[WN] wat betekend foundation nou precies???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

wat betekend foundation nou precies???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 22:54

hallo,

de vraag zegt eigenlijk genoeg,

wat betekend foundation eigenlijk precies in het AQHA???

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 07:52

daar ben ik ook wel heel benieuwd naar dus blijf even meelezen :D

DubbelFun

Re: wat betekend foundation nou precies???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 08:35

Foundation betekend dat het paard een bepaald (hoog)percentage van de oude bloedlijnen heeft, dus niet al te veel (of liefst helemaal niet) TB erin.
Overigens is dat een vreemd iets, want van de eerste geregistreerde Quarters waren er minstens 3 van 100% TB-bloed, maar wegens 'de goede invloed' opgenomen als 100% Quarter.

De grootste Foundation club is opgericht om de 'oude' quarterinvloeden te behouden voor het ras, te meer daar er steeds vaker naar een bepaalde discipline gefokt wordt.
http://www.fqha.com/
De FQHA en de AQHA zijn dus 2 verschillende organisaties. Al is de AQHA wel bezig met ook wat meer aan 'foundation' te doen.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 08:42

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 08:47

En de NFQHA is dus de 2e Foundationclub in Amerika :D

Het verschil in beide zit hem in het percentage TB-bloed wat al dan niet meer geaccepteerd wordt.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 08:57

Maar wat waren dan de eerste Quarters? Ik dacht dat de Quarter ontstaan was uit TB's..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 10:09

dat meende ik ook. want voor een bepaalde tijd had je nog geen Quarters, alleen TB's

Breeze heeft overigens ontzettend veel TB in haar lijn, is niet goed dan dus... volgens de FQHA..

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:54

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 13:22

de eerste die ik vinden kan in mijn paard haar lijn is oak bar... die is..63%

latere hengsten kan ik er niet in vinden. hoe moet ik dat nu door rekenen dan????

haar papa is dandy breeze cash

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:15

je kan het door de FQHA laten berekenen. het is alleen niet gratis.
de mijne is 92,75-en nog wat %.

de foundation is een quarter, zoals een quarter bedoelt is.dus niet op type gefokt, maar op bruikbaarheid en betrouwbaarheid, en hardheid.. nu heb je voor iedere tak een ander type;de pleasure paarden lijken wel trakheners, halterpaarden op dikbilkoeien, en reiners op ponytjes.dat is niet het uitgangspunt waar ze toen mee begonnen zijn.
je hebt veel verschillende foundation registry's.
de FQHA schijnt de betrouwbaarste/beste te zijn.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:17

Goeie vraag hoor, ik heb het een beetje goed 'geraden', eigenlijk ook nooit naar de betekenis gezocht ;)

Mijn dravermerrie is gedekt door een 97% foundation quarterhengst (echt een grote lieverd). Ondertussen is m'n veulen 14 maanden en ik ben echt benieuwd hoe hij gaat ontwikkelen qua karakter is het in elk
geval al een schat van een dier.
Ik merk echt al verschil met de andere (voornamelijk KWPN) veulens waarmee hij staat.

Leuk om te lezen! -:)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:49

100% MR SAN PEPPY 0548845
100% PEPPY SAN 0114978

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:35

beiden 100 % ?? >;)
volgens welke registratie dan?
ik hoorde dat er maar 1 was hier....

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:56

Er zijn meer dan 1 foundation clubs in amerika. En allemaal houden ze er een andere berekening opna.
Sommige kan je wel uitrekenen, maar nog handiger is om het via de Wittelsburger te laten doen. Is gelijk voor de 3 grootste foundation organisaties en kost je maar 25 euro (onder voorbehoud dat de prijs nu niet net omhoog is gegaan ;) )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 00:03

Niseyra schreef:
Maar wat waren dan de eerste Quarters? Ik dacht dat de Quarter ontstaan was uit TB's..

Het gaat erom dat tegenwoordig nog steeds kruisingen van TB's en Quarters ingeschreven mogen worden bij de AQHA zonder dat er naar exterieur gekeken wordt. Dat gebeurt in sommige takken zo veel dat die Quarters meer TB zijn dan Quarter. En die TB's hebben niet de Quarter-kenmerken die de eerste Quarters/TB's wel hadden. Hierdoor gaan de typische kenmerken van Quarters verloren, en daar zijn sommige mensen tegen. Die mensen hebben de Foundation clubs opgericht.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:59

volgens mij is er nog een 2e kant van het verhaal:
volgens mij heeft aqha sinds niet zxo heel lang weer toegestaan dan quarter x tb gewoon als aqha geregistreerd mag staan.
waarom?
in de oorsprong was er veel tb bloed in de quarter, door het fokken met alleen quarter x quarter verdween het tb meer en meer. en om dat terug te krijgen en de verhouding dus weer beter te krijgen in het bloed staan ze het nu weer toe.

ok, sommigen paarden slaan beetje door.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:02

@PienB; De aqha heeft altijd al toegestaan dat een QxTB registreerbaar is zolang de TB maar ingeschreven is bij de Amerikaanse Jockey Club.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 12:08

maar King dan.. 100% Quarter, maar een van de eersten, dus moet hij wel gekomen zijn uit TB... lijkt mij. (zie hier mijn geestediertjes)
maar als je dat dan weer zo bekijkt is ie qua uiterlijk een Q, maar qua bloedlijnen een TB geweest. toch? :?
of gaat mijn denkwijze nu de verkeerde kant op?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:31

quarter is geen geboren ras, maar een gefokt. dus ja, als je zo ver teruggaat, kom je andere rassen tegen. maar het gaat om nu, het quarter model is tegenwqoordig bij veel paarden totaal verdwenen, en dat wil men terug!
zoals mijn oude onderschrift;

FOUNDATION : -BREEDING THE QUARTER BACK INTO THE QUARTER.......

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:49

Wat ik krom vind is de manier waarop xTB's aan hun inschrijving bij de AQHA komen.

Om als xTB een volledige inschrijving bij de AQHA te verdienen, moet je een bepaald aantal punten halen. Ik dacht een ROM, maar dat weet ik niet zeker. In theorie is dat een goede regel.

Het rare is alleen dat deze xTB's vooral hun punten halen in de hunter klassen, de klassen die bedoeld zijn om de veelzijdigheid van de Quarters te laten zien.
Ze schrijven dus klassen uit waar Quarters in principe niet voor bedoeld zijn. TB's zijn daar veel beter in. Dus die xTB's halen daar (logisch) veel punten in, en verdienen daarmee hun volledige registratie.

Dat vind ik niet kloppen.

Dan kunnen ze ook wel het ringsteken uit gaan schrijven om daarmee de veelzijdigheid van de Quarters te laten zien, en als dan kruisingen met Belgische trekpaarden daar heel goed in blijken te zijn, die voortaan als 100% Quarter in te gaan schrijven.
(Is niet helemaal vergelijkbaar, weet ik, maar het is hetzelfde idee.)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:04

ik snap je lindyh, dat is inderdaad een beetje krom.

maar terug naar king, die staat nu geregistreerd als 100% terwijl hij dat nu dus helemaal niet zou kunnen zijn, aangezien zijn ouders nog TB zijn. maar gaat het dan om hoe hij er uit zag, of naar wat hij presteerde? waarom is juist hij 100% geworden????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:06

Omdat hij een grote invloed heeft gehad op wat het Quarterhorse toen geworden is.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:35

oke... nu is het duidelijk

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:26

Hij heeft idd wel heel veel invloed gehad op het quarterras, maar das niet waarom hij Foundation is. Dat is omdat hij voor 1940 geboren is ;)

Citaat:
King was foaled eight years prior to AQHA’s creation, which makes King 100% foundation Quarter Horse.

Ik heb even wat gecopied van de FQHA site wat het een en ander duidelijk maakt.
Citaat:
The Foundation Quarter Horse is, and was, the original great American Ranch Horse. Bob Denhardt on the founding of AQHA in 1940 . . ."We were looking for horses like Little Joe and Joe Moore, Ballymooney and Red Dog, Guinea Pig and Possum, Zantanon and King, Jack McCue and Bullet. They weren’t Thoroughbreds . . .and they didn’t look like Thoroughbreds. . . All were exceptionally well muscled, and it was probably this feature that first caught your eye.. . . these features were clearly characteristic of a breed. They were as unique in their conformation as they were in their ability to work cattle!"

In 1940 is de AQHA opgericht, en om paarden op te nemen in dat stamboek hebben ze toen een keuring uitgeschreven, waar mensen hun (ranch)paarden voor konden opgeven. Er waren toen dus bepaalde uiterlijke kenmerken waar de paarden aan moesten voldoen.
Die eerste wedstijd werd toen gewonnen door Wimpy (daarom heeft hij ook de nr 1 van het stamboek).
Toen later de foundationclubs werden opgericht hebben die gezegt wij willen weer de paarden zoals toen. Werkpaarden met de uitstraling en het uiterlijk van toen (zoals je in de quote kunt lezen). Zij hebben toen dus regels gemaakt waaraan het paard moet voldoen om foundation te zijn/worden.

Nu is het per club verschillend welke regels er gehanteerd worden, maar bv bij de FQHA hanteerd volgende regel.

Citaat:
All registered American Quarter Horses born in 1940 or before, are 100% Foundation. All "unknowns" or registered horses of breeds other than Thoroughbred that appear in an AQHA registered Quarters Pedigree are considered 100% Foundation. The 100% foundation allocation includes old NQHBA horses as well, though we rarely run across them.

Citaat:
If a Thoroughbred appears in your horse’s pedigree, that Thoroughbred’s foaling date does not matter. If he shows up as a sire or dam of a registered American Quarter Horse born in 1941 or later, that Thoroughbred will bring down that horse’s Foundation percentage.

Een en ander is terug te lezen op de site van de FQHA http://www.fqha.com/articles/Calculating%20your%20horse's%20Foundation%20Quarter%20Horses%20percentage.htm

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 17:38

ohwkheee... nu is het nog duidelijker.
wat ik uit de laatste quote haal is dat een TB's geboortedatum er niet toe doet. als hij verschijnt op een show als een hengst of merrie, of een geregistreerde QH geboren in 41 of later, dan brengt het TB gehalte het foundation persentage omlaag.

toch?