[WN] Eerste wedstrijd WRAN L5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shoufshouf

Eerste wedstrijd WRAN L5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:02

Hallo,

Deze leek heeft een paar vragen voor mijn eerste wedstrijd met mijn 3,5 jarige....(nog niet ingereden)

Ik wil graag Showmanship en In hand Trail doen.
De link naar het regelboek krijg ik niet gedownload....vandaar hier de vragen...

- Wat mag wel en niet met betrekking tot invlechten van staart en manen?? Wat is het meest gewenst?

- Moet je met de In hand trail ook alles als "dienblad" lopen of mag je met sight pass een hand los doen of overpakken??

- Moet je het hek bij de In hand Trail nou wel of niet dicht doen??

- Mijn paard is niet geheel betrouwbaar, moet ik een rood lintje in haar staart doen of sta ik dan voor paal?

- Hoeveel punten moet je halen om naar de volgende level door te gaan??

Bedankt, mijn eerste wedstrijd is bij de Kolderhoeve 15 aug.

samba

Re: Eerste wedstrijd WRAN L5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:23

Ik kan niet antwoord geven op alle vragen maar ik zal mijn best doen (ik ben ook L5 ruiter).

Staart word volgens mijn nooit ingevlecht op geen enkel nivo. Bij quarters en paint heb ze in de manen vaak hele kleine staartjes. Andere rassen vullen het een beetje zelf in. Haflingers hebben weleens een hengstenvlecht. Bij mijn appaloosa laat ik het gewoon los. En er zijn meerdere mensen met verschillende rassen die dat ook doen. de al dan niet invlechting van de manen zal verder voor de plaatsing in de wedstrijd (op dit nivo) niet uitmaken.

In hand trail heb ik nooit gedaan weet ik niet.

Je moet je niet schamen voor een rood lintje. Dat is altijd beter dan dat jou paard een ander paard trapt op de wedstrijd (in aalsmeer was een ruiter die hierdoor haar laatste onderdeel niet kon rijden. weet niet of het paard een rood lintje had). En bij twijfel over het gedrag van je paard zoek dan een rustig stukje op en ga niet in de (paarden) menigte staan. Mijn paard heeft nog nooit uitgehaald naar andere maar kan op een wedstrijd wel zo geirriteerd worden dat ik uit voorzorg haar een beetje bij de rest van daan houd.

Bij 25 punten mag je over naar het volgende level. Bij 75 punten moet je over naar het volgende level. Aantal punten hangt af van je plaatsing en hoeveel mensen er onder je geplaatst zijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:29

Meest gewenst qua manen in showonderdelen is kort :) In allemaal kleine staartjes en geknipt :j

Dienblad of niet, dat durf ik niet te zeggen :)

In de L5 mág je het hek volgens het regelboek, wat ik in een ander topic ben tegengekomen, niet dichtdoen.

Rood lintje staat misschien vreemd, maar is wel zo prettig voor andere paarden :D

Volgens mij moet je 25 punten halen voor je naar het volgende level moet.

Correct me if I'm wrong :P

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:44

ik krijg het regelboek online niet geopend. Ik heb hier wel ergens liggen maar geen idee waar.

In de "gewone" trail onder het zadel mag je het hek niet sluiten in de L5 (er is een topic over wat er gebeurt als je het wel doet). Maar ik weet niet of dit ook geld voor de in hand trail L5. Misschien een mailtje sturen naar de wran

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:02

Daar heb je gelijk in samba, misschien dat daar verschil tussen zit.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:36

Heb het handboek er ff bijgepakt:
'Bij In Hand Trail dient de begeleider zich links naast het hoofd van het paard te bevinden, met de rechterhand het paard voerend via het geleidetouw of riem, en met de linkerhand het overtollige touw vasthoudend. Bij achterwaarts gaan dient de begeleider met behoud van positie en handhouding 180 graden rechtsom te draaien en voorwaarts richting achterhand van het paard te lopen. Indien het geleidetouw voorzien is van een ketting, mag de begeleider deze ketting niet in de hand vasthouden. Het aanraken van het paard en iedere afwijking van de voorgeschreven positie en houding die niet in hetparcours wordt voorgeschreven, dan wel door de hindernis wordt vereist ,wordt beoordeeld als een versterkte hulp en komt in de score tot uitdrukking...'

Bij 25 punten mag (eigen keuze!) je naar het volgende level, bij 75 moet je naar het volgende level.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:02

Maar dan weten we nog niet of het hek dicht moet. Balen dat ik de link naar het regelboek op mijn werk ook niet geopend krijg. Nu wil ik het weten ook.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:28

Heb weer even het boekje erbij gepakt (moest net weg, vandaar dat ik dat niet goed heb kunnen uitzoeken) maar je laat m open.
'652. Het onderstaande parcours geldt als verplicht voor de In Hand Trail in de klasse L5'.

Het parcours kan ik natuurlijk niet hier tekenen maar onder de tekening staat:
4. Gate (open, go through, do not close).

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:08

Super dank je wel. Ik hoop dat de in hand trail ook een keer in het westen uitgeschreven gaat worden. Misschien krijg ik dan eindelijk mijn paard over haar trail angst heen

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 17:51

Bedankt allemaal voor je reacties.

@ Samba: De In hand trail wordt hier in de regio best vaak uitgeschreven.

Het rode lintje is NIET voor andere paarden, maar voor mensen bedoeld. Ik zie op de western wedstrijden mensen heel dicht achter andere paardjes lopen en dat kan bij mijn paard niet door vreemden gedaan worden. Ook weet ik niet wat ze bij de jury gaat doen. Paarden is geen probleem. Mijn paardje vertrouwd mensen gewoon niet zo goed....(waarschijnlijk mishandeld geweest)

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 17:54

@ yildiz, bij de sight pass over een balk, moet je dan ook in positie blijven met je handen of mag je dan 1 hand loslaten om je paard iets meer 'steun' te geven??

En hoe zit het nou met scheren???? Je mag met Showmanship wel tastharen ed scheren ( niet van plan) maar in de andere onderdelen niet??? Beetje tegenstrijdig als je meerdere onderdelen start!!!

Topic over Trail L5 en hek, had ik gelezen maar hier stond niets in over de In hand trail. Vandaar mijn vraag...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:52

In de L5 mag je het hek niet dicht doen ook onder het zadel niet

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 07:44

Zoals ik het lees in het Regelboek mag je alleen stemhulpen geven (op fluistersterkte).

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 09:05

Ok, dus dat mag wel!! Mooi...

Wie heeft voor mij het regelboek als pdf bestand....Ik krijg het niet gedownload....En we kunnen op het internet alleen oudere versies vinden!

Rood lintje is dus wel verstandig!??!! En wordt wel gewaardeerd??

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:47

Ze moeten het maar warderen anders hebben ze pech, of hun paard stuk :D :P

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:54

Rood lintje zou ik zeker doen. Dan heb jij er alles aan gedaan dat mensen een beetje voorzichtig moeten doen. En mocht er dan iets mis zijn hebben hun niet goed opgelet. Ik zou overigens wel uitkijken met Showmanship at halter mocht je dat gaan starten. Ik denk niet dat de jury het waardeert een lel te krijgen bij de inspectie. Maar jij kent je paard het beste dus weet je ook wel wat de risico's zijn.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 13:33

Showmanship is wel de bedoeling, We hebben de pivot er al aardig in zitten!!! Helaas niet nodig voor L5 ben ik bang....

Ok wel rood lintje dus...Jury moet ook maar een beetje opletten. Ze trapt niet heel snel hoor. Maar ze is ook niet 100% te vertrouwen met vreemden. Zeker niet met mannen. Mijn 1e jury is een vrouw dus dat scheelt weer!!!

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:57

mantha81 schreef:
- Moet je met de In hand trail ook alles als "dienblad" lopen of mag je met sight pass een hand los doen of overpakken??

Hoe bedoel je dit? Als je IHT doet, heb je een (show)halster om en sta je altijd links van je paard (dus je paard rechts) Je pakt je leadline gewoon in je rechterhand en het uiteinde in een lus in je linkerhand. Je mag eventueel bij de sidepass een lichte hulp geven, dus je leadline even in 1 hand nemen (maar kost je wel punten: iedere aanraking van het paard en afwijking van de voorgeschreven positie wordt gezien als versterkte hulp), En als je uit de hindernis komt moet je weer links van je paard staan in de juiste positie, dus line in rechterhand. Je mag dus wel "tijdelijk" overpakken, maar je moet altijd een hindernis eindigen zoals je je proef begonnen bent.

En idd je mag het hek niet dichtdoen in de L5, zowel onder het zadel als IHT.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:22

Ja, je moet in de In Hand Trail met een dienblad lopen.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 08:07

Ok!!

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:37

Om de jury en ringsteward te voorzien van drankjes :D :+

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:51

Ja doen we!! Misschien kan ik ze daarmee wel omkopen!!!

Wat drinken ze het liefst denk je?? Champagne??

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:53

Mijn sight pass lukte vandaag ook zonder een hand los te doen en "steun'" te geven!!!

We moeten alleen nog ff werken aan de verschillen tussen achteruit, sight pass en pivot!!! Ze gooit nu met alles de sigth pass erin omdat ze die pas geleerd heeft!! Dat heb je met een jong paardje wat zelf na gaat denken!!! hahahaha