 niveua en toen 8 jaar mogen vervelen bij een meiske en toen kocht ik haar.
maar buiten rijden was een kleine ramp (altijd maar harder en langer racen)
dressuur heb ik even geprobeert met haar maar ze kon super onder der werk uitkomen (bokken,hard rennen,stil staan enz)
nou toen heb ik haar het laatste half jaar maar af en toe mee naar buiten genomen met een vriendin op haar en ik op mijn ruin.
zij reed haar altijd met een western zadel dus ik wat rond gebeld en toen ben ik het toch gaan proberen.
eerst reed ik met tiedeman buiten en met veel hulp spul in de dressuur les }:0 .
maar nu gewoon alleen 2 teugels en een gedraait bitje (ik ben de naam kwijt).
ik heb er zelf weer zin in en ik merk zij ook.

dus gewoon proberen nee heb je ja kan je krijgen ;) succes