belachelijk antwoord op vraag in Bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:11

Desiree"]

[quote="Malabarista schreef:
Zijn er veel paarden van 20 die nog in de top springsport lopen? Die geven ze toch ook rust nadat ze een jaar of 12 zijn? Dan worden ze toch altijd verkocht of als fokmerrie/hengst gebruikt ofzo? *


ehm..... effe correctie: ze beginnen pas vanaf de 10 hoor. Eerder niet. Dus wat je zegt klopt voor geen meter.

[/quote]

Dus ze beginnen ook pas met 10 op dat niveau te trainen? Schijnheilig

ja ok ik heb geen verstand van de springsport... maar kijk nou eens nu ga ik allemaal vage dingen zeggen omdat ik er geen verstand van heb... zouden de andere niet-westernruiters nou ook geen verstand hebben van de westernsport misschien ? Clown

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:14

Malabarista"]
[quote="Desiree"]

[quote="Malabarista schreef:
Zijn er veel paarden van 20 die nog in de top springsport lopen? Die geven ze toch ook rust nadat ze een jaar of 12 zijn? Dan worden ze toch altijd verkocht of als fokmerrie/hengst gebruikt ofzo? *


ehm..... effe correctie: ze beginnen pas vanaf de 10 hoor. Eerder niet. Dus wat je zegt klopt voor geen meter.

[/quote]

Dus ze beginnen ook pas met 10 op dat niveau te trainen? Schijnheilig

ja ok ik heb geen verstand van de springsport... maar kijk nou eens nu ga ik allemaal vage dingen zeggen omdat ik er geen verstand van heb... zouden de andere niet westernruiters nou ook geen verstand hebben van de westernsport misschien ? Clown
[/quote]

Ik denk wel dat ze laat op dat niveau gaan trainen ja. Daarbij trainen ze niet zozeer op hoogte en springen ze maar weinig en zijn ze mee bezig met losmaken en dressuur. Het gaat er ook bij springen meer om wat je tussen de hinderissen doet, want daarmee kun je de sprong beter beivloeden dan wanneer je er boven hangt.

ER zullen best westernruiters zijn die verstand hebben van de westernsport en die weten waar ze mee bezig zijn, en die ook heel doelgericht bezig zijn. MAar er zitten ongetwijfeld ook sukkels tussen. En die vind je ook bij de dressuur en de springsport.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:21

Desiree schreef:
ER zullen best westernruiters zijn die verstand hebben van de westernsport en die weten waar ze mee bezig zijn, en die ook heel doelgericht bezig zijn. MAar er zitten ongetwijfeld ook sukkels tussen. En die vind je ook bij de dressuur en de springsport.


Juist Lachen hehe eindelijk zijn wij het een keertje eens over iets, Desiree Tong uitsteken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:24

maar ik zei al de hele tijd die dingen en nu pas ben je het met mij eens! Knipoog

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:48

mmmm, ik denk ook dat menig westrnpaard te vroeg zwaar getraint wordt!!!
In de springsport zal dit ook wel voorkomen, maar ik denk niet dat zo'n paard dan een goeie zal worden!!!
Als een springpaard met zn 6e Z loopt. Is hij vroeg. Meestal gebeurt dit pas op 8 jarige leeftijd....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:51

machie schreef:
mmmm, ik denk ook dat menig westrnpaard te vroeg zwaar getraint wordt!!!
In de springsport zal dit ook wel voorkomen, maar ik denk niet dat zo'n paard dan een goeie zal worden!!!
Als een springpaard met zn 6e Z loopt. Is hij vroeg. Meestal gebeurt dit pas op 8 jarige leeftijd....


O maar er zijn wel wat goede springpaarden die naar de kl*te gereden worden, die veelbelovende toekomst hadden maar zo uitgebuit worden dat je er op een dag nooit meer iets van verneemt.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:07

bij hoeveel springpaarden gebeurt dat?

Er zijn ook bijna geen springpaarden die op hun 2e al worden ingereden en MOETEn springen!!
En hoeveel westrnpaardjes zijn p[as op hun 3e ingereden?
Sorry, maar waarom zal een westernpaard (en renpaard natuurlijk) wel op hun 2e ingereden kunnen worden en volop belast worden? Gebeurt dit niet alleen voor t geld?
En een goed springpaard... die beland bij 1 ruiter, en die bouwt het (meestal) op de juist manier op. En zo'n paard wordt ook niet zomaar verkocht!

Ik ben niet tegen western. Maar vind het jammer dat zulke paarden al po hun 2e levensjaar zo volop aan het werk moeten....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:14

machie schreef:
Ik ben niet tegen western. Maar vind het jammer dat zulke paarden al po hun 2e levensjaar zo volop aan het werk moeten....

Ja en dat vinden wij westernruiters van Bokt ook allemaal. Nog jammerder vinden we dat het niet mogelijk schijnt te zijn om die twee dingen door niet-westernruiters los van elkaar te zien. Schijnheilig
Je hebt topsport (in alle disciplines van paardensport) waar het om de centen gaat en niet het welzijn van het paard en je hebt liefhebbers van het paard en de sport die een heel ander doel voor ogen hebben.
Die laatste groep is de grootste maar die schijn bij de westernsport door de buitenstaanders niet los beschouwd te kunnen worden van de topsport.

Kortom, de goeden moeten bij ons onder de slechten blijven lijden. Voor eens en voor altijd........of toch niet???.......ik hoop het maar.....ik hoop dat we eens van dat vreemde imago af kunnen komen.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:25

machie:
je hebt een heel ideaal beeld van de andere diciplines in het paardrijden.
uit ervaring kan ik je mededelen dat er een heleboel jonge paarden naar god gereden worden door de zognaamde handelsstallen en die paarden worden ook heel snel verkocht,in vergelijking in aantallen met de westernsport,veel en veel meer,kijk maar eens op de vele paardenmarkten waar die paarden terecht komen.dol gedraaid omdat ze een beetje talent hadden.hou nou eens op de western te betitelen als zijnde waar dat voorkomt en niet in de andere diciplines,mijn ervaring?????
ik heb twee jaar lang door nederland gereisd met paardenvoer en kwam op heel bekende stallen en minder bekende stallen,ook bij particulieren,en ik zou boeken kunnen schrijven van de paarden die geprobeerd worden,en weer verdwijnen,dacht je nu echt dat je alle paarden van ruiters en amazone's te zien krijgt die ze uit proberen voor hun diciplines,dan geloof je ook nog in de gebroeders grimm,sorry maar dat is nu eenmaal zo,en in elke tak van de paardensport waar geld mee gemoeid is heb je excessen,en worden de paarden zo vroeg mogelijk geprobeerd.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:49

Tja, het kleine voordeel van de engelse sport is misschien nog wel dat er een minumum leeftijd gesteld wordt voor een bepaalde klasse. Zo mag je bv niet met een 3-jarige een Z parcours springen tijdens een wedstrijd. Met een 3-jarige mag je wel meedoen aan een top reining wedstrijd bv.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 00:00

cornelie schreef:
Tja, het kleine voordeel van de engelse sport is misschien nog wel dat er een minumum leeftijd gesteld wordt voor een bepaalde klasse. Zo mag je bv niet met een 3-jarige een Z parcours springen tijdens een wedstrijd. Met een 3-jarige mag je wel meedoen aan een top reining wedstrijd bv.


kijk dit bedoel ik dus. BEn alleen slecht in het verwoorden. Sorry!!!
Ik heb helemaal niks tegen op het western rijden, maar wel zoals het is veel gevallen gebeurt...
ik val jullie niet aan hoor! Dat is ook zeker niet mijn bedoeling!!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:16

Machie heeft wel gelijk dat overbelasting ook met renpaarden en dravers gebeurt. Ik weet niet hoe oud renpaarden moeten zijn voordat ze mogen beginnen met coursen maar voor die wedstrijden hebben ze natuurlijk al een hele tijd getraind. Dat begint misschien ook al met 2,3 jaar. Ook veel te vroeg dus. Gisteren was er een nieuw programma over de renbaan Duindigt, ik vond het heel leuk. Daar werd (eindelijk) een solarium ingericht. De fysiotherapeute had het erover dat er veel rugproblemen bij de paarden zijn. Ja, vind je het gek! Eigenlijk zou er een opvang moeten komen voor paarden die niet meer mee kunnen in de wedstrijden. Deze paarden verdienen toch een goed tehuis en een 2e kans.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:18

met 2 jaar lopen renpaarden vaak al hun 1e runs....

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:32

Pfffffff Boos!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 22:13

We hebben het hier inderdaad niet over topsport, maar over de amateurs. Als je daar naar de westernruiters kijkt zijn er maar heel weinig die hun paard op 2 jarige leeftijd al inrijden, omdat ze van hun paarden houden. Net zoals engelse ruiters dat doen. Ik denk dat er op amateur niveau op alle fronten oudere paarden mee lopen.
Dan is western niet schadelijker dan engelse sport.
Topsport is niet leuk en is slopend voor de meeste paarden. uitzonderingen daargelaten. Hoeveel paarden heeft een topspringruiter al "kapot" gereden voordat dat ene paardje boven komt waar hij zo voorzichtig mee is dat het oud kan worden?
Ik vind de westernsport in een kwaad daglicht gezet door dat antwoord in de bit. Mede ook omdat hij dus alleen de stops en spins belicht, en de nadere onderdelen niet eens kent.
Elke tak van paardensport kent zijn blessures, maar amateurs zijn over het algemeen toch voorzichtiger dan profs.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:12

cornelie schreef:
Tja, het kleine voordeel van de engelse sport is misschien nog wel dat er een minumum leeftijd gesteld wordt voor een bepaalde klasse. Zo mag je bv niet met een 3-jarige een Z parcours springen tijdens een wedstrijd. Met een 3-jarige mag je wel meedoen aan een top reining wedstrijd bv.


Citaat:
kijk dit bedoel ik dus. BEn alleen slecht in het verwoorden. Sorry!!!
Ik heb helemaal niks tegen op het western rijden, maar wel zoals het is veel gevallen gebeurt...
ik val jullie niet aan hoor! Dat is ook zeker niet mijn bedoeling!!!


Ik kan wel merken dat er veel misverstanden zijn over de leeftijd waarop een western paard zadelmak wordt gemaakt en hoe ze worden gereden. En dan heb ik het nu even niet over die mensen die fout willen en denken snel geld te moeten verdienen. Want die zijn er in de dressuur en springsport net zo goed. Ik heb vrijdag nog gehoord dat ze jonge hengsten in de springsport al met hun 3 jaar voor brengen dus praat mij niet van daar beginnen ze niet vroeg. Dit was een springpaard fokster die paarden hoog in de sport heeft lopen. Zelf zei ze er niet blij mee te zijn een paard met 2,5 onder het zadel te moeten hebben maar dat het ook hier net als bij de wedstern futuritys om het de eerste keer uitbrengen ging. Het mag dan geen 1.40m zijn waar ze overheen moeten maar naar verhouding is een lagere hindernis voor zo’n jong dier even zwaar als een hogere voor een ouder dier. En dan heb ik het nog niet over de 5 jarigen die in het Z of Z2 lopen in de dressuur. We moeten elkaar hier geen mietje gaan noemen.

Ik geloof dat er hier even snel voorbij wordt gegaan aan het feit dat ook in de western sport verschil wordt gemaakt in leeftijd van paard. De 3 jarigen rijden vaak alleen de weinige futuritys verder zijn er dan nog de junior klassen die niet voor junior ruiters maar junior paarden tot 6 jaar zijn. Ook hier wordt weer de western sport op de hoop “reining” gegooit en wordt er geen woord gerept over de klassen als pleasure, horsemanship enz enz.

Ik ben zeker niet voor te vroeg in rijden maar om nou altijd de zwarte piet naar de western sport te schuiven komt me de keel uit. Mensen net als die domme arts daar in Utrecht moeten maar eens leren eerst zich te orienteren voordat ze hun grote mond open trekken en een boel schade aan richten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:25

Ik wist niet dat je kwaad werd Haha! En bovendien voel ik mij ook niet echt aangesproken door je antwoord. Maar dan nog, een 5 jarig Z paard is nog steeds geen 3 jarige top reiner.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:54

Gaat ie weer een 3 jarig reiner is geen drie jarige "top" reiner. Dat is een beginnend paard.
Maar blijkbaar heb ik het hier tegen "kenners" die vooral NIET bevooroordeeld zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:59

Adrienne schreef:
Gaat ie weer een 3 jarig reiner is geen drie jarige "top" reiner. Dat is een beginnend paard.
Maar blijkbaar heb ik het hier tegen "kenners" die vooral NIET bevooroordeeld zijn.


MAar reining is wel een hogere en gevorderde vorm van western, heb je nog gezegd. vergelijkbaar met M-Z niveau van dressuur. En dat vind ik een hoog niveau voor een 3 jarig paardensnotaapje.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:06

En ik vind een futurity voor 3-jarigen toch wel een vorm van topreining. Maar ja, dat is mijn mening. Natuurlijk zijn er ook springparcoursen voor 3-jarigen, daar zijn ook competities in, maar toch is dat geen 1.50 parcours. Hiermee zeg ik niet dat die paarden niet vroeg worden beleerd etc etc, hiermee zeg ik alleen maar dat in een jonge paardencompetitie een 3-jarige geen 1.50 hoeft te springen. IN een futurity voor 3 jarigen zal dat paard wél dezelfde proef moeten lopen als een 6 jarige tijdens een grote wedstrijd.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:50

Maar dat snot aapje hoeft maar 2 of 3 van die wedstrijden te lopen Desiree en niet zowat elk weekend aan de bak.

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 14:09

Adrienne schreef:
Maar dat snot aapje hoeft maar 2 of 3 van die wedstrijden te lopen Desiree en niet zowat elk weekend aan de bak.

Maar wèl op top-niveau! Wat denk je dat daar aan training aan vooraf gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:55

Als we het in Nederland over serieuze talentsport hebben dan denk ik aan bijvoorbeeld de wereldkampioenschappen voor jonge paarden, die paarden lopen een L, M of Z proefje, afhankelijk van hun leeftijd en niet zozeer afhankelijk van hun prestatie.
Met 3 jaar kun je een paard uitbrengen in de sport, dat zal op oefenwedstrijden zijn of in de B (van Beginner). Je kunt heel makkelijk op de plaatselijke/regionale wedstrijden zien hoeveel 3-jarigen er uit worden gebracht en dat zijn er heel erg weinig. In de dressuur wordt een paard misschien wat eerder meegenomen om een B proefje te lopen, maar als je je paard netjes wilt africhten, dan kan hij in minder dan een jaar wel een B proefje lopen, met gemak. B dressuur is niet meer dan wat voltes, wat diagonalen en wat progressieve overgangen, doorzitten in draf wordt maar 1 volte gevraagd en niet meer.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:58

Ik geloof niet dat het door dringt hier.

Top niveau halen deze 3 jarigen nog lang niet dat niveau halen ze pas als ze een jaar of 5 zijn.
Het gaat er bij die eerste wedstrijden alleen om om het talent te laten zien van zo'n jong dier net als bij de springsport.
Dus dat TOP-NIVEAU is lichtelijk overdreven.
Verder mag je niet vergeten dat deze paarden en dan hebben we het hier dus weer alleen over de reining voor deze tak van sport gefokt worden. Hun ouders zijn geselecteerd op stop en spin talent en atletisch vermogen. Ze pikken deze oefeningen veel makkelijker op dan een doorsnee andere richting gefokt paard. Net als een springpaardgefokt paard al heel snel zijn capaciteit laat zien. Terwijl je een dressuur gefokt paard veel langzamer naar een in de buurt komend spring niveau kunt rijden.
Ik zou een willen dat niet telkens alles over een kam geschoren werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:20

Adrienne, dat neemt niet weg dat op dat mindere niveau (peers) toch al zware oefeningen worden gevraagd? In de Engelse sport is dat dus niet zo.