[WN] Omscholen Draver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ezelvrouwtje

Omscholen Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 12:25

Zijn hier mensen die hun draver omgeschoold hebben richting western? Zo ja wat zijn jullie ervaringen, tips.........

Ik wil graag met hem richting western, klein beetje basis zijn we nu aan het leren. Hij loopt al 15 jaar dressuurmatig, maar na vele bomontploffingen van zijn kant, en daarmee onvrijwilligge gepaard gaande bodemonderzoeken van mijn kant was ik op zoek naar een, vooral voor hem, ontspannendere manier van lopen.

Nu vooral bezig met "loslaten", het wringend hoofdstel met dubbelgensnoerde neusriem, het tonglepelbit (want hij gooide tong over bit) en de thiedemanteugel aan de kant gegooid en nu bezig met een simpel westernhoofdstel, sweet iron d-snaffle en splitreins aan de gang om met name de druk eraf te halen.
Het hangen op de hand, wringen tegen de neusriem en tong over bit gooien is totaal verleden tijd, nu al............. en daarmee dus ook de ontploffingen en racen iets minder heftig............ :wow:

binnekort ga ik beginnen met zitles (nooit verkeerd om weer terug te gaan naar af voor de balans en ontspannen) en van dezelfde persoon ga ik ook western les krijgen.
Overigens, géén wedstrijdambities, puur recreatief om samen door het bos te kunnen struinen.

Ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen van draver eigenaren.

Romkabouter

Re: Omscholen Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:42

Klinkt alsof je heel slecht dressuurles hebt gehad :D

Ik heb zelf niet veel ervaringen met dravers, maar alle mensen met een draver die ik ken hebben ongeveer dezelfde problemen gehad in de western. (Deze zullen ze ook in de dressuur hebben gehad denk ik)
Ze kunnen verrekte slecht galopperen ;)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:42

Volgens mij heeft EeCee hier op Bokt een westerndraver. :)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:44

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 14:13

De dressuurles was niet verkeerd alleen gegeven door mensen die het karakter, de training, en manier van denken (en rkening houdend waar ze voor gefokt zijn) van een draver totaal onderschatten of zelfs niet kennen. DAAR zit de kruk.

Waar ik nu les van ga krijgen traint heel, heel veel dravers richting western.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:13

Ohhh dat is wel een heel mooi galopje voor een draver.

Denk wel dat er verschil zit tussen een draver die wel of niet gekoerd heeft. Heb een stuk of 4 verschillende dravers gereden, de oudste hengst heeft jaren gekoersd en galoperen was echt haast niet te doen, maar een jonge ruin pikte het prima op.

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 14:22

Heel mooi galopje. Ze kunnen het wel, maar daar is heel veel training en geduld voor nodig. Een draver is grofweg overbouwd, zijn achterhand staat wat hoger en zijn achterbenen staan (overdreven) naast hun lijf. Als dravers echt op tempo zijn, komen de achterbenen aan de voorbenen aan BUITENKANT voorbij, ze duiken op de voorhand (duiken op het bit) en de motor achter begint te draaien............. Daar zijn ze op gefokt... op die bouw.... ze kunnen waanzinnig stuwen (snelheid maken), maar 'dragen", wat je dus nodig hebt bij bijvoorbeeld galop of een verzamlde draf........... dat is voor hun heel erg moeilijk en zwaar en is heel veel geduld, begrip en training voor nodig........

En om de discussie helder te houden, het gaat me hierbij niet om het wel of niet galloperen, of het wel of niet dressuurmatig rijden van een draver, ik ken ze vrij goed en ken hun voordelen, maar ook hun beperkingen.

Ik ben gewoon erg benieuwd naar ervaringen van draver eigenaren.

Ik wil dat mijn paardje op een ontspannen manier, op zijn eigen benen op zijn manier en met eigen evenwicht en ontspannen lekker kan genieten van een bosrit samen met zijn baas.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:08

even een tip kijk eens op www.draver.nl staan tips in over hoe je een draver gewoon kan rijden.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:56

_Vanes_ schreef:
:D ,.... heel soms lukt het wel! draver in galop

Hey! Dat is ik :D

Ik moet zeggen dat ik het geluk had met een dravermerrie die gewoon perfect in proportie was (en nog altijd is) toen ik haar kocht. Ze was nog maar enkele keren onder het zadel geweest alleen zaten er nog geen 'knoppen' op. Ook begonnen op een simpel hoofdstelletje (oortje) met een sweet iron trensje eraan. De galop zat er met een klein maandje op! Veel bemoedigend toespreken en eerst de ruimte geven, daarna grooote cirkels...

Doordat ze super leergierig was en alles supersnel oppakte ben ik binnen een half jaar over gegaan op een schaartje met een stangetje en rolletje in het midden. Hier rij ik haar nog op, ze werd er nog rustiger van in haar mond en kon ook zonder aanleuning op haar benen lopen. Ze kan de neck-reining super dus ik rij voornamelijk op één hand.

Tussendoor heb ik les en tips gehad van iemand die de Antoine de Both methode hanteerd dit heeft ook erg goed geholpen om bewegingtechnisch de puntjes op de i te zetten.

Zoals al eerder gezegd staan er op dravers.nl veel goede tips, maar je hebt zo te lezen een goede trainer te pakken. Gaat vast lukken!

Succes! :D

Enne.... snel foto's van je kanjer *-:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:05

Wij hadden vroeger een draver toen we zelf net western reden. het kost tijd, maar hij kon best netjes lopen. Helaas is hij er niet meer door verschillende problemen van hoeven. Maar hij deed het best leuk, de basis en een mooi galopje, ook op een cirkeltje.

Tones hier op bokt heeft ook een draver en zij heeft al meerdere mooie foto's geplaatst op bokt. Zij heeft zelfs een demo gereden van dravers en start ook met hem, echt een mooie combi ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:59

Ik heb veel dravers gereden vroeger, ook die recht van de baan kwamen en om wat voor reden dan ook de handel in gegaan waren.
Ik reed toen nog wel engels, maar als ik er nu weer eentje om moest scholen van het draverswerk naar het 'gewone' werk onder het zadel, dan zou ik het precies hetzelfde doen.
Je verhaal klinkt alsof je behoorlijk lousy dressuurles hebt gehad, heel eerlijk gezegd.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:03

Even een verbetering van eerder gegeven link, het moet zijn www.dravers.nl Overgens zit daar ook een forum bij aangesloten waar ook mensen zijn aangemeld die hun draver in de western berijden. Zeker de moeite om even een kijkje te nemen en ervaringen uit te wisselen!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:29

ik heb, toen ik nog engels reed, ook een draver gereden, maar in de bak was die prima te galopperen.
buiten op een lang zandpad was het andere koek. daar draafde hij alleen maar, omdat ie zo sneller kon.
hij had in zijn 1ste jaar even gekoersd, maar er uit gehaald omdat ie spat zou hebben. had mijn huisarts een mazzeltje, want die hadden er een heerlijke ruin aan.

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:39

Dravers.nl goeie site, en forum waar je alles kunt vragen, vertellen enz.. Ben er zelf ook lid van en bevalt me prima! Ook ik ben een Draver eigenaar! die western rijd...

Vaak hoor je dat Dravers niet kunnen galoperen! helaas niets is minder waar want ze kunnen het zeer zeker je zult alleen misschien wel meer geduld moeten hebben dan met een ander ras!
Ik rijd met alle plezier mijn Draver in de western, in het begin heb ik wel eens gedacht waar begin ik toch in hemelsnaam aan! plat door de bochten, racen alsof het een lieve lust was! en dan van de HO maar niet te spreken want die was ergens in het grote sprookjes bos achter gelaten! en oh ja er zit ook nog een ruiter op me, had vaak het gevoel dat ik door mijn paard "vergeten" werd!!

Maar met goede instructie!!! zijn we nu zo ver dat we een prachtig HO hebben en ook rustig kunnen blijven staan! Niet meer asociaal door de bak racen ( een uitzondering daar gelaten maar is dat niet bij ieder paard soms wel eens zo?) We kunnen normaal stelling rijden, hebben al zeg ik het zelf een prachtige achterwaarts! De draaien worden steeds mooier! ook zijwaarts gaat super! en zo af en toe bereiken we de JOG! geen gedraaaf meer op snel tempo maar een easy jog! Ja ben trots op mijn Draver dat we dit al hebben bereikt! en heel af en toe krijg is wel eens te horen is dit een Quater! haha nee hoor dit is een Draver! nou dan staan ze je met open mond aan te kijken want ja westernsport is toch Quarters??!!! NEE HOOR
Oke zo als ik zei met heel veel geduld en liefde kom je er wel! want ze zijn zooo gevoelig dat ze je snel door hebben als jij het even niet aan tijd hebt met een oefening, of met iets anders

Ik zou zeggen zoek een goede instructeur/instructrice, en met veel geduld en liefde moet het je zeer zeker lukken!!

Succes

Groeten Sandra

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:05

Ik heb ook een draver waar mee ik western heb gereden, met hem heb ik ook wedstrijden gereden en ik reed altijd heel netjes bij de eerste vier :D Ik reed eerst ook altijd dressuur maar daar vond mijn paard niet zo veel aan en dus ben ik western gaan rijden met hem, dit is mij en mijn paard zeeeer goed bevallen :D Ik neem hem soms nog mee op een buitenrit waar hij liever loeihard galopeerd dan draaft, voor de kar gaat hij ook mooi in een handgalopje...Wij hadden vroeger een draver die ik alleen maar in galop trainde...erg jammer dat sommige mensen echt menen dat ze allemaal zo slecht galopperen. De instructrice die ik had geeft alleen nog op de vereniging les en niet meer thuis helaas..

http://i17.photobucket.com/albums/b60/m ... einejh.jpg

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:11

Romkabouter schreef:

Wat een onzin!

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:10

Frank schreef:
Romkabouter schreef:

Wat een onzin!

precies :D

mijn ouwetje kon galopperen als de beste en ik weet zeker dat als ik toen de western wereld al had ontdekt dat hij er echt geschikt voor had geweest :o

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:59

Jullie kennen zeker de betekenis van een smilie niet :P

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 08:31

Thanx allemaal, dat geeft de burger (en draver) moed, hahahaha. Uh overigens, nee de dressuurles was (achteraf, maar ja) niet altijd je van het. Met name omdat men zoals ik al eerder aangaf, de kennis/kunde van een draver niet had en ik zelf toen onervaren was met het ras...........door schade en schande wordt men wijs hahaha. Ik zal gauw foto's plaatsen, alleen moet ik nog ff uitvogelen hoe dat moet. Hij is amerikaans gefokt, dus hij lijkt ook meer op een QH! Al vaker gehoord. Hij is compact, breed.............gewoon een snoepie!
Voor wie thuis is in de dravers, hij is een zoon van Cobra Lobell en een halfbroer van JohnF Boko.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:42

waarom wil je westenrrijden met een draver?

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:46

:D waarom niet???
voelt PienB discussie ankomen :P

Voor de wat oudere westernruiters... Anouschka van Hierden reed toch ook op een draver volgens mij in 1995- 1996
Laatst bijgewerkt door smax op 15-06-09 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:47

Pienb schreef:
waarom wil je westenrrijden met een draver?

ezelvrouwtje schreef:
Overigens, géén wedstrijdambities, puur recreatief om samen door het bos te kunnen struinen.

Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnnnnnnn :O

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:49

Omdat ik het idee heb dat hij hier (voor wat hij tot nu toe geleerd heeft) veel ontspannener op reageert. De langere teugel en minder druk. Let wel, ik wil alleen recreatief rijden, ... geen wedstrijden, geen spins, geen rollbacks.............. en daarnaast, en dat is het minst belangrijke, omdat ik het mooi vind.

Ik merk nu al dat hij veel rustiger en meer in balans is, dus meer tevreden............ dat lijkt me op zich reden genoeg.
Vanwaar de vraag?

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:49

Ik vraag me ook al af waarom niet????

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:51

PienB vind dat alleen quarters paints en appaloosas goed genoeg voor de westernsport zijn ;) Haar mening, mag ze hebben, maar zegt niet dat die klopt.
Leuk dat je het gevoel hebt dat er verbetering in je paardje zit!!