Ik rij mijn paardje met hele simpele normale sporen, omdat het een eigenwijze pony blijft die precies weet als ik ze niet om hebt. Een die wat stijvig is waardoor we nu veel buig en zijwaardoefeningen aan het doen zijn. In de wedstrijden regeerd ze eigenlijk net wat te fel op (of ik geef mij hulpen van de spanning net wat harder). Dus ben ik op zoek naar een alternatief zeker voor de wedstrijden. Ik had hele korte sporen (shortneck) gevonden maar helaas niet voor mijn schoenmaatje 36/37. Ik vraag mij of of western knopsporen een goed alternatief zijn. En misschien kan ik de puntjes van mijn wieltjes eraf slijpen?
Volgende keer op een wedstrijd ook maar eens zonder starten als test.
Laatst bijgewerkt door kmvreter op 23-04-09 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt
ligt eraan welke wedstrijd maar niet alle sporen (bv knop) zijn toegestaan bij de shows, zou je even in betreffende regelement moeten kijken.
en ik denk idd dat je dan misschien door de zenuwen wat sterker bent.... er is geen reden waarom een paard 'ineens' moeite zou hebben met je sporen op een show. ik had juist voor de shows iets scherpere sporen zodat het met nog minder zichtbare hulpen ging.
Knopsporen mag idd niet zomaar. 1 iemand heeft er dispensatie voor gekregen, maar dat is vanwege een huidprobleem van haar paard wat door wieltjes weer terug zou kunnen komen. Zachter je hulpen geven dus
Ik zou dus ook eerder gaan proberen te starten zonder op wedstrijd. Thuis zou je dan eventueel met de knopsporen kunnen rijden als je daarmee dan voldoende mee door komt.
Anders zul je echt je manier van hulpen geven aan moeten passen, misschien meer met stem? Kan me voorstellen dat je op wedstrijd door de spanning wat moeite hbet met doceren, je bent vanst niet de enige die hieraan moet werken
Zou je anders niet voor kindersporen kunnen kijken? Ik weet dat ik laatst in Duitsland echte damessporen heb gekocht, die zijn ook net wat smaller en fijner, wie weet kun je zoiets vinden?
kmvreter
Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-09 08:08
Ik vraag mij af of knopsporen nu zachter zijn dan sporen met wieltjes.
En volgens mij mag je wel met knopsporen op een wedstrijd starten (bij de wran)
zie regelboek 409. Additioneel toegestane uitrusting: - sporen met wielen of met een knop, waarbij de knop een ronde kogelvorm heeft met een diameter van minstens 1½ cm
klopt,je hebt zonnetjes (scherp) en bloempjes (afgerond)
samba
Geplaatst: 24-04-09 19:05
He Brigitte,
Ik denk dat het zeker goed is om een keer zonder sporen te proberen. Samba reageerd op een wedstrijd ook veel sterker op mijn been dan thuis. Ik heb ook zeer mijn twijfels of een knop spoor zachter is dan een spoor met een wieltje en andere alternatieve zijn er volgens mij niet. Dus gewoon zonder proberen misschien verrast Plinka je wel
Ja je zou ook kunnen oefenen om j ebenen stil t ehouden, ik heb daar namelijk ook veel moeite mee. Maar je benen laten hangen en alleen al shet nodig is een bumbi egeven