SusanW schreef:Als hij zomers volop in de wei staat, zou ik hem helemaal geen krachtvoer bij geven.
@ Elcid, eerlijk gezegd verbaasd het me dat jullie dan nog zoveel granen bijvoeren. Granen zitten namelijk bomvol zetmeel, wat doodgewoon ook suiker is. Dus het ontgaat me even wat daar dan beter aan is als een ander voer met minder suikers?
Ik zie dat ik de hoeveelheid granen verkeerd heb neergezet, de 2 hengsten krijgen 6 x per dag 200 gram, dus ca. 1,2 kg per dag, de Arabier krijgt 6 x 100 gram dus ca. 600 gram per dag, het zijn inderdaad onbewerkte granen, met schil en alles er omheen.
Veel biks, muesli's ( vrijwel ook allemaal granen) zijn zo bewerkt dat de granen geplet, gemalen, etc zijn, en dus sneller opgenomen worden, dat is ook puur zetmeel wat razendsnel wordt omgezet in suikers. Vaak zit daar dan ook nog melasse in, dus heb je een soort van suikerbommetjes die je voert. Daarbij zit er in veel fabrieksvoer zoveel andere ( vage) toevoegingen dat ik dat echt niet in mijn paard ga stoppen.
Er is overigens wel verschil in hoeveelheid zetmeel per graansoort. Wij voeren onze paarden al ca. 5 jaar op deze manier, na overleg met DA ( die ook voedingsdeskundige is en al het kant en klaar voer onverbiddelijk afwijst)en fokkers . We zijn niet bepaald over 1 nacht ijs gegaan met onze manier van voeren. Het "conservatieve" dieet van biks/ muesli en ( voordroog) kuil heeft ons 2 doodzieke paarden opgeleverd, waarvan een echt op het randje zat.
Overigens zijn er zat mensen die pure onbewerkte granen voeren, aan paarden die meer en minder moeten presteren, en al die mensen zijn "opeens" van allerlei problemen af als onduidelijke kreupelheden, prikkelbare ( hete!) paarden, koliekproblemen, etc.
Biks/ muesli en weet ik wat er nog meer te koop is is hoofdzakelijk heel goed voor de (beurs van de) fabrikant van dat voer
.
@ FindingJack: die van ons dus ook, glanzende, vrolijke, zeer gezonde paarden!