Ik kom niet vaak op het westerngedeelte van bokt maar ik denk dat mijn vraag hier het beste op z'n plek is.
Ik ben in het bezit van een 11 jarige QH-kruising. (QH/anglo-arab)
Zolang ik dit paard ken/heb is ze eigenlijk nooit 100% in orde geweest. Soms is ze langere tijd redelijk normaal. Maar doorheen de jaren heeft ze altijd wel weer eens vreemde dingen aan de hand. Dingen die moeilijk geplaatst kunnen worden en waar ik tot nu toe nooit een antwoord op heb gekregen.
Ze heeft ze periodes gehad dat ze in elkaar stuikte, dan weer rare aanvallen vertoonde (leek wel spierbevangen, maar ging net zo snel als het kwam weer weg.) dat ze erg slap was etc...
Eigenlijk heb ik het al opgegeven om er ooit nog achter te komen wat er speelt bij mijn paard. Maar nu kreeg ik gisteren plots enkele links doorgemaild ivm Hypp. En wat ik daarin lees doet toch wel meer dan 1 belletje rinkelen.
Oa het vallen en die aanvallen zijn dingen die ik daarbij kan plaatsen. Het paard is doorheen de jaren verdacht van ataxie, spierbevangenheid, cataplexie, zelfs dat ze rhino zou gehad hebben etc... je kan het zo gek niet bedenken. Maar al deze dingen bleken nooit echt sluitend en testen kwamen nooit overeen met het klinische beeld.
Ook is mijn paard het afgelopen jaar redelijk ziek geweest (oorzaak niet gevonden.) met een bloedbeeld dat van slag was (ze heeft oa ook (zelfs op de meer normale uitslagen) steeds licht verhoogde spierwaarden) en ze heeft enkele maanden last gehad van haar ademhaling waarbij ze het soms erg benauwd kreeg. (Waar ook nooit een sluitende verklaring voor verzonnen is en wat opeens weer weg is.)
Er zijn net zo goed ook dingen die ik ik niet kan plaatsen. En de realiteit komt ook niet altijd overeen met de lectuur.
Maar op basis van wat ik las, leek het mij misschien wel eens de moeite om dit eens na te gaan?
Maar hoe pak je dat nu aan?
Is dit simpel (en goedkoop) te testen?
Ik ben helemaal niet thuis in de QH of western-wereld. (Jawel, ik ben zo iemand die gewoon op z'n engels rondhobbelt met haar halve quarterpony
) Maar ik meende begrepen te hebben dat alle QH hierop getest worden? In principe, moet de vader van mijn paard dan toch ook getest zijn? (En naar wat ik mag hopen, gaat men toch niet zomaar fokken met een paard dat het heeft?)
Is het überhaupt dan wel mogelijk dat mijn paardje dit zou hebben?
Wat bloedlijnen betreft ben ik Impressive nog niet tegengekomen in haar bloedlijnen. (Wel al meerdere keren de vader van Impressive.)
Maar ik kan nog minder dan 50% van mijn paard haar bloedlijnen bekijken omdat haar vader zelf niet bekend is op internet en ik alleen kan zoeken op overgrootvaders en dergelijke. Ik kan het dus niet uitsluiten.
De vader van mijn paard is in ieder geval gefokt uit race-lijnen enerzijds (gaan ook al heel snel terug op TH) en anderzijds op cutting/halter paarden.
Zou ik dan kunnen verwachten dat hij erin voorkomt?
Hoe kan ik dit nu concreet nagaan/uitsluiten? Waar en hoe kan ik dit laten onderzoeken?
Is dit op basis van DNA te ontdekken? Wat zijn de kosten?
doe ik 
) en hebben ze links en rechts verwisseld qua aftekeningen.
(En ze is natuurlijk ook geen 100% QH, dus de waarde van die documenten is sowieso zéro. Als ik haar kocht wist ik overgings niet eens dat haar ouders bekend waren. Ik werd 6 maanden na aankoop nog gebeld of ik "die papieren van dat paard eventueel voor iets kon gebruiken?")
T'is dan weer wachten tot ze opnieuw vreemd begint te doen voordat ze zich er weer eens druk over willen maken. )