[WN] wedstrijden aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

wedstrijden aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 10:01

Ik wil al een behoorlijke tijd eens aan wedstrijden meedoen. Maar omdat ik, zelfs toen ik nog engels reed, er weinig mee te maken heb gehad, weet ik er dus de ballen van. :+
Nou kan ik voorlopig nog niet meedoen met mijn stoere haflingervent; daar zijn we gewoon nog lang niet klaar voor. En zou ik dus volgend jaar weleens willen starten met mijn merrie van 1.27m. Maar daar heb ik wel een aantal vragen over, misschien dat iemand me hiermee verder kan helpen:
Allereerst, ben ik zelf 17 en 1.62m, mag ik dan nog wel meedoen aan de ruiterklassen met mijn merrie? of ben ik dan te groot? (het ziet er natuurlijk niet zo heel charmant uit, maar de vraag is of dat uitmaakt }:0 ) En dan denk ik natuurlijk vooral aan de trail of de pleasure....ik zie ons nog niet zo snel reignen. :o
En dan vind ik verder de klassen aan de hand wel interessant klinken: perfect voor ons natuurlijk. Maar heb ik het nu goed dat er een trail@halter is? En dus ook een showmanship@halter waaraan wij mee mogen doen? De echte halterklasse was geloof ik alleen voor paints en quarters he?

Verder: waar zou ik lid van moeten zijn om mee te doen?
En kan iemand mij verwijzen naar een site of boek waarin ik voorbeelden kan krijgen van de oefeningen van de halterklassen? Dat ik vast een indicatie heb van wat ons te wachten staat?
En moet je voor de showmanship@halter persée zo'n origineel showhalster hebben? :o Want ik heb er eens naar zitten kijken, en dat spul is behoorlijk prijzig. Terwijl als ik naar een 'engelse'ruitersportzaak ga, dan kan ik een leuk showhalstertje halen voor een stúk minder. ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:02

je hebt in hand trail bij de WRAN, daar kan je aan meedoen. Echte halterklassen (voorbrengen/showen van je AQHA/paint) zijn alleen voor western rassen.

quarterH

Re: wedstrijden aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:12

halter is een exterieurkeuring en dus rasbepalend.
ik weet niet of er bij de wran regels zijn mbt hoogte van je paard.

verder denk ik dat het handig is als je je eerst verdiept in de verschillende klassen voor je wilt gaan starten of zeggen wat je wilt starten.
weet je bv wel wat showmanship at halter inhoud? en wat is verschil tussen een winnende en verliezende pleasurerit?
denk dat je dat eerst moet weten voor je kunt bepalen wat je wilt starten...

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:18

Pienb schreef:
halter is een exterieurkeuring en dus rasbepalend.
ik weet niet of er bij de wran regels zijn mbt hoogte van je paard.

verder denk ik dat het handig is als je je eerst verdiept in de verschillende klassen voor je wilt gaan starten of zeggen wat je wilt starten.
weet je bv wel wat showmanship at halter inhoud? en wat is verschil tussen een winnende en verliezende pleasurerit?
denk dat je dat eerst moet weten voor je kunt bepalen wat je wilt starten...

Dat soort dingen is ook precies wat ik probeer uit te zoeken. Verder ben ik geen tótale leek op het gebied van western, alleen wel op het gebied van werkelijk starten, in de praktijk dan. ;)

Ik dacht alleen dat er ook een showmanship at halter was die niet rasbepaald is, waarbij het er werkelijk om het voorbrengen gaat, i.p.v het uiterlijk van het paard. Dit werd ook bevestigd door de wiki van het forum. Maar dat klopt dus niet?

Overigens start ik nog lange niet, op zijn vroegst pas volgende zomer. Dus ik heb nog genoeg tijd om me er écht in te verdiepen.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:39

Ik denk dat je nu halter en showmanship at halter door elkaar haalt. Halter is simpel gezegd te vergelijken met de keuring bij andere paarden rassen. Halter is dus alleen voor western rassen.

Showmanship at halter gaat erom hoe jij als begeleider je paard door een proefje heen begeleid. Als je geen westernras paard hebt kan je alleen WRAN wedstrijden starten. De WRAN schrijft zowel showmanship at halter en in hand trail uit.

Ik zou je adviseren om eens op de website van Ve-Ca stables te kijken en op de site van de Wran wedstrijd in Aalsmeer (link naar de site kan je vinden in het topic over die wedstrijd). Zij hebben de patterns van hun Wran wedstrijd online gezet. Daar kun je dus precies zien welke oefeningen er op welk nivo worden gevraagd.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:40

en: ga bij veel shows kijken!
kijk en leer!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 17:26

samba schreef:
Ik denk dat je nu halter en showmanship at halter door elkaar haalt. Halter is simpel gezegd te vergelijken met de keuring bij andere paarden rassen. Halter is dus alleen voor western rassen.

Showmanship at halter gaat erom hoe jij als begeleider je paard door een proefje heen begeleid. Als je geen westernras paard hebt kan je alleen WRAN wedstrijden starten. De WRAN schrijft zowel showmanship at halter en in hand trail uit.

Ik zou je adviseren om eens op de website van Ve-Ca stables te kijken en op de site van de Wran wedstrijd in Aalsmeer (link naar de site kan je vinden in het topic over die wedstrijd). Zij hebben de patterns van hun Wran wedstrijd online gezet. Daar kun je dus precies zien welke oefeningen er op welk nivo worden gevraagd.

als ik dus lid word van de WRAN kan ik dus meedoen aan showmanship at halter, en de trail met mijn welsh? (in principe ;) ).
Bedankt voor de tip, ik ga ze eens goed doorsnuffelen.

En pienB, bedankt. Ben ik ook zeker van plan.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:33

Dat klopt nog niet helemaal. De WRAN valt onder de FNW. Staat ook wel voor federatie nederlandse westernverenigingen (al zijn ze niet allemaal aangesloten maar dat is een ander verhaal). Om te starten moet je een startnummer aanvragen bij de FNW. Dan mag je o.a. WRAN shows en afhankelijk van het ras van je paard mag je volgens mij ook met dat nummer bij andere aangesloten (ras)organsatie's starten. Als je ook WRAN lid bent betaal je minder administratie kosten. En de show word uiteindelijk door de wran geregeld dus hoe meer geld zij binnen krijgen hoe meer ze kunnen doen.

Ik ben ook nog niet zo ervaren in de western wereld maar ik heb wel al door dat ondanks dat het een "kleine" wereld is er heel veel "groepjes" zijn.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:36

Oh en dan bedoel ik dat als je ook lid bent van de wran zij met dat geld shows kunnen organiseren. Maar dat zelfde principe geld volgens mijn voor de NRHA en de DRHA en de AQHA en de NQHA en ga zo nog maar even door.