[WN] Trainingsstal Madepolder? Advies nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Trainingsstal Madepolder? Advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:48

Na een jaar aanmodderen in de dressuur met mijn paardje heb ik besloten om over te stappen naar Western. Dit omdat het veel beter bij mijn paard lijkt te passen en mij lijkt het ook iets goeds. *\o/* Het gaat puur om het recreatieve van Western, ik rijd zo'n 4 keer in de week buiten en alleen met slecht weer binnen. Verder zal ik ook zeker geen spins en dat soort oefeningen gaan doen. :o
Nou woon ik in Den Haag en mijn beste vriendin rijdt sinds een jaartje Western op trainingsstal Madepolder. Ze is zeer positief over Western en ook over de stal zelf.
Nou ben ik daar al gaan kijken en in principe had ik al half besloten om mijn paard daar te laten omscholen.
Ik heb nu echter van een aantal mensen niet zulke positieve verhalen gehoord over Madepolder. Mensen die elkaar totaal niet kennen en die wel ongeveer dezelfde verhalen vertellen.
Om even een paar voorbeelden te noemen: persoon 1 zei: paard kwam gebroken terug uit de training, er werd maar half gevoerd en op een gegeven moment zijn mensen die daar hun paard hadden staan zelf maar gaan voeren 's avonds omdat het vaak werd overgeslagen. Als je in de stal stond (vlas bodem) kwam behoorlijk vaak de nattigheid naar boven als je je voet neerzette (lijkt mij niet helemaal normaal) :n
Persoon 2 zei: ze waren erg hardhandig met trainen en toch kwam het paard na een paar maanden terug vrijwel zonder iets geleerd te hebben. Verder was hij half ondervoed en veel te mager (vergelijkbaar met wat persoon 1 zei) |(

Ik heb sowieso tot September voordat ik definitief moet besluiten wat ik ga doen en of ik mijn paard naar Madepolder breng. Door deze verhalen ben ik best wel geschrokken en ik wil ook echt niet dat zoiets met mijn paard zou gebeuren. :n

Nou zou ik graag van iedereen die bekent is met Madepolder willen weten hoe zij het vinden, positief of negatief en waarom zij hun paard wel of niet daar voor training naartoe zouden brengen.
En als iemand een andere leuke trainingsstal in Zuid-Holland (liefst in de buurt van Den Haag of Ter Aar) weet of een goede trainer die aan huis komt dan hoop ik dat jullie dat willen opschrijven!
Alvast bedankt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:07

ik denk dat als je je paardje alleen beetje vrijetijd wil rijden dat madepolder niet de juiste stal is.
dit is een showstal en ja, dan wordt er wat gevraagd van de paarden.
ik ben er zelf nooit geweest en heb er geen paard in training gehad maar heb ze vaak zat zien rijden en de paarden op shows gezien. dan kan ik niet zeggen dat de paarden er slecht uitzien....

en ja, grote prestaties worden over het algemeen niet neergezet met aaien.
maar jij wilt geen grote prestaties van je paard.

ik heb geen alternatief voor je.

essiedepessie

Re: Trainingsstal Madepolder? Advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:41

persoonlijk denk ik dat je dat in overleg wel kunt bepalen, wat voor soort training je voor je paard wenst...

Ik denk niet dat het een slechte stal is, overal gaan praatjes over, maar meeste is blabla... en daarbij, je hebt het zelf in de hand.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:15

Ik zou het je wel willen afraden! Ik heb er weliswaar zelf nooit gestaan, maar ken de stal wel en de reputatie dor de jaren heen en ben er abslouut geen fan van. Ik zal het zo zeggen: mijn paarden zou ik er nooit heen brengen, die wil ik graag heel houden en vertrouwen in mensen laten hebben!
Voor een paard wat alleen voor recreatie getraind wordt zou ik hier zeker niet heen gaan, en ook niet als je gewoon leuk met je paard om wil gaan en hem/ haar als vriendje ziet.
TurdusMerula @ [WN-AM] Western trainers en maneges , hier staan wel een paar opties bij ; ik heb goede verhalen gehoord over, maar ik ken de trainers niet :
Manege Santhorst, Papeweg 43, Vincent Steenbergen-Melker, Tel:06-41428887, http://www.aandeteugel.nl

Western & Classic Performance Training, Opperduit 290, Lekkerkerk, Instructie: Krista Sterrenburg 06 - 43443486 sdc@hetnet.nl, Ook les op lokatie mogelijk in regio Rotterdam/Gouda/Alblasserdam/Delft/Brielle

BK Performance Horses, Windgatseweg 1 3235 NX, Rockanje, Bo Kasbergen, 0623659517, dutchreiner@hotmail.com, lessen en begeleiding aankoop paarden.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:16

Verhalen verhalen.... T is jammer dat iedereen zo kortzichtig is, en niet zelf eens ergens een kijkje neemt...

Ik heb niets te maken met madepolder, maar neem toch niet klakkeloos alles aan...

Dingen veranderen met de jaren, mensen worden wijzer, hoe weet je dat het niet anders gaat nu?
Ga gewoon zelf eens goed kijken daar, en als je het niks vind dan vind je het niks, en voor hetzelfde geld vind je het wel wat.

Ze hebben vast meer paarden in training staan waarbij je een beetje kunt zien hoe dat gaat.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:26

kijk eens naar een tabasco tari die daar heel lang is getraint en gelopen, deze loopt nu nog topscores op zn oude dag... een paard dat onterecht behandeld wordt haalt dit niet hoor.
zo kun je voor beide kanten verhalen vinden...

idd: ga zelf kijken of de stijl jouw wel of niet bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:28

Je moet er zelf even gaan kijken en zien hoe jij het ervaart ;) Als je er een goed gevoel bij hebt ga je er wel heen, zo niet dan blijf je lekker even op de stal staan waar je nu staat met je paard. Ik heb ben er zelf nooit geweest, daarom kan en mag ik van mezelf er ook geen oordeel over vellen zoals veel mensen op bokt helaas wel doen. Mensen nemen erg snel dingen aan van anderen zodra het negatief is en het is algemeen bekend dat er van een mug een olifant wordt gemaakt. Dan krijg je weer dat 'ik heb wel eens gehoord-gezeik' waar je echt helemaal niets aan hebt. Ik zou zeker wel even gaan kijken hoe de paarden er daar aan toe zijn, probeer daarnaast ook wat trainingen bij te wonen en vooral zelf een mening vormen. Maar ik raad je zeker aan om de beschuldigingen die je aangeeft in je beginpost even te onderzoeken, want deze zou ik zeker niet negeren.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:33

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:43

Ik zou gewoon eens een aantal keren eerst gaan kijken, om te zien hoe de paarden er bij staan en hoe er getraind wordt. Dan krijg je zelf een indruk. Daarnaast moet je je gevoel niet uitschakelen, als je twijfelt of de manier van trainen die ze daar gebruiken past bij jou en je paard, moet je het niet doen. Een paard is eerder verpest dan dat je hem weer in orde hebt!

Dat paarden die wedstrijden moeten lopen harder getraind moeten worden en daarom dus anders behandeld moeten worden dan 'recreatiepaarden' vind ik pure onzin. Natuurlijk werk je dan met en gestructureerd trainingsprogramma en zul je meer werken aan opbouw, maar de omgang met paarden zou niet anders moeten zijn! De opmerking dat wedstrijdpaarden niet getraind worden met aaien (recreatiepaarden wel dan????) stuit me een beetje tegen de borst. Bij elk paard moet je met respect en liefde omgaan, of je nou een duur topwedstrijdpaard hebt of een gewone recreatie quarter!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:45

essiedepessie schreef:
Verhalen verhalen.... T is jammer dat iedereen zo kortzichtig is, en niet zelf eens ergens een kijkje neemt...

Ik heb niets te maken met madepolder, maar neem toch niet klakkeloos alles aan...

Dingen veranderen met de jaren, mensen worden wijzer, hoe weet je dat het niet anders gaat nu?
Ga gewoon zelf eens goed kijken daar, en als je het niks vind dan vind je het niks, en voor hetzelfde geld vind je het wel wat.

Ze hebben vast meer paarden in training staan waarbij je een beetje kunt zien hoe dat gaat.

Niet alleen verhalen hoor! Ik heb er zelf nooit gestaan, ben er wel regelmatig geweest en heb ook mensen les zien krijgen van ruiters van deze stal (daar werd ik niet vrolijk van), paarden gereden en ingereden zien worden op de stal etc. Ik houdt niet van hun stijl die i.m.o. vrij hardhandig is en voor een recreatie ruiter lijkt het me niet de aangewezen plek.
Dingen veranderen, zeker weten, en men schijnt daar ook wel milder te zijn geworden. Maar dan nog i.m.o. re hard!
En dat Tabasco Tari nog steeds loopt; inderdaad en wonderbaarlijk, er zijn hem velen voor gegaan die het niet zo lang gered hebben.

Maar inderdaad, ga zelf kijken; liefst een paar keer op verschillende momenten en vel je eigen oordeel.
Er wordt door TS om ervaringen met deze stal gevraagd; goed en slecht. Mijn ervaringen schrijf ik dus op, als iemand hele goede ervaringen heeft kunnen die hier ook neergezet worden. Nu gaan veel mensen al reageren die de stal dus helemaal niet kennen voor TS misschien niet zoveel zin. Er zijn nogal wat dingen aan en op te merken daar, maar er zullen ook zat mensen zijn die zich kunnen vinden in "hun stijl" . Dat is fijn, maar ook die mensen mogen niet in de buurt van mijn paarden komen!!! 8-)

En inderdaad; aaien?! Dat zou betekenen dat een paard wat op niveau moet gaan presteren "harder" aangepakt moet/ kan worden dan een paard wat dat niet hoeft. Volgens mij moet je een paard gewoon goed trainen, op de juiste verantwoorde manier. Dat de druk soms wat hoger komt liggen bij een wedstrijd paard en dat deze daar tegen bestand moet zijn is logisch, maar uiteindelijk is het ook nog steeds " een paard" en wil "een ruiter" er graag mee gaan presteren, van dat paard hoeft dat niet, hoor! ;)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 22-06-09 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:46

Waar je je paard ook neerzet, je bent er als eigenaar toch zelf bij?
Als je paard gebroken uit de training komt en/of ondervoed raakt dan ben je zelf ook een kl**tzak van een eigenaar. Dan heb je geen goede afspraken gemaakt voor je beest, heb je zelf verzuimd toezicht te houden, en ben je ook te stom om zelf mee te scholen met je paard dus is die training sowieso al nutteloos.

Tot zover mijn bescheiden mening.
Over de stal an sich zeg ik niets meer, mij een te uitgekauwd onderwerp. Ga zelf kijken, vorm je oordeel en doe er (n)iets mee.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:50

Sonja schreef:
Waar je je paard ook neerzet, je bent er als eigenaar toch zelf bij?
Als je paard gebroken uit de training komt en/of ondervoed raakt dan ben je zelf ook een kl**tzak van een eigenaar. Dan heb je geen goede afspraken gemaakt voor je beest, heb je zelf verzuimd toezicht te houden, en ben je ook te stom om zelf mee te scholen met je paard dus is die training sowieso al nutteloos.

Tot zover mijn bescheiden mening.
Over de stal an sich zeg ik niets meer, mij een te uitgekauwd onderwerp. Ga zelf kijken, vorm je oordeel en doe er (n)iets mee.

Jammer genoeg ben je er geen 24 uur per dag bij en dat betekent dat je er dan te laat achter komt wat er mis is gegaan, vaak kleine dingen, met alle zeer nadelige gevolgen van dien. IK heb het zelf meegemaakt, niet op bovengenoemde stal, overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:55

Dat risico loop je altijd en op elke stal. Ik blijf erbij dat dat kwestie is van je goed voorbereiden (ogen en oren de kost geven, eens zonder afspraak binnenlopen etc), goede afspraken maken, en betrokken blijven bij de training van je beest.
Een ander doet het ALTIJD anders dan wat je zelf zou doen. Dat kun je "mis gaan" noemen, maar ook "anders doen". Verschil van inzicht. Met andere woorden; onvoldoende communicatie tussen eigenaar en trainer.

Als je dit 100% wilt voorkomen dan moet je het paard lekker thuis houden en de trainer bij je thuis laten komen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:58

mee eens, daarom is het ook belangrijk zelf te kijken en een mening te vormen. je kent de reputaties van grote stallen, kent hun werkwijzen van kijken op shows ed. heb je je twijfels hierover? niet doen!
vind je dit prima en bij jou passen? gewoon doen dan.

maar verwacht niet dat een trainingsstal jouw paardje anders behandeld dan de rest want dan gaat het volgens mij mis. dus afspraken over manier van training ed hebben imo geen zin, gebeurd toch niet.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:00

gebeurd bij ons anders wel... dus daar ben ik t niet mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:02

"Bij ons" = GROTE trainingsstal?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:03

Bij ons, is trainingsstal starnmeer.... Best veel paarden hier in training, en altijd alles in goed overleg.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:06

dus als zij bv alle paarden trainen met 5 keer in de week, binnenbak, met slofteugel en sporen en jij zegt 'ik wil dat ie zonder sporen en bitloos, 3 keer per week waarvan 2 keer een buitenrit' dan kan dat bij jullie?

volgens mij moet je gewoon een andere trainingsstal zoeken als de verschillen zo groot zijn, daar doelde ik een beetje op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:06

Pienb schreef:
maar verwacht niet dat een trainingsstal jouw paardje anders behandeld dan de rest want dan gaat het volgens mij mis. dus afspraken over manier van training ed hebben imo geen zin, gebeurd toch niet.

Dat zou op geen enkele stal mogen gebeuren! Ieder paard is een individu en elk paard heeft een andere training nodig op zijn of haar eigen tempo. Imo ben je als trainer niet goed bezig als je daar geen onderscheid in maakt :n Daarnaast is het niet erg klantgericht als je niet eens gehoor geeft aan de wensen van je klant of de afspraken die je maakt met diegene niet nakomt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:07

Aan TS, waarom school je je paard niet zelf om, thuis onder begeleiding. Per slot van zake moet jij ook leren westernrijden en als je alleen je paard wegbrengt heb je strakt kans op communicatie stoornissen. De verschillen tussen western en andere disciplines zijn ook weer niet zo groot als soms beweerd wordt!
Ik heb 16 jaar geleden mijn M dressuurpaard ook samen met een trainer, gewoon thuis, "omgeschoold" . Paard begreep alles heel snel, ik had er meer moeite mee ;)
Voordelen: je hebt zelf de verzorging in handen, het scheelt je een hoop geld, je kan zelf het tempo bepalen en het uiteindelijk toch op de manier doen die jij wil. Je weet zeker dat er geen dingen gebeuren die jij niet wil!
En er zijn trainers die aan huis komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:09

Edit: onderstaande regel is reactie op Essiedepessie (er waren al nieuwe reacties zag ik toen ik op "versturen" drukte)
Da's netjes (als het klopt). Doorgaans zie je op grote trainingsstallen dat er in een bepaalde stijl gereden wordt. Tja en dan kun je als eigenaar zeggen dat je dat niet wilt, maar dat heeft natuurlijk weinig zin.

Voorbeeldje?
Een bepaalde stal heeft ruiters die niet losrijden, maar gewoon de ring inkomen en hoppekee beginnen met spinnen. Dat hebben ze niet zelf verzonnen. Dat is (dom) immitatiegedrag.
Dan kun jij als eigenaar vinden dat je paard eerst 20 minuten losgestapt moet worden, maar wat denk je nou zelf dat er gebeurt als je dr niet bij bent? Daarom dus eerst een paar keer zonder afspraak binnenlopen en gewoon rustig gaan zitten kijken wat er gebeurt. En eens wat ruiters van een stl bekijken op wedstrijd. En dan niet alleen in de showring, maar voorál in de losrijbak en tussen de vrachtwagens. Dat zegt 100x meer...

Of bv een stal waar de ruiters allemaal zitten te "tikken" op het bit. Dat hébben ze van iemand geleerd. En die iemand ZOU wel eens de eigenaar of trainer van zo'n stal kunnen zijn. Dan kun je als eigenaar lekker aan de koffie een boompje met je toekomstige trainer opzetten over paardvriendelijk bitgebruik, maar wát denk je dat er gebeurt als je paardje er getraind wordt en jij bent er niet bij, dus de focus ligt niet meer op wat jij net gezegd hebt maar men vervalt in het "normale" gedrag???

Kwestie van je gezonde verstand gebruiken dus.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:11

Pienb schreef:
dus als zij bv alle paarden trainen met 5 keer in de week, binnenbak, met slofteugel en sporen en jij zegt 'ik wil dat ie zonder sporen en bitloos, 3 keer per week waarvan 2 keer een buitenrit' dan kan dat bij jullie?

volgens mij moet je gewoon een andere trainingsstal zoeken als de verschillen zo groot zijn, daar doelde ik een beetje op.

Dat zou kunnen bij ons ja...

Al worden ze niet getraind met slofteugel en sporen....

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:13

Sonja: Dat is niet waar het hier om ging in de start van de discussie...

Het ging namelijk erom dat het paard omgeschoold moet worden tot recreatiewesternpaard, als je je paard bij evelien brengt, en je verteld haar wat het doel is wordt de training daarop afgestemd.

De rijstijl van de ruiter, is een ander verhaal, je kan aan anky ook niet vragen of ze je paard even wil trainen zoals ze dat bij edward gal doen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:13

Sonja schreef:
Edit: onderstaande regel is reactie op Essiedepessie (er waren al nieuwe reacties zag ik toen ik op "versturen" drukte)
Da's netjes (als het klopt). Doorgaans zie je op grote trainingsstallen dat er in een bepaalde stijl gereden wordt. Tja en dan kun je als eigenaar zeggen dat je dat niet wilt, maar dat heeft natuurlijk weinig zin.

Voorbeeldje?
Een bepaalde stal heeft ruiters die niet losrijden, maar gewoon de ring inkomen en hoppekee beginnen met spinnen. Dat hebben ze niet zelf verzonnen. Dat is (dom) immitatiegedrag.
Dan kun jij als eigenaar vinden dat je paard eerst 20 minuten losgestapt moet worden, maar wat denk je nou zelf dat er gebeurt als je dr niet bij bent? Daarom dus eerst een paar keer zonder afspraak binnenlopen en gewoon rustig gaan zitten kijken wat er gebeurt. En eens wat ruiters van een stl bekijken op wedstrijd. En dan niet alleen in de showring, maar voorál in de losrijbak en tussen de vrachtwagens. Dat zegt 100x meer...

Of bv een stal waar de ruiters allemaal zitten te "tikken" op het bit. Dat hébben ze van iemand geleerd. En die iemand ZOU wel eens de eigenaar of trainer van zo'n stal kunnen zijn. Dan kun je als eigenaar lekker aan de koffie een boompje met je toekomstige trainer opzetten over paardvriendelijk bitgebruik, maar wát denk je dat er gebeurt als je paardje er getraind wordt en jij bent er niet bij, dus de focus ligt niet meer op wat jij net gezegd hebt maar men vervalt in het "normale" gedrag???

Kwestie van je gezonde verstand gebruiken dus.

mee eens, is precies wat ik bedoel (alleen misschiien wat minder handig uitgedrukt :-))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:15

Daar gaat het hier wel degelijk om, want de stal waarom het gaat HEEFT een bepaalde trainingsstijl, en de ruiters HEBBEN bepaalde gewoontes, de paarden STAAN er op een bepaalde manier bij...