[WN] Western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:41

Ik heb western rijden altijd wel intressant gevonden, het boeit me nog steeds.
Ik zit met een dilemma, want wat wil ik nou.
Ik rijd dal een jaar of 8, eerst 6 jaar op manege pony's/paarden en toen op mijn eigen Fjord(die ik nog even heb overwogen om te scholennaar western)

Daarna heb ik op een paar jonge western gereden renpaarden gereden, die mij onmiddelijk van het western idee geholpen hebben.. de controle was weg zodra de teugels geen contact meer maakten. Nu heb ik laatst echter op een quarter gereden, die in het verleden western is gereden en heb ik eens gekeken hoeveel reining er nog inzat. In stap nog best wat dus.

Ik vond het prachtig. Maar wat nu, mischien zal er nog wel een paardje komen, zal ik dan mijn ervaring in de dressuur opgeven en een westernpaard nemen, of toch kiezen voor een dressuurpaard, waarmee ik westrijden kan gaan rijden. Lessen zijn overigens geen probleem, waar het dier gestald zou worden is in beide diciplines een instructeur aanwezig.

Wie helpt mij deze beslissing makkelijker te maken?

bvd, Esmé

troi

Re: Western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:45

Als ik het goed begrijp heb je dus nooit echt western gereden (paarden die 'weg' zijn zodra het teugelcontact minder wordt zijn niet goed getraind en tellen dus niet echt), tja dan kun je dus ook onmogelijk een keuze maken omdat je simpelweg 1 van de opties niet goed kent. Ik zou dus serieus les gaan nemen op een westernstal/manege en op die manier proberen uit te zoeken of het wat voor je is. Dan pas kun je echt een goede keuze maken. Dat is toch iets dat je moet voelen en kan niemand voor je beslissen..

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:49

Ik heb vroeger altijd engels gereden met mijn pony.Ik zat in de LRV (landelijke ponyclub) en deed mee aan allerlei clubactiviteiten zoals achttal,viertal,kür op muziek,etc... Verder reed ik individuele dresuur,springen en SGW.
Western kende ik enkel van de filmen van winnetou en arendsoog :Y)

Nadat ik moest overgaan naar de paarden wist ik dat engels rijden me niet zo lag qua stijl,strak in het pak enzo.Ik wilde vrijheid in het rijden met mijn paard.
Ik ben toen beginnen rondzoeken naar trainers in de buurt, wat hier overigens een ramp is! Via via dan toch in de westernwereld gesukkeld en sindsdien er ook niet meer uitgeraakt :j

Ondertussen heb ik voor mezelf besloten nooit meer engels te gaan rijden en me volledig op het western te concentreren, waarom? Omdat deze manier van rijden meer aansluit bij hoe ik met mijn paard wil omgaan en ik me hier meer in thuisvoel. De sfeer op wedstrijden ;vind ik persoonlijk dan, is totaal anders, losser dan op wedstrijden van de clubs.

Het besluit kan alleen jij maken natuurlijk, ik hoop dat je wat hebt gehad aan mijn verhaal. Pb staat steeds open :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:01

galley schreef:
Nu heb ik laatst echter op een quarter gereden, die in het verleden western is gereden en heb ik eens gekeken hoeveel reining er nog inzat. In stap nog best wat dus.

:? Schiet mij maar lek... Reining in stap? Is dat net zoiets als trail zonder hindernissen, mennen zonder kar, of voltige op de fiets?

Zo te lezen heb je nog nooit echt western gereden, dus ik zou je adviseren om gewoon eens wat westernlessen op GOED gereden paarden te nemen, en dan pas je keuze te maken...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:41

Sonja schreef:
galley schreef:
Nu heb ik laatst echter op een quarter gereden, die in het verleden western is gereden en heb ik eens gekeken hoeveel reining er nog inzat. In stap nog best wat dus.

:? Schiet mij maar lek... Reining in stap? Is dat net zoiets als trail zonder hindernissen, mennen zonder kar, of voltige op de fiets?

Zo te lezen heb je nog nooit echt western gereden, dus ik zou je adviseren om gewoon eens wat westernlessen op GOED gereden paarden te nemen, en dan pas je keuze te maken...

ik denk (en hoop...) dat ze neckreining bedoelde ofzo.

vind je vergelijk wel weer hilarisch :-)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:15

tsss sonja begrijp je dat nou niet, reining op l5 niveau is dat :j :j
beste ts in dat geweldige land waar jij wont kan ik je geen tips geven wbt lesen maar zoek een goede wn manege ( end an gene rag werk) en ga eens wat lessen

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:19

jij misschien typlesje? :-)

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:23

Net wat gezegd wordt, ga eens een paar lessen rijden en kijk wat je leuk vindt!
En je kan uiteraard met een westernpaard ook wedstrijden rijden, daar moet je het niet voor laten.
En wie zegt dat je nooit meer dressuur zal rijden? Dat ben je heus niet zo maar kwijt hoor, die dressuur jaren.
Ik heb met de dressuur juist een prima basis gehad voordat ik deels overging naar western.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 19:55

Ik heb met mijn moeder gepraat en ik mag nu voor mijn verjaardag wat lessen nemen. +:)+
Ik ben erg benieuwd en kan bijna niet wachten. Maar dan toch, als ik het leuk ga vinden kan ik bijna niet verder, tenzij ik een eigen paard krijg, waar nog even een geld voor is. Maar toch bedankt voor de reacties;)

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:34

hoezo kan je dan niet verder?
je kan toch western blijven rijden en groeien in die tak zonder een eigen paard te hebben?