belachelijk antwoord op vraag in Bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:36

Lovely schreef:
Adrienne, dat neemt niet weg dat op dat mindere niveau (peers) toch al zware oefeningen worden gevraagd? In de Engelse sport is dat dus niet zo.



Dat dit in de Engelse sport niet zo is geloof ik voor geen meter. Want als dat waar zou zijn zou ik toch echt verwachten bv A.v Grunsven op een goeie zondag ergens een B proef te zien rijden met een jong paard. Duhhhhhhhhh echt niet. Die worden waarschijnlijk meteen naar zo goed als GP niveau gestoomd en daar uitgebracht. Mmm maar dat is vast minder zwaar Verward

Er wordt hier weer eens appels met peren vergeleken. De dressuur zijn jij en ik en de western zijn alleen de grote trainers. Iets klopt hier niet geloof ik. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 01:42

Anky rijdt geen B meer, maar die neemt wel wat meer tijd om haar paard verder te scholen. Om een paard naar GP te krijgen vergt al gauw 6 a 7 jaar. Nederland had vorige zomer nogal wat commentaar dat Krack C met 10 jaar al GP liep, 10 jaar. Dat paard heeft dus 7 jaar opleiding gehad letterlijk van groen tot grand prix en nee, de piaffe kwam niet na 2 maandjes en ook niet na 2 jaar, maar pas veel later. Een paard heeft zijn tijd nodig om zich tot een dergelijk niveau te ontwikkelen.
Western wordt toch ook door jij en ik (jij dan, ik niet) gereden? Er zijn toch de amateurwedstrijden waar de gewone ruiter aan mee kan doen? In zo'n proef worden toch dezelfde oefeningen gevraagd? De minder getrainde of getalenteerde combinatie voert die oefeningen kwalitatief misschien wat minder uit, maar ze worden wel gevraagd in de proef, of niet?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 10:21

Adrienne schreef:
Dat dit in de Engelse sport niet zo is geloof ik voor geen meter. Want als dat waar zou zijn zou ik toch echt verwachten bv A.v Grunsven op een goeie zondag ergens een B proef te zien rijden met een jong paard. Duhhhhhhhhh echt niet. Die worden waarschijnlijk meteen naar zo goed als GP niveau gestoomd en daar uitgebracht. Mmm maar dat is vast minder zwaar Verward


Heb je uberhaupt wel een klein beetje verstand van de engelse sport?? Zo af en toe zeg je toch behoorlijk vreemde dingen. Zelfs ik weet dat het niveauverschil in de dressuur duidelijk aanwezig is, en dat een GP paard niet te vergelijken is met een 4 jarige reiner, die dus wel al alle oefeningen moet beheersen. Een klaargestoomd GP paard is zeker geen 3 meer .....
Er is nu eenmaal geen reining voor beginnende paarden.
Als je het zo bekijkt is de dressuur eigenlijk veel moeilijker dan de reining omdat je dat blijkbaar vrij snel voor elkaar hebt, en een dresuurproef op GP niveau vergt nogal wat tijd.... Extreme duivel

(maar verder heb ik het topic niet gelezen dus misschien zit ik er wel helemaal naast)

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 10:22

Ik denk dat Adrienne bedoeld dat hier altijd bij western wordt uitgegaan van de trainingssnelheid van topruiters en bij dressuur bij ruiters zoals de gemiddelde hier op bokt. Dat vergelijkt niet goed Knipoog

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:06

Dat is misschien wel zo, maar ik vind de meeste gemiddelde reiningruiters ook nog vrij snel gaan hoor, tenminste, dat is mijn ervaring, wat ik zo her en der zie gebeuren. Tenminste, bij de mensen die wedstrijdambitie hebben dan....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:13

De futurity is voor 3 jarige reiners zeg maar. Nou, dat zijn dus 3 jarigen die naar engelse dressuur vertaald toch m-z niveau lopen. Reining is namelijk toch een hogere vorm toch van western?
meestal lopen engels gereden paarden op 3 jaar nog B niveau. we hebben het nu niet over profs (of het nu om western gaat of dressuur) maar gewoon over de amateurbeoefenaars, zoals wij hier op bokt.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:42

Desiree schreef:
De futurity is voor 3 jarige reiners zeg maar. Nou, dat zijn dus 3 jarigen die naar engelse dressuur vertaald toch m-z niveau lopen. Reining is namelijk toch een hogere vorm toch van western?
meestal lopen engels gereden paarden op 3 jaar nog B niveau. we hebben het nu niet over profs (of het nu om western gaat of dressuur) maar gewoon over de amateurbeoefenaars, zoals wij hier op bokt.


Dat bedoel ik nou Desiree. Hoe veel Bokkers zijn er nou die hun 3 jarige op een futurity uitbrengen????? Geen gok ik zo. De meesten starten gewoon net als in alle andere sporten onderaan bij de beginners en misschien de green as grass.

Dat bedoel ik nou precies te zeggen met waarom zijn de dressuur ruiters jij en ik en gaat het bij de western ruiters altijd over de trainers Verward en niet over wij huis tuin en keuken ruiters?

Zeg nou eerlijk Desiree zie jij Jolande of mij Holly volgend jaar september op een 3 jarigen (ze is dan eigenlijk al 3,5) futurity uitbrengen Verward Verward Verward Dacht het niet, misschien op een futurity voor 4 jarigen(dan is ze dus 4,5) een jaar later, maar zelfs daar zet ik mijn enorm grote vraagtekens bij.
Het is de de grootste kolder te zeggen dat de reining paarden in het algemeen jong zwaarder worden belast. Het gross wat rijdt en dan bedoel ik wereld wijd, niet alleen hier, is niet capabel om een paard binnen een jaar op niveau te trainen. Ook al zijn ze nog zo fanatiek of goed ruiter. Dat is voorbehouden aan dat kleine groepje profs, precies zo als in de dressuur en springsport.

Mensen moeten eens leren relativeren en naar het werkelijke plaatje kijken. Er zijn veel meer western ruiters dan die die volgens sommigen niet kunnen rijden en die die in de top zitten. Maar blijkbaar is de groep er tussen in alleen maar in de dressuur sport aanwezig!

Sorrie ik ben een beetje pissig Haha! Haha!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:00

Haha!
Je mag best pissig zijn, maar ik vind toch niet dat je helemaal gelijk hebt. Ik zie genoeg ruiters reining trainen alsof ze WEL die futurity gaan starten, terwijl ze nevernooit op een show te zien zijn. Die mensen heb je ook. En als ik zo es op de wedstrijdjes rondkijk, zie ik toch ook de nodige mensen die behoorlijk (proberen) te trainen, met vaak een wat jonger dier..
Waarom zou iemand die reining ambieert, en een reiningprospect aanschaft, daarmee willen huis-tuin en keukenrijden. Ik denk dat er best wat fanatiekelingen tussen zitten, helemaal op de grotere stallen... Die zich misschien teveel optrekken aan de desbetreffende trainer maar eigenlijk inderdaad gewoon zouden moeten huis tuin en keukenrijden...

Wat niet wil zeggen dat JIJ dat doet. Dat jij dat niet doet wil niet zeggen dat anderen dat niet doen natuurlijk, dat is een beetje je kop in het zand steken.

Maar goed, het blijft wel zo dat een gemiddeld reiningpaard eerder klaar is dan een gemiddeld GP paard.. Waar ligt dat eigenlijk aan?

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:10

Laatst was ik met school op excursie naar de Veluwe Ranch. Daar werd eerst iets uitgelegd over de western sport en daarna werd er een demonstratie gegeven. Daarbij werd er heel veel gespind en veel stops gemaakt (ik hoop dat ik het goed benoem, ik heb geen verstand van westernrijden), maar toen moest ik ook wel even slikken toen ik dat zag. Ik dacht meteen aan de belastingen aan de benen. Maar achteraf dacht ik: in het wild maken ze ook een heleboel van dit soort bewegingen. Bijvoorbeeld als ze moeten vluchten en dan opeens moeten stoppen of heel snel moeten draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:27

Gisteren heb ik nog een quarter gezien van krap an vier jaar en die gisteren toch behoorlijk veel spins gelopen en ook stops. Maar dat was misschien geen jantje van de hoek die er op zat.
Maar toch heb ik vrij veel ruiters met jonge paarden zien werken aan roll backs, spins en slidings omdat dat op wedstrijden gevraagd wordt. Vaak rijden ze thuis wel reining oefeningen en op de wedstrijd nog maar pleasure, maar het overgrote deel van de ruiters wil toch graag reiningproefjes rijden en dus wordt er maar vast op geoefend.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:38

Ik kan wel 2 personen opnoemen Adrienne, eentje had een jonge mooie quarter, een vosje. en die moest toch wel op zijn 3 vanuit de galop kunnen stoppen. en een ander die OOK op dat vosje reed, deed die oefeningen ook. Y en J heten ze. J is wel een goed ruiter, dat wel. Jij kent ze dus ook he. maar ik zie inderdaad liever de manier waarop jullie met je paarden bezig zijn.
Handicap bij western is nog altijd dat er in verhouding met engels rijden nog maar weinig beoefenaars zijn, zodat het ook wat moeilijker is om je een juist beeld te vormen van de manier waarop de westernsport hier in nederland gemiddeld bedreven wordt. En dan zitten er ook nog heel veel van die "freewheelers" ertussen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:53

Peppysan schreef:
Vraag:
Ik heb wel een gehoord dat western rijden schadelijk is voor de gewrichten van het paard is dat waar?
Antwoord:
Het antwoord van de vraag hangt af wat je onder western rijden verstaat. Meestal is er sprake van plotselinge, remmende stops en snelle wendingen om de achterhand en met name de draaiende belasting van de gewrichten. Voor zulke bewegingen is een paard eigenlijk niet gemaakt. Dat kan dus leiden tot blessures. Dat kan een fatale blessure zijn zoals een fractuur van het kroonbeen of een chronische zoals artrose, spat en overhoef.
dr. Wim Back, Hoofdafdeling gezondheidszorg paard, faculteit Utrecht.

Volgens mij weet hij niet echt wat westernrijden is, Is een paard ook niet gemaakt voor dressuur, springen of uberhoupt om erop te zitten en denk ik dat er meer paarden geblesserd raken die engels gereden worden dan western.
Om mijn boosheid te uiten heb ik een e-mail naar de bit gestuurd.


Waar je je zo boos om maakt is niet duidelijk?????
De vraagsteller vraagt alleen naar het effect van western rijden op de gewrichten, en niet naar een afweging of deze tak van sport slechter of minder slecht is dan andere takken van sport.
De antwoorder beperkt zich keurig tot het beantwoorden van de vraag, waarbij hij ook nog netjes aangeeft welke onderdelen uit die tak met name zwaar belastend zijn voor de gewrichten.

In het topic wordt overigens ook ergens gezegd dat de paarden er speciaal voor gefokt worden, m.a.w. : de paarden moeten qua bouw (gewrichten) aangepast worden aan de gevraagde arbeid! Dat zegt op zich toch ook al wat!
Overigens vind ik ook bij onderdelen van de dressuur de belasting erg groot voor de paarden, om over springen maar helemaal te zwijgen.......

Het blijft een feit dat een normaal gewricht niet goed tegen allerlei extreme belastingen kan, dat is nou eenmaal niet anders. Dat zegt an sich niks denigrerends over welke tak van paardensport dan ook, of uberhaupt welke tak van sport dan ook (denk aan al die voetballers met kapotte knieen!!!!!)

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:59

Topsport is zwaar belastend ongeacht de tak van sport. Daarom heb ik er ook voor gekozen om me op een andere manier met paarden bezig te houden. Ik heb alleen op een westernstal gestaan waar op hoog niveau gewerkt werd en dat vond ik (te) zwaar voor de jonge paarden maar wat de rest van Nederalnd doet kan ik geen oordeel over geven maar ik denk dat niemand dat kan.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:02

Ik denk dat een deel van het te snel gaan veroorzaakt wordt doordat de klasse-gradaties zoals in engels ontbreken.
Bij de beginnersreining zitten ook al de stops, spins, roll-backs en wissels. En vervolgens in de amateur en open zitten die oefeningen nog steeds. En alleen die oefeningen. Bij engels begint het met simpele oefeningen in de lage klassen als voorbereiding op de moeilijker oefeningen in de hogere klassen. Hierbij worden de simpeler oefeningen vervangen door de moeilijker. In western zijn het dezelfde oefeningen, alleen worden het er meer in de hogere klassen. En de verleiding om dan te snel progressie te willen maken is erg groot.

Blijft wel jammer dat bij western meestal de reiningkant belicht wordt ja. Maar ik denk dat dit komt omdat de westernruiters nieuwelingen enthosiast willen maken. En dit gaat het gemakkelijker door spectaculaire dingen te laten zien.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 09:52

Desiree schreef:
Ik kan wel 2 personen opnoemen Adrienne, eentje had een jonge mooie quarter, een vosje. en die moest toch wel op zijn 3 vanuit de galop kunnen stoppen. en een ander die OOK op dat vosje reed, deed die oefeningen ook. Y en J heten ze. J is wel een goed ruiter, dat wel. Jij kent ze dus ook he. maar ik zie inderdaad liever de manier waarop jullie met je paarden bezig zijn.
Handicap bij western is nog altijd dat er in verhouding met engels rijden nog maar weinig beoefenaars zijn, zodat het ook wat moeilijker is om je een juist beeld te vormen van de manier waarop de westernsport hier in nederland gemiddeld bedreven wordt. En dan zitten er ook nog heel veel van die "freewheelers" ertussen.

Thanx Desiree voor je compliment. Ik moet er dan wel bij vermelden dat een groot deel van de manier waarop wij omgaan met onze knollies ons ook meegegeven is door onze trainer en zijn vrouw. Daar is het denk ik bij Y misgegaan. Haar trainster kon een 'moeilijk' paard niet de ondersteuning geven die hij nodig had. Gelukkig kon J daar nog wat aan doen. Ik weet overigens niet hoe het nu met haar gaat?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:27

Ik geloof dat ze er eentje bij heeft, dat is het laatste wat ik gehoord heb. Maar ook J kon best veel vragen van een jong paard hoor, ook al deed hij het verder heel goed.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 12:20

Waar je je zo boos om maakt is niet duidelijk?????

Het komt in deze topic duidelijk naar voren. Iedereen die het leest denkt nu dat de westernsport in zijn algemeenheid slecht is voor de gewrichten, want de meeste niet westernruiters zien alleen stops en spins en tonnen race als westernsport.
Ik wil graag dat de western als geheel, dus ook de trail, pleasure en andere takken belicht worden en niet steeds als slecht voor het paard en zielig worden afgedaan.
De westernsport is een hele mooie sport en de meeste paarden voelen zich er happy bij, maar nu is het steeds vechten tegen die mensen die het afkraken omdat het slecht zou zijn. Gewoon omdat ze niet weten hoe de westernsport in elkaar steekt en dan alles maar over één kam scheren.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 12:35

PeppySan schreef:
De westernsport is een hele mooie sport en de meeste paarden voelen zich er happy bij, maar nu is het steeds vechten tegen die mensen die het afkraken omdat het slecht zou zijn. Gewoon omdat ze niet weten hoe de westernsport in elkaar steekt en dan alles maar over één kam scheren.

Western is in dat opzicht niet zoveel verschillend met eventing imo Scheve mond

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 12:57

Kunnen we terug gaan naar het onderwerp mbt het gezegde in de Bit.
We dwalen wel heel erg af nu.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 20:55

Romkabouter"]
[quote="PeppySan schreef:
De westernsport is een hele mooie sport en de meeste paarden voelen zich er happy bij, maar nu is het steeds vechten tegen die mensen die het afkraken omdat het slecht zou zijn. Gewoon omdat ze niet weten hoe de westernsport in elkaar steekt en dan alles maar over één kam scheren.

Western is in dat opzicht niet zoveel verschillend met eventing imo Scheve mond
[/quote]
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind eventing de meest paardonvriendelijke sport die er is. Wat heeft het voor nut een paard een hindernis te laten nemen en dan achter de hindernis een gat te maken van een meter diep die hij niet ziet? Of die hindernissen die vast liggen. Nee, dit vind ik echt niet het zelfde als westernrijden.
Dressuur, western en springen kun je imo wel vergelijken.

Desiree, ik ken op de zelfde stal als J en Y ook nog een C (hi hi) die op twee en half jaar oude gelder al dressuur ging rijden terwijl het beestje duidelijk nog niet in balans was en al helemaal er niet aan toe om gereden te worden. Dat is wat ik wil zeggen, in elke tak van sport kom je ze tegen alleen bij de dressuur worden het uitzonderingen genoemd, en bij western de standaard. Is dat dan eerlijk?

Verder ben ik het volledig eens met Peppysan, die arts weet duidelijk niet waar hij het over heeft en bezorgt met dit antwoord de westernpaardensport weer een slechte naam die het niet verdiend. (he he, weer on topic!)

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:25

Jolande schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind eventing de meest paardonvriendelijke sport die er is. Wat heeft het voor nut een paard een hindernis te laten nemen en dan achter de hindernis een gat te maken van een meter diep die hij niet ziet? Of die hindernissen die vast liggen.

Dat bedoel ik dus Verdrietig
Het heeft ook veel nut op een paard uit volle vaart te laten stoppen of veel achter elkaar te laten spinnen Scheve mond
Of zware dressuuroefeningen laten doen, da's nuttig.....
Natuurlijk zijn western en eventing niet hetzelfde, maar allebei zijn wel de dupe van een slechte naam die ze niet verdienen. Mijn vraag aan jou is of je jarenlang in eventing meegedraaid hebt om te weten wat het is of dat je je mening ergens anders op baseert?

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 16:51

Als er op tv wel eens eventing te zien is laten ze altijd de gevallen paarden zien en de mensen die de paarden doodmoe over een hindernis jagen. Daardoor krijg je idd een slecht beeld van eventing. Bij Western laten ze altijd de barrelrace zien met knettergekke paarden of alleen de stops en spins.
Wat dat betreft heb je helemaal gelijk Romkabouter.
Ik hoop dat de Bit niet van die domme antwoorden geeft als er eens gevraagd wordt of eventing slecht is voor een paard.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:34

Romkabouter"]
[quote="Jolande schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind eventing de meest paardonvriendelijke sport die er is. Wat heeft het voor nut een paard een hindernis te laten nemen en dan achter de hindernis een gat te maken van een meter diep die hij niet ziet? Of die hindernissen die vast liggen.

Dat bedoel ik dus Verdrietig
Het heeft ook veel nut op een paard uit volle vaart te laten stoppen of veel achter elkaar te laten spinnen Scheve mond
Of zware dressuuroefeningen laten doen, da's nuttig.....
Natuurlijk zijn western en eventing niet hetzelfde, maar allebei zijn wel de dupe van een slechte naam die ze niet verdienen. Mijn vraag aan jou is of je jarenlang in eventing meegedraaid hebt om te weten wat het is of dat je je mening ergens anders op baseert?
[/quote]
Het in volle vaart laten stoppen of veel achter elkaar spinnen heeft in weze geen nut nee (tenminste niet om de reden waarom wij het doen). En dat zelfde geldt voor dressuur of spring oefeningen. Of zelfs voetbal. Haha! Maar de reden dat ik geen voorstander van eventing ben is niet gebaseerd op jarenlange ervaring in eventing, maar op televisie beelden waar paarden bijna maar soms ook helemaal hun nek en benen breken door vreemde hindernissen. Als het bij eventing fout gaat gaat het goed fout en dat is bij western en dresuur niet het geval. Maar dit is ondertussen helemaal off-topic. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 01:33

De doelstellingen van dressuur staan uitgebreid beschreven in niet alleen de regels van de FEI, maar ook in de complete bibliotheek die erover geschreven is. Dressuurwerk is de basis voor al het andere, je kunt niet springen zonder dressuur en ook in het aangespannen werk is dressuur meer dan belangrijk.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:50

Lovely schreef:
De doelstellingen van dressuur staan uitgebreid beschreven in niet alleen de regels van de FEI, maar ook in de complete bibliotheek die erover geschreven is. Dressuurwerk is de basis voor al het andere, je kunt niet springen zonder dressuur en ook in het aangespannen werk is dressuur meer dan belangrijk.

Wat wil je hier nou mee zeggen? Toch niet hopelijk dat engelse dressuur ook nodig is voor western? Want western is een vorm van dressuur alleen dan op een andere manier maar zeker niet minder van kwaliteit.