[WN] (engels) harnachement aanschaffen speciaal voor bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Megs

(engels) harnachement aanschaffen speciaal voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 21:45

De titel zegt het eigenlijk al.

Omdat het al zo moeilijk is om een western bijrijd(st)er te vinden sta ik ook wel open voor een engelse ruiter. Maar dan moet ik wel een heel engels harnachement aanschaffen, zouden jullie dat doen?

En welke gevolgen heeft dit voor mijn paard, ze is 5 jaar en altijd western gereden. Iemand ervaring hiermee?

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:50

Ik zou het niet doen.
Een voortuin uitgeven voor een dresuur outfit.
En een 5 jaarig paard wat het net onder de knie begint te krijgen laten bereiden door een engelse ruiter.
Niet doen.
Dan leert je paard om niet op zijn eigen benen te lopen en dat is nu net wat een paard van die leeftijd moet leren.
Zoek gewoon een recreatiefe ruiter en leer die western rijden!

Overgens zoeken de meeste western ruiters geen bijrijdpaard omdat die ook lastig te vinden zijn en daarom proberen ze het niet.
Dus goed zoeken hier op bokt een advertentie op marktplaats op het forum van de DPHC enz.
En dan zeg je gewoon western ervaring niet vereist maar je moet wel open staan om dit te leren.
Dan vindt je snel genoeg een bijrijder er zijn er genoeg die het niet uitmaakt of ze engels rijden of western enz.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:01

ris schreef:
Ik zou het niet doen.
Een voortuin uitgeven voor een dresuur outfit.
En een 5 jaarig paard wat het net onder de knie begint te krijgen laten bereiden door een engelse ruiter.
Niet doen.
Dan leert je paard om niet op zijn eigen benen te lopen en dat is nu net wat een paard van die leeftijd moet leren.
Zoek gewoon een recreatiefe ruiter en leer die western rijden!

Ik zou er ook geen voortuin aan uit geven vooral niet als er mooie bloemetjes in staan. :D :+ Ook geen fortuin
Maar ook een goede engelse ruiter laat het paard op eigen benen lopen net als een goede western ruiter. ;)
En dan maakt de outfit niet uit.
Welk zadel er op ligt maakt niet wat voor ruiter dat je bent, dus de engelse ruiter kan ook prima op jouw western zadel rijden.

XoNo

Re: (engels) harnachement aanschaffen speciaal voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 07:48

_O- Voortuin :')

Nee hoor, geen engelse outfit aanschaffen, wat een gekkigheid zeg :D Die Engelse ruiter (die je paard echt niet naar de filistijnen hoeft te helpen hoor) kan gewoon rijden op een westernzadel. Je kunt toch ook eisen dat diegene les gaat volgen?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:45

Als je gewoon een nette engelse ruiter treft, rijdt die net zo makkelijk weg op een westernzadel en heeft je paard er ook echt geen last van. Ik zou geen engels harnachement aanschaffen.

Als het niet blijkt te gaan, kun je er altijd nog weer vanaf.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:48

Ik ben een engelse ruiter, en ik zou als ik zon paard aangeboden kreeg graag western leren, dus denk dat dat de beste optie is; western leren ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:50

Wat verwacht je van je bijrijder?

En hoe stel je de advertentie op? Want western wordt steeds "hipper" sinds die Anky ook rijd :+ Zeg gewoon dat het een super kans is en eis dat diegene 1x per week les krijgt.

Mocht je nu echt zo'n moeite hebben met het vinden van een western vraag je diegene een zadel en hoofdstel etc. te kopen. Het is toch van de zotte dat jij tuig koopt wat je nooit gebruikt?!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:52

Ik denk niet dat verzorgster geld hebben om tuig te kopen, MLoeser.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:53

minjon schreef:
Ik denk niet dat verzorgster geld hebben om tuig te kopen, MLoeser.

Ik had het destijds (als scholier) wel, maar dan -> western (trailtalentje in de dop nl.) Koste me wel veel, heb ik vele uurtjes voor moeten werken, maar ja, je hebt idioten en je hebt idioten :+
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 07-06-09 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:56

Het eerste wat in me opkomt is, jij bent gek :D (niet verkeerd opvatten hoor ;) )

Je gaat toch geen ander tuig kopen voor 'een verzorger'?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:57

Niet doen! Ik zou doen wat de rest zegt, vraag je dressuur ruiter zich om te scholen naar western met wekelijkse lessen. Als diegene echt gemotiveerd is mag dat geen probleem zijn en als het wel een probleem is zou ik verder kijken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:58

En het is helemaal niet zo vreemd dat je eist van je ruiter dat ze lessen neemt. Voor zover ik weet gebeurt dat bij de engels getrainde paarden ook vaak genoeg.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:59

Ach, als engelse ruiter weet ik dat het prima op een western zadel te doen is. Als ik me niet vergis zijn er ook een aantal bokkers die gewoon op een western zadel engels rijden.

Ik zou misschien wel investeren in een 2de engels hoofdstel. Kan diegene gewoon op 2 teugels met een dubbel gebroken bitje rondsturen :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:02

Inderdaad, zeker met een "net manege af" ruitertje in een snaffle niet zo fijn *krijgt erg pijnlijke beelden in d'r hoofd*

Even een fijn bitje (of bitloos O:) ) en dan eens kijken hoe ver je komt.

En nogmaals: Wat verwacht je van je bijrijder? Want als je alleen een buitenritje of wat bakgehobbel verwacht veranderd de zaak wel tegenover iemand die serieus moet trainen (wat ik niet aanraad)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:11

Euh? Gewoon een snaffle is net zo fijn als een "engels" bitje hoor ;)

Ik denk dat jullie shanks bedoelen ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:14

Ik heb het dus wél gedaan, ik kon geen westernruiter vinden en had al een engels zadel omdat ik ooit gesprongen heb met mijn QH. De bijrijder kon écht niet zitten op mijn westernzadel, haar zitbeenknobbels gingen vreselijk zeer doen en het aanwezige engelse zadel is een veelzijdigheidszadel met best wel gladde zitting. Haar billen zijn wat minder rond dan de mijne ;) Dus heb ik op een gegeven moment toen bleek dat ze wel wilde blijven rijden een wintec dressuur gekocht met de breedste boom.

Ze heeft er uiteindelijk een jaar mee gereden met die Wintec tot ze zelf een paard ging kopen. Het Winteczadel heb ik toen weer verkocht voor dezelfde prijs als ik m had gekocht (puur geluk hoor!)
en de dekjes heb ik los kunnen verpatsen.
Het andere engelse zadel heb ik nog steeds, voor het geval dat er ooit hunter moet worden gestart als ik toch een nieuwe bijrijder kan vinden, want ik ben wéér op zoek. :D

Overigens reed ze gewoon engels met mijn paard en ging zelfs naar dressuurles. Ik heb geen echte nadelige gevolgen gehad met rijden, het enige was dat mijn paard na afloop had geleerd te duiken met dr hoofd om de teugels van je af te pakken, maar dat is er inmiddels al weer uit na wat opvoeding van mijn kant. }>
Ze betaalde ook een x bedrag voor het rijden dus daar heb ik dan dat Wintecje van gekocht. Ik had verder nog mijn hele engelse harnachement van mijn oude paard dus hoofdstel etc hoefde ik niet te kopen, ze reed gewoon met trensje.
Feit is wel dat ik verder ben in mijn rijden dan zij dus echte hoogstandjes in de dressuur vroeg ze niet aan mijn paard, ze was een B ruiter.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:17

Romkabouter schreef:
Euh? Gewoon een snaffle is net zo fijn als een "engels" bitje hoor ;)

Ik denk dat jullie shanks bedoelen ;)

In mijn ervaring is een snaffle toch een stukkie dunner dat een watertrens, en je hebt een dun bit en een scherp bit. Een dun bit kan in de foute handen een erg scherp bit worden. anyways. Ik ging er eigenlijk (gezien haar ava, die trouwens niet zo duidelijk is :P) niet vanuit dat ze met een shanks reed (ik ken het verschil wel ;) reed zelf met een (dus dunnere) snaffle, later met crosslink (reed geen wedstrijden)

Maar goed, wat ik bedoel, meestal zijn snaffles wat dunner dan water/bustrensjes van de manege, een kleiner contactoppervlak en grote druk is AUW! Als het paard van de TS ruimte heeft voor een iets grover bit zou ik dat toch wel doen, eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 07-06-09 09:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:17

ik kan alleen maar toevoegen dat ik het juist geweldig vond dat ik les mocht nemen op mijn bijrijdpaard.
ik reed 3 keer in de week op haar waarvan 1 keer les.
zal niet zeggen dat ik gelijk alle fijne kneepjes onder de knie had/heb maar daardoor ging het omscholen van engels naar western wel vele malen makkelijker omdat ik regelmatig kon oefenen en bijschaven..

nu door omstandigheden alweer tijdje (brijrijd)paardloos dus kan nu alleen mee genieten vanaf de grond ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:55

MLoeser schreef:
In mijn ervaring is een snaffle toch een stukkie dunner dat een watertrens,

Dat klopt, maar vergis je niet in een watertrens die te dik is (wat nogal eens voorkomt).
Die geeft namelijk constant druk op de lagen en is dus helemaal niet zo vriendelijk ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:58

Romkabouter schreef:
MLoeser schreef:
In mijn ervaring is een snaffle toch een stukkie dunner dat een watertrens,

Dat klopt, maar vergis je niet in een watertrens die te dik is (wat nogal eens voorkomt).
Die geeft namelijk constant druk op de lagen en is dus helemaal niet zo vriendelijk ;)

MLoeser schreef:
Als het paard van de TS ruimte heeft voor een iets grover bit zou ik dat toch wel doen, eigenlijk.

;) (en nu ga ik mezelf bannen, vandaag moet ik mijn stageportfolio en mijn SLB portfolio af hebben :P )

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:07

Niet doen natuurlijk!!
Als je alleen maar een Engelse bijrijder kunt vinden moet die maar de moeite nemen om western te gaan leren!! Als je paard wat ouder zou zijn zou het minder kwaad kunnen maar nu zou ik geen 2 disciplines ermee gaan rijden. Raken ze alleen maar van in de war en ze gaan veel meer leunen met western, wat niet de bedoeling is dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:07

Als je dan toch bereid bent om wat te investeren, dan zou ik die centen lekker in wat lesjes stoppen om je Engelse bijrijder een beetje in jouw stijl te krijgen.

Maar... om je vraag te beantwoorden; als mijn Engelse bijrijder niet lekker in mijn westernzadel zou kunnen rijden en ik wilde hem/haar toch graag behouden, dan zou ik er gewoon een Engels zadel voor aanschaffen ja. Een goede bijrijder is een goed zadel waard. En een goed zadel is redelijk waardevast.

Megs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 12:10

Momenteel heb ik geen advertentie ergens staan. Heb wel een tijdje op MP gestaan en kreeg ook wel reacties, die dan helaas achteraf de afstand weer te groot vonden.
Ik heb ook nog geen bijrijder nu, maar wil er wel een. En omdat de westernruiters hier waarschijnlijk niet zo dik gezaaid zijn, sta ik dus open voor een engelse ruiter. Het lijkt wel of de engelse ruiters hier in de buurt nog niet zo open staan voor Western, ondanks Ankie }>

Ik vroeg me dus gewoon af wat jullie zouden doen, als ik al de reacties zo eens bekijk denk ik dat ik toch nog maar even doorzoek naar een westernruiter. Of een "recreatie" engelse ruiter die wel in op een westernzadel wil rijden. Misschien wel een ander hoofdstel, maar daar denk ik nog over.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:13

ik zou gewoon weer advertenties plaatsen dat iemand die geen western ervaring heeft ook welkom is zolang je maar bereidt bent het te leren.
En dan gewoon zo veel mogelijk advertenties om zo veel mogelijk verschillende sites

Marktplaats
speurders
bokt
DPHC forum
Cavaletti (geloof dat dat ook een paarden forum is)
viavia
Enz.

En in de krant bij supermarkten op het prikbord, bij maneges op het prikbord

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:17

oeps zie nou pas dat jij het hebt gepost Megs.... je weet wie mijn bijrijder was! hahaha!