[WN] [RT]galop erop 'bouwen', hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sabby

[RT]galop erop 'bouwen', hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:39

Hallo!

ik ben een tijdje terug met mijn (nu 4 jarige) haflinger overgestapt naar het western rijden.
Nu deden we het met rijden op zich zoiezo heeeeel rustig aan dus er viel niet zo heel veel over te stappen :o ;)
we reden al die tijd al heel rustig aan (denk zo'n 3 x in de week), vaak ook buiten, maar zoiezo boomloos, bitloos en niet strak in de krul..
maargoed; het western gaat errug goed al zeg ik het zelf. Ze pakt het super op! ik had al wel het vermoeden maar DIT is het voor ons.. ze rijdt met volledige ontspanning, is super meewerkend en vrolijk.
allemaal super dus :P

maaaaar;

ik heb er nog steeds geen fatsoenlijk galop op zitten :o . ik schaam me een beetje aangezien ze 4 is, maar ze heeft er altijd heel veel moeite mee gehad (altijd bokken met aanspringen en als ze mag kiezen blijft ze eeuwig draven); ik heb haar daar nooit echt in doorgepakt.
heb het wel af en toe gevraagd maar haar er nooit flink doorheen ge'mept' ofzo.
Buiten op rechte stukken gaat het nu stukken beter sinds kort en voel ik hoe fijn haar galop kan zijn.

Nu heb ik van mijn lesgeefster doorgekregen dat ik moet aanleren met alleen mijn rechterbeen aan te springen, als hulp; en dan echt alleen je rechterbeen en niet zover achter de singel als bij dressuur..
Alleen heeft ze zichzelf aangeleerd (nu ik er iets meer mee bezig ben en haar uitbundig beloon als ze aanspringt) om uberhaupt aan te springen op been..
dus ik drijf nu (om te versnellen en niet alleen maar die jog te rijden); zij begint gekke huppeltjes te maken op aan te springen (ofzoiets).. das weer NIET de bedoeling natuurlijk.

wat doe ik nu? kan ik het er ook op 'bouwen' dmv een 'commando' of geluid ofzo?
het woord galop kent ze wel en als ze los loopt (grondwerken) springt ze feilloos aan.. onder het zadel dus niet :o

lang verhaal; maar ik hoop dat iemand de ultieme tip heeft hoe ik dit het beste kan doen haha
Laatst bijgewerkt door Berdien op 30-07-09 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [RT]-tag toegevoegd

troi

Re: galop erop 'bouwen', hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:43

Ik gebruik altijd de beenhulp icm een kusgeluidje voor het aanspringen in galop. Werkt heel erg goed.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:45

Mijn Haflinger, ook 4 dressuurmatig beleerd en western 'omgeschoold', heeft ook nog steeds moeite met galop. Vooral het aanspringen.

Niks om je voor te schamen, maar een kwestie van oefenen. Heel veel jonge paarden vinden de galop nog erg moeilijk.

Wanneer ik aanspring in galop vraag ik stelling naar binnen/til de schouder op zeg maar, maak ik een 'kus-geluidje' buitenbeen naar achter en binnenbeen gewoon op de singel tegen het naar binnen vallen.
Het gaat met ups en downs. Vooral ook veel overgangen rijden om het aanspringen te oefenen.

Ik neem aan dat als ze eenmaal in galop zit ze ook lekker doorloopt? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:47

Gewoon eerst op stemcommando en/of kusje aan de longe leren en dan onder het zadel overpakken en er een beenhulp aan hangen. Net als bij een dressuurpaard dus :D

Dat je instructeur promoot om op alleen rechterbeen aan te springen kan ik me niet helemaal voorstellen. Ik denk dat je het OF een beetje krang beschrijft hierboven, OF dat het tijd wordt om een echte instructeur te zoeken.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:53

Vaak kun je dit soort problemen goed trainen aan de dubbele lijnen. Je paard moet leren gedragen te galopperen. Daar hebben veel Haffies best moeite mee. Onbelast kun je dit dus oefenen aan dubbele lijnen of de pesoa.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:08

Sita_ schreef:
Ik neem aan dat als ze eenmaal in galop zit ze ook lekker doorloopt? :)

uh nee ook dat niet :o
behalve buiten dus.. dan gaat het super!! dus ik weet dat het wel kan haha.

nee ik ben verder prima tevreden over mijn lesgeefster maar die gaf wel aan dat het dus niet op 2 benen aangeleerd moest worden (dus niet zoals het gewone aandrijven) maar eigenlijk echt op je buitenbeen..

bedankt vast voor de tips! aan de longe is het net zo'n ramp trouwens..
alleen buiten of los in de bak lukt het prima

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:10

ohja en wat die hulp betreft; ik wist dus niet of ik iets verkeerd deed of dat het bij western heeel anders was wat betreft galop dan dressuur..
ik zal het in de volgende les eens goed navragen en doornemen maar ik zat er nu alvast mee vandaar mijn navragen hier

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:14

De basis dressuur en western is in principe allemaal gelijk, pas als dat allemaal goed is bouw je uit naar andere soort hulpen/manier van rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:22

Je geeft aan dat ze het buiten gemakkelijker doet, probeer haar de hulpen dan buiten aan te leren :D Voor haar is het makkelijker om het op een lange rechte lijn te doen dus pakt ze de hulpen mss beter op als je het daar waar ze veel ruimte heeft gaat oefenen. Probeer haar dan net zoals in de bak te rijden, dus niet gaan met die banaan, maar rij daarnaast ook overgangen enzo. Als ze daar goed op de hulpen reageert (been naar achteren, kusgeluidje) pakt ze het in de bak mss ook wel wat gemakkelijker op als ze het buiten helemaal onder de knie heeft.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:24

sabby schreef:
ik heb er nog steeds geen fatsoenlijk galop op zitten :o . ik schaam me een beetje aangezien ze 4 is, maar ze heeft er altijd heel veel moeite mee gehad (altijd bokken met aanspringen en als ze mag kiezen blijft ze eeuwig draven); ik heb haar daar nooit echt in doorgepakt.

Wordt tijd dat wel te doen.

sabby schreef:
Buiten op rechte stukken gaat het nu stukken beter sinds kort en voel ik hoe fijn haar galop kan zijn.

Dit lukt niet in de bak door onbalans van je paard. Veel oefenen.

sabby schreef:
Alleen heeft ze zichzelf aangeleerd (nu ik er iets meer mee bezig ben en haar uitbundig beloon als ze aanspringt) om uberhaupt aan te springen op been..

Dat is een fase omdat ze net een nieuwe hulp heeft geleerd. Dan is je paard soms even in de war. Consequent terug nemen en dan gaat het vanzelf over.

Er is geen ultieme tip, je moet er gewoon goed en consequent mee bezig gaan ;)

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 13:31

ja ik had al heel hard bedacht dat ik er hard mee aan de slag ging ;)
eerder vond ik het nier erg; ze heeft voor alles ALLE tijd gehad..
maar er wordt toch wel verdraaid veel gegallopeerd in de western sport, dus lijkt me wel handig als dat erop komt haha :P :D

oftwel; kwestie van doorzetten dus? dat 'kus' geluid is ook wel handig haha

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:34

ik zou net als Sonja zegt eerst vanaf de grond bezig met de galop. Dit kan dus ook met de longe. voor het aanspringen het kusgeluidje maken.
Dit geluidje kan je dan ook makkelijk te paard toepassen.
Flink belonen (enthousiast praten bijv.) als ze in de galop zit. al is het maar 1 pas. Dit uitbouwen.
Het is voor een paard makkelijker om een lang recht stuk te galoperen dan om de hoeken of een volte in de bak te galoperen.
Het is dus zeker een goed idee om het eerst lekker op buitenritten te oefenen.
Gaat dit ontspannen dan werk je gewoon langzaam verder in de bak.

verder ben ik het met rom eens dat je paard in de war kan raken van een nieuwe hulp. geen probleem. Ze wil het graag goed doen en is nu vooral enthousiast aan het werk lijkt mij. consequent terug nemen en het alleen belonen op de momenten dat ze precies doet wat je vraagt. dit pikt ze vast snel op hoor!

succes! +:)+
(ik heb o.a een draver gehad die niet durfde te galoperen. met veel geduld en deze opbouw is het toch gelukt om haar een rustige lope aan te leren! dus dit gaat jullie ook lukken hoor! ;) )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:46

ik doe het ook op stem, nouja, ik klak 2 keer snel achter elkaar
dat leer ik ze al met longeren en neem dat over onder het zadel

het is inderdaad het beste om je paard op het buitenbeen te leren aanspringen, zeker met het oog op de wissels
maar eerlijk gezegd lukt het mij nog altijd niet
ze springen bij mij altijd aan op het binnenbeen :o

waar je vooral op moeten letten is dat ze best iets harder mogen draven voordat ze aanspringen maar niet te hard
dan kunnen ze niet meer aanspringen
ik zoek buiten een ruime akker op van een hectare of 3 en begin daar met galoperen als ze er moeite mee hebben
hoef ik maar heel weinig te sturen en kunnen ze gerust op tempo lopen

ik vind trouwens 4 jaar nog steeds jong, zeker als ze er moeite mee hebben

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:51

Ik ben dan een dressuurruiter maar ik kan mij niet voorstellen dat westernpaarden anders zijn.Volgens mij leren alle paarden op dezelfde manier :) .

Mijn advies: heel veel overgangen rijden en veel galopperen. Een galop wordt beter door het veel te doen. Heel consequent een hulp gebruiken voor het aangalopperen en je paard er niet zomaar uit laten vallen of als een idioot laten racen.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:12

hoefsmid vragen voor ijzers met meer opzet??
hielp voor mijn haflinger echt goed ;)

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:58

ze staat niet op ijzers (en voorlopig gaat dat ook niet gebeuren ;) )

tis wel prettig om te lezen dat veel paarden er moiete mee gehad hebben of nog hebben...
het komt ook vast wel goed. ik wilde het alleen niet op de 'verkeerde' manier aanleren..

de hulpen in dressuur en western zijn niet hetzelfde natuurlijk (of zeg ik nu echt iets doms :o )
dat wordt hier een aantal keer gezegd maar als ik denk aan het sturen is dat toch wel een heeeeel groot verschil wat gelukkig veeel beter werkt bij mijn paardje.
Ik was dus bang dat het met de galop ook net ff iets anders zou zijn > dan oefen ik nu zoals ik het altijd al doe en dan zou het bijvoorbeeld net anders zijn.. normaal maakt me dat niet uit maar omdat de galop al lastig is, leek me dat niet zo handig.

ik ga ook hard aan de slag met mn instructrice (die heeft het de vorige keer zelf geprobeerd en beaamt dat ze erg veel moeite heeft om aan te springen maar natuurlijk gaat het bij haar veel soepeler ;) )

bedankt voor het meedenken!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:16

sabby schreef:
de hulpen in dressuur en western zijn niet hetzelfde natuurlijk (of zeg ik nu echt iets doms :o )

niet dom, wel onwaar ;)
Wat velen niet met me eens zijn, maar velen ook wel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:26

bij mij zijn ze hetzelfde, galop is galop en niet ineens een andere gang
het enige verschil is dat ik bij engels mijn stem niet mocht gebruiken en er nu vrolijk op los klak :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:04

Goed, je hebt het dus inderdaad krang beschreven; je bedoelde dat je op buitenbeen moet aangalopperen in plaats van op je rechterbeen. Da's alvast een geruststelling.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Grappig dat je twijfelt of je je hulpen wel op de juiste, "western" manier gaf. Ik zal je een geheimpje verklappen: maakt je paard geen bal uit. Zéker jouw paard niet want je bent pas aan het omscholen. Dus hoe moet jouw paard nou weten of het de juiste hulp is? Al leer je 'm dat 'ie moet aangalopperen als je aan z'n linkeroor trekt, als het voor jou werkt... Da's het belangrijkste.

Zo te lezen heeft je paard nog de balans niet om in de bak lekker te kunnen galopperen. Gaat buiten ook redelijk op tempo waarschijnlijk? Is om evenwicht te vinden. Kun je wel mooi gebruiken om je aanspringhulp te gaan bevestigen. Aanspringen is het belangrijkste nu, niet het kilometers maken. Van overgangen worden ze sterk en soepel, niet van domweg doorrennen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:27

Ik ben het geheel met Sonja eens. Laat je niet gekmaken joh. Een hulp is een hulp.. je paard weet niet welk stikkertje erop geplakt wordt hoor.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:22

Romkabouter schreef:
sabby schreef:

niet dom, wel onwaar ;)
Wat velen niet met me eens zijn, maar velen ook wel.

Dat ben ik helemaal met je eens! Al hoewel ik nu stemhulpen gebruik, en iets na voren ga zitten als ik aangallopeer, wat in de dressuur natuurlijk uit den boze was! ~~}>

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:18

Vergeet ook niet dat je een Haflinger hebt - een pittig, verstandig en uiterst inventief beestje !!! Kunnen super naar western omgeschoold worden, maar je moet echt consequent werken en dan vooral oefeningen doen op het lichten van de voorhand (Haffies zijn zwaar op de voorhand - waardoor ze eerder bij het aanspringen op het bit kunnen gaan hangen en ervandoor gaan).Het zou niet de eerste keer zijn dat ik dit zie gebeuren.Haffies hebben ook een overschot aan werklust ;) Veel oefenen, paardje recht onder jou in balans leren lopen, overgangen rijden, cirkelwerk, zijgangen?... noem het maar.....en dan werken aan de galop met "kusje" en hulpen zoals door oa Sita reeds aangehaald.
Veel plezier en vooral niet plooien hé 8-)

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:50

bedankt voor alle goeie raad ;)

wat betreft die 'hulpen zijn hulpen' hebben jullie natuurlijk ook gelijk..weet zij veel hoe het moet. maar als er dan eens iemand anders op stapt heeft die wel een probleem natuurlijk als ik het echt op mijn manier doe, toch? maargoed; dat is zeker niet de eerste zorg :o

en ik zeg niet dat alle hulpen anders zijn, maar zoals ik zei; het sturen vind ik toch wel heel veel anders hoor! ik vind het veel logischer in de western en mijn omgeving die het nu een beetje mee krijgt ziet toch ook wel verschillen. niet fundamenteel maar er ZIJN natuurlijk wel verschillen anders heette het niet anders lijkt me zo, als het allemaal hetzelfde was :P (ik neem aan dat men wel weet wat ik bedoel)
maargoed, dat maakt verder ook niet veel uit..

tis inderdaad zo dat ik een heel heel slimme pony heb die het na 1 keer al snapt.. dus 1 x de 'verkeerde' hulp en je bent lang bezig met het afleren haha.

ik ga gewoon weer vrolijk aan de gang. ze pakt alles zo snel en zo goed op dat ik op zich geen problemen voorzie..
wilde me alleen vooraf beraden hoe ik het ga doen.. voornamelijk omdat ik consequent moet en wil zijn en dus van te voren bedacht wil hebben hoe ik het ga doen (al gaat dat in de praktijk niet altijd)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:13

Wodan is ook 4 jaar en haflinger ;)
Ook de galop is zijn moeilijke kantr waardoor het voor mij ook lastioger word.
In de bak is hij wat meer ui balans waaardoor hij wat meer wil gaan rennen en het liefste de neus recht omhoog.
Stap en drafis inmiddels goed voor elkaar, en nu begin ik aan de galop te werken.

Ook wij hebben veel moeite gehad met goed aanspringen, kon wel 10x achter elkaar fout gaan.......maar oefenen ook aanm de longe, zweepje erbij en begleiden naar de geode galop.
Wodan is erg looplusitg en wil over het algemeen graag, dat maakt de eerste rondjes galop niet mooi.
Voorheen vond ik het dan wel goed, maar nu laat ik hem ook als zijn looplust eraf is nog eens goed doorgalloperen en vraag hem door, als hij eenmaal goed door is begint hij ook ietwat na te gveven en los te laten en gallopeert goed over de rug.
Dit is wel heel lastig, ik merk dat hij het makkelijker vind als ik mijn bovenlichaam wat naar voren breng maar zodra hij begint na te geven probeer ik weer goed te gaan zitten en dit werkt prima.

Verder merk ik bvij wodan dat hoe beter ik de galop voor elkaar krijg hoe makkelijker het galloperen word.

Verder gewoon heel veel buiten rechte stukken galloperen en in de bak veel oefenen, en doorrijden en niet stoppen bij netjes maar iedere keer proberen een stapje verder te gaan en zo word het vanzelf beter.
Voor veel paarden is de galop moeilijk en bij haflingers zie je dit probleenm ook veel doordat ze vaak wat weinig sprong hebben in de galop en gaan rennen zeg maar, hierdoor word het in de bak lastig dus moeten ze leren meer sprong te krijgen en verzameling, poeh he......nu ik nog haha ;)

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:08

allemaal nuttige antwoorden heb ik al gezien. Misschien om het begin toch wat makkelijker te maken de dubbele lijnen en kusgeluidje aanleren voor galop. Dan wordt het wat minder verwarrend misschien als je erop zit en ook zijwaarts wil wel eens helpen voor de galoptraining heb ik geleerd. Op de crikels, groter kleiner maken en goed op die schouders letten dat die niet uitzwaaien naar de verkeerde richting.

En veel afwisseling zodat je pony het "niet al denkt te weten".

Misschien heb je er wat aan ;)