[WN] naslag: amateur regels bij AQHA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

naslag: amateur regels bij AQHA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 10:31

Aangezien we hier vaker discussies over hebben (gehad) (wanneer moet je open starten?) hier de officiele verklaring die je moet doen als amateur member bij de aqha:

Amateur membership is a classification primarily for people competing in AQHA Shows. To be an amateur member
you must agree to abide by certain rules. Before submitting your application to AQHA, please carefully read
the rules below to ensure you meet amateur eligibility.

Application for amateur membership in American Quarter Horse Association ("the Association") shall become active
only upon acceptance of this application by the Association. By submitting my application for amateur membership,
I agree to and affirm the truth of each of the following statements: I have NOT within the previous five years:
>>> Shown, judged, trained or assisted in training a horse(whether or not a registered American Quarter Horse)
owned by someone other than myself or an immediate family member for remuneration.
>>> Instructed another person in riding, driving, training or showing a horse for remuneration.
>>> Judged a horse show for remuneration or been an approved horse show judge of any kind (4-H,other breed,
open show).
>>> Held a membership in a professional organization and completed professionally in the events I intend to compete
in as an AQHA-approved amateur.

PLEASE NOTE:
"Immediate family member" means the applicant's spouse, child, stepchild, parent,stepparent,sibling,
half-sibling, step-sibling, spouse's parent, spouse's stepparent, sibling's spouse, half-sibling's spouse,
step-sibling's spouse, legal ward or legal guardian.

"Remuneration" means payment of money or other consideration for a service or benefit. Under AQHA rules,
premium money is not considered remuneration, but payment of entry fees, expenses, etc, in connection with showing
the horse by any person other than the amateur member or their immediate family shall be considered remuneration.

By submitting my application, I hereby verify that:
1. I agree to comply with AQHA's Rules and Regulations as contained in the current AQHA Official Handbook, and
as it may be amended from time to time.
2. I understand that my AQHA membership privileges are revocable. SHOULD I, FOR ANY REASON, BECOME
INELIGIBLE TO COMPETE IN APPROVED AMATEUR CLASSES, I HAVE THE AFFIRMATIVE DUTY TO IMMEDIATELY
AND VOLUNTARILY SURRENDER MY AQHA AMATEUR MEMBERSHIP CARD AND REFRAIN FROM FURTHER
EXHIBITING IN AMATEUR CLASSES.
3. I agree that should AQHA find, for any reason, that I am ineligible to compete as an amateur, upon request,
I agree to surrender my amateur membership card immediately. I further acknowledge that for violation of AQHA rules,
I may be subject to possible disciplinary action and/or fine to a maximum amount of $5000, together with revocation
of amateur points and awards, both for myself and my horse.

The application for amateur membership must be true and correct in each detail. A false statement shall be grounds
for possible disciplinary action under AQHA's disciplinary procedure, which includes suspension,fine and/or expulsion
from membership.

If an immediate family member owns a horse to be shown by the applicant, the family member must provide proof of
sole economic ownership upon request by AQHA.

If applicant is the spouse of a trainer (training or assists in the training or showing of any horse), the
applicant must not show a horse in AQHA amateur or open classes that his/her spouse has received payment for
during the previous twelve months.

Paintless

Re: naslag: amateur regels bij AQHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:06

duidelijk :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:56

Iedereen kan dit toch zo van de AQHA site halen onder Rulesbook.
Was handig geweest als je er ook het regelnummer/bladzijnummer bij had gezet en de link van die PDF :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:59

heb het nie tuit het rulebook.
als je je aanmeld als amateur is dit het regelement dat je moet accepteren.

als het toch zo makkelijk te vinden is zet jij het regelnummer er toch even bij? :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:04

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 15:10

dank je :-)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:12

Pfoe dat is gunstig om te horen.

Zolang je niks betaald krijgt maakt het dus niet uit dat je een paard van een ander gestart hebt.
Ik was er altijd van overtuigd dat ik mijn amateur status voor de quarter sowieso al kwijt was, maar dat valt dus nogal mee.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:15

HT: dat dacht ik vroeger ook altijd maar is dus niet (meer?) zo!
je moet dan wel ook echt je eigen startgeld hebben betaald he!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:26

Ja precies, dat wel!

Wat ik me daarbij nog wel afvraag is hoe dat zit bij het aantonen daarvan? Hoe kan je bewijzen dat je dat altijd gedaan hebt? of gaan ze daar gewoon vanuit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:27

Iemand is onschuldig tot het tegendeel bewezen wordt ;)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:29

DubbelDun schreef:
Iemand is onschuldig tot het tegendeel bewezen wordt ;)

Haha weten ze dat in Amerika ook??

Ik heb me dit namelijk wel vaker afgevraagd. In de paardensport gaat tenslotte heel veel handje-contantje.. Het is volgens mij heel moeilijk om aan te tonen dat je dingen echt betaald hebt, of dingen echt gelaten hebt. Net als met het lesgeven. Dan moet toch al een lesklant aan de bel trekken willen ze daar achter komen. Ja of je moet verraden worden dat kan natuurlijk ook altijd..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:32

Juist omdat JIJ zo moeilijk kunt bewijzen dat je iets (goed) doet, ligt die bewijslast dus bij de klagers. Zolang er geen papertrail/beeldmateriaal is zal dit dus moeilijk worden.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:40

DubbelDun schreef:
Juist omdat JIJ zo moeilijk kunt bewijzen dat je iets (goed) doet, ligt die bewijslast dus bij de klagers. Zolang er geen papertrail/beeldmateriaal is zal dit dus moeilijk worden.

Dat is zo.

Nou is het natuurlijk ook allemaal geen groots drama, aangezien mensen die echt professioneel bezig zijn, de mensen die veel les geven of andermans paarden uitbrengen, veelal algemeen bekend zijn en waarschijnlijk niet stiekem non pro gaan zitten starten.. dat zou een beetje heel erg opvallen denk ik zo..

Hoe zit het overigens met gewonnen prijzengeld? stel dat je een paard van een ander start en je wint geld. Hoe zit het dan voor je amateur status? Of is dat het omschreven "premium money"?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:26

Ik weet niet of je Premium Money mag vertalen als prijzengeld. Dat wordt nl meestal gewoon als Prize Money aangeduid.
Ik denk dat het eerder een premie is die de eigenaar kan uitloven als je wint oid, of bijv. delen in de meerwaarde bij verkoop van het paard.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 21:54

bij aqha is er eigenlijk geen prijzengeld, zul je bij nrha moeten navragen

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:55

Heb even het rulebook onder de loep genomen en het prijzengeld wordt niet gerekend onder remuneration.

Overigens gaat eigen paard gewoon boven alles.
Starten met een paard van een ander, gewoon door gebrek aan mogelijkheden voor een eigen, beperkt ongelooflijk in start mogelijkheden.
Toch snel een baan zoeken waarmee ik weer een eigen paard kan onderhouden.. ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:54

Ik haal hier dus uit dat een amateur niet voor geld (of andere vergoeding) andere paarden mag trainen of mensen mag begeleiden. Maar zolang het voor niets gedaan wordt het wel mag? :?

Dus als ik mijn buurmeisje les geef een keer in de week voor een tientje moet ik open starten, en als ik haar gratis help mag ik amateur?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 14:30

Jep

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:34

OK, thanx.
(wel ietwat apart, want wat maakt mij "beter" als ik iemand lesgeef of op andermans paard een keer rij :D )

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:16

AQHA gaat ervanuit dat op het moment dat jij geld vraagt voor je diensten dan betekend dat je goed bent en professioneel met dieren bezig bent, anders zou je er immers geen geld voor mogen krijgen. vind dat niet zo'n rare gedachtengang......

als jij geld vraagd voor lessen wil dat zeggen dat jezelf goed genoeg vind om hiervoor een wederdienst te krijgen...dan zou je dus ook goed genoeg moeten zijn om tegen de pro's te rijden.
als dat niet zo is moet je je afvragen of je er wel geld voor moet krijgen....

(je in dit verhaal is niet jij persoonlijk he, maar mensen die in desze situatie zitten algemeen)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:22

Ik ken zat mensen die dus geen geld zouden mogen krijgen voor hun lessen. := :D

Maar een amateur zou best op mijn paard mogen rijden dus, zolang het maar voor de fun is en hij er geen geld voor vraagt/krijgt? Zonder dat het hem problemen oplevert op wedstrijden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:35

in amerika show je geen aqha 'just for fun' daar is het puur tough business.... dus daarop baseren zij de regels uiteraard....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:38

Maar t kwam bij mij in eerste instantie over dat amateurs niet op andermans paarden mochten rijden omdat ze dan meteen hun amateurstatus kwijt zijn. Maar dat is dus niet zo?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 17:16

Ja daar kom ik dus ook niet helemaal uit.
Als ik het goed begrijp:
- mag je op andere shows andere paarden showen mits je zelf startgeld betaald en er geen geld ed voor krijgt
- mag je bij aqha geen andere paarden showen als amatuer

Maar vind t beetje raar en weet niet zeker of dit klopt

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:14

Pienb schreef:
Ja daar kom ik dus ook niet helemaal uit.
Als ik het goed begrijp:
- mag je op andere shows andere paarden showen mits je zelf startgeld betaald en er geen geld ed voor krijgt
- mag je bij aqha geen andere paarden showen als amatuer

Maar vind t beetje raar en weet niet zeker of dit klopt

Volgens mij wel, mits je start in de open. Je mag niet mee doen in de amateurs. Zo is het in ieder geval bij de APHA. Het kan zijn dat de AQHA daar andere regels voor hanteert.

Voor de NRHA geld dat je alleen de Rookie non pro mag starten. (en de DRHA onderdelen, GAG en ladies reining)

Dat geld betreft overigens ook elke vorm van services!! dus betalen in natura mag ook niet..