Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Sonja schreef:Die jury is niet gek, dus die ziet echt wel of een hulp als hulp of als correctie gegeven wordt. En vergis je niet, een correctie geven wordt echt niet meteen gigantisch afgestraft hoor. Ik assisteerde regelmatig bij een jury die echt liever een nette correctie ziet dan dat je blijft aanmodderen. OK je zal ietjes lager in je performance scoren op dat onderdeel, maar that's it.
Zolang je je paard maar niet aangeleerd hebt dat je aan z'n oren moet trekken om achteruit te gaan. Want je paard aanraken, dat mag niet. Maar of jij dat verder doet door hele kleine teugelhulpjes (kun je tot onzichtbaar reduceren hoor als je een beetje traint) of door kleine beenhulpjes, daar ligt die jury niet wakker van. Het gaat om een soepele samenwerking met je paard.
freespirit schreef:Dat je niet met een natural hackamore (touwhalstertje met touwteugel eraan) mag starten wist ik trouwens ook niet. Moet je dan perse met bit ?
) 
www.easternspirit.nl schreef:Hackamore:
bosal (bitloos) van ruw of bewerkt leer of van gevlochten touw. Een metalen hackamore, onverschillig met welke bekleding, is niet toegestaan. Er wordt met 2 handen gereden.
- Snaffle bit:
zacht, glad, metalen bit met gebroken mondstuk en O-ring, ovale ring of D-ring aan de zijkant van de paardemond. De verplichte kinriem moet niet te vast zitten (alleen leer of nylon). Teugels moeten boven de kinriem aangebracht zijn. Er wordt met 2 handen gereden.
- Bit/Shanks:
stang of snaffle met scharen en kinriem of kinketting. Er zijn vele soorten en afmetingen mogelijk, bij wedstrijden worden er wel bepaalde eisen gesteld. Er wordt met 1 hand gereden, maximaal 1 vinger tussen de teugels is toegestaan.
Verder gelden de volgende bepalingen:
L5 en L4
- alle paarden (ongeacht de leeftijd) moeten worden gereden met een snaffle bit of hackamore met 2 handen
L3
- alle paarden (ongeacht de leeftijd) mogen gereden worden met snaffle bit of hackamore met 2 handen òf met een bit met 1 handige teugelvoering
L2 en L1
- 4 en 5 jarige paarden in “Junioren” onderdelen: snaffle bit of hackamore met tweehandige teugelvoering.
- 4, 5 en 6 jarige paarden in andere onderdelen: snaffle bit of hackamore met tweehandige teugelvoering òf: bit met éénhandige teugelvoering
- 7 jarige paarden en ouder: bit met éénhandige teugelvoering
Sonja schreef:O jawel hoor, trucjes aanleren mag gerust. Hoe denk je dat wij onze paarden zo mooi naar de brug laten kijken? Die brug interesseert mijn paard echt geen reet, die denkt 'been there, done that'. ALS 'ie dat al denkt. Die doet echt alleen de kop maar omlaag omdat ik 'm daar een ieniemini signaaltje voor geleerd heb hoor
Je mag bitloos rijden, op bosal, maar alleen als je een jong paard hebt. Vanaf 6 moet je zelfs op 1 hand en op scharenbit rijden.
Maar.... als je alleen meedoet 'om het een keer gedaan te hebben'... waarom zou je dan niet gewoon met een illegale optoming starten? Daar moet je dan ook schijt aan durven hebben. Hoewel met een touwhalstertje... ik denk niet dat ze je de ring in laten gaan. Maar je kan een bosal proberen? Als jouw paard netjes op touwhalster gereden is, dan kun je 'm ook netjes op bosal rijden.
heeft ook speciaal parelli bitje met speciale optoming. niet gemeen bedoeld hoor. en als je een rustige hand heb, gaat je puppie echt niet raar doen op een bitje. zo'n bosal kost nl wel wat centjes. maar iid heel veel rij plezier. groetjes Sonja schreef:Bosal ook? Heb geen regelboek bij de hand. Hadden we die zo onderhand eens niet moeten hebben eigenlijk?
moest vroegah op school ook altijd lang wachten op m'n rapport