[WN] western voor een dummie :D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mijnfjord

western voor een dummie :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 14:00

Western... het spreekt me erg aan maar ik heb het nog nooit gedaan (ja met een engels zadel XD) maar wat trekt jullie zo in western,
en hadden jullie allemaal al ervaring met western voordat je dat met je eigen/verzorgpaard ging doen.

Ik wil graag western rijden met mijn fjord, maar we hebben eigenlijk altijd engels gereden.
Maar western lijkt me veel natuurlijker.
En de zadels lijken me ook heerlijk zitten, heb je inderdaad een veel steviger zit? Zit je vaster in het zadel.

Graag wat informatie!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:09

ik ben er eigenlijk zeg maar ingerold, mijn tinkerruin van 3 moest ingereden gaan worden, en ik kon gewoonweg geen "engelse" trainer vinden die de uitdaging aan durfde te gaan }:0 . Toen kwam mijn fantastische instructrice op mijn pad *\o/* , en vanuit grondwerk etc, ben ik toen toch western matig gaan rijden. Ik heb dan ook maar drie maanden van mij leven 'engels' gereden... Ik denk niet dat je per definitie op een lekker zittend zadel terecht komt, mijn eerste zadel was echt keihard. Als je er eenmaal aan gewend bent kun je overal goed op zitten, das m.i. niet zadel afhankelijk. Ik heb nooit teruggeswitched naar "engels"omdat de manier waarop we werkten me dusdanig aansprak en als vanzellfsprekend voorkwam dat ik er eigenlijk niet eens meer over heb nagedacht. Misschien zou je eens een les op een western manege kunnen rijden? Ik hoefde niks af te leren en vond het allemaal al heel erg moeilijk, dus als je over wilt schakelen is het wel fijn als je daar 100 procent achter staat, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker! Als het eenmaal allemaal een beetje werkt voor je is het wel een fantastische sport!! :j

capopjekop

Re: western voor een dummie :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:44

Ik was altijd gefascineerd door de losse teugel, de geweldige zadels en de spectaculaire oefeningen. Dus ik besloot ook om de stap te wagen met mijn pony. Dan kom je toch wel even bedrogen uit, want ik rijd nu nog steeds niet met een shank en losse teugels, reining is voor ons niet zo weggelegd en de verschillen met het Engelse rijden zijn in de basis niet zo groot. De zadels zijn wel een verademing.

Ik heb verder 1x op een kamp een weekje western gereden, daarna gewoon de stap gemaakt. Ik heb er geen spijt van want het is een mooie sport met uitdagende takken. Nu ga ik binnenkort weer lessen en hoop dan een keer in de trail en de horsemanship te kunnen starten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:23

Ts: als je puur op zoek bent naar natuurlijk kun je misschien beter terecht op HN. Western op hoog niveau is namelijk net zo natuurlijk of niet dan engels op oog niveau is.
Er is imo een verschil tussen echt western rijden of recreatie rijden met een westernzadel.
En ja, ik vind een (goed) westernzadel zeker beter zitten dan engels zadel maar dat is persoonlijk

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 15:58

Penb: Er is imo een verschil tussen echt western rijden of recreatie rijden met een westernzadel.

Ja ik wil ook gewoon eerst recreatie rijden op een western-manier, en als het me echt goed bevalt, naar een hoger niveau,
maar ik wil eerst gewoon even proefen van western..

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:54

Ik ben er ook ingerold
Reed engels in Garderen toen Ed daar kwam om op de maandagavond een western les te geven
Eerste keer kijken
Tweede keer zelf meegedaan
Daarna nooit meer op een engels zadel gezeten :D

Zadels zitten super en ik vind een quarter helemaal geweldig
Cool easy werklustig en niet zo groot :D

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:31

mijnfjord schreef:
Penb: Er is imo een verschil tussen echt western rijden of recreatie rijden met een westernzadel.

Ja ik wil ook gewoon eerst recreatie rijden op een western-manier, en als het me echt goed bevalt, naar een hoger niveau,
maar ik wil eerst gewoon even proefen van western..

Gewoon uitproberen meid. :j
Je weet vanzelf of het iets voor je is en of je er verder in wil. (als je dat van plan bent moet je van pienb wel een quarter kopen,helaas. :roll: :+ )
Als het aan mij ligt :) ,rij lekker met je fjord je ziet vanzelf hoever je komt als je er maar lol in hebt.
En vertel vooral hier op de wn je ervaringen. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:15

ik ben in een westernzadel gekropen omdat ik graag zwanger wilde doorrijden
zo'n zadel zit geweldig als je met zijn tweeen bent :D
mijn dressuurpaard liep Z en ik vond het zonde om die als recreatiepaard te degraderen dus scheidde onze wegen en kocht ik een eigenwijze 3 jarige welsh-cob

ik hoefde in die tijd echt niet met mijn cobje en westernzadel bij mijn dressuurjuf aan te komen
dus op zoek naar een westerntrainer
voor mij was het thuiskomen
alles wat me in de dressuur zo tegen stond hoefde ik niet meer met western
en alles wat ik uit mezelf deed en verboden was bij het engels hoorde bij western

ik ben inmiddels weer wat engels aan het rijden maar ik zie gelijk weer de dingen waarvan mijn nekharen overeind komen
gelukkig heb ik nu het inzicht om de juiste trainer voor mij te zoeken

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:11

Oke, bedankt allemaal voor de reacties! Erg leuk allemaal.
Het lijkt me ook erg leuk, het spreekt me erg aan, alleen is het nadeel als het uiteindelijk niet bevalt, het is wel duur zo'n westernzadel... Maar ga eerst even in de buurt kijken.

En nog even een vraag: mijn paard heeft soms van die hele drukke periodes, klopt het dat je met western een paard makkelijker onder controle kan houden, of dat hij hierdoor anders gaat lopen?

Bvd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:11

Ik snap niet helemaal wat je met die laatste vraag bedoelt? Makkelijker onder controle houden, daar geloof ik niet zo in. Wel in het voorkomen van bepaald gedrag door je paard los te laten.

Een vriendin van me is western gaan rijden. Ze was altijd erg enthousiast.
Toen ik eindelijk zo ver was om een eigen paard te gaan kopen, kocht ik een 2-jarige hengst. Maar bij de pensionstal die ik op het oog had, waren hengsten niet welkom. Dus mijn hengst moest eerst gecastreerd worden.
Dat kom wel op de westernstal waar ook het paard van mijn vriendin stond.
Mijn paard heeft 3 weken op die stal gestaan, en in die periode ben ik daar natuurlijk elke dag geweest. En veel gezien wat me enorm aansprak in het western rijden.
Met het paard van mijn vriendin heb ik in die periode ook weleens gereden en een lesje mee gepakt: hartstikke leuk!

Daarna ben ik nog op vakantie geweest naar een ranch in Amerika. Ondanks dat ik niet zoveel western ervaring had, kon ik zo met de paarden daar wegrijden. Het voelde allemaal zo natuurlijk :)

Inmiddels beviel de eerste pensionstal niet meer zo en ben ik uiteindelijk op mijn huidige stal terecht gekomen. Daar stonden ook een paar westernruiters. Een van hen heeft me geholpen met het grondwerk met mijn paard en via hen ben ik ook lessen gaan volgen bij een paar western lesgevers. En het bevalt nog steeds goed.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:21

leuk nog iemand die misschien met een fjord western gaat rijden!
Dat kunnen ze leuk hoor!
Ik vind de zadels idd lekkerder zitten.
(en vooral die knop zorgt ervoor dat je er niet zo makkelijk voorover af rolt haha vangrail..)
Maar ja om hetn u alleen voor een zadel te doen?
Losse teugels werk je naartoe. kan best lang duren voor je daar écht goed mee weg kan rijden.
Wat voor mij belangrijk is geweest binnen mijn overstap naar het westernrijden is dat ik toch meer naar het loslaten toe wilde. (ik reed M dressuur en had het gevoel dat ik overal aan moest zitten om mijn paard zo netjes mogelijk te laten lopen, achterhand eronder, hals in de krul benen eraan, handen eraan.)
Dat wilde ik niet meer.
Ik vind de westernhulpen ook logischer of natuurlijker overkomen. (al had ik de eerste les het gevoel dat ik een beginner was. durven loslaten is best lastig en hoe zat het nu met links en rechts enz?)
Binnen de western sluit je de kant waar je paard niet heen moet en open je de kant waar je, je paard wel heen wilt hebben. zodat het paard uitzichzelf de ruimte op zal zoeken.
(bijv. naar links teugel rechts rustig tegen de hals, teugel links wijzen of openen)
doet een paard iets goed, dan moet je het loslaten niet meer aanzitten. De rust is de beloning voor je paard.
Dit soort dingen spreekt mij erg aan.

En verder vind ik het veel stoerder lijken, op een westernzadel jeans en blouse dan toen ik kak op mijn dressuur paard zat met mijn wedstrijdjasje, befje enz. hahaha

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:26

mijnfjord schreef:
En nog even een vraag: mijn paard heeft soms van die hele drukke periodes, klopt het dat je met western een paard makkelijker onder controle kan houden, of dat hij hierdoor anders gaat lopen?

Bvd.

ik denk dat wanneer je goed samenwerkt met je paard, je je paard niet onnodig in de weg zit je ook minder weerstand krijgt van je paard. :j
In de western loopt een paard toch wat meer op eigen benen vind ik omdat je werkt vanuit het loslaten als beloning.
Het paard hoeft dus niet tegen je hulpen in te gaan om wat meer vrijheid te kunnen veroveren.
(hij krijgt het juist als die netjes meedoet)
Ik zou mij daarom voor kunnen stellen dat je paard rustiger reageert binnen het western rijden. :)
dat het goed zou kunnen passen bij jullie.
Maar eigenlijk zou je natuurlijk sowieso je paard onder controle moeten kunnen houden.
Hoe je ook rijd...Engels/ Western. :7

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:24

Volgende week dinsdag heb ik mijn eerste western les ik heb er echt zin in.
wie kan mij al wat weg wijs maken zoals de hulpen of de houding.

Ik zal even wat vertellen over mij en mijn paardje.
Ik ben 30 en rij nog steeds dressuur op mijn ruin en rij al vanaf mijn 4.
Nu heb ik een merrie gekocht vorig jaar van 15 jaar oud deze had 2 jaar stil gestaan en daarvoor 6 jaar mogen kl**ten bij een meisje.
En ze heeft daarvoor nog M2 gelopen en goed afgericht.
Dus ik kocht die pony voor mijn ruin als vriendje en om af en toe te rijden, nou dikke pony werd een snelle drukke pony.
Eerst mee genomen naar de dressuur les gewoon om de spieren weer terug te krijgen en dat ze niet altijd onder het werk uit kon komen.
Om een lang verhaal kort te maken ik had er niet veel zin meer in om elke keer buiten te verongelukken in mijn dressuur zadeltje.
mijn vriendin die reed haar buiten western als wij samen gingen en dan leek ze ook rustiger overal op te reageren.
Dus ik heb vorige week mijn western gekocht en ben gaan rijden en ze is nog steeds vliegens vlug maar de lol is weer terug tussen ons.

Ik hoop dat ze op de western hulpen rustiger in de bossen kan worden want zij denk altijd dit is de laatste keer buiten :+

Dus western voor dummies zal bij mij passen :D
Waar moet ik op letten bij western .

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:36

@tricky wonder: ik heb tot hiertoe alleen maar engels gereden, maar sturen doe ik anders ook door buitenteugel aan te leggen en binnenteugel een beetje te openen en is de beloning ook minder druk op het bit als ze goed loopt en rij ook vaak met een half lange teugel, dus de basis verschilt niet zo heel veel.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:40

Ben ook begonnen met westernrijden, maar dan niet voor af en toe, maar gewoon serieus met een westernpaard. Dus verder ook geen Engels meer ofzo. Qua zadel moet ik eerlijk zijn dat ik met mijn Engelse zadel (s) een stevigere vastere zit heb dan in een westernzadel. Waarschijnlijk omdat een westernzadel niet echt wrong heeft, en vlakker is. Een dressuur/ spring of veelzijdigheidszadel hebben wel veel wrong waardoor je er dus vaster opzit.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:47

petitparis schreef:
@tricky wonder: ik heb tot hiertoe alleen maar engels gereden, maar sturen doe ik anders ook door buitenteugel aan te leggen en binnenteugel een beetje te openen en is de beloning ook minder druk op het bit als ze goed loopt en rij ook vaak met een half lange teugel, dus de basis verschilt niet zo heel veel.

sturen is dan ongeveer hetzelfde alleen geef je de hupl met de teugel dan tegen de hals toch?

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:29

in de dressuur vond ik het toch meer rechter teugel tegen de hals linker ietsje trekken/druk zodat je je paard daar echt heen stuurt.
In de western laat je het juist los. zit de druk op de rechter kant terwijl je naar links wilt. Want je laat je paard zelf kiezen om naar links te lopen. Het paard loopt er zelf heen en in de dressuur vond ik toch meer dat ik mijn paard naar links "trok". Ook al had ik ook in de dressuur al een zachte hand dus was van echt trekken geen sprake. Gewoon even cru het verschil aangeven. ;)
Maar natuurlijk lijkt paardrijden altijd op paardrijden. heeeel grote verschillen zijn er niet. Al vind ik de details wel zo belangrijk dat ik liever western rijd dan dressuur. :)

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:37

En weet je wat oook heeel leuk is aan western?
Dat je zoveel verschillende onderdelen hebt.
In het Engels rijden kan je kiezen uit dressuur of springen.
en wisselde ik af en toe eens af met een buitenrit of longeren.
(tuuurlijk weet ik dat er nog wel meer te doen is. maar kort door de bocht valt dat toch gewoon onder het engels rijden)

Maar bij het westernrijden kan je zoveel meer!
Je kan bijv. trail gaan rijden.
(ook super leuke oefeningen voor een drukker paard. mijn draver kreeg ik echt gefocused als we wat leuke trail oefeningen deden in de bak. Die werd nieuwsgierig en heel rustig. omdat we al onze aandacht nodig hadden bij die oefeningetjes )
of horsemanship, pleasure, halter, reining, werken met koeien zoals cutting, enz enz.
En dat zorgt voor lekker veel afwisseling wat ik ook wel erg leuk vind!

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:38

Ik rijd ook western nu zon 5 jaar denk ik, ik heb een welsh merrie waar ik altijd engels mee reed hier heb ik 5jaar terug een veulentje bij gefokt die nu inmiddels 5 jaar oud is en die is western ingereden en getraint ze is een welsh x new forest met een vleugje arabier, het gaat hartstikke leuk we hebben er heel veel plezier in dus ik zou zeggen ga eerst wat lessen nemen om te kijken of je het leuk vind mij is het goed bevallen en wil niet weer terug naar het engelse.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:55

ik kan ook perfect een volte rijden zonder aan mijn binnenteugel te komen, maar moet toegeven dat de verleiding groot is om aan mijn binnenteugel te "trekken" om het zo te noemen.

't is wel waar dat je in western meer disciplines hebt, maar in tot voor kort leek het mij alleen maar coboy style ;) en 't is maar omdat er bij ons op stal een reining trainer is dat ik de western tak meer ben beginnen begrijpen en apprecieren.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:58

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:09

En wederom valt het me op hoe beroerd de meesten blijkbaar dressuurmatig hebben leren rijden....

petitparis schreef:
ik kan ook perfect een volte rijden zonder aan mijn binnenteugel te komen, maar moet toegeven dat de verleiding groot is om aan mijn binnenteugel te "trekken" om het zo te noemen.

Dat kan een dressuurruiter ook. Binnenhand vraagt slechts stelling, in combi met binnenbeen. Een dressuurruiter kan op een volte gewoon 'überstreichen' zonder dat er iets verandert...

sibbe schreef:
Ik hoop dat ze op de western hulpen rustiger in de bossen kan worden want zij denk altijd dit is de laatste keer buiten :+

ik zou niet weten waarom een paard van westernhulpen rustiger moet worden... Hypnose en sedatie daargelaten :+ maar da's niet specifiek western...

trickywonder schreef:
Binnen de western sluit je de kant waar je paard niet heen moet en open je de kant waar je, je paard wel heen wilt hebben. zodat het paard uitzichzelf de ruimte op zal zoeken.

En hoe wordt het dressuurruiters geleerd.... juist ja, 'deurtje open, deurtje dicht-methode'. Precies hetzelfde dus 8-)

Verhip, als je er eens goed naar kijkt dan lijkt het net PAARDrijden, dat dressuur en dat western! :P

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:34

nou ja 16 jaar geleden begon ik met dressuur maar zo heb ik het helaas niet geleerd nee deurtje open deurtje dicht...
Zelf gaf ik verder ook al aan dat het uiteindelijk gewoon paardrijden is en je dus sowieso je paard onder controle meot houden of je dat nu doet met een westernhulp of een engelse hulp. :)

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:06

Het verschil ligt hem gewoon hoe de paarden opgeleid worden - historisch bekeken komt western vanuit het "werken" met paarden , ze moesten betrouwbare en veelzijdige paarden hebben (voor de koets, op het veld, koeien hoeden, rijpaard en vooral moesten ook kinderen veilig met de paarden kunnen omgaan. Western is vééééél meer dan "cowboy" - it's a way of life. Grondwerk, paarden lezen, ziektebeelden herkennen, reining, cutting, trail, horsemanship,....Het rijden zelf is gebaseerd op de spaanse rijtechniek (ook het zadel heeft veel kenmerken behouden, maar is aangepast aan de noodwendigheid, het klimaat en de de geografie van de vaqueros).Het rijden moet comfortabel kunnen verlopen, waarbij de handen dikwijls vrij moesten zijn..."Willingly guided" is de key van het rijden - een verzameld paard dat reageert op de minste hulpen en waarbij het paard dit uit eigen wil doet - met losse teugel, ontspannen hals en toch voldoende impuls.
In Europa wordt western ook veelal recreatief gebruikt en men rijdt met verschillende rassen. Je kan nooit het karakter of temperament van een paard wegwerken door een bepaalde rijstijl - je kan wel werken naar een ontspannen paard !! Rassen hebben hun kenmerken op fysiek en mentaal gebied en daar moet je altijd rekening mee houden - je kan tijdelijk dingen maskeren maar de entiteit haalt steeds de bovenhand.
Quarters zijn ervoor gekend om cool, rustig en werkwillig te zijn - ze zijn gewoon zo. Ik kan ervan meespreken , het verschil tussen mijn BWP (vroeger) en mijn Quarter(nu) is een immens verschil !!
Ik ben van klassiek in het Western gerold en zou nooit meer terug willen - het is een bezigheid die je zovéééél méér geeft !!!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:14

Wat mij opvalt bij de engelse ruiters bij mij op stal dat de meeste met handschoenen moeten rijden omdat ze anders de blaren op hun vingers hebben staan. Heb ik totaal geen last van en ik denk geen ene westernruiter.

Verder vind ik het zadel veel lekkerder zitten dan een engels/dressuur zadel. Ik heb ook nog een dressuurzadel en daar ga ik voor de gein wel eens mee rijden (1 a 2keer per jaar) en dan weet ik gelijk weer waarom ik liever een westernzadel heb.

Verder is mijn fjord ook makkelijker te rijden geworden door het westernrijden, minder verzet en meer plezier door de andere oefeningen en losse teugel. Ook als ie heet wordt kan ik hem beter loslaten, en daardoor ontspant ie weer makkelijker.