galley schreef:Welja, ik denk dat ik voorlopig niet veel verder kom dan met losse teugel op mijn zit rijden. Hopen dat ik snel les kan krijgen..
het uiteindelijke doel is inderdaad dat je minimale druk op het bit/ teugels hebt en op zit rijd.
En dat je dan met van die lange teugels rijd op 1 hand. met een scharenbit bijv.
maaaar jaaaa... voordat je zover bent moet er eerst wel heeel wat geoefend worden..
Je begint bijv. op een snaffel ( = gewoon enkelgebroken bitje) met 2 handen.
In het begin wijs je nog duidelijk aan waar je heen wilt. Je arm en teugel komen dan ver van de hals.
Langzaam aan wordt deze beweging kleiner naarmate je paard sneller reageert op de teugelhulpen van en tegen de hals. en houd je je handen dichterbij de knop.
Ook wil je je paard mooi laten lopen over zijn rug en met stelling en aanleuning.
Lekker lang en lage halshouding.
Voordat je zover bent rij je eerst met korte(re) teugels.
Je knijpt in de teugels en bumpt met je benen tegelijk.
Net zolang tot je paard nageeft. als je paard het hoofd naar beneden wil doen en de hals wat wil strekken open je je handen en hou je meteen op met bumpen. Je geeft rust.
Maar zodra het koppie weer wat omhoog komt sluit je je handen weer en begin je weer te bumpen.
Je paard zal merken dat lang en laag lopen relaxter is omdat je dan met rust gelaten word.
als dan de benen eronder komen vanuit de achterhand en je paard over de rug gaat lopen zal het merken dat het ook gewoon veel prettiger bewegen is!
Als je zover bent probeer je dit te bereiken aan een steeds iets langere teugel.
En als je paard super reageert op minimale hulpen van je teugels of benen dan... pas dan... kan je over naar op 1 hand rijden met een scharenbitje en heeeeele lange teugels.
en hier gaat dus wel wat tijd overheen en heeel veel training inzitten.
Maar dat is wel leuk hoor! 
het lijkt me goed als je lessen gaat nemen.
Het boek dat ze je aanraden: 'go west' kan ook al veel inzicht geven. Er staan ook veel foto's in met een duidelijke uitleg.
Al haalt een boek het niet bij lessen!!! 
Tijdens lessen zul je tegen dingen aanlopen die specefiek op jouw als ruiter en op je paard van toepassing zijn.
Tip!
Ik ben ooit begonnen met een beginnerscursus westernrijden bij de WSW in Marum. kon je 8/10 lessen volgen.
Zo kon je rustig kijken of je het westernrijden leuk vind.
misschien kan je dit ook doen ergens bij jou in de buurt?