Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Toen kwam mijn fantastische instructrice op mijn pad
, en vanuit grondwerk etc, ben ik toen toch western matig gaan rijden. Ik heb dan ook maar drie maanden van mij leven 'engels' gereden... Ik denk niet dat je per definitie op een lekker zittend zadel terecht komt, mijn eerste zadel was echt keihard. Als je er eenmaal aan gewend bent kun je overal goed op zitten, das m.i. niet zadel afhankelijk. Ik heb nooit teruggeswitched naar "engels"omdat de manier waarop we werkten me dusdanig aansprak en als vanzellfsprekend voorkwam dat ik er eigenlijk niet eens meer over heb nagedacht. Misschien zou je eens een les op een western manege kunnen rijden? Ik hoefde niks af te leren en vond het allemaal al heel erg moeilijk, dus als je over wilt schakelen is het wel fijn als je daar 100 procent achter staat, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker! Als het eenmaal allemaal een beetje werkt voor je is het wel een fantastische sport!!
mijnfjord schreef:Penb: Er is imo een verschil tussen echt western rijden of recreatie rijden met een westernzadel.
Ja ik wil ook gewoon eerst recreatie rijden op een western-manier, en als het me echt goed bevalt, naar een hoger niveau,
maar ik wil eerst gewoon even proefen van western..
)
,rij lekker met je fjord je ziet vanzelf hoever je komt als je er maar lol in hebt.

mijnfjord schreef:En nog even een vraag: mijn paard heeft soms van die hele drukke periodes, klopt het dat je met western een paard makkelijker onder controle kan houden, of dat hij hierdoor anders gaat lopen?
Bvd.

petitparis schreef:@tricky wonder: ik heb tot hiertoe alleen maar engels gereden, maar sturen doe ik anders ook door buitenteugel aan te leggen en binnenteugel een beetje te openen en is de beloning ook minder druk op het bit als ze goed loopt en rij ook vaak met een half lange teugel, dus de basis verschilt niet zo heel veel.

en 't is maar omdat er bij ons op stal een reining trainer is dat ik de western tak meer ben beginnen begrijpen en apprecieren. petitparis schreef:ik kan ook perfect een volte rijden zonder aan mijn binnenteugel te komen, maar moet toegeven dat de verleiding groot is om aan mijn binnenteugel te "trekken" om het zo te noemen.
sibbe schreef:Ik hoop dat ze op de western hulpen rustiger in de bossen kan worden want zij denk altijd dit is de laatste keer buiten
maar da's niet specifiek western...trickywonder schreef:Binnen de western sluit je de kant waar je paard niet heen moet en open je de kant waar je, je paard wel heen wilt hebben. zodat het paard uitzichzelf de ruimte op zal zoeken.