[WN] ik heb wat vragen voordat ik een pony koop wie kan me helpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tommy_jerry

ik heb wat vragen voordat ik een pony koop wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 21:01

hallo!!

ik wil graag een heel leuk paardje kopen het is een vos kleurig en de ras is een Quarter horse ze rijd western! maar ik heb een paar vragen, voordat ik haar koop!!
kun je me helpen??

het is een quarter horse merrie van 4 jaar. ze is al ingereden en je kan er al goed oprijden! ze heeft al aan 1 wetstrijd meegedaan!
vraag 1: als die pony al zo vroeg is ingereden kan hij daar dan later last van krijgen? dus aan ze beenen?

vraag 2: ze verkoopt haar rond de 7.000/8.000 euro is dat veel te veel of is dat goed voor zo'n sport paard of te weinig??

vraag 2: als ze getraind is in western rijden kan ik er dan ook mee buitenrijden??

heb je nog goede tips?? *D die zijn altijd welkom!!

Gr. tommy_jerry

Rodo_

Re: ik heb wat vragen voordat ik een pony koop wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:03

Vraag 1 : hoe oud is vroeg?
Vraag 2: Quarter horses zijn over het algemeen altijd wel duur..
vraag 3 : Ja dat kan.

hoe oud ben jij eigelijk?

tommy_jerry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 21:09

roodje schreef:
Vraag 1 : hoe oud is vroeg?
Vraag 2: Quarter horses zijn over het algemeen altijd wel duur..
vraag 3 : Ja dat kan.

hoe oud ben jij eigelijk?

vraag1: ze is 4 jaar en ze zijn op haar 1ste begonnen met voetjes op tillen en een beetje peotsen enzo!!
vraag2: dankje!! :D

ik ben 13!! :9

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:12

Gaan je ouders deze paardje voor je kopen?

Leuk voor je, maar ik vind het best prijzig als het nog van alles moet leren, want goed gereden en 1 wedstrijd is nog niet veel, maar ze is ook pas 4 jaar he, maar goed, ik ben niet thuis in de quarterhorses, en weet niet wat normaal is en wat niet bij de prijzen van de quarterhorses.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:14

staat hier verkeerd
Ik tem

tommy_jerry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 21:17

Ragdollcat schreef:
Gaan je ouders deze paardje voor je kopen?

Leuk voor je, maar ik vind het best prijzig als het nog van alles moet leren, want goed gereden en 1 wedstrijd is nog niet veel, maar ze is ook pas 4 jaar he, maar goed, ik ben niet thuis in de quarterhorses, en weet niet wat normaal is en wat niet bij de prijzen van de quarterhorses.

jah me ouders kopen haar!! en ze is al heel goed hoor met rijden!!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 07:51

Misschien heb je iets aan dit artikel: http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_paard_kopen

Een paard hoort trouwens niet ingereden te worden voordat hij/zij 3 jaar oud is. Volgens mij is de quarter een laatrijp ras dus dan zou je eigenlijk nog wat langer moeten wachten.
Wanneer ze begonnen zijn met voetjes geven is dus niet van belang, het gaat erom hoe oud ze was toen ze haar zijn gaan trainen en of ze dat een beetje met beleid gedaan hebben.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 07:59

Heb je al wat ervaring met westernrijden? De hulpen zijn namelijk toch net even anders dan bij het engels rijden. Het paard kan dan wel goed zijn met rijden, maar als jij de westernhulpen niet kent, loop je op een gegeven moment toch echt tegen problemen aan.

En met een paard dat western getraind is kun je best buitenritten maken mits hij/zij goed verkeersmak is. Met de manier van rijden heeft dat niks te maken.

Het is lastig iets over de prijs te zeggen. Als je het er voor over hebt en het is echt helemaal je ideale paard is het waarschijnlijk niet duur.
Ik zou haar alleen wel even goed testen. Kijken of jij de manier van hulpen geven begrijpt en even een buitenrit op een terrein waar veel prikkels (auto's, vrachtwagens, trekkers) langskomen.

Succes!

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 08:05

vraag 1: er wordt vaak per paard bekeken(bij ons) of het dier er aan toe is..soms zijn ze er een maand of 2 voor dat zij 3 jaar worden er aan toe,soms pas als ze 4 worden
nu weet ik niet hoe het met quarterhorses zit.

Vraag 2: of het een goed sportpaard is weet je nooit,je weet niet hoe een 4 jarig paard zich gaat ontwikkelen. je kan kijken naar wat de ouders gepresteerd hebben in de Westernsport.
en of de prijs duur is...ja.....
wat is de gemiddelde vraagprijs van een quarterhorse?????

vraag 3; of zij goed getraind is in westernrijden heeft niets te maken met verkeersmak, dat vind ik een training opzich...
een paard van 2 jaar dat nog niet zadelmak is kan best redelijk verkeersmak zijn....

heb je nog foto`s???

succes

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:59

WZ > WN AM

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:11

Als dat paardje nu 4 is kan het makkelijk al een jaar onder het zadel zijn. Met Quarterhorses wordt meestal gewacht tot ze bijna 3 zijn met inrijden. Het is een intelligent ras dus ze leren snel. Vandaar dat ze ook al een wedstrijdje gelopen kan hebben. Is voor de ervaring alleen maar goed.
De prijs is normaal voor een Quarter met goed papier.
En je kunt er zeker ook gewoon mee buiten rijden!! *D

Succes!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:47

Tja, wat wil je? Als je eigenlijk vooral wilt buitenrijden vindt ik het een flinke prijs als ik heel eerlijk ben (die zijn er voor 4000/5000 ook makkelijk te vinden) maar als je ook lekker het (western) wedstrijdcircuit in wilt dan klinkt het als een prima prijs..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 00:02

Aurora3 schreef:

Een paard hoort trouwens niet ingereden te worden voordat hij/zij 3 jaar oud is. Volgens mij is de quarter een laatrijp ras dus dan zou je eigenlijk nog wat langer moeten wachten.
Wanneer ze begonnen zijn met voetjes geven is dus niet van belang, het gaat erom hoe oud ze was toen ze haar zijn gaan trainen en of ze dat een beetje met beleid gedaan hebben.

sorry maar wat een onzin!
quarters worden in USA (waar ze vandaan komen) over het algemeen met 2 ingereden.
anders iig wel met 3.
quarter is juist vroegrijp, niet laatrijp.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 00:05

qua prijs: is helemaal niks over te zeggen met deze info.
je zal eerst moeten weten:
- papieren, wie zijn de ouders/grootouders
- wat heeft het paard zelf al gepresteerd
- wat hebben de ouders gepresteerd
- is zn bouw goed volgens ras zonder grote onvolkomendheden?
- is het karakter goed
- dan komen nog zaken als kleur, markings ed om de hoek kijken

dus het kan heel duur zijn maar kan ook een koopje zijn...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 02:10

Pienb een Quarter mag lichamelijk met 2 jaar al rijp voor zijn maar geestelijk zijn ze dat dus niet, je stuurt een kleuter van 4 jaar toch ook niet naar de havo

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 07:17

Pienb schreef:
Aurora3 schreef:

sorry maar wat een onzin!
quarters worden in USA (waar ze vandaan komen) over het algemeen met 2 ingereden.
anders iig wel met 3.
quarter is juist vroegrijp, niet laatrijp.

Geen 1 paard is voor zijn 3e goed uitgegroeid of zijn alle groeischijven goed gesloten. Dus dit zou weer zo'n discussie zonder eind kunnen worden :D Wij mensen vinden dat dit moet kunnen en niet het paard ;) want de grove bouw van een quarter geeft vaak al een vertekend beeld! Ik heb zelf nu een veulen van 6 weken oud en daar werd zelfs al over gezegd ....... Het is gewoon al een klein paardje ipv een baby.
Afbeelding

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 07:25

troi schreef:
maar als je ook lekker het (western) wedstrijdcircuit in wilt dan klinkt het als een prima prijs..

Dus de prijs is een garantie voor een goed wedstrijdpaard?

En of je met een Quarter buiten kan rijden?? Reden de cowboy's in een binnenbak vroeger?

En voor dat geld zou die bij mij rondom op de foto's gaan bij de keuring! Zeker een Quarter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 07:43

je bent pas 13...ga lekker nog gewoon op een manege rijden of op een western stal,om wat ervaring op te doen.
je kunt nooit genoeg ervaring hebben gezien je leeftijd om op een groen paard te rijden....want 4 jaar is gewoon groen,ondanks dat ze ingereden is...

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 08:50

geerke schreef:
je bent pas 13...ga lekker nog gewoon op een manege rijden of op een western stal,om wat ervaring op te doen.
je kunt nooit genoeg ervaring hebben gezien je leeftijd om op een groen paard te rijden....want 4 jaar is gewoon groen,ondanks dat ze ingereden is...

Helemaal mee eens ;)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:44

Jammer, 4 is bij een Quarter helemaal niet groen. Zeker paarden die bij een trainer/wedstrijdstal staan niet. Mensen die recreatief rijden en een paard zolang mogelijk laten staan is een ander verhaal. 80% van de Quarters wordt voor hun 3de ingereden. Als ze dan niet gelijk de topsport in gaan, gaan ze net zolang mee als degene die later ingereden zijn. In Amerika rijden ze de jonge paarden vaak al met ruim 2 in. Ben ik het ook niet altijd mee eens maar hier in Nederland gebeurt dat zelden. Maar ik heb niets tegen inrijden met 3 jaar, zeker bij Quarters niet.
Voorbeeld, ik heb een 20 jarige ruin uit Amerika. Is met z'n 2de ingereden en heeft eerst als ranch-horse dienst gedaan. Daarna is hij in de Reining uitgebracht. Hij kwam op zijn 7de naar Nederland. Is Europees Kamp. Reining, Barrelracing en Halter geworden. Ik kocht hem toen hij 14 was en ik ben Ned. Kampioen Reining Amateurs met hem geworden.
Hoe kan dat als het zo slecht is dat ze met 2 ingereden worden??? Hij loopt nog steeds en zou een show ook nog kunnen maar dat wil ik zelf niet meer.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:07

Er zijn ook kettingrokers die 100 jaar worden, dus dan zou roken ook niet slecht voor je zijn 8-)

De groenheid van een paard heeft niks met leeftijd te maken trouwens ;)

Aan topicstarter: ik zou er nog even goed met je ouders over overleggen en je verdiepen in het hele QH gebeuren. En groen paard kopen als je zelf ook weinig ervaring hebt is niet de verstandigste keuze die je kunt maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:08

Ik ben het met de rest eens. Mocht je toch kiezen om voor een jong en groen dier te gaan, zorg dan voor goede begeleiding. Daar leer je veel van en ze ziet problemen op tijd aankomen, zodat er goed op gereageerd kan worden :)

JodiGloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:53

Jammer dat deze discussie weer wordt gevoerd over het zadelmak maken!!! Tom_jerry vraagt advies en iedereen valt over hem heen!

Ik hoop dat je gelukkig wordt met dit paard en vooral met een 4-jarige is het superleuk. Laat het paard wel keuren; klinisch en met foto's! Als het met jou klikt moet het goed komen. Vraag wel goede begeleiding, zodat je niet de fout in gaat.

En de prijs.... dat is zo moeilijk te zeggen. Ligt inderdaad aan het papier, talent, hoe ver het paard is. De prijs is wel redelijk gemiddeld.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:23

Wat leuk dat je een paard mag kopen :)
Over de prijs kan ik weinig zeggen die lopen best wel ver uit een in de western
Ik zou als ik jou was eens kijken wat je over de vader en moeder kan vinden op Internet ( of hier een navragen )
Gewoon lekker op de foto zetten en laten keuren voor dat je hem koop , sta je ook niet voor te veel verrassingen als je hem gekocht heb
Mocht je hem nu gekocht hebben willen we wel foto'szien hoor :)

tommy_jerry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 10:50

vigel1 schreef:
Wat leuk dat je een paard mag kopen :)
Over de prijs kan ik weinig zeggen die lopen best wel ver uit een in de western
Ik zou als ik jou was eens kijken wat je over de vader en moeder kan vinden op Internet ( of hier een navragen )
Gewoon lekker op de foto zetten en laten keuren voor dat je hem koop , sta je ook niet voor te veel verrassingen als je hem gekocht heb
Mocht je hem nu gekocht hebben willen we wel foto'szien hoor :)

jah is goed!! zal ik zeker doen!!! :P :D