[WN] Voeding Quarters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juffie69

Voeding Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:16

Hoi allemaal,
Ik heb een hele lieve American Paint.( mijn 1e eigen paard) Ik heb hem nu zo'n 1,5 jaar. De overgang naar deze stal verliep prima. Hij is volledig beleerd en ik ben juist diegene die nog veel moet leren.

Nu na ong. een dik jaar liep hij wat minder, kwam iets meer in protest met de trainingen. Was minder soepel etc. Na advies van iemand toch maar eens bloed geprikt. Nu bleek hij flinke verzuringen te hebben. Dit had blijkbaar met zijn voeding te maken. Teveel suikers erin...Wat medicijnen en adviezen verder loopt hij weer prima. Het blijkt dus een veel voorkomend iets te zijn bij Quarters. (wist ik totaal niet)

Heb zijn voeding aangepast:
Nu krijgt hij Pavo basis+ brok en Pavo Muesli Nature's best.

Heeft iemand dit ook meegemaakt en wat voor voeding gebruik jij nu dan?

Ik hoorde van iemand over Quatro van Mijten, iemand hier ervaring mee?

catalyst1

Re: Voeding Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:21

Marstall heeft hier een speciaal voer voor.Teveel suikers is een bekend probleem bij quarters.( insuline resistentie).Rij je intensief met je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:30

Ik heb zelf Equifyt Quarter voer. Speciaal voor de Quarter dus.
Ben er erg tevreden over :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:36

Mijn paint hengst ( nu bijna 4,5) krijgt al zijn hele leven hoofdzakelijk ruwvoer.
Hij krijgt nu, net als mijn andere paarden, ca. 3 a 4 kg lucerne per dag, vrijwel onbeperkt kruidenhooi en ca. 2,5 kg gemengd graan. Alles zonder toevoeging van melasse, vitaminen, e.d, daarom voer ik wel een simpel vitaminesupplement bij.
Foto's van onze paarden staan in mijn profiel, dat geeft een aardig idee van hoe ze het op dit "dieet" doen.
De problemen die jij omschrijft zullen te maken hebben gehad met lever en nieren en daar kunnen ze goed ziek van worden ( onze oudste paarden hebben dit ook gehad na verblijf op een pensionstal waar kuil en biks gevoerd werd).
In overleg met onze DA en met de fokker van mijn paint zijn we dus overgestapt op graan, hooi, lucerne. Veel paints en quarters in Amerika leven op lucerne en/ of hooi en granen, alle paarden van de fokker van mijn hengst ook, incl. de dekhengsten/ sportpaarden/ fokmerries.
Na de gezondheids problemen ( zware nier en lever overbelasting) hebben de 2 paarden een schoonmaak kuur gehad ( op kruidenbasis). Na 3 maanden waren ze "schoon" ( ze kregen zelfs pus bultjes waardoor alle troep naar buiten kwam) . Sindsdien voeren we dus het graan/ hooi/ lucerne dieet met als gevolg paarden die prima in hun vel zitten ( mijn arabier was nooit "dik" te krijgen, nu is hij eigenlijk iets te zwaar ;) ). Ze zijn alledrie superfit, keihard voeten, altijd glanzend in het vel, nooit meer problemen met spijsvertering, etc. Ook de sperma kwaliteit van onze dekhengst ( de Lusitano) is als zeer goed getest.

Ander groot voordeel van het voeren van granen ( wij verdelen dat over ca. 6 x per dag met een voersysteem) is dat het goed betaalbaar is. Wij kopen in bulk ( 12 euro voor 40 kg, wordt het voor thuisgebracht). De granen bestaan uit een combi van haver, gerst, tarwe, gebroken mais.
Door onze DA werden alle biks/ muesli's afgeraden omdat er vrijwel altijd toevoegingen inzitten als suikers (melasse), conserveringsmiddelen, etc. En sommige daarvan zijn erg slecht voor je paard. PAVO vind ik persoonlijk 1 van de mindere merken omdat daar nogal wat twijfelachtige toevoegingen door het voer gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:44

TS, zet je hele voerschema eens neer, inclusief tijden en hoeveelheden, van zowel ruw- als krachtvoer?

juffie69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:37

Ik rijd inderdaad intensief met hem. Hij word gemiddeld 5 a 6 dagen bereden. Hij was 8 toen ik hem kreeg. Was een stal paard en werd zeer flink getraind. (deed wedstrijden) Nu staat hij zomers dag en nacht buiten en swinters snachts op stal. Heeft nu na die kuur nergens last meer van, is zijn oude ik weer zal ik maar zeggen. Alleen wil ik dat graag zo houden. En het Pavo voer werd door DA geadviseerd. Maar ik wil liever speciaal voeding voor Quarters, is er toch speciaal voor ontwikkeld. Ik wil het nu echt helemaal goed doen zodat ik niet weer hetzelfde probleem kan krijgen.

Hier onder de link naar dat voer van mijtens
http://www.mijten.be/_ln/paarden_quattro.php?part=pv
Dit is ook speciaal voor Quarters. Wat vinden jullie hiervan?

Ik ga ook nog even kijken naar dat van Equifit.
Meer suggesties zijn welkom.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:48

quarters vallen onder de sobere rassen dus zouden meer uit minder moeten kunnen halen.
Bij ons op stal staan de quarters eigenlijk alleen op onderhoudskorrel van Roossens en dat is volgens mij de meest zielige/arme brok die er in België op de markts is tenzij die van de AVEVE misschien... de paarden worden allen 6/7 gereden of gelongeerd en een aantal doet wedstrijden. Ik heb daar nog nooit gehoord van spierbevangenheid of verzuring en alle klanten zweren bij dezelfde voeding.

Zelf voer ik sinds kort de Quattro mengeling aan mijn volbloed omdat deze licht gevoelig is voor teveel eiwit (bubbeltjes) en te dik werd van de Paardendiner in combinatie met de onderhoudskorrel van Roossens. Ik mag momenteel niet klagen, mijn paard blijft even fris en krijgt zeker 1.5kg minder voer op een dag en wordt 3-6x/week gereden, waarvan regelmatig een galoptraining.
Ik heb wel iemand hier op bokt gehoord waarvan het paard allergisch was voor een toevoeging, want ze er op zich super tevreden over waren totdat de allergie aan het licht kwam...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:50

Ja, mijn appie is daar heel gevoelig voor.

Hij loopt nu al een paar jaar op olie en dat gaat super. Ik meng fibergy of lucerne met zonnebloemolie en vitamine E. Hierdoor haalt hij zijn energie uit de vetten ipv suikers.
Hier staat heel wat info over het olie dieet en de onderzoeken ernaar:

http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/
En dan alles over Equine Polysaccharide Storage Myopathy (EPSM)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:56

Misschien heeft je DA aandelen in PAVO?! Je kan beter uitwijken naar een voer waar niet al te veel toevoegingen inzitten; Mijtens staat goed bekend en Equifyt is eigenlijk ook gewoon granen met wat extra, maar zonder melasse e.d.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:02

Mijn quarter heeft hetzelfde probleem, behoorlijk overgevoelig voor suikers. Hij heeft eerst een kuur gehad van gekookte lijnzaad om zijn darmslijmvlies te herstellen en echinaforce druppels en ik heb hem nu op de equiral stud brok staan en daar doet hij het super op. Marstall schijnt ook goed te zijn, maar dat is bij ons in de buurt niet te krijgen. Let ook op met het voeren van wortels, appels en dergelijke, zit ook heel veel suikers in, Natuurlijke suikers dan wel, maar toch, met mate voeren. De speciale quartervoeding ben ik niet zo kapot van, heb ik wel geprobeert, maar was het dus echt niet voor mijn paard. Omgerekend zitten daar veel verstopte suikers nog in. Moet ik er wel bijzeggen dat het voor reiners beter voer is dan voor pleasurepaarden, zit een hoop directe energie in.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:07

Mijten melasseert helaas wel (0.5% dacht ik) maar heb dan ook nog nooit een paard geweten dat het niet graag at :)

Suikers kan je niet vermijden als je granen geeft, want zetmeel is een suikerbron, maar ja als je melasse enzo al kan uitsluiten...

juffie69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 14:13

Ha ha zou je haast gaan denken dat hij aandelen heeft.

Ik had eerst onderhoudsbrok van een plaatselijke molen. En daar had hij genoeg aan. Eigenlijk zou hij het op onderhoudsbrok het ook aan moeten kunnen, maar dan wel de goede. Hij is van postuur, bespiering gewoon goed (zelfs wat vol nu)behalve die verzuring dus. Verder krijgt hij muesli nadat ik hem heb getraind of bereden.

Het zit hem dus in die melasse/suikers waar hij dus blijkbaar heftig op reageert.
In mijten zit wel melasse maar toch erg weinig, of zie ik dat verkeerd?
Alvast bedankt voor alle suggesties, ik heb binnekort vakantie en ga me dan eens flink verdiepen in dit alles. En eens kijken wat voor hem het beste is.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:40

Ik ben zeer tevreden over equifyt voer, mijn paarden krijgen de natural balance en base (in de verhouding 4 op 1). Ik denk in gewicht 1 to 1 1/2 kg per dag (in 2 voerbeurten verdeeld). Daarnaast hooi, gras (wei) en 1 paard 2 scheppen lucerne per dag.
Mijn reining paardje is nooit verzuurd of stijf. Wordt allround gereden, loopt soms 5 of meer proeven per show. Ook lange bostochten.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:44

Als hij zomers volop in de wei staat, zou ik hem helemaal geen krachtvoer bij geven.

@ Elcid, eerlijk gezegd verbaasd het me dat jullie dan nog zoveel granen bijvoeren. Granen zitten namelijk bomvol zetmeel, wat doodgewoon ook suiker is. Dus het ontgaat me even wat daar dan beter aan is als een ander voer met minder suikers?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:52

misschien schuilt het probleem in de extra musli na het rijden...
ik doe het ook, omdat het mezelf een beter gevoel geeft een beetje extra voer als beloning en om de reserves (die ze warshcijnlijk niet heeft moeten aanspreken) aan te vullen. Dus om dit te kunnen doen geef ik als ik wil rijden een kleinere portie voer op voorhand, (paard wordt 's morgens en 's avonds gevoerd en zet dit zelf in kleine emmertjes klaar) zodat de totale portie per dag maar tussen 200 en 500g meer bedraagt (afh van de intensiteit van training)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:58

@ Susan W: ik denk dat Elcid pure granen geeft omdat de "schelp" (zeker bij spelt)wel trage suikers (cellullose, lignine,...) zijn zoals ruwvoer ook uit trage suikers bestaat, terwijl voor brok sneller verteerbaar is (want alles is fijngemalen) en minder ruwe celstof bevat. Dus in verhouding "minder" bevat dan brok

juffie69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:05

nee ik ben hem de muesli pas na zijn verzuring gaan geven. Daar zat het medicijn dan in en nu zijn 'vitamines', voor het herstel na training (weet even niet hoe het heet van de DA) Dit gebruik nu een poosje om herhaling te voorkomen.
Het lag aan het voer wat hij eerst kreeg. En hij moet zeker bijgevoerd worden anders word hij zo mager als wat. Het gras is niet voldoende met de training die hij krijgt. Is niet een hele grote grazer. Ben blij dat ik hem nu zo heb, heeft even geduurd voordat hij zo was. (afgezien de verzuring dan) Alleen zal dat wel weer moeilijk worden als ik ander voer ga overstappen. Dan is het weer puzzelen welke hoeveelheid hij moet hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:08

succes met je zoektocht naar het juiste rantsoen!

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:24

Ik heb van diverse fokkers in Amerika hetzelfde voedingsadvies gekregen. 5 granenmix met alfalfa en voldoende ruwvoer. Alfalfa kon je hier moeilijk krijgen en is Lucerne geworden. De combinatie lucerne en granen heeft de optimale kalcium/fosfor verhouding voor Amerikaanse rassen. Mijn paarden doen het er super op.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:26

SusanW schreef:
Als hij zomers volop in de wei staat, zou ik hem helemaal geen krachtvoer bij geven.

@ Elcid, eerlijk gezegd verbaasd het me dat jullie dan nog zoveel granen bijvoeren. Granen zitten namelijk bomvol zetmeel, wat doodgewoon ook suiker is. Dus het ontgaat me even wat daar dan beter aan is als een ander voer met minder suikers?

Ik zie dat ik de hoeveelheid granen verkeerd heb neergezet, de 2 hengsten krijgen 6 x per dag 200 gram, dus ca. 1,2 kg per dag, de Arabier krijgt 6 x 100 gram dus ca. 600 gram per dag, het zijn inderdaad onbewerkte granen, met schil en alles er omheen.
Veel biks, muesli's ( vrijwel ook allemaal granen) zijn zo bewerkt dat de granen geplet, gemalen, etc zijn, en dus sneller opgenomen worden, dat is ook puur zetmeel wat razendsnel wordt omgezet in suikers. Vaak zit daar dan ook nog melasse in, dus heb je een soort van suikerbommetjes die je voert. Daarbij zit er in veel fabrieksvoer zoveel andere ( vage) toevoegingen dat ik dat echt niet in mijn paard ga stoppen.

Er is overigens wel verschil in hoeveelheid zetmeel per graansoort. Wij voeren onze paarden al ca. 5 jaar op deze manier, na overleg met DA ( die ook voedingsdeskundige is en al het kant en klaar voer onverbiddelijk afwijst)en fokkers . We zijn niet bepaald over 1 nacht ijs gegaan met onze manier van voeren. Het "conservatieve" dieet van biks/ muesli en ( voordroog) kuil heeft ons 2 doodzieke paarden opgeleverd, waarvan een echt op het randje zat.

Overigens zijn er zat mensen die pure onbewerkte granen voeren, aan paarden die meer en minder moeten presteren, en al die mensen zijn "opeens" van allerlei problemen af als onduidelijke kreupelheden, prikkelbare ( hete!) paarden, koliekproblemen, etc.

Biks/ muesli en weet ik wat er nog meer te koop is is hoofdzakelijk heel goed voor de (beurs van de) fabrikant van dat voer 8-) .

@ FindingJack: die van ons dus ook, glanzende, vrolijke, zeer gezonde paarden! :D

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:30

Mijn Quarter merrie is een jaar of drie terug ook spierbevangen geweest, gelukkig niet heel zwaar, maar ik schrok me wel wezeloos, ze verzette geen pas meer! Na wat uitpluiswerk waarschijnlijk ook door veel te suikerrijke voeding Ik geloof dat het voor meer dan 40% uit suiker bestond |o ! Ook haar vit. E nivo was aan de lage kant.
We staan inmiddels bij een andere pensionstal waar ze Pavo basisbrok voeren (dus niet op advies veearts ;) ) Ze mag geen kuilgras ivm te hoge eiwitgehaltes dus krijgt ze alleen hooi. Zelf geven we haar extra vit. E bij wat we samen met een flinke scheut zonnebloem olie geven in Havens Power muesly met zemelen. Havens heeft overigens meerdere muesly's die laag zijn in suikers en eiwitten. Olie is in elk geval ook belangrijk voor paarden met last van verzuring. Wij laten jaarlijks een keer bloedtesten om te zien of alles nog in orde is en gelukkig is dat tot nu toe het geval.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:34

Ja ElCid, jouw paarden zien er idd heel goed uit!!! Ik heb ze gezien!! ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:38

FindingJack schreef:
Ja ElCid, jouw paarden zien er idd heel goed uit!!! Ik heb ze gezien!! ;)

Dank je!

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:53

Zijn er mensen met ervaring met de western mix van cavalor?
Ik ben ook een beetje aan het zoeken wat ik mn merries nu precies ga geven.

juffie69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 17:15

@ElCid waar haal jij die granen, die 40 kg voor 12 euro is niet duur! Evt. via pb.
En wat van lucerne gebruik jij. Zag dat van Hartog de lucerne-mix toch ook 10% suikers bevat. dat is toch wel veel.