[WN] Bespiering 2 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Bespiering 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 10:39

Heey,

In november 2008 heb ik met onze Christy een halterwedstrijd gedaan.
Ik was van plan er meer te doen, maar toen ontdekte dat ze heel mager werd (dit was al tijdens die wedstrijd, maar ik dacht dat ze aan het groeien was, bleek dus niet zo)
Na wat tips gekregen te habben hier op bokt, toch maar een bloedtest gedaan.
Christy had wat onzuiverheden in haar lever, waarschijnlijk al vanaf haar geboorte (is niet goed nagekeken bij de vorige eigenaars)
Nu is het weer allemaal goed, ze groeit goed, glanst weer als een spiegel etc...
Alleen nog wat mager omdat ze nu werkelijk in een groeispurt zit (overbouwd)
Nu ben ik van plan om in november, dezelfde wedstrijd weer mee te doen omdat ze er nu veel beter uitziet.

Alleen mijn vraag was, hoe zorg ik ervoor dat mijn 2 jarige meer bespiering krijgt?
Ik heb werkelijk geen idee :}

troi

Re: Bespiering 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:20

Tja, ik zou zeggen erg veel de wei opgooien met lekkere actieve vriendjes?? Echt met haar gaan werken lijkt ze me wat te jong voor als ik heel eerlijk ben.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 11:35

Ze komt iedere dag op de weide, maar daar gebeurt niet veel.
Vooral eten :P

Zou veel wandelen met aar helpen?

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:28

Als je bespiering wilt zou je moeten trainen, en dat ben je denk ik nog niet van plan... Dus, lekker laten eten en kijken hoever je komt lijkt mij haha

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:34

wandelen en aan de hand draven kan wel iets helpen waarschijnlijk ja. maar echt veel? dat betwijfel ik...

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:17

Goed voeren, liefst gewoon een zeer goede wei. Ik ben van mening dat, ook al heeft een paard een groeispurt, hij evengoed niet mager hoort te zijn!
Een 2 jarige hoort van zichzelf en van gezondheid een goede spiermassa te hebben, die zou je er nog niet aan hoeven trainen ;)
Dit is niet als rottige kritiek bedoelt, maar misschien is het gewoon verstandig om haar nog een jaartje te laten staan en dan als 3 jarige met haar te gaan halteren. Ze heeft tenslotte wat in te halen ;)

Succes!

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 17:38

Moet ik anders een foto plaatsen van hoe ze er op dit moment uitziet?
Is misschien handiger, want misschien is het helemaal niet nodig maar ben nogal onzeker

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:39

Spieren kweken is werken, heel simpel.
Dus als dat is wat je wilt zou ik zeggen: aan he werk ermee!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 08:54

oe! Pien toch, doe je het weer }> }>

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:57

Ik ben het helemaal eens met SusanW, ook al zijn ze in de groei horen ze niet echt mager te zijn,
Misschien is jouw paardje niet echt heel zwaar bespierd en dan kun je dat met de beste wil van de wereld er ook niet op krijgen, zeker niet als ze nog maar twee is!
Laat haar nog maar lekker met rust hoor en halterpaarden hoeven niet perse heel zwaar bespierd te zijn, als ze maar correct gebouwd zijn.
En laat alle mensen die zeggen dat je er volop mee aan het werk moet maar lekker kletsen, die hangen een achterhaalde methode aan en denken dat zij de wijsheid in pacht hebben wat Quarters en aanverwanten betreft.
Ook een 2-jarige Quarter/Paint/Appaloosa is een 2-jarige met nog steeds groeischijven van kraakbeen die niet gesloten zijn, en is al helemaal niet vroegrijp!!!!!!!
Een baby is een baby en moet als zodanig behandeld worden en en zeker niet belast worden.
Als men in Amerika zegt dat je ook gemakkelijk op een goed ontwikkelde jaarling kunt gaan zitten (waar sommigen zich mee bezig houden, met eigen ogen gezien!!) gaan we dat dan ook voor lief aannemen??
Dom, dom dom!!!!!!!!!!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:27

Je kunt met een 2 jarige ook aan het werk zonder er op te gaan rijden.
Simpelweg veel wandelen in een stevig tempo.Balkjes lopen aan de hand in een rechte lijn.
Wandelen in het bos heuveltje op, heuveltje af.
Goede uitgebalanceerde voeding helpt ook.
Hier lijden ze niet van.Zeker niet als je zorgt voor een goede opbouw.
Wat ik niet zou doen is longeren of rijden.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:30

Tuurlijk kun je lekker wandelen met een 2 jarige, zoals je hier beschrijft CC, maar omdat ze schrijft dat dit dier nu al aan de magere kant is, lijkt het mij niet echt ten goede komen. Laat haar eerst maar wat vlees op de botten krijgen. Daarna kunnen ze pas wat gaan 'verbruiken' om andere dingen op te bouwen, zoals conditie en spieren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:35

Goede voeding is idd ook heel belangrijk!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:35

Mijn driejarige kwam ook redelijk mager uit de opfok, dus die krijgt sinds begin mei (toen heb ik haar opgehaald) naast weidegang ook 1 kilo muesli en 1 halve Pavo summerfit koek in stukjes. De eigenaresse van de stal waar ik nu sta zei meteen al 1 mei dat het paard vitaminen en mineralen te kort kwam. Als ik foto's van begin mei vergelijk met nu, zie ik een heel ander paard. Vol, gespierd (we zijn wel aan het longeren 2/3 x per week 20 minuten), glanzend en zelfs is ze al flink in de breedte gegroeid.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:15

mijn breezeje was als 2 jarige ook behoorlijk rank. ik heb dr aan het werk gezet en dat kwam haar zowel geestelijk als lichamelijk ten goede. nu is ze supermooi. glanzend, spieren, en een koppie :j

(go pien, go pien *\o/* lol)

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:50

helemaal mee eens !!!
wij werken ook met onze 2 jarige hoor, en leuk dat ze het vindt!! je kan echt merken dat ze heel graag wil.
Zolang je maar in je achter hoofd houdt dat het een 2 jarige is en geen volgroeide quarter en je gezond verstand gebruikt, kan je best veel doen. Qua voeding gewoon lekker op de brok ( die van ons krijgt Grow totdat ze 2 1/2 is ) Ook bij haar komt het der bespiering ten goede

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:49

Maar de vrrag is dus, Hoe werk je ermee, wat doe je dar precies mee ;)
Zo kom ik niet echt verder ;)

Christy krijgt nog veulenbrok en een goede plak voordroog 's morgens en 's avonds

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:54

Je kan ze ook best als jaarling aan het werk zetten hoor...
Alleen zijn ze bewezen eerder kapot... En gezond verstand,tja, daar ontbreekt het nog weleens aan.
Omdat ze het in De States zo doen wil niet zeggen dat het beter is,maar dat economische motieven preveleren boven het paard.
Het is niet voor nix dat er in de States bijna geen seniorreiner, op enig niveau, die nog heel is te vinden is.
Dus vooral doen. Kan je later een leuk ander topicje starten over de kwaliteit van de Quarter en hoe slecht die wel niet is. Of een in memoriam,ook leuk.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:58

Mijn advies.. Lekker op het land gooien, wel oefenen met halteren en volgend jaar pas verschijnen op wedstrijden.
Je geeft zelf al aan dat ze weinig bespiering heeft, laat haar gewoon weer even 'op adem' komen..;)

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:58

Ik heb een gezond verstand en ben zeker nog niet van plan om Christy te longeren of te berijden ofzo ;)
Heb al vaak genoeg paarden te vroeg ingereden gezien en wat er nu van gekomen is.
Dit wil ik mijn paard niet aan doen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:02

Was ook niet tegen jou,maar tegen een paar andere ,,adviesgevers''

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:04

Snappen we hoor shadomagic :j Alleen sommige mensen begrijpen niet dat dit niet Amerika is.. En reageren wat overtrokken.. :? Nergens voor nodig!
Ik zou toch nog echt even wachten met halteren. Als je naar een wedstrijd gaat heb je zóveel paarden die wel goed in hun spieren staan en die zul je wss nooit verslaan dan..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:05

ze is 2 en je hebt haar in 2008 wedstrijdje gereden, erg vroeg he, je rijd eigenlijk op een veulen.

Laat dr lekker op het land gaan met vriendjes.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:07

Ragdollcat: Ze heeft een HALTER wedstrijd gedaan..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:09

Jeeeeeeeeeeeeeee echt waar? TiaraBungy,

dan reageer in niet meer in deze topic, want ze helpt die 2 jarige naar de vernieling, dan mag ze ook zelf het probleem oplossen.