[WN] Hulp gezocht met afleren achterwaarts.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Hulp gezocht met afleren achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 13:34

Tja, menig ruiter zal er van dromen, hier is het een nachtmerrie :o
Mijn merrie is voor dat ik haar kocht(maart 2009) western bereden, na lang wikken en wegen heb ik de keuze gemaakt terug te schakelen naar de dressuur.
Reden hiervoor is dat ik het beter bij mij en haar vindt passen en ik beter ben op het dressuurmatige vlak.
Ik ben nu dus bezig haar om te scholen, richting de klassieke dressuur dus licht op hulpen en zonder het gebruikelijke trek en sleur werk.
Fay is een hele zachte en gevoelige merrie die zich prima openstelt voor nieuwe dingen maar ook snel 'blokkeert' als je wat teveel vraagt of te snel gaat voor haar.
Nou gaan de stap en draf inmiddels redelijk, ze was behoorlijk hard in haar mond(ik denk door verkeerd shankgebruik)en slecht voor het been.
Dit wordt beter gelukkig.
Waar ik nu tegenaan loop is het volgende:
Zodra ik vanuit stilstand weg wil stappen of draven gaat ze 8 van de 10 keer met een noodvaart achteruit.
Als ze dit doet gooi ik alles los, hou mijn been eraf en probeer haar op stem en zit weer tot stilstand te brengen.
Ze is niet in paniek ze gaat alleen achteruit.
Benen eraan(geleidelijk of in 1 keer)resulteert in nog harder achteruit en van de week zaten we half in de sloot :Y)
Niet zo fijn dus.
Ik probeer tijdens het rijden de achteruit wel mee te nemen maar dan heel duidelijk op commando, dit doet ze keurig(joh :D )
Gisteren ben ik bij het wegstappen gelijk begonnen met het inzetten van een wending, dit had maar even succes.
Omdat ik toch het idee heb dat dit nog een staartje vanuit de western is, aan jullie westernruiters de vraag: hoe kan ik dit eruit krijgen???
Overigins doet ze het ook vaak op het moment dat ik een overgang maak vanuit de stap of draf naar het halthouden.
Benen erbij houden bij de overgang heeft geen effect, ik laat haar halthouden op miniem teugelcontact en vooral op zit en stem.
Volgens mij is ze zo gereden dat ze bij iedere stop vanuit welke gang dan ook in de achteruit gezet werd, heel lastig dus!

Alle tips zijn welkom!!!

DubbelFun

Re: Hulp gezocht met afleren achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:48

Hoeveel kontakt heb je met je teugels als je vooruit wilt??
Laat die eens helemaal in een boog hangen en geef ipv een beenhulp een 'kusje' of klikje.
Je hebt kans dat ze dan meteen in galop aanspringt, maar dan niet 'ingrijpen' maar even laten galopperen en dan rustig met 'easy' én zit terugrijden. Reageert ze niet dan iets teugeldruk nemen.

Als je paard nl écht goed aan de hulpen western gereden is dan is de minste druk in de mond en/of aansporen de hulp voor achteruit.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:57

DubbelDun schreef:
Hoeveel kontakt heb je met je teugels als je vooruit wilt??
Laat die eens helemaal in een boog hangen en geef ipv een beenhulp een 'kusje' of klikje.
Je hebt kans dat ze dan meteen in galop aanspringt, maar dan niet 'ingrijpen' maar even laten galopperen en dan rustig met 'easy' én zit terugrijden. Reageert ze niet dan iets teugeldruk nemen.

Als je paard nl écht goed aan de hulpen western gereden is dan is de minste druk in de mond en/of aansporen de hulp voor achteruit.

Ik heb géén contact als ik vooruit wil, bewust niet!
Kusje,klikken,fluiten het maakt allemaal niks uit.
Ik denk dat ze gewoon geleerd heeft dat zodra ze stil gezet werd ze achteruit moest
bedankt voor het meedenken iig

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:01

Mijn gedachte was ook om haar direct in de wending te zetten, maar als dit niet de oplossing is zou je eens kunnen proberen schijn overgangen te rijden( jaja ook vroegere dressuurmuts 8-) )
Dus haar bijvoorbeeld steeds langzamer laten stappen tot bijna aan het halt houden en dan weer weg stappen en daar haar grens in zoeken tot je even stil staat en direct weer weg stapt daarbij veel belonen als ze iets goed doet.
Daarna het zelfde in de draf, dus naar zo langzaam als mogelijke draf een keer weer weg draven net zolang tot je met je zit hulp haar laat stappen (weer progressief) en dan pas naar het halthouden en weer weg. En haar de oren van haar hoofd belonen als ze het goed doet. :D
Iets aanleren is niet zo moeilijk maar het afleren des te moeilijker, dus geduld, geduld en nog eens geduld. :)
Laatst bijgewerkt door sliding op 13-04-09 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:04

bedankt sliding, daar was ik nog niet op gekomen!
Toen ze gisteren na het halthouden keurig wegstapte toen hoorde ze me aan de andere kant van de weg braaf zeggen dus dat belonen dat komt goed :D
Ik ben me nu ook bewust aan het focussen op de stap en de draf, daarin wil ik haar eerst goed voor elkaar hebben voordat ik aan de galop begin.
fay vindt dat met dit warme weer niet zo erg.
geduld is idd een schone zaak, af en toe best frustrerend maar als ze dan als we klaar zijn en ze staat te hinniken naar haar brokjes dan smelt ik weer hihi en heb ik het er graaaaag voor over.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:11

Graag gedaan Wildgirl, het komt vast wel goed en dan lach je erom. :(:)
Veel succes, ik hoop dat het werkt en anders gaan we gewoon voor een andere oplossing brainstormen. :j
Laatst bijgewerkt door sliding op 13-04-09 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:14

probeer het anders eens met een zweepje. het klinkt alsof ze niet weet wat je wilt en daardoor achteruit gaat. een zweepje op de kont kan haar helpen om te snappen dat je juist niet achteruit wilt (aangezien benen niet werken...)
zeker als je toch engels wilt gaan rijden... ben absoluut niet voor zweepjes (100% western) maar denk wel dat het haar kan helpen om te snappen wat jij wilt.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:15

ik heb totaal geen verstand van dresuur haha maar ik hoorde eens van een meisje dat ik ken dat je met dresuur naar voren moet zitten om achteruit te gaan en naar achteren om voorwaarts te gaan, ik weet niet of ik t goed heb hoor maar mischien ga je iets achterover zitten als je voorwaarts wilt? dat zou er mee te maken kunnen helpen wand bij western doe je tegenovergestelde. (achteruit is achterover zitten, bekken kantelen. en voorwaarts is iets naar voren) :o

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:18

met zweepje gaat ze alleen mar harder naar achteren......
Ik ga haar vandeweek longeren om eens te kijken hoe ze dan doet en ik ga wat basis grondwerk dingen met haar doen.
Misschien dat ze dan de hulpen wat beter begrijpt
Iedereen onwijs bedankt voor het meedenken.

Het stomme is ook nog dat ik instructrice ben en hier toch behoorlijk onzeker van wordt.
Gisteren tijdens het rijden was en lesklant van mij aan het uitstappen dus die heeft het ook zien gebeuren.
Ik heb soms ook het idee dat ik wat meer door mag vragen aan haar maar uit onzekerheid/iets verkeerds doen doe ik dat niet.
vanaf de kant is het zoooo makkelijk allemaal hihi, daar wordt ik nu mooi mee geconfronteerd!

@ paris, hier ga ik op letten thanks ;)

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:38

Probeer eens rechts- of linksom te draaien, en dan echt met been erin. Bij alles wat je doet duidelijk en consequent zijn. Niet gewelddadig of iets in die trant, maar duidelijk en consequent. Het is wel vervelend dat hij dat doet zeg, maar misschien helpt het als je een kant uit draait en dan wegrijden. Niet iedere keer dezelfde kant uit, en niet direct heel lang stilstaan. Eerst laten staan en direct wegrijden, dit steeds langer opbouwen tot ze een aantal seconden kan stil staan. Succes ermee!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:40

Hij is een ze :D
Zoals ik al zei, wendingen inzetten lukt eerst redelijk, na 3 keer ging ze achteruit de bocht door.....

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:53

Ik zou gewoon eens een les nemen van een westernruiter, die kan je precies uitleggen wat dat paard geleerd heeft! En het zeker niet gaan oplossen met zwepen en andere atributen, ik denk dat het gewoon een klein ongemakje is dat jullie elkaar totaal niet begrijpen! Ik heb laatst een western paard verkocht aan een dressuur ruiter en die ben ik nu les aan het geven, dressuur matig maar met de aangeleerde westernhulpen!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:55

paris20 schreef:
ik heb totaal geen verstand van dresuur haha maar ik hoorde eens van een meisje dat ik ken dat je met dresuur naar voren moet zitten om achteruit te gaan en naar achteren om voorwaarts te gaan, ik weet niet of ik t goed heb hoor maar mischien ga je iets achterover zitten als je voorwaarts wilt? dat zou er mee te maken kunnen helpen wand bij western doe je tegenovergestelde. (achteruit is achterover zitten, bekken kantelen. en voorwaarts is iets naar voren) :o

Het is maar net wat een paard geleerd heeft. ;)
Ik geloof niet dat zoiets standaard bij de western of dressuur wordt gedaan.
Ik geef zelf ook (engelse :o ) les en rijd nu al enkele jaren western en mijn ervaring tot zo ver is dat je paard zelf ook aangeeft waar ze het beste op reageert.
Logisch gedacht rem je de beweging van het paard af als je jouw gewicht naar voren brengt en duw je het paard naar voren als jij naar achteren gaat zitten enz.
Bij het achterwaarts leren ze inderdaad vaak dat je achterover moet zitten, helemaal niet logisch dus. :) maar gewoon rechtop blijven zitten, de hand sluiten en been geven en doordat het paard door de gesloten hand niet voorwaarts kan zal hij achterwaarts gaan en als je het helemaal goed wil aanleren ook het duwende been aanpassen op het been wat achterwaarts moet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:58

Als ze in de achteruitgaat, kijk jij dan naar beneden of vooruit?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 17:16

HippoLogic schreef:
Als ze in de achteruitgaat, kijk jij dan naar beneden of vooruit?

Naar beneden, volgens mij.
:Y) Ik zal daar deze week eens op letten

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:32

lukt het ook niet als je ipv een wending meteen een klein cirkeltje inzet met d'r heup er een beetje in? dan houd je wel de voorwaartse beweging. het is maar een idee. of misschien proberen om wending om de achterhand te maken en voorwaarts draven en dat een paar keer herhalen.. is misschien een idee. ik zou denk ik zoiets proberen.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:08

Ik heb mijn (western beleerde) paard nu ook korte tijd wat dressuurmatiger gereden om haar nageeflijker te krijgen. Zij vond het in het begin ook verwarrend om teugeldruk en beendruk te ervaren tijdens de overgang naar stilstand en het daarna stil blijven staan. Ze ging inderdaad ook achteruit lopen, ze vond het erg verwarrend. Ik hield elke keer gewoon het been eraan en hele lichte druk op de teugel, gewicht wel iets naar voren verplaatst. Ik liet haar gewoon rustig achteruit lopen, wat stembegeleiding (met klikjes), beloonde haar met aardige woordjes als ze weer voorwaarts ging. Op een gegeven moment begreep ze wat ik van haar wilde. Als ik nu mijn gewicht bij stilstand iets meer naar achteren verplaats weet ze dat ze achteruit moet, als ik mijn gewicht iets meer naar voren breng na de stop weet ze dat ze stil moet blijven staan.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:38

sliding schreef:
paris20 schreef:

Het is maar net wat een paard geleerd heeft. ;)
Ik geloof niet dat zoiets standaard bij de western of dressuur wordt gedaan.
Ik geef zelf ook (engelse :o ) les en rijd nu al enkele jaren western en mijn ervaring tot zo ver is dat je paard zelf ook aangeeft waar ze het beste op reageert.
Logisch gedacht rem je de beweging van het paard af als je jouw gewicht naar voren brengt en duw je het paard naar voren als jij naar achteren gaat zitten enz.
Bij het achterwaarts leren ze inderdaad vaak dat je achterover moet zitten, helemaal niet logisch dus. :) maar gewoon rechtop blijven zitten, de hand sluiten en been geven en doordat het paard door de gesloten hand niet voorwaarts kan zal hij achterwaarts gaan en als je het helemaal goed wil aanleren ook het duwende been aanpassen op het been wat achterwaarts moet.

je hebt wel gelijk, t is idd maar net wat t paard geleerd is :o mischien dat ze t nu kan uitproberen waar het paardje op reageerd :D

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:06

Bij het western rijden wordt het achterwaarts wel gebruikt als correctie middel.
Als er op een hulp voor een overgang bijv niet snel genoeg wordt gereageerd of als hij niet goed gehoorzaam is, dan wordt het paard stil gezet en direct achterwaarts gereden .
Ik denk dat het bij jouw paard veel is gebruikt en zij daarom ook steeds achterwaarts gaat.
Je moet proberen de aan geleerde gewoonte om te zetten in een ander gewoonte.
Maar op een positieve manier, want zij doet niets verkeerd dus met een zweepje enz is voor haar zeer verwarrend, omdat zij niet beter weet dan dat ze het goed doet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 22:36

Iedereen onwijs bedankt voor het meedenken iig.
Ik zal van de week een update geven over hoe het ging met rijden!
@jessiej, ik ga jouw tip zeker uit proberen

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:41

Wees je ook bewust van je eigen beweging, ga jij in stap of draf of
ga je onbewust zelf achteruit?
Ik ondervond bij het starten van fluidity namelijk dat ik soms niet
duidelijk was met mijn lichaam.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 22:43

Lins_nys schreef:
Wees je ook bewust van je eigen beweging, ga jij in stap of draf of
ga je onbewust zelf achteruit?
Ik ondervond bij het starten van fluidity namelijk dat ik soms niet
duidelijk was met mijn lichaam.

Wat is dat? :o

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:49

Probeer anders is op je zit, en niet op je benen naar voren te rijden. Als ze dit eenmaal goed doet je been erbij koppelen. Waarschijnlijk heeft ze het gewoon anders geleerd dus dan heeft straffen totaaaaaal geen zin!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:49

wat ook kan helpen is met het naar voren stappen niet aan te drijven maar iets met je kuit te klemmen. Het aandrijven kan door je paard als bumpen gezien en dus zal ze met aandrijven sneller achterwaarts gaan. Let verder op dat je je bekken niet naar achter kantelt, dat je voorwaarts denkt (dus niet denken gaat ze weer, maar vertrouwen nu stapt ze voorwaarts) en dat je vooruit kijkt en niet naar beneden.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:04

Fluidity is een deel van het parelli programma dat ik volg, het is eigenlijk gewoon je bewust maken van de bewegingen die je paard maakt en hetzelfde doen in jouw lichaam. Met de beweging van het paard volgen en hem niet tegenwerken in deze beweging door zelf blokkades te hebben. Het maakt je heel bewust van je eigen lichaam en de paarden reageren er super op. Alles wat ik wil dat mijn paard doet, doe ik zelf in mijn lichaam. :-)