[WN] omscholing moeilijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

omscholing moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 14:08

hallo,
Ik ben van plan binnenkort mijn paard om te scholen naar western.
Ik merk namelijk bij dresuur dat hij dit niet fijn en protesteert enorm tegen mijn hand. hij loopt liever aan een langere teugel, bijvoorbeeld: als ik dresuur doe pak ik mijn teugels op maat en dan begin ik hem aan de teugel te rijden, dit duurt meestal aan kwartier en dan is hij nog niet ontspannen, toen ik western reed( tuig geleend van een vriendin voor een keertje), met een lossere teugel en hij ontspande direct. Hij is trouwens een tinker van 5.
Nu vroeg ik me af of die overstap naar western moeilijk is of niet?
Ik ga zowiezo les nemen ( als ik iemand vind in de buurt).
Maar toch vroeg ik me dit af, hij leert in principe snel maar ook voor de ruiter is dit veel verschil of valt dat mee?? en sommige die ook net begonnen zijn, gebruikte je in het begin ook nog 2 teugels, of direct de teugels in een hand? :+ .

Alvast bedankt

Delaja

Re: omscholing moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:09

Ik volg even, zit er zelf ook aan te denken mijn bijna 6 jarige draver om te scholen in western (nu basis engels)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:12

Kijk in mijn profiel zou ik zeggen.. :)
Die van mij is een engelse manegepony geweest en kon nu aardig spinnen en stoppen ;)
Je begint met 2 handen, pas later komt het dat je op 1hand kunt rijden. Ze moeten eerst de druk snappen ;)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 14:16

TiaraBungy schreef:
Kijk in mijn profiel zou ik zeggen.. :)
Die van mij is een engelse manegepony geweest en kon nu aardig spinnen en stoppen ;)
Je begint met 2 handen, pas later komt het dat je op 1hand kunt rijden. Ze moeten eerst de druk snappen ;)

Kwa druk is het niet bij mijn paard dat de moeilijkheid ligt maar bij mij :+ paard luistert op de benen, kan met losse teugel, stilstand - galop
en andersom begint ook te lukken, ook volte 10 meter met losse teugel gaat, puur op de benen. Denk ook niet dat het voor me paard moeilijk is voor over te schakelen maar meer voor mij :+

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 14:17

nog een vraagje,
moet je eigenlijk perse een westernbit gebruiken?
Bij mijn paard zit op het westernkopstuk een dubbelgebroken d-trens, zou dit ook kunnen?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:20

Delaja schreef:
Ik volg even, zit er zelf ook aan te denken mijn bijna 6 jarige draver om te scholen in western (nu basis engels)

*\o/* vind het nog een hele uitdaging bij Janou haha heeft Vanou ook zo`n belachelijk ruime draf?(wel logisch) Kan hem alleen uitzitten als ze ontspannen en verzameld en nageeflijk loopt :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:26

JE kunt in principe western rijden met elk tuig, sowieso zolang je nog in de uitprobeer fase zit zou ik niet direct (duur) ander tuig gaan kopen. Mocht het heel goed bevallen dan kun je altijd nog andere spullen kopen. Veel plezier!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:28

Trouwens, bij ons op stal staat ook een draver die engels gereden is/word en aardig wat moeite heeft met ontspannen tijdens het rijden, de amazone heeft voor de gein eens een lesje western meegepikt en het paardje liep in no time heerlijk rustig en ontspannen, ze stond helemaal paf...

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:29

gebruik de zoekfunctie eens gemiddeld een perw eek is er ene topic over omscholen... :roll:

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:22

volgens mij zit je vlak bij mij dus als je hulp nodig hebt wil ik wel helpen

je begint gewoon op 2 handen op een trensje
verder hangt het af van hoe je engels geleerd hebt hoeveel het scheelt
het hoeft niet veel verschil te maken

sannoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:17

ook ik heb mijn draver omgeschoold.
hij pakte het heel goed op!
dit past ons veel beter met als gevolg dat we beide happier zijn :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:22

Western rijden is meer dan alleen een ander zadel en ' losse teugel'. Hoor, vergis je daar niet i!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:25

pien wat weet jij nu van omscholing >;) , je hebt nooit engels gereden

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 02:26

Haha, dan wil ik het wel zeggen, Western is wat anders dan een losse teugel! ;)

Misschien loopt jouw paard laag prettiger, maar tegen de hand is volgens mij een probleem dat je bij elke discipline tegen zou komen.
Western is ontzettend leuk, maar doe het niet omdat je problemen tegenkomt die je niet kunt oplossen.
Da's niet negatief bedoeld, maar het moet geen teleurstelling worden...
Je kunt je paard ook langer en lager rijden met dressuur, dat zit imo niet zo veel verschil in... Misschien ontspan jij zelf beter als je minder gefocust bent op 'het plaatje; hoe het eruit ziet'? :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:32

als je kijkt naar de bouw van haar tinker is het helemaal niet verwonderlijk dat hij niet kan lopen in een dressuurhouding
de onderkant hals, keeluitsnijding is niet rank genoeg om die houding aan te nemen
je gaat een paard dan dwingen in een houding die hij fysiek gewoon niet kan

dat het paard dus prettiger loopt met de hals horizontaal is heel logisch en natuurlijk gaat het paard ook veel ontspannerder lopen als dat niet meer gevraagd wordt
helaas wordt zo'n houding in de dressuur niet gewaardeerd en wordt dat juist positief beoordeeld in de westernsport
dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:49

Oké, ik heb geen profielen gecheckt...
Bouw zal zeker meespelen, da's helemaal waar...
Maar ik blijf wel bij wat ik gezegd heb, een paard hoort sowieso niet tegen de hand te zijn (waarmee ik niet onvriendelijk wil overkomen of zeg dat ik het wel kan oid), ongeacht welke discipline...
Uiteraard moet je kijken of het fair is wat je vraagt, maar dan nog. Misschien is het ene gemakkelijker dan het andere, maar problemen als deze zul je imo altijd op afgerekend worden...
Paadje is nog jong, dus je hebt sowieso de tijd nodig. :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:52

TurdusMerula schreef:
Oké, ik heb geen profielen gecheckt...
Bouw zal zeker meespelen, da's helemaal waar...
Maar ik blijf wel bij wat ik gezegd heb, een paard hoort sowieso niet tegen de hand te zijn (waarmee ik niet onvriendelijk wil overkomen of zeg dat ik het wel kan oid), ongeacht welke discipline...
Uiteraard moet je kijken of het fair is wat je vraagt, maar dan nog. Misschien is het ene gemakkelijker dan het andere, maar problemen als deze zul je imo altijd op afgerekend worden...
Paadje is nog jong, dus je hebt sowieso de tijd nodig. :)

Voor de duidelijkheid, met tegen de hand bedoel ik, zodra ik de teugels oppak en aan de teugel wil rije steekt hij zijn neus de lucht in en dan duurt het super lang eerdat hij ontspant, als ik de teugel 10 cm langer doe dan ontspant hij direct, snappen jullie? hij loopt liever lang en laag. Dus inprincip is het gewoon dat hij met langere teugel fijner loopt, ik wil daarmee niet zeggen dat western alleen maar lange teugel is en niets anders, dat helemaal niet, maar ik vermoed en weet bijna zeker dat hij dit fijner vind en dat dit meer geschikt is voor hem..
en idd gelijk spatter zegt is zijn bouw niet geschikt voor dresuur en loopt hij daarom inderdaad liever horizontaler met de hals, en van mijn lesgeefster mag dat niet ( niets tegen mijn lesgeefster, maar is gewoon zo in dresuur) en in de westernsport mag dat wel en is dit positief. Het tegen de hand gaan bedoel ik dus gewoon mee als ik de teugels oppak hij ontzettend dwars is, als ik ze langer houd is het het braafste paard wat je maar kunt hebben en dan rij ik hem ook bijna compleet op mijn zit
En ik weet ook dat western meer is dan een andere zadel en losse teugel maar ik noemde het maar ff zo ;)
Heb me een westernzadel aangeschaft, voor een goed prijsje van een vriend van me, vind dit zowiezo fijner, als ik niet zou doorpakken in western is het nog altijd handig voor bosritten te maken :D

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:11

Ik ben het met PienB en TurdusMerula eens, je problemen worden denk ik niet opgelost door western te gaan rijden.
Ook in de western moet een paard verzameld en nagevelijk lopen, hiervoor begin je toch altijd met teugeldruk tot dat je paard zo ver is dat hij dit snapt en met steeds minder tot geen druk verzameld gaat lopen. Maar dat kost veel tijd en training.
Wat bouw betreft, ik ken iemand met een Fjord die niet onverdienstelijk dressuur heeft gelopen en nu omgeschoold is naar western en ook daar prima in vooruit kan. Dus daar zie ik niet echt een probleem.
Hoe probeer je je paard te laten nageven overigens? Want daar kan natuurlijk wel de knoop zitten. Als je alleen maar constant met druk op de teugels rijdt en niet loslaat als beloning als je paard nageeft of zelfs maar een poging doet na te geven, dan kan ik me voorstellen dat hij dwars wordt.
Maar hoe dan ook, als je onafhankelijk van het na-geef probleem toch western wilt gaan rijden wens ik je natuurlijk heel veel plezier!

nieky1993 schreef:
Voor de duidelijkheid, met tegen de hand bedoel ik, zodra ik de teugels oppak en aan de teugel wil rije steekt hij zijn neus de lucht in en dan duurt het super lang eerdat hij ontspant, als ik de teugel 10 cm langer doe dan ontspant hij direct, snappen jullie? hij loopt liever lang en laag. Dus inprincip is het gewoon dat hij met langere teugel fijner loopt, ik wil daarmee niet zeggen dat western alleen maar lange teugel is en niets anders, dat helemaal niet, maar ik vermoed en weet bijna zeker dat hij dit fijner vind en dat dit meer geschikt is voor hem..
en idd gelijk spatter zegt is zijn bouw niet geschikt voor dresuur en loopt hij daarom inderdaad liever horizontaler met de hals, en van mijn lesgeefster mag dat niet ( niets tegen mijn lesgeefster, maar is gewoon zo in dresuur) en in de westernsport mag dat wel en is dit positief. Het tegen de hand gaan bedoel ik dus gewoon mee als ik de teugels oppak hij ontzettend dwars is, als ik ze langer houd is het het braafste paard wat je maar kunt hebben en dan rij ik hem ook bijna compleet op mijn zit
En ik weet ook dat western meer is dan een andere zadel en losse teugel maar ik noemde het maar ff zo ;)
Heb me een westernzadel aangeschaft, voor een goed prijsje van een vriend van me, vind dit zowiezo fijner, als ik niet zou doorpakken in western is het nog altijd handig voor bosritten te maken :D