[WN] 'tailblock'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

'tailblock'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 13:41

omdat er kennelijk de behoefte is om hier over te discusseren, open ik zelf maar een topic over dit idee.

ikzelf vind het verschrikkelijk dat mensen het uberhoupt in hun hoofd halen om dit te doen, maar als ik een super goed paard tegen t lijf zou lopen waarvan de staart dood is, zou ik het wel kopen.
ik kan er namelijk zelf niets aan doen dat er iemand zonder verstand bij dit paard in de buurt is geweest? en, het paard kan er al helemaal niets aan doen.
als ik grote ambities zou hebben zou ik het betreffende paard niet laten staan.

niet om het in de hand te werken, maar omdat het gewoon een goed paard is.

wat vinden jullie?????

Anoniem

Re: 'tailblock'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:43

Misschien is het voor mensen met minder ervaring slim om te vermelden wat een tailblock precies is en waarom mensen het doen?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 13:45

daar is overal wel informatie over te vinden. misschien is het handiger als niet te veel mensen weten wat het is. kunnen ze het ook niet uitvoeren. :P

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:47

staart 'doodspuiten'. injectie waardoor de staart niet meer beweegt.
is mooier bij het rijden.
vaak wordt teveel staartzwiepen gezien als een vorm van verzet (is soms zeker ook zo maar er zijn ook paarden die gewoon een staarttic hebben).
dus in de topsport worden deze soms gespoten zodat deze mooi rustig is en het hele plaatje mooier oogt.

mijn mening:
ik zou het zelf niet doen maar zou een goed paard niet laten staan.
het is wel verboden bij AQHA rulebook en als ze erachter komen kun je geschorst of erger worden. weet dus eigenlijk niet of ik dit risico zou nemen.
maar bij nrha...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:04

Ik zou geen paard met een tailblock kopen. Simpel omdat het erg ingewikkeld is zo'n paard op de wei te kunnen houden en mijn paarden allemaal op de wei komen overdag.

Daarnaast vind ik het wel vallen onder dierenmishandeling, dus ik zou het niet in stand willen houden door er (indirect door kopen) aan mee te werken.

De enige manier om dit te veranderen is om dan ook wel bij je principes te blijven.
Vind ik dan.

Datzelfde geldt overigens voor een paard met pakweg een bewust gecoupeerde staart (verboden tegenwoordig), terwijl ik wel zou overwegen een paard te kopen met een geamputeerde staart door ongeluk o.i.d.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:12

en hoe weet je dan of het bewust was of door een ongeluk? staat er niet in geschreven normaal :+

dan zeggen ze makkelijk 'was een ongeluk' en daar sta je dan.
(wij hebben dat eens gezien bij een paard van een erg grote pleasure stal in duitsland (die familie met dat groene logo). die zeiden ook over het geblockte paard dat ze hadden verkocht dat het wel een ongeluk zal zijn geweest...
en toen bleek zelfs de nek van het paard geblockt te zijn...
hebben ze wel teruggenomen 9en vervolgens aan een andere idioot verkocht denk ik).

en ja het is heel vervelend op de wei maar er zijn oplossingen voor als het moet (deken liters vliegenspray ed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:16

Ik zou het laten staan. Door zo'n paard te kopen werk je mee aan dit soort praktijken vind ik.
Valt voor mij in hetzelfde hoofdstuk als weigeren te lessen bij mensen die op tweejarigen rijden.
Dan kun je d'r zelf één keer of tien keer winst uit halen, ik vertik het om er aan mee te werken, op wat voor manier dan ook.

Het GROTE voordeel van slechts hobbyruiter zijn :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:19

Klopt van de oplossingen in de wei, maar ik heb mijn paarden niet bij huis staan. Zou al onpraktisch zijn.

Nee dat weet je niet, je kunt bedonderd worden. Maar aan de andere kant: helemaal gek hoor je ook niet te zijn. Bij reiners zou ik daar wel aan denken, zo ook bij pleasure-paarden. Net zoals ik bij springpaarden toch ging kijken naar wondjes/blessures die kunnen ontstaan door 'aanmoedingen' tot springen die niet geheel legaal zijn. Zo heb ik ook een redelijk beeld van de wijze waarop ze bijvoorbeeld een hackney leren de benen zo hoog op te tillen voor de kar. Word ik ook niet vrolijk van. Daar kun je speciaal op letten.

Ik kan me best voorstellen dat iemand zo'n paard koopt, omdat het kwaad toch al geschied is, maar ik ben daar zelf een vrij principieel miepje in. En zoals Sonja al zegt: ik kan me dit soort keuzen makkelijk veroorloven. Ik heb Wiz pas heel laat ingereden. Het was een slungel om te zien. Wellicht dat ik andere keuzen had gemaakt als hij een supertalent zou zijn geweest, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:23

Citaat:
ik kan er namelijk zelf niets aan doen dat er iemand zonder verstand bij dit paard in de buurt is geweest? en, het paard kan er al helemaal niets aan doen.

Mag ik dan bijvoorbeeld ook een gestolen LCD-tv voor 100 euro kopen van een heler?
IK kan er toch niets aan doen dat iemand anders inbreekt? En die TV kan er ook niets aan doen.
En IK wil graag een LCD-tv....

O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:25

hoe lang werkt zo'n injectie? en dan kan een paard dus ook niet normaal ontlasten?
Das ook lekker op een wedstrijd ofzo.. bah...

Vind het nogal onnodig..... maargoed.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:26

voor vrijetijd zou ik zo'n paard ook niet kopen, dan is het inderdaad te lastig.
maar als show (reining) paard...

en sonja, heb jij echt nog noooooit iets gekocht waarvan je de herkomst niet helemaal weet?
nog nooit een cd'tje of dvd'tje gebrand? (of naar gekeken/geluistert)
nooit een appel uit de boom bij de boer gepakt?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:29

Ik zou nooit zo'n paard kopen, omdat het tegen mijn pricipes is.
Ik vind het onder dierenmishandeling vallen , en zou ook op deze manier geen wedstrijd willen winnnen.
Ik ben dan ook een recreatieruiter :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:29

VivaLaVida schreef:
hoe lang werkt zo'n injectie? en dan kan een paard dus ook niet normaal ontlasten?
Das ook lekker op een wedstrijd ofzo.. bah...

Vind het nogal onnodig..... maargoed.

tja, dat noemen ze topsport. als het onnodig was deed niemand het. heeft dus wel een doel 9geen - punten krijgen voor een paard dat zich verzet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:32

maar de staart blijft toch niet " geblocked" ?
hoe lang werkt zoiets dan?
lijkt me erg onhandig ivm strontbenen... ?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:33

is wel redelijk permanent ja, als het niet goed gedaan wordt is het permanent anders toch wel paar jaar ofzo volgens mij

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:01

ik heb geen idee hoe lang het duurt. volgens mij spuit je de zenuwen stuk dus dan kan het niet meer herstellen.

ik vind het ook onzin, maar kennelijk zijn er toch nog mensen in deze wereld die vinden dat ze zoiets wel kunnen doen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:04

Paintless schreef:
ik vind het ook onzin, maar kennelijk zijn er toch nog mensen in deze wereld die vinden dat ze zoiets wel kunnen doen.

Sommige doen alles om maar te kunnen winnen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:05

yeps.. en houden geen rekening met het dier. dat vind ik dan bijzonder jammer want zij zijn meestal een weerloos slachtoffer.

bovendien vind ik het niet mooi staan, een dooie staart. moet wat leven in zitten hoor.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:06

tja als het om zoveel geld gaat veranderen zaken wel ja...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:07

Ach als je met die staart nou net dat extra puntje nodig krijgt en nodig hebt.....

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:08

Pienb schreef:
tja als het om zoveel geld gaat veranderen zaken wel ja...

Dat vind ik nou niet de juiste "drive"

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:10

Als ik zulke dingen lees, ben ik toch maar wat blij dat ik geen topsporter ben. Ik vind het toch regelrechte dierenmishandeling, je geld verdienen over de rug van een dier.

Ik denk niet dat ik zo'n paard zou kopen. Zoals Sonja al aangeeft dan werk je het toch in de hand, want blijkbaar maakt het kopers niet uit of het paard zijn staart wel of niet kan bewegen. Daarbij komt bij dat zo'n dier waarschijnlijk toch te duur zou zijn, maar dat terzijde.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:10

kan het wel zijn voor de meesten.

In de usa kun je met een goeie reiningproef in 1 keer veel geld verdienen. als je dan meer kans maakt door de staart dood te spuiten omdat je dan minder kans op -punten hebt..
ik heb gelukkig die drive niet. mijn paard mag van mij met haar staart zwiepen, als ze mij maar niet raakt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:11

Paintless schreef:
ik heb gelukkig die drive niet. mijn paard mag van mij met haar staart zwiepen, als ze mij maar niet raakt.

Anders ga je dreigen met spuiten _O-

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:11

dat hoef jij ook niet te vinden maar is het voor hun schijnbaar wel. het scheelt ('onnodige') aftrek in punten... dat beetje kan je 30 of 40 duizend dollar schelen... tja, wat stelt een spuitje dan voor bij een paard dat toch alleen in ee showbarn staat...

ik praat het niet goed, dat houd ik in het midden maar dit is wel hoe zij erover denken.