[WN] Jurysport en pleasure gangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Jurysport en pleasure gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 21:11

Feit:
Iemand die onlangs op een WRANshow een goede pleasure had gereden maar niet werd geplaatst.
Het betreft een mooie Quarter met pleasure kwaliteiten en de ruiter in kwestie is iemand die op shows menig kampioenschap heeft weten weg te slepen.
Lichterlijk verbaasd over de plaatsing werd de jury naderhand gevraagd waarom dit zo was;
De verklaring was "je paard loopt te ruim"....

Nu zoek ik in de regelementen van de WRAN en kom het volgende tegen:
Een goed pleasure paard heeft een aangename gang die in overeenstemming is met zijn uiterlijk. De veerkracht van de kogels moet de ruiter een soepele en aangename rit bezorgen...... etc.

Ik snap niet goed hoe een dergelijke jury uitspraak steekhoudend kan zijn als dit de omschrijving is van een goede pleasuregang.
Het lijkt mij toch van groot belang dat we het kreupele gekrabbel achter ons gaan laten en paarden weer de kans geven om normaal te kunnen lopen zodat ze een blessure-vrije toekomst is gegarandeerd.
Maar als dit vanuit de jury in stand gehouden wordt, is die toekomst nog ver weg..

hobbelheks

Re: Jurysport en pleasure gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:50

gelukkig zijn er ook jury's die het wel op waarde schatten vera
maar helaas het blijft een jurysport

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:58

Eerlijk gezegd kan ik hier erg weinig mee.
Er zijn nm teveel *abstracte* overwegingen.
1*Als je vaak wint wil het niet zeggen dat dit een vast gegeven is.
2*Het te ruim lopen zou een onderdeel kunnen zijn van een fout die plaatsing in de weg stond.
3*De verklaring van de jury is niet per definitie een op waarheid gestoelde.
4*Reglementen zijn een richtlijn
5*De verklaring van de jury gelijk stellen met het in standhouden van *het kreupel gekrabbel*gaat wel ver.
6*Of het een mooi quarter betreft met pleasure kwaliteiten ligt aan de interpretatie van een ieder apart.
7*Zo ook het feit dat het een goeie pleasure proef was.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:00

Als dat echt de verklaring was, dan kun je een klacht indienen/verduidelijking bij de betreffende jury vragen. Tenzij de getoonde gang te ruim was omdat er een uitgestrekte gang vertoond werd terwijl dit niet gevraagd werd.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:17

Over WRAN gesproken,
Feit:
Iemand is de enige die enkele jaren geleden bij een reining op de Greup het pattern NIET in spiegel beeld reed en NIET geplaatst is, dat is de WRAN.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:19

Misschien waren de anderen gewoon beter kwa gangen?
Te ruim is idd niet gewenst in de pleasure.

Onderstaande video geeft een beeld wat gewenst is en ik noem dat geen "kreupel gebrabbel..."

http://www.youtube.com/watch?v=WVZfC-uGMOo

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:21

Dat is al een bekende video en ja ook ik vind dit geen gekrabbel.MAAR hier op Bokt zijn er meer dan genoeg die het daar niet mee eens zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:26

Niet vergeten dat de tekst is "aangename gang die in overeenstemming is met het uiterlijk" en dat het WRAN dus alle rassen betreft. Dus als mijn paard zo zou lopen als op het filmpje, dan zou ze krabbelen. Want ze is even een slag groter en loopt (daarop gefokt) ruimer dan een quarter. Ik vind het filmje zeker geen 'gekrabbel'. Maar echt ruim lopen ze ook niet.

Overigens staat nergens dat de mate van 'ruim' beoordeelt wordt. Alleen de gangen (vooropgesteld dat er geen extended vorm getoond wordt als dat niet gevraagd wordt).

En dan nog is 'extended' voor interpretatie vatbaar. Als ik mijn paard echt in extended zou zetten, dan zou ik dikke minpunten krijgen. In de praktijk rij ik haar van verzameld naar 'iets ruimer'.

Dus ik denk dat 'te ruim' niet bij het gevraagde hoort. Maar dat een jury van een 'alle rassen show' wel moet kijken naar 'passend bij het paard'.

Maar ach. Ik ben geen jury. Dus wellicht kan één van de jury's hier aanwezig hier op antwoorden.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 00:38

Storrum; Dat filmpje is bijna ouderwets, zo ruim als dat paard loopt.

Rob, laten we stellen dat ik best kan beoordelen of een paard aardige pleasuregangen heeft, wat echt het geval is bij dit paard.
Het is ook geen paard wat de ene dag ruimen stappen neemt en de andere dag een klein jogje, het is een constant paard met dito ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:30

Niet geplaatst worden wil niet altijd zeggen dat je beroerd gereden hebt of slecht beoordeeld bent. Soms laten andere gewoon een NOG BETER plaatje zien.
Ik kan ook niet zoveel met het jurycommentaar zonder daar op door te vragen en/of zonder e.e.a. gezien te hebben.
Over het algemeen worden "wat ruimere gangen" niet verkeerd of laag beoordeeld, mits e.e.a. wel gecontroleerd, constant en rustig van beeld is.
Ook dat de ruiter iemand is met meerdere titels op de naam zegt me niet veel. Ik zie wel eens mensen rijden die al aardig wat titels hebben die ik best eens een zitlesje aan de longe aan zou willen bieden, of die erop zitten alsof ze vaste afnemer bij de Pampers zijn omdat ze onder het rijden de broek vol lijken te hebben...

MAW; ik kan weinig met dit topic.
Het is en blijft een jurysport en ik denk dat als je er voor jezelf serieus mee bezig bent, je af en toe ook over een enkel jurycommentaar heen moet stappen en je gewoon moet richten op je eigen gevoel.
Ik heb ook jurys waar ik niet bij start als ik "voor de prijzen" rij. Waar ik alleen zou starten als ik kom om te scholen, en waarbij ik in gedachten m'n vingers in m'n oren stop als er jurycommentaar komt en heeeeel hard LALALALALALALALAAAAAA zing om het gekwaak niet te hoeven horen... Stomweg omdat ik er echt helemaal niks mee kan. Dit zijn echter wel uitzonderingen. Van de meeste commentaren leer ik. Al is het maar hoe ik die jury de volgende keer kan "bedonderen" door in zijn/haar zicht anders te rijden dan ik normaliter doe. ALS ik dat zou willen.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:04

ik ken deze ruiter met paard aardig goed. Paard loopt zeker niet TE ruim en al helemaal niet uitgestrekt helaas op deze wedstrijd bij deze jury won het gekrabbel!! mensen aan de kant vroegen zich af of een westernpaard kreupel mag lopen |( dit is toch gewoon triest.
Ik weet ook dat deze ruiter die dus gewoon netjes heeft gevraagd waarom ze niet geplaatst is zeker NIET mee gaat doen met die onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:09

Dan is het dus blijkbaar echt een jury met een "nogal uitgesproken smaak" geweest...

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:39

De meeste van jullie kennen BlackRose wel, ze is groot en heeft ook ruime gangen.
In de extented jog moet ik 9 van de 10 keer ook op de binnenhoefslag, geen probleem.

Er is één jury die Rose haar bewegingen ook "te ruim" vindt; jammer voor diegene; ik ga haar absoluut niet leren om te "krabbelen" |( , dan maar geen plaatsing, pech voor mij.

Ze is wel heel konstant in haar bewegingen; de meeste jury's, ook uit het buitenland, vinden dat juist een pluspunt! Ik heb nog nooit van een buitenlandse jury gehoord dat ze "te ruim" liep.., wel dat ze er graag zó op weg wilde rijden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:40

Hoe kan een extended nou te ruim zijn :? Te SNEL kan ik me voorstellen, maar te RUIM :?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 10:09

Sonja schreef:
Dan is het dus blijkbaar echt een jury met een "nogal uitgesproken smaak" geweest...

Precies!
En dat zou dus niet mogen. Je moet jureren volgens de richtlijnen en dat daar een tikje persoonlijke smaak in zit kan niet anders maar in dergelijke vormen is onaanvaardbaar.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:28

MidnightPSan schreef:
Over WRAN gesproken,
Feit:
Iemand is de enige die enkele jaren geleden bij een reining op de Greup het pattern NIET in spiegel beeld reed en NIET geplaatst is, dat is de WRAN.

Erg triest maar niet verbazingwekkend als het om WRAN jurering gaat! Een kwalijke zaak!

@Vera Het antwoord op je vraag ligt dus al in je eerste zin " Iemand die onlangs op een WRANshow een goede pleasure had gereden maar niet werd geplaatst."

Tja wat zal ik er van zeggen, de WRAN houdt er nou eenmaal al jaren een "eigen kijk" op jureren op na.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 10:42

Dat ze er een eigen kijk op na houden is tot daar aan toe maar dat er niet volgens hun eigen richtlijnen gejureerd wordt en mensen gestimuleerd worden om hun paarden niet door het lijf te laten lopen vind ik een kwalijke zaak :(

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:56

MidnightPSan schreef:
Over WRAN gesproken,
Feit:

1: Enkele jaren geleden.......
2. wie zegt dat deze persoon daarom niet geplaatst is ;)

Kortom: oude koeien en daardoor niet meer relevant.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:02

Adrienne schreef:
Tja wat zal ik er van zeggen, de WRAN houdt er nou eenmaal al jaren een "eigen kijk" op jureren op na.

Denk je dat of weet je dat?

Anders gezegd: Wanneer was de laatste keer dat je bij een wranshow bent geweest?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:21

@Vera, het is zeker niet goed te praten. Maar maar bij de WRAN staat een gedegen opleiding van jury leden blijkbaar nog steeds niet echt goed op de rit.
Dat is en blijft reuze jammer want de WRAN is tenslotte de enige plek waar je een beetje fatsoenlijk zonder ras paard aan Pleasure en Horsemanship zou moeten kunnen doen. Met dit soort missers bevorder je de deelname aan wedstrijden niet heel erg goed lijkt mij.

Ik ken alleen wel mensen die wel af en toe mee doen aan zo'n wedstrijd, het commentaar wat ik dan hoor en het gene wat ik hier vaak lees zegt mij dat er nog niet veel veranderd is.

Ik merk verder enorm weinig van de WRAN ben inmiddels al jaren geen lid meer. Ze lijken inmiddels alleen nog te bestaan in het noorden en noord-oosten van het land. Hier in het zuiden hoor en zie je er eigenlijk nooit meer wat van!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:52

IK, als de rest out of pattern is kan er niet een ander winnen, dan die persoon.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:57

Ah, dat hebben we ook al eens meegemaakt in de horsemanship.
Op 1 na begon de groep aan de verkeerde kant van de pionnen, jury zag het door de vingers

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:57

En toch.. ik ben op veel afgerekend.. te hoge halshouding o.a. Maar nog nooit op té ruim. Terwijl ik zeker weet dat mijn paard één van de ruimst lopende paarden is.

Ik vind het dus vreemd.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:00

Als we alle fouten van jury's nu op gaan noemen zijn we nog wel even bezig 8-)
En niet alleen bij de wran ;)
Ik heb ook op andere NK's wel mensen zien winnen die het paard op twee handen pakten en dat soort zaken.

Dat er smaken verschillen bij jury's lijkt me duidelijk en dat zal altijd zo blijven. Dit nog naast de fouten die ze maken.

Wat je er aan kunt doen is: zelf jury worden.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 12:06

Romkabouter schreef:
Wat je er aan kunt doen is: zelf jury worden.

Dat vind ik nou zo'n achterdeur oplossing :?

Het gaat er om dat er vaak kreupel gekrabbel als goede pleasuregang wordt gezien.
De jury zou dit niet moeten honoreren met een plaatsing.