Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
http://www.bol.com/nl/p/boeken/westernrijden/1001004006522060/index.html
)
heb je helemaal gelijk in, maar ik vrees dat ik er niet onderuit kom. Ik bestel ook maar een woordenboek mee....
En ik ben een echte boekenfreak, dus die van Antje Holtappel komt er ook nog wel. Ben bijna jarig en tot voor kort wist ik nooit wat te vragen, maar sinds ik mijn eigen paardje heb, heb ik ineens een hele verlanglijst

Pienb schreef:is dit een westernboek?
maar volgens mij zoekt TS westernboeken en grondwerk volgens western principes is toch echt anders dan volgens engelse principes vandaar de vraag.. Pienb schreef:het is imo de hele mentaliteit, manier van.
in dat boek zie ik bv veel moeilijk gedoe met bitten hulpteugels, 26 (nou ja ik kan goed overdrijven) lijnen enz.
dat zie je bij de westernmanier niet.
deze gaat meer uit van 'laat het het paard zelf uitzoeken'.
ik zie het in alles de hele manier van 'omgaan met' waar grondwerk een onderdeel van is.
wat je bv bij western ziet maar ik nog nooit bij engels heb gezien (en ja tuurlijk zijn er uitzonderingen)
- whoa en je paard los laten staan
- kijk naar een goede showmanship en de manier hoe de paarden aan de hand rustig gehoorzamen
- paard naar 1 kant uitbinden aan zadel en loslaten. laat hem zelf maar uitzoeken wat hij moet doen om het comfortabel te maken voor zichzelf
- lastig veulen paar dagen vast bindne aan een ezel (die is echt wel sterker en koppiger, veulen zal moeten toegeven zonder dat jij als mens de confrontatie aan hoeft te gaan)
- sacking out
- bij reining: nooit je paard aanpakken op X en daar spins oefenen. X moet een punt van rust zijn voor het paard en een area waar ie graag heen wilt (engelsruiters oefenen juist op dat punt waar ie het later moet doen)
- heeft je paard goed werk geleverd? laat hem lekker 10 minuten in de arena staan rusten. stilstaan = rust en = fijn (ken weinig engelspaarden die lekker relaxed 10 minuten blijven stil staan met teugels op de nek en ruiter erop die relaxed zit te kletsen ofzo)
enz enz enz enz enz enz
ik hoor dat ik met deze voorbeelden een beetje een beeld heb kunnen geven van waar voor mij verschillen in zitten in de hele - stijl met paarden omgaan' verschillen tussen engels en western.
en nee deze zijn niet speficiek voor grondwerk maar daar zit dit ook in imo

maar dat zijn de ervaringen die ik heb met engels van verschillende maneges/stallen waar ik ben geweest door de jaren heen.