[WN] Western & springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steefje

Western & springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:17

De westernrijstijl spreekt me erg aan, dit is al langer, maar ik ben nooit "overgestapt". Ik heb jarenlang les gehad in de engelse stijl op een manege, vooral recreatief met wat dressuur- en springwedstrijdjes voor de lol. De laatste jaren maak ik voornamelijk buitenritten, maar ik wil in de toekomst weer gaan lessen en ben erover aan het denken om over te stappen naar western.
Het enige wat ik me afvraag is of je dan zo nu en dan een veelzijdigheidszadel erop kunt gooien en wat hindernisjes kunt springen of is dit verwarrend voor je paard door de andere manier van rijden? Misschien een beetje een domme vraag :o , maar ik heb (nog) geen ervaring met western, dus vandaar..
Springen vind ik erg leuk om te doen, dit hoeft voor mij echter niet wekelijks en ook niet voor wedstrijden, maar puur voor de fun. Ik had altijd het idee dat met een western beleerd paard niet echt gesprongen wordt, maar dit is misschien complete onzin (?). Het lijkt me ontzettend leuk om western te gaan rijden, maar ik zou het jammer vinden als ik niet meer kan springen hierdoor. Wie kan me hier wat meer over vertellen?

Daarnaast ben ik benieuwd naar de lesprijzen van westernlessen (in limburg), hier heb ik nl ook geen idee van..

Alvast bedankt voor jullie antwoorden ;)

SandravdB

Re: Western & springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:21

elk paard kan springen vind ik dus ook een westernpaard, ik rijd op een westernstal en rijd sinds kort ook western en wil toch ook is gaan springen, dus als je er lol in hebt gewoon doen

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:22

Wij wagen zo nu en dan ook wel eens een sprongetje hoor de paarden vinden het ook heel erg leuk. Wij rijden dan gewoon met western zadel je moet alleen een beetje uitkijken voor de knop die op het zadel zit.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:24

Wat betreft het springen; ik spring gewoon een boomstammetje met mn westernzadel op hoor, geen probleem! Worden de hindernissen wat hoger dan is een vzhzadeltje wel fijn, want dat gaat de horn (de knop) wel in de weg zitten (heb m al een paar keer in mn maag gehad). Maar die paar hopjes die neem ik onderweg nog altijd mee, veel te leuk om te laten liggen!

Je kunt in de lijst bij het westernforum hier op Bokt kijken voor westerninstructie bij jou in de buurt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:37

In principe is mijn New Forest wel springen gefokt, amar altijd western gereden. Ik zelf kwam ook meer van het springen en maak heel soms wel een sprongetje. Het is net als dressuur tussen de sprongen door. Je moet een beetje oppassen voor de knop als je het met een westernzadel doet, zeker als je het springtalent van het paard nog niet kent, maar het is tot een 80cm prima te doen, mits paardje ook lekker springt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:51

zedker kan dat. sterker nog, binnen de westernsport zijn er dicipline waarin je met engelszadel (bv veelzijdigheid) rijd en ook een onderdeel ( hunter hack) met sprongetjes. in amerika wordt zelfs best veel gesprongen met westernpaarden.
dit kan dus zeker, ik deed het met mijn westernpaard (quarter horse) ook wel vaker.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:51

ow en lessen in limburg wordt lastig... hier zit niet veel wat aan te bevelen is...

jantjeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:53

Mijn dochter sprong ook wel met haar quarter, vonden ze allebei erg leuk,ze gebruikt wel een engels zadel ervoor

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:10

Zoals hierboven al wordt aangegeven; geen enkel probleem!
Mijn oudste merrie rij ik met westernzadel en mijn bijrijdster met een engels dressuur zadel. Gaat zonder problemen.
Ik spring weleens met de appaloosa van een vriendin en dan ook gewoon met een westernzadel (geen 1.40 natuurlijk :o ) en dat gaat prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:45

Geen probleem. Er lopen volgens mij ook weinig paarden bij de psych omdat ze ook Hunter Hack moeten lopen ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:52

sonja heb jij dat wel nagevraagd? >;)
volgens mij weet je dat helemaal niet :n
wie weet hoeveel paarden er bij een spych lopen omdat ze ineens over het hek moesten springen inplaats van er door, kan een zeer traumatische ervaring zijn hoor! }:0 :+

nog effe serieus, waarom zou je niet kunnen springen?
het zat vroeger zelfs in het trail parcours
een paard is een paard en je kunt er van alles mee doen
ik denk dat het juist goed is voor een paard om afwisseld bezig te zijn

oh, waar zit je ergens in limburg want noord of zuid is nogal een verschil

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 22:20

bedankt voor jullie antwoorden, ben weer `n beetje wijzer geworden ;)

@ spatter: ik woon nu omg. Sittard en over een paar maanden in omg. Heerlen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 08:51

Gewoon doen! Ik spring ook regelmatig voor de fun met mijn QH merrie. Het is juist hartstikke verfrissend voor paarden om ook eens iets heel anders te doen :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 08:57

Ik heb een tijdje een merrie gereden die o.a. reining, springen/dresuuur/sgw, voor de kar (plezier geen marathon) en (m)endurance liep. Tsja, volgens mij moet het wel kunnen :P

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:52

Ja hoor gewoon doen als je daar zin in hebt.
Ik maak ook weleens een sprongetje met mijn westernhaf :D

Vind ze prachtig.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:19

ja hoor, gewoon doen. ik rijdt met mijn pony ook vanalles. heeft vroeger engels gereden maar die rijdt ik nu NH-western. Maar aangezien zowel pony als ik een sprongetje ook wel lekker vinden, en bepaalde dressuur oefeningen ook weleens nuttig zijn, combineren we gewoon.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:16

Tuurlijk kan dat! :) Ik doe westernles 1 x per week en springles 1 x per 2 weken en dat gaat prima. Verder doen we ook vaak mee aan oefencrossen en crossles. :)

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:08

je hebt een pb-tje over lesmogelijkheden.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:26

Wat een interessante vraag, ik heb hier ook wel eens over nagedacht. Houden jullie tijdens het springen de 'western' teugelvoering of nemen jullie dan ook een engels hoofdstel plus contact? (Misschien domme vragen maar ik weet er al helemáál niks van af ;) )

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:19

PeelSlowly schreef:
Wat een interessante vraag, ik heb hier ook wel eens over nagedacht. Houden jullie tijdens het springen de 'western' teugelvoering of nemen jullie dan ook een engels hoofdstel plus contact? (Misschien domme vragen maar ik weet er al helemáál niks van af ;) )

ik houdt gewoon de western-methode aan. Waarom als je paard een sprongetje maakt meteen een heel andere manier van rijden aannemen? ik doe zelf ook weleens dressuur oefeningetjes met mijn pony, maar dan wel d.m.v been en teugelcontact zoals zij op de westernmanier gewend is.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:35

Oh ja, dat is op zich wel logisch :D
Ik weet gewoon niet zoveel over westernrijden óf springen dus ook niet in hoeverre teugelcontact 'nodig' is om goed te kunnen springen etc. Niet echt nodig dus, haha. Dank je voor je antwoord.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:45

Bij springen is dressuur heel belangrijk. Daardoor kan je goed door een heel parcours komen. 1 sprongetje nemen is nog geen heel parcours rijden, hoewel goed aanrijden altijd belangrijk zou moeten zijn. Als je western rijdt is dat je dressuur tussen de sprongen of voor de sprong. Van de andere teugels of manier van vasthouden heb ik eigenlijk geen last, maar is misschien ook gewenning.....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:01

Ik gooi tijdens de westerntraining de teugels ook niet helemaal los, dus zoveel verschil is er niet als ik een keer een sprongetje maak. Ja, het tempo misschien, mijn merrie wordt dolenthousiast als ze een hindernis ziet staan en gaat er het liefst als een idioot op af om zich dan over de hindernis te lanceren. Werken we aan ;)
Maar ik spring wel eens ter afwisseling, ze vind het ook erg leuk. Ze wordt er lekker los van, en het is weer eens wat anders. Zou niet weten waarom je niet zou kunnen springen als je westerngericht traint :)