[WN] Enkele wedstrijdvraagjes...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Enkele wedstrijdvraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 19:47

Ik heb 2 augustus mijn allereerste wedstrijd, reining met mijn merrie. Nu had ik toch nog graag enkele tips gehad om me goed voor te bereiden. Verder staat er ook bij dat de show zal verlopen volgens de NRHA regels aangevuld met NRHA Belgium regels. Ik heb de site al geraadpleegd maar ben nog niet erg veel wijzer geworden, kan iemand me vertellen wat dit net inhoudt.

En ook over het pattern heb ik nog wel enkele vragen ' 5. Vertrek in linkergalop, begin een cirkel naar links maar sluit deze cirkel niet. Galoppeer de rechterkant van de arena af tot voorbij de middenkegel en maak een rechtse rollback op minstens zes meter van de wand of fence - zonder oponthoud.'

Iemand die me nog een beetje wijzer kan maken ? :o

Gr

crazycactus

Re: Enkele wedstrijdvraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:50

Dat betekend stoppen en direct een rollback erachteraan. Dus niet eerst stoppen, je paard rechtzetten oid en dan pas je rollback inzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:52

Dat je geen pauze er tussen houdt maar gelijk doorgaat. Dus een stop, rollback en weggalopperen.

Succes iig :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 19:53

crazycactus schreef:
Dat betekend stoppen en direct een rollback erachteraan. Dus niet eerst stoppen, je paard rechtzetten oid en dan pas je rollback inzetten.

En een pas achteruit mag waarschijnlijk ook niet ?

'op minstens zes meter van de wand of fence' --> En bedoelen ze hier de fence voor je of net naast je mee ?

Bedankt al in elk geval :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:54

Volgens mij (en daar ben ik niet zeker van!) mag je na elke stop 4 passen achterwaarts. Na 4 passen heb je een DQ.

Met de fence bedoelen ze de bakrand naast je.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:56

Lijkt me niet zo heel slim om een of meerdere passen achterwaarts te doen, want in mijn ogen ben je dan altijd off patern.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:58

Dat klopt CC en volgens mij is er ook wat onenigheid onder de jugde's over. Op het NK had ik na 1 stops 4 passen back-up gedaan ipv pauze (ja, heel dom van mij :=).
Bij 1 jury werd ik 4e, bij de andere had ik een DQ.

Volgens mij mag het wel, maar ik zou het iig niet doen. Dan speel je op safe.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 19:59

Niels schreef:
Dat klopt CC en volgens mij is er ook wat onenigheid onder de jugde's over. Op het NK had ik na 1 stops 4 passen back-up gedaan ipv pauze (ja, heel dom van mij :=).
Bij 1 jury werd ik 4e, bij de andere had ik een DQ.

Volgens mij mag het wel, maar ik zou het iig niet doen. Dan speel je op safe.

Het is wel eerder een verkenningswedstrijd dan een echte wedstrijd, maar ik zal het wel gewoon zonder back-up doen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:09

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:10

Romkabouter schreef:
Bij de NRHA is het meer dan 2 passen achterwaarts: 0 score
Zie http://www.nrha.com/handbook.php en dan rulesforjudging.pdf, blz 89

Oké bedankt !

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:26

Bij Roll Back geen stappen achetrwaarts gaan ! De 4 stappen achterwaarts worden gebruikt om een jong paard de rollback aan te leren - door het achteruit stappen brengen ze de achterhand onder waardoor ze zo makkelijker de rollback-beweging vanuit de achterhand leren maken. Op wedstrijd best niet doen ! Met 6 meter van de fence bedoelen ze de fence naast jou - een rollback wordt een eind uit de kant gereden , dit om het paard vrijheid van beweging te geven en het niet tegen de wand te laten aanleunen.
Verzamel goed je galop voor je de stop en rollback vraagt, zodat je paard zijn achterhand al goed onder is - tijdens de stop zet je de neus van het paard al lichtjes in de richting/stelling waarheen het de rollback moet maken en zelf ga je je gewicht al iets meer op de zitbeenknobbel zetten van de richting waarheen je zal keren. Eerste helft van de beweging maak je met de reins en pas in de tweede helft van de beweging leg je je been naar achter om zo de galop terug aan te vragen. Hou je ander been los van het paard. Blijf zelf goed in balans zitten, trek niet aan de teugels en val niet naar voren - laat het paard de beweging doen. Rollback is één vloeiende beweging van 180°.
Veel succes - waarschijnlijk ga ik op 2 augustus ook mijn eerste wedstrijd rijden !!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:23

Zit je nu alweer theorieboekjes over te tikken :D

blue2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:43

ow gemeen

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 22:23

CQtie schreef:
Bij Roll Back geen stappen achetrwaarts gaan ! De 4 stappen achterwaarts worden gebruikt om een jong paard de rollback aan te leren - door het achteruit stappen brengen ze de achterhand onder waardoor ze zo makkelijker de rollback-beweging vanuit de achterhand leren maken. Op wedstrijd best niet doen ! Met 6 meter van de fence bedoelen ze de fence naast jou - een rollback wordt een eind uit de kant gereden , dit om het paard vrijheid van beweging te geven en het niet tegen de wand te laten aanleunen.
Verzamel goed je galop voor je de stop en rollback vraagt, zodat je paard zijn achterhand al goed onder is - tijdens de stop zet je de neus van het paard al lichtjes in de richting/stelling waarheen het de rollback moet maken en zelf ga je je gewicht al iets meer op de zitbeenknobbel zetten van de richting waarheen je zal keren. Eerste helft van de beweging maak je met de reins en pas in de tweede helft van de beweging leg je je been naar achter om zo de galop terug aan te vragen. Hou je ander been los van het paard. Blijf zelf goed in balans zitten, trek niet aan de teugels en val niet naar voren - laat het paard de beweging doen. Rollback is één vloeiende beweging van 180°.
Veel succes - waarschijnlijk ga ik op 2 augustus ook mijn eerste wedstrijd rijden !!

Bedankt voor de volledige uitleg, ben wel op de hoogte van hoe een rollback in zijn werk gaat, anders zou ik namelijk nooit aan zo'n wedstrijd beginnen. Was enkel niet zeker of de pas achterwaarts nu mocht ofniet, omdat er hier even de reactie kwam dat het wel mocht (wat niet blijkt te zijn)

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:13

Tja.... ;) Ik ben nogal technisch aangelegd (voor een vrouw dan toch :D ) - 't is maar dat het er bij mij tijdens de lessen en de training het laatste jaar er ingestampt wordt en ik alleen maar iets onthou als ik het mij ook visueel kan voorstellen....
Volgend jaar moet ik zelf in mijn opleiding les gaan geven - dus kan mij maar beter gaan oefenen hé ;)