[WN] Waarom zo weinig western in Limburg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Waarom zo weinig western in Limburg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 07:09

Wat mij erg opvalt is dat er weinig western wedstrijden zijn in Limburg?
Ligt dat aan mij of is echt alles meer naar het midden en noorden van Nederland?
Wij moeten als we weg willen al gauw meer dan anderhalf uur rijden met de trailer en dat met een jong paard zonder ervaring, nee dat is niet leuk en daar komt bij dat je dan heel wat tijd kwijt bent :o

Ik vind het erg jammer dat er zo niks te doen is in westernrijden hier in de regio, heeft iemand daar tips voor?
En dan geen grote dingen maar leuke recreatie wedstrijden ofdergelijke?
Over dingen die wel hier in de buurt zijn en waar je je dan ook mag inschrijven met een tinker en haflinger?

En bij welke instanties moet je dan zijn?

XoNo

Re: Waarom zo weinig western in Limburg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:14

Wie gaat er dan ook in Limburg wonen? :roll: ;)

Er zijn wel wat wedstrijden in Panningen geweest, maar volgens mij kwamen er niet genoeg mensen. Het is natuurlijk ook makkelijker om in het midden van het land wat te organiseren.

Misschien kun je richting België eens kijken?

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:40

Voor mij geldt hetzelfde hoor. Ik woon onder de rook van Rotterdam met een jong paard en zie dan maar eens een " goede" trainer te vinden. Ik heb nog geen eigen trailer dus dan wordt het dubbel moeilijk. Hij is futurity gerechtigd dus ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken. maar daar moet ik dan ook anderhalf of twee uur voor rijden. |(

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:45

FindingJack schreef:
Voor mij geldt hetzelfde hoor. Ik woon onder de rook van Rotterdam met een jong paard en zie dan maar eens een " goede" trainer te vinden. Ik heb nog geen eigen trailer dus dan wordt het dubbel moeilijk. Hij is futurity gerechtigd dus ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken. maar daar moet ik dan ook anderhalf of twee uur voor rijden. |(

Een "goede" trainer vinden is overal in Nederland een even groot probleem, volgens mij bestaan ze hier niet, misschien zijn ze uitgestorven 8-) .
Als ik les wil, ik woon in de Achterhoek en hier is ook helemaal niks te vinden, moet ik ook op pad. Afgelopen weekend naar Marum ( ruim 2 uur rijden) voor de clinic van Jean Claude Dysli, maar voor hem ga ik ook naar Duitsland en Andalusie. Verder les ik op ca. 1,5 uur rijden van waar we wonen, 1 x per ca. 2 maanden.

Het is jammer, maar het is niet anders. Kneuzen genoeg die zich trainer noemen, dus naar de goede moet je echt zoeken en vaak ver voor rijden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 08:49

Ja dat er weinig goede trainers zijn daar heb ik me al bij neergelegd.
Aangezien ik aan de Duitse grens woon ga ik dan ook daar verder in mijn zoektoch naat een lesgever.

Maar het is gewoon zo jammer dat er nergens leuke evenementen worden georganiseerd hier, waar je een leuke middag wat onderdelen kunt rijden om te oefenen.

Ik zal hier ook dan maar eens de grens mee oversteken en kijken maar ik dacht wie weet weet hier iemand wat en is het mij gewoon niet opgevallen ;)

Tja en in Limburg wonen, haha!

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:04

Kijk, dat vraag ik me dus ook af :( het enige dat hier in de buurt is qua wedstrijden zijn de koeienklassen in Merkelbeek en Wijnandsrade, en dan houd het ook op :(

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:06

Een vriendin van mijn rijdt western in Venlo en die mensen hebben afgelopen weekend ook wedstrijd gehad hier in de buurt. Ik weet alleen niet hoe ze heten en of ze ook lesgeven aan mensen met een eigen paard. Maar ik kan het voor je navragen als je wil?

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:09

ff off topic : heb ik even mazzel dat ik praktisch naast een goede trainer woon :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:37

ElCid schreef:
Een "goede" trainer vinden is overal in Nederland een even groot probleem, volgens mij bestaan ze hier niet, misschien zijn ze uitgestorven 8-) .

Eeeennnn...bedankt! 8-) :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:39

XoNo schreef:
ElCid schreef:

Eeeennnn...bedankt! 8-) :D

Tja, dat is mijn "bescheiden" mening ;) . Zeker in de disciplines die ik wil rijden op de manier waarop ik ze wil rijden is er weinig tot niets te vinden. Voor een beginner is er misschien wel wat meer mogelijkheid, maar als je al bijna 37 jaar " in de paarden" zit is de spoeling erg dun!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:14

Welke disciplines zijn dat dan? Meer de koeienkant op bedoel je dan? Ligt er overigens maar net aan hoe goed jij bent geworden in die 37 jaar natuurlijk ;) Daarnaast denk ik dat je nooit uitgeleerd bent en bovendien kun je als iemand van die 37 jaar in de paarden zit ook nog wel wat opsteken van iemand die pas 3 jaar bezig is. Iedereen doet het anders en we kunnen allemaal van elkaar leren. Al is het maar hoe je iets niet moet doen :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:16

Waarom zo weinig western in... tsja, het is allemaal nogal ongelijk verdeeld in verschillende regio's.
Hier in Twente is er ook niet bijster veel, ja op het moment wordt er geadverteerd door mensen van wie ik dan weer geen les wil. Gelukkig heb ik een prima lesgever op het moment.
Maar ook hier wordt weinig georganiseerd. Sinds kort weer de wedstrijd in saasveld, maar dat is blijkbaar ook elke keer afwachten of het doorgaat vanwege het lage aantal inschrijvingen.
Als je wilt dat er iets georganiseerd wordt, kun je het natuurlijk ook zelf doen ;)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:23

Hier in zeeland zijn best wat trainers, maar dan is inderdaad de vraag of die inderdaad je voorkeur hebben... Gelukkig heb ik er wel een gevonden, maar dat is natuurlijk voor iedereen wisselend. Er wordt hier ook niet overdreven veel georganiseerd, ben dus ook hard aan het sparen voor trailer, dan wordt alles veel makkelijker.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:29

het ligt hier momenteel echt op zijn gat helaas

jarenlang liep het prima in het zuiden
in Eersel waren er altijd behoorlijk wat wedstrijden , jaren lang, maar die zijn de koeienkant opgegaan
later nam Ton het over in Liessel totdat het daar ook over was

in Arendonk, net over de grens richting Turnhout worden dit jaar ook weer behoorlijk wat westernwedstrijden gehouden
altijd netjes georganiseerd en fijne medewerkers, zeker een aanrader

ik heb zelf ook jaren in Duitsland gestart , de W(estern)R(eiter)R(heinland) is een hele gezellige en goed georganiseerde vereniging met toen altijd 4 wedstrijden per jaar

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:36

@Lotje,

als je het eens na zou willen vragen, denk dat er hier meer bokkers zijn die dat wel graag willen weten?

Je hebt hier idd wel wat voor de koeienklasses, maar dat is dan net niet wat ik zoek ;)

Ik heb dan wel een trailer maar momenteel geen eigen auto voor ervoor..... ;)
Verder wil ik ook niet 2 uur reizen om ergens te komen, voor een keer is dat leuk, maar ook moet ik het met alles kunnen combineren he en ik denk niet dat mijn man en kind zin hebben om iedere zoveel tijd uren mee te gaan.....

@Spatter, ja ik meende ook dat er voorheen meer was hier in de buurt?
Zal eens naar de WRR gaan informeren en dat in Arendonk.
Ik merk wel dat er wel verschillende accomodaties zijn die geschikt zijn maar dat het vooral het probleem aan missen van organiseren is of een vereniging die het gaan doen?

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:02

WRR is aan te bevelen. Wil ik dit jaar ook starten. Het aantal starts is goed en de organisatie moet ik even afwachten. In het verleden was deze niet verkeerd.
Ben trouwens iemand die zich in Panningen heeft bezig gehouden met organiseren. Waarom nu niet meer? Omdat ik me liever met starten bezig houd als met organiseren en dat dit niet samen gaat als je het goed wil doen. Verder is het best wel lastig om voldoende deelnemers te krijgen en te zorgen dat het financiëel rond komt. Wie weet wordt er in de toekomst wel weer een keer wat georganiseerd als er wat meer animo voor zou zijn. Kan het allicht eens bij een paar mensen melden.
Schiet me nu te binnen....... voor het organiseren van een wedstrijd heb je buiten de organisatie en de deelnemers ook nog vrijwilligers nodig. En laat die groep nu toch bijna allemaal willen starten als er bij ons in de buurt een wedstrijd is.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:06

Overigens zijn wij al 2 keer naar Panningen afgereisd (vanuit het hoge noorden) om te starten :D Waren wel leuke wedstrijden! We hebben toen bij de buren (arabierenfokkerij?) met de paarden gebivakkeerd. Superleuke mensen!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:12

ik snap je probleem, ik woon ook in limburg en ik ben toch al een tijdje aan het zoeken naar een trainer maar vind er geen, vind het ook zo ontzettend jammer. Ik heb geen eigen trailer dus reizen voor te lessen kan ik ook niet helaas

groetjes

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:18

XoNo schreef:
Wie gaat er dan ook in Limburg wonen? :roll: ;)

Waarom dacht je dat ik nu in IJmuiden woon 8-)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:26

Verstandig Rob 8-)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:33

Een leuke en betaalbare trainer heb ik tot op heden ook nog niet kunnen vinden en dat terwijl ik eigen meer recreatieve hulp zoek.

De manege in Panningen is wel een hele mooie accomodatie, de grotere wedstrijden trekken dan wel weer genoeg volk en starters, jammer dat dat met recreatieve en kleinere wedstrijden niet lukt.

Er zit hier een vereniging, Western Riding Limburg, maar ondanks het feit dat ik vele malen geprobeerd heb om daarmee in contact te komen lukt het niet.
Er word vanuit niet gereageerd op mails ofdergelijke, heel jammer want naar horen schijnt er daar een leuk groepje les te krijgen van Jeroen Haffmans?
Correct me if i am wrong ;)
Dat was voor een leuke groepsles voor mij goed te doen, en dat was voor nu ook wel voldoende geweest.

In Duitsland is het westernrijden ook ietsje bekender als bij ons nuchtere Hollanders, het is dan ook een veel groter land.
Toen ik nog met mijn paarden in Duitsland stond viel dat me erg op dat het westernrijden daar veel commecieeler is dan hier.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:36

Misschien als je nog wat meer ruiters vindt eens een clinic organiseren van een trainer die jullie aanspreekt? Vaak is een trainer dan best bereid om jullie kant op te komen en met meer mensen is het vaak ook een stuk betaalbaarder allemaal... het is maar een idee hoor :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:38

Ja maar in mijn directe omgeveing heb ik niet echt veel westernruiters ;)
Op de stal waar ik nu sta ben ikzelfs de enige........

Heb even op de WRR site gekeken maar die wedstrijden zijn voor mij wel echt heel dichtbij zeg :)
Weet iemand hoe het daar werkt, lidmaatschap en kosten?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:50

De spreiding van western-evenementen (clinics, wedstrijden e.d. ) is in Nederland slecht geregeld. Limburg, achterhoek, twente zijn behoorlijke witte vlekken. Iets beter is het in de andere provincies. Noord-Holland en Noord-Oost Nederland zit een grote groep ruiters en trainers. Daar is dus meer te doen. En in het midden van het land ook nog wat: mooi centraal.

Mijn advies: zelf wat organiseren. Een leuke clinic of zo.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:42

loes gewoon contact opnemen, zijn echt hele aardige lui van de WRR
je moet inderdaad lid worden, en dan kun je je opgeven voor wedstrijden
het gaat er op wedstrijden ook heel gemoedelijk aan toe
iedereen helpt elkaar overal, dat was in ieder geval een paar jaar geleden echt zo

ik ben niet wild van clinics, heb liever regelmatig les
om iedere keer weer een beetje andere manier te leren heb ik niet veel aan