[WN] Wat te doen met manen paint horse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

Wat te doen met manen paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 16:18

Ik heb 2 paint horses. het gaat nu even over de twenter (black/tobiano) in mijn profiel.

Hij heeft lange manen, heel zijn nek is bedekt. Maar echt mooi vind ik het niet, het is een beetje slierterig. Trekken doe ik niet aan, dat durf ik niet. De enige optie is dus knippen of laten groeien en wachten tot het nog dunner en slierterig word.

De manen zijn wel dik aan de bovenkant, hij heeft een soort van laagjes in zijn haar, wat dus niet zo mooi is.

Ik wil dus iets met zijn manen doen, maar wat? Trekken doe ik dus niet.

Kort wil ik ze niet, ik wil wel dat hij lange manen houdt. De enige optie is toch een stuk eraf, en dan weer laten groeien.

Iemand tips? Hoe moet ik dit aanpakken, wil ze niet helemaal kort. Ik wil ook niet dat het te zien is dat het geknipt is.

Wat doen jullie met jullie paints/quarters? Laten jullie de manen voor wat ze zijn of knippen/trekken jullie ze?

Foto's misschien van de manen van jullie paarden?

Suzzy_3

Re: Wat te doen met manen paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:24

Om te beginnen inspuiten met anti-klit. En elke dag uitkammen. zodat ze een beetje terug tegoei blijven liggen. Als je manen knipt ziet het er altijd heel recht en stijf uit, dus ofwel trek je de manen. Of je kan ze ook met een uitdunschaar knippen...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:26

Ik had hetzelfde met mijn Fries. Die manen heb ik afgesneden met zo'n uitdunmesje. Ziet er netjes uit, niet zo'n geknipt beeld en daarna kunnen ze weer aangroeien. Werkte bij haar goed.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:29

Uhm.... Ik wil niet vervelend doen maar een twenter is geen paint!
Paint is een ras, pinto is een kleur.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:59

Pienb schreef:
Uhm.... Ik wil niet vervelend doen maar een twenter is geen paint!
Paint is een ras, pinto is een kleur.

Waarom kan een twenter geen paint zijn?? Zijn paints dan op de ene dag 1 jaar, en op de andere dag ineens 3 jaar :? ?

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 19:04

Een twenter is een 2 jarige, dat heeft niks met ras te maken.

Bedankt voor de tips.

@Suzzy_3: daar begin ik liever niet aan, met borstellen trek je juist haren eruit en van antiklit spray kan het breken. Ervaring, vandaar dat het nu zo is :(

@Breghje: Dat heb ik inderdaad wel eens vaker gehoord, ik ga morgen maar eens even naar een kapperswinkel kijken naar zo'n mesje. Bedankt.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:24

1 keer per maand de punten bij knippen ( evt nu even een flink stuk eraf knippen een cm of 5 )en verder niks doen , je moet er even doorheen maar dan zul je zien dat hij met 4 jaar prachtige lange dikke manen heeft! niet elke dag kammen daar worden ze alleen maar dunner van.

een jong paard heeft eerst idd vaak laagjes maar dat wordt vanzelf anders.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 19:28

Uriah, moet ik dat dan met een uitdunmes doen of bedoel jij echt met een schaar?

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:29

Als je paard zo slierten of dreadlocks heeft is het in het begin wel nodig om ze elke dag uit te kammen, omdat ze anders direct terug opkrullen...
Mijn 2jarige heeft hele dunne manen (wit). Maar zoooo een dik pak, die kam ik ook regelmatig uit.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:31

die mesjes verkopen ze ook gewoon in de ruitersportzaak. ;)

idd bijpunten met zo'n mesje als je echt niet wilt trekken,klene plukjes tegelijk ziet er het meest natuurlijk uit.
manenspray doet idd ook wonderen,ontklitten met je vingers en als je toch wilt borstelen kun je het beste een fohnborstel voor mensen gebruiken.
zo trek je de minste haren uit.

je bent wel snel 2 jaar verder om goed resultaat te zien. ;)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 19:33

Oke, ja daar kan ik dan ook nog kijken! Zal wel goedkoper zijn dan in de kapperszaak.

Ik borstel nooit, met mijn vingers hou ik het netjes maar verder doe ik niks. Dit is juist aangericht door het borstelen en ontklitspray.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:05

gewoon met een schaar , als je paard dreadlocks heeft wel even ontklitten idd maar verder gewoon een beetje met je vingers idd en soms met een kam en wat ontklit spray. van de zomer een keer wassen verder niks.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:09

pienb bedoelt "de " twenter, i.pv. een twenter....
je kan ze ook invlechten, en iedere keer een klein stukje eraf. ik haal bij mijn quarter bijna alles eraf, een pleasure-coupe.lange manen zijn mooi, als ze echt mooi & dik zijn. dus geen happen eruit, ongelijk, of dunne pieken....
wij hebben ook een ridge :D

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 20:14

Hij heeft gelukkig geen dreadlocks, dan waren die manen al veel eerder gekortwiekt.

Ik ga morgen gelijk beginnen. Ik hoop zo dat het niet heel lelijk word :( Maar dat zal wel niet, hoop ik.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:23

Het geluk bij manen is dat ze behoorlijk snel groeien :D. Mijn paard heeft al vaker met een lelijk kapsel rond gelopen, maar na een maand of 2 zie je daar meestal niets meer van ...
Gewoon verschillende dingen uitproberen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:22

oeps sorry :-) dacht idd dat twenter een ras was.... ken die term niet voor 2 jarigen (bij mij zijn dat gewoon '2-jarigen' haha).
ik vind ook: mooie manen bij een paard dat vrijetijd of reining/cow moet lopen lang.
indien ze pleasure/horsemanship moeten lopen of de manen niet mooi zijn: eraf.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:55

manutjuh schreef:
Oke, ja daar kan ik dan ook nog kijken! Zal wel goedkoper zijn dan in de kapperszaak.

Ik borstel nooit, met mijn vingers hou ik het netjes maar verder doe ik niks. Dit is juist aangericht door het borstelen en ontklitspray.

Ontklitspray komt er bij mij ook niet in, ik zweeeer bij Cowboy Magic. Alleen natuurlijk spul erin, geeeen siliconen (wat dus voor het uitdrogen en breken van het haar zorgt) en zo geconcentreerd dat je een half jaar met een tube doet. Heerlijk spul, je kan het zelfs voor je eigen haar gebruiken. Bregh haar manen zijn er goed van gaan groeien, en ook niet meer zo heel dunnig.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 07:49

Ja cowboy magic wil ik ook al een hele tijd bestellen, maar het komt er steeds maar niet van :P. Moet het nu toch maar gaan doen.