[WN] Standaard westernhulpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Standaard westernhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 14:22

Ik rijd een QH merrie die zowel engels al western is beleerd, en wil hier wat mee gaan doen.
Ik heb namenlijk erg veel western zien rijden, maar het nooit gedaan.
De merrie heeft de laatste tijd alleen nog engels gereden en dat is dan ook het tuig tot mijn bechikking.
Ik heb nooit western gereden maar wil dit graag op haar proberen, ik heb ook al wat geprobeert in die trant en ze lijkt er goed op te reageren.
Helaas is het een racemonster en ben ik dan ook continu stemhulpen aan het geven(easyy) en dat lukt ook, maar dut gaat wel ten koste van het voelen naar de juiste reactie.

Ik denk dat ik het (zeker in de grove lijnen) wel weet, maar gewoon om zeker te zijn;)
Mijn vraag:
Wat zijn de basis westernhulpen?

Les is overigens op het moment niet mogenlijk, later weer wel;)
Ik heb een mini bak tot mijn beschikking.

sibbe

Re: Standaard westernhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:24

ik volg dit ook even.
ik heb morgen mijn eerste western les!!!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:45

toch maar even les nemen galley want jou vraag 1-2-3 uitleggen is een beetje moeilijk ook als je al een beetje weet hoe western rijden werkt.
kijk het verschilt niet zoveel met engels maar voor de exacte uitleg van de westernhulpen moet je een trainer naast je hebben staan die jou de juiste aanwijzigingen kan geven op de juiste tijd.
western rijden doe je niet zomaar even want het ziet er makkelijker uit dan het is.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:18

Ik sluit me helemaal bij Piggeljay aan. 'Even' de basis uitleggen dat gaat m niet worden. Als je op dit moment geen les kan volgen en toch in de theorie wil duiken, raad ik je 'Go West' van Antje Holtappel aan. Ook 'Basisboek Western Riding' van Rieky (toen nog) Burgmeyer en Josephine Spruijt kan je wat aan hebben, is wel erg basic maar geeft wel een globaal beeld.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:02

trekken aan de teugels is ho
schoppen is vooruit
:j

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:05

links is links
rechts is recht
en hard trekken is achteruit

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 19:01

Kirr__ schreef:
links is links
rechts is recht

Ik was juist van mening dat hard trekken niet echt vriendelijk was :+

Ik wil eigenlijk alleen weten wat bijvoorbeeld de hulp voor aanspringen galop is etc, zodat ik dat meteen goed kan doen...
maar dan zoek ik het zelf wel uit:S

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:05

Binnenteugel iets optillen, buitenbeen aanleggen en een kusgeluidje maken.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:14

en ik spring dan juist weer aan op het binnenbeen, zie niets standaard :D

juffie69

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:55

Wil je het goed doen of aanklungelen. Lijkt me duidelijk dat je lessen moet nemen. Zonde om het te verprutsen met zelf maar wat te doen. Ook dat "snelle" kun je dan goed begeleiden. Eerst wat investeren (vooral tijd) en dan kun je er van genieten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:01

er zijn geen standaard westernhulpen, er is een gewenst plaatje. Welke hulpen je daarbij geeft om aan dat plaatje te voldoen maakt echt helemaal niks uit. Alhoewel aan het linkeroor trekken voor galop niet handig is, en het gewenste plaatje er ook door verstoord wordt.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:13

whahahaha! Aan het linkeroor trekken voor de linker galop en aan het rechter voor de rechter galop zeker? Sorry, kreeg even beeld _O- _O- _O-

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:22

Als je de teugels in 1 hand hebt wordt het lastig binnenhand optillen he, dus beter maar niet zo aanleren dus ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:51

dan frommel je gewoon de binnenteugel korter rom en draai je je pols :D :D
Toch. Kan ook een hulp zijn.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:02

rainbow8 schreef:
whahahaha! Aan het linkeroor trekken voor de linker galop en aan het rechter voor de rechter galop zeker? Sorry, kreeg even beeld _O- _O- _O-

jaja en bij de wissel dus ook even snel aan het andere oor trekken. je hebt toch 1 hand vrij met 1 handig rijden.
och, bij de reining kan dat best hangen ze toch in de nek van t paard :-)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:04

En zo zie je maar weer. Klaar. Nieuwe westernhulp geintroduceerd die alle hulpen kan vervangen. Bij de reining dan wel ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:44

ja precies, bij de western riding lijkt het me zo'n gedoe :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:11

O vandaar dat ik daarin altijd wel aardig scoor. Ik heb draaiorgelpaardjes, dan kun je makkelijk bij de oortjes *\o/*

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:35

galley schreef:
Kirr__ schreef:
links is links
rechts is recht

Ik was juist van mening dat hard trekken niet echt vriendelijk was :+

Ik wil eigenlijk alleen weten wat bijvoorbeeld de hulp voor aanspringen galop is etc, zodat ik dat meteen goed kan doen...
maar dan zoek ik het zelf wel uit:S

was dan ook sarcastisch bedoelt... ;)
Neem gewoon les, blijf rustig rijden zoals je aan het rijden bent totdat je een goede westernlesgever gevonden hebt, zelf beginnen aanklungelen maakt het alleen maar moeilijk voor jou en het paard.
Succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:56

Galley, er zijn verschillende stijlen binnen de westernsport (zoals er ook verschillende stijlen zijn binnen de dressuursport) dus even de hulpen uitleggen gaat heel moeilijk worden en in het ergste geval contraproductief werken.
Ik ga met de reacties mee die adviseren dat je les moet gaan nemen en je vast moet houden aan de stijl die er bij de les wordt gehanteerd, ipv aanwijzingen op bokt op te willen gaan volgen die misschien wel haaks op elkaar slaan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 08:27

Welja, ik denk dat ik voorlopig niet veel verder kom dan met losse teugel op mijn zit rijden. Hopen dat ik snel les kan krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:28

Die losse teugel is een eindresultaat ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:57

Idd, en de weg er naartoe is heel lang. Blijf alsjeblieft dan dressuur rijden, voordat je je paard leert dat hij compleet uit elkaar mag vallen, en hij zijn lijf verkeerd gaat gebruiken waar dan weer allerlei andere blessures door kunnen ontstaan.

En ook in de dressuur moet je op je zit rijden.

Als je in de buurt geen goede westernles kunt krijgen, zoek dan wel goede dressuurles op. Want uiteindelijk zijn de hulpen, het zadel en het hoofdstel, en je eigen outfit anders, maar uiteindelijk ontloopt het elkaar niet zoveel.

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:00

"Go West" is inderdaad een goed boek. Ga eerst effe alles bekijken (lessen, wedstrijdjes,...) en als je echt overtuigd bent, neem dan lessen van een western Instructor/trainer op een geleerd westernpaard (ras maakt niet uit - wat wel een hulp kan zijn is een paard dat zowel klassiek als western kent waardoor het volledig met je kan meedenken en niet schaapachtig zit uit te zoeken wat dat mens bovenop zijn rug nu eigenlijk wil :+ )
Western is zeer aanstekelijk en de kans is groot dat je ervan gebeten wordt - dat moet ook want het heeft zoveel te bieden "it's a way of life".
En ja, western ziet er makkelijk uit, maar het is veel complexer dan je denkt ( en dit dan meestal omdat het menselijk is om alles complex in te zien - het moment dat je ook mentaal kan loslaten dan begin je pas te rijden - rijden is gevoel, intuïtie, communicatie met je paard, een synergie en vooral.....durven loslaten).
Wetsrn dressuur met een "willingly guided" paard is een proces van jaren... dit bereik je niet zomaar in enkele maanden. Vooral bij klassieke ruiters is het ook een mentale omscholing. De hulpen zijn inderdaad in vele gevallen aan elkaar gelinked, maar de mentaliteit en de band tussen ruiter en paard is anders. Ik ben vroeger klassiek geschoold en sinds 3-4 jaar western - ik heb moeten leren "loslaten" op alle vlak....maar het is de moeite waard !!!
Je kan ook een paard van klassiek naar western omscholen (ik heb het geleerd op een haflinger..) dus dat is ook geen bezwaar , hou wel rekening met de raskenmerken van je paard en aanvaard de beperkingen, aangezien afhankelijk van de conformatie en het ras er altijd bepaalde dingen zijn die niet zullen kunnen...maar je, dat is ook mogelijk bij Quarters,Paints,....
Ik zou zeggen -^proberen maar ;)

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:32

galley schreef:
Welja, ik denk dat ik voorlopig niet veel verder kom dan met losse teugel op mijn zit rijden. Hopen dat ik snel les kan krijgen..

het uiteindelijke doel is inderdaad dat je minimale druk op het bit/ teugels hebt en op zit rijd.
En dat je dan met van die lange teugels rijd op 1 hand. met een scharenbit bijv.
maaaar jaaaa... voordat je zover bent moet er eerst wel heeel wat geoefend worden.. :7

Je begint bijv. op een snaffel ( = gewoon enkelgebroken bitje) met 2 handen.
In het begin wijs je nog duidelijk aan waar je heen wilt. Je arm en teugel komen dan ver van de hals.
Langzaam aan wordt deze beweging kleiner naarmate je paard sneller reageert op de teugelhulpen van en tegen de hals. en houd je je handen dichterbij de knop.
Ook wil je je paard mooi laten lopen over zijn rug en met stelling en aanleuning.
Lekker lang en lage halshouding.
Voordat je zover bent rij je eerst met korte(re) teugels.
Je knijpt in de teugels en bumpt met je benen tegelijk.
Net zolang tot je paard nageeft. als je paard het hoofd naar beneden wil doen en de hals wat wil strekken open je je handen en hou je meteen op met bumpen. Je geeft rust.
Maar zodra het koppie weer wat omhoog komt sluit je je handen weer en begin je weer te bumpen.
Je paard zal merken dat lang en laag lopen relaxter is omdat je dan met rust gelaten word.
als dan de benen eronder komen vanuit de achterhand en je paard over de rug gaat lopen zal het merken dat het ook gewoon veel prettiger bewegen is!
Als je zover bent probeer je dit te bereiken aan een steeds iets langere teugel.
En als je paard super reageert op minimale hulpen van je teugels of benen dan... pas dan... kan je over naar op 1 hand rijden met een scharenbitje en heeeeele lange teugels.
en hier gaat dus wel wat tijd overheen en heeel veel training inzitten.
Maar dat is wel leuk hoor! :j

het lijkt me goed als je lessen gaat nemen.
Het boek dat ze je aanraden: 'go west' kan ook al veel inzicht geven. Er staan ook veel foto's in met een duidelijke uitleg.
Al haalt een boek het niet bij lessen!!! :n
Tijdens lessen zul je tegen dingen aanlopen die specefiek op jouw als ruiter en op je paard van toepassing zijn.

Tip!
Ik ben ooit begonnen met een beginnerscursus westernrijden bij de WSW in Marum. kon je 8/10 lessen volgen.
Zo kon je rustig kijken of je het westernrijden leuk vind.
misschien kan je dit ook doen ergens bij jou in de buurt?