[WN] Beginner...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SilverSan

Beginner...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 14:41

Hallo allemaal,

Sorry voor het zoveelste topic... Maar... Ik ben zo groen als gras wat betreft western. Er is hier heel veel informatie te vinden, maar zoeken in 11634 onderwerpen, met als gemiddeld resultaat zo'n 1600 berichten is toch wel heel erg veel... Vandaar dat ik maar op deze manier een kleine hulpoproep plaats. Door de FAQ en wat andere berichten heb ik aardig wat antwoorden kunnen vinden, alleen... overal staan zo vele vaktermen in...

Dit jaar ben ik naar de "westerndag" van Equitana geweest. Laaiend enthousiast ben ik nu over het western rijden. Ik was al behoorlijk geïnteresseerd, want ik heb een goede stal kunnen vinden bij mij in de buurt die halve dagtochten organiseerd met Quarteres en Appaloosa's. Zij hadden mij dan ook aangeraden naar Equitana te gaan en mijn ogen eens goed de kost te geven. Dat is gelukt :+ ! Na twintig jaar klassiek Engels te hebben gereden wil ik me dus graag gaan omscholen.

Mijn vraag is of er hier ergens een topic of een website bekend is, waarin de verschillen in alle disciplines uitgelegd wordt met alle bijbehorende termen? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb al een aantal emails verstuurd voor lesaanvragen, en natuurlijk zal ik dan ook voldoende vragen en als het kan ga ik nog meer evenementen bezoeken. Maar ik ben iemand die veel leert van lezen, dus als het ergens na te lezen is ben ik een heel eind geholpen.

Kan iemand mij de goede richting op helpen?

Groetjes Sandra

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:49

als je bij google intypt word er alles goed en duidelijk uitgelegd ;)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:55

Er moet een boek zijn waar je veel aan kan hebben, "go west" geloof ik. Ik heb het ook al vaker voorbij zien komen op het western gedeelte hier. Zelf ken ik het niet, maar misschien heb je er iets aan.
En misschien dat anderen hem hebben en er wat meer over kunnen vertellen?

Paintless

Re: Beginner...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:58

go west van antje holtappel. te krijgen bij bol punt com.
leuk en leerzaam boek. ik heb het ook en blader er nog regelmatig in.

leuk dat je ook gaat western rijden.
ik reed 21 jaar op de engelse manier, maar ben 7 jaar terug om geschakeld. ik wil noooooooooooooit meer terug. :D

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:03

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:43

Western basic van Rieky Young (Burgmeijer) is ook een erg leuk startersboek. Simpel in Jip en janneke taal de westernsport en recreatie uitgelegd, de disciplines en benodigde harnachement. Ik vind het een fijn boek. Verkgrijkbaar bij Arthur's Westernstore in Vorstenbosch

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:51

Ik ben ook zo'n boekenwurm maar heb ontdekt dat ik toch echt het meeste heb geleerd van les nemen. Ik kan je dus absoluut aanraden om gewoon de sprong te wagen en eens in de praktijk uit te proberen of het wat voor je is.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:17

Veel lezen en veel naar shows gaan en goed kijken
Daar kan je je zelf eigen maken met de diverse onderdelen en ook kijken welke je zelf het leukst vind
Dan kan je ook wat gerichter gaan zoeken naar een trainer of stal waar ze les geven in die dicipline
Of als je van alles wat mee wilt krijgen zoeken naar een allround trainer en gewoon lekker gaan lessen !

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:52

Go West is een fijn boek idd, maar wordt mij steeds duidelijker naarmate ik langer bezig ben en les.
Verder toch ook op Bokt veel zoeken en lezen, ik vind dat er soms toch wel leuke discussies voorbij komen.
Filmpjes op YouTube vind ik zelf toch ook wel leuk om te kijken, en regelmatig ook leerzaam.

Verder zijn imo de verschillen niet gigantisch groot, maar dat is een andere discussie. Goed je ogen open houden en je gezond verstand gebruiken. :)

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 17:57

Dank jullie wel allemaal! Ik ga maar eens een bezoekje brengen aan Bol.com. Ik heb wel al gemerkt dat er heel veel mensen bereidwillig zijn om je wegwijs te maken, ik heb al een paar introductieaanvragen bij verschillende instructeurs gedaan en ze reageren allemaal heel hartelijk.

Ik leer inderdaad het meeste van de dingen te doen, maar als ik echt iets wil snappen of verschillen wil "leren", ddan heb ik een boek nodig... Zo heeft iedereen zijn eigen manier van leren. Bedankt allemaal voor de adviezen en ik ga er zeker mee aan de slag!

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:12

hoi, waar ik veel baat bij heb is het onlangs verschenen boek van Esther de vries.
Westernrijden voor jong en oud.
Alles staat er super goed beschreven, en het is echt goed te begrijpen

Zie http://www.estherdevries.com/

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:23

Ik heb op een rommelmarkt een boek gevonden, heeeeel simpel maar de disiplines staan er wel duidelijk in uitgelegd en er staan veel leuke foto's in. Ik weet niet of het nog eregens te krijgen is, maar je weet nooit.
Het heet Western rijden, geschreven door Josee Hermsen
ISBN 906248843-9
Kwa info over rijden erg sumier, vond ik, maar de disciplines staan er wel lekker duidelijk in. Verder is het een lekker ''kijkboek''.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:44

Leuk dat je de overstap wil maken: wel een waarschuwing!
Laat je gezonde, klassiek geschoolde, paardenverstand spreken als je ergens proeflessen gaat nemen. Ook bij western trainers is er meer kaf dan koren en het is heel moeilijk een echt goede trainer te vinden. Ik rijdt nu zelf ca. 16 jaar western ( na 20 jaar "Engels") , maar train mijn jonge paard bijv. ook met hulp van een Portugese hogeschool dressuur instructeur ( en een Zwitserse trainer die ook niet in Nederland woont |( ).
Er is 1 trainer hier in Nederland waar ik 1 x per 2 maanden bij train en dat is een Canadees!

Als je altijd "goed klassiek" gereden hebt is de overstap naar western niet zo enorm als sommige beweren, al zal je wel wat nieuwe dingen moeten leren. Uiteindelijk rijdt je op een paard en die is heirin de belangrijkste gemene deler.

Het is niet per definitie zo dat western rijden altijd aan een lange teugel op shank ( scharenbit) gebeurd. Een jong paard zal ook gewoon aanleuning en ruggebruik moeten leren, je zal ook gewoon je benen moeten gebruiken en veel van de echte "klassieke" dressuurhulpen zijn identiek aan de echte "klassieke" western hulpen.
Er zijn heel veel stromingen op westerngebied, waarbij een aantal weleens vergeten ( net zoals bij de dressuur, etc) dat een paard tijd nodig heeft om te leren een ruiter en zichzelf te dragen. Vaak moet het snel en dat verzand nog wel een in grofheden op elk niveau.
Mijn favoriete ( klassiek Californische western) trainer gaat bij een jong paard uit van ca. 3 jaar waarin het de basis leert, ruggebruik en aanleuning leert, etc. "the vaquero way" ( afkomstig van de Iberische ( Spaans/Portugese ruiters/ paarden)
Dit is waar het western rijden uit ontstaan is en wat in vrijwel geen enkel boek of bij bar weinig trainers terug te vinden is:
http://www.horsechannel.com/western-hor ... 17722.aspx

http://www.elvaquero.com/
Suuces met de overstap.

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 11:22

Bedankt voor de boekentips! Ik heb weer wat om op mijn verlanglijstje te zetten...

Dankjewel voor de waarschuwing! Inderdaad had ik hetzelfde al begrepen. Ik heb ondertussen wat contacten kunnen leggen met trainers die als "goed" aanbevolen zijn, daar ga ik binnenkort eens een proefles nemen. Lastige is wel dat er hier in België in mijn buurt niet veel mensen zijn waardoor er altijd een pittig stukje autorijden aan is verbonden. Ook woon ik pas 9 maanden in België waardoor ik hier ook niet echt bekend ben. Dan merk ik vanzelf welke er het beste bij mij passen. Zelf ben ik van het type de tijd nemen. Het is bij mij al druk genoeg in mijn dagelijks leven. Ik heb nu een driejarige ruin op het oog die ik graag zelf zou inrijden, zodat we samen gaan leren. Dan hebben we ook uitgebreid de tijd om elkaar te leren kennen en een goede band op te bouwen. Ik heb in de buurt wel een heel erg goede pensionstal kunnen vinden en heb bij hun al veel drie-uurs-trektochten gemaakt. Mijn paardje gaat daar komen te staan. Zij geven lessen op hun eigen paarden, waardoor ik ook zonder mijn eigen paard gelijk zwaar te belasten alvast kan bijleren. Ze zijn geen officiële instructeurs, maar de basis en het begin van de omschakeling kan ik goed bij hun leren, zij zijn zelf ook vanuit het Engelse rijden overgestapt en weten dus wat het is. Maar het zou natuurlijk zonde zijn als ik mijn paardje en mijn eigen rijden zou verpesten door de verkeerde instructeur te kiezen, vandaar dat ik nu al aan het zoeken ben. De lijst met links van instructeurs is heel nuttig geweest. Verder ben ik aan het lezen, lezen, lezen om te proberen zoveel mogelijk informatie te verzamelen. En inderdaad, ik zal niet vergeten altijd zelf te blijven nadenken! Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor de dingen die je doet. De Vaquero-link vind ik heel interessant, daar zal ik zeker een paar dingen van meenemen.

Groetejs Sandra

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:29