[WN] Cap/Hoed In hand klasses L5 regel vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Cap/Hoed In hand klasses L5 regel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:04

Nou ja, ik had eigenlijk geen vraag, want zoals ik het lees in het regelboek mogen begeleiders van paarden L5, in In Hand klasses kiezen.
Hier staat dat begeleiders de keuze hebben:
WRAN Regelboek op hun site schreef:
Begeleiders
mogen kiezen tussen een veiligheidshelm of western hoed.

Maar wat is nou een begeleider?
Ruiter: een deelnemer die zich tijdens het
wedstrijdonderdeel op het paard bevindt
- Begeleider: een deelnemer die zich tijdens het
wedstrijdonderdeel naast het paard bevindt en dat aan de
hand voert

Zijn de regels anders voor L5 Deelnemers? Ja, er staat dat RUITERS een cap op moeten.
Verplichte uitrusting voor ruiters in de L5 klasse:
- Veiligheidshelm in plaats van hoed

Hoe zit het nou? Want ik lees in een ander topic dat deelnemers een cap op moesten van de jury??

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:39

Wat je in een ander topic las, was waarschijnlijk een incident ;) Die jury had een nare ervaring gehad geloof ik, dus die stelde toen de cap verplicht voor de begeleider.
Volgens mij is het normaal gesproken niet verplicht. Zoals het ook al in het regelboek staat en jijzelf al aangeeft: "Begeleiders mogen kiezen......." en dat geldt dan voor alle klassen.

Jeddah

Re: Cap/Hoed In hand klasses L5 regel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:43

Maar stel dat herhaalt zich? Mijn deelneemster heeft namelijk geen goedgekeurde cap.

Ik zal voor de zekerheid ook de WRAN hierover mailen/bellen, maar vind het toch wel zo raar? Wat als je geen cap ook bij je hebt?? Hoe hebben ze dat dan opgeslost?

Kan een jury ook zomaar wegens een nare ervaring op de dag zelf verplichten dat ruiters/begeleiders een body-protector aan doen?

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:51

Ja, ik vind het zelf ook raar.
De jury mag natuurlijk wel dingen vragen, maar niet verplichten als het niet in het regelboek staat.
Als je geen cap bij je hebt omdat je alleen maar aan de hand start, dan houdt het natuurlijk op en mogen ze je hierom niet zo maar weigeren lijkt me.
Er staat in het regelboek dus duidelijk een verschil tussen begeleider en ruiter. De ruiter wordt apart genoemd in klasse L5-L3 dat zij een cap dienen te dragen, er staat niet bij dat een begeleider dat ook moet.
Maar wil je het zekere voor het onzekere, dan kun je idd de Wran even vragen.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:19

volgens mij hadden ze in oosterwolde afgelopen wedstrijd in de l5/l4/l3 met de aan de hand onderdelen ook allemaal een cap op

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:44

ik had in de L4 gewoon een hoed op en in de L5 starten ik ook altijd gewoon met hoed;)

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:49

Als ik het regelboek goed interpreteer, is iemand die naast het paard loopt een begeleider en deze heeft volgens datzelfde regelboek, ongeacht het niveau, de keus tussen hoed en goedgekeurde veiligheidshelm.
De ruiter is in de klassen L5 t/m L3 verplicht een cap te dragen tenzij het een L2 ruiter is die zijn paard in de L3 wil scholen.
Probleem is dan natuurlijk wel, hoe weet de Judge dat het een L2 ruiter is? Dit moet dan op de startlijst aangegeven staan anders krijgt de ruiter een DQ. Hierbij ligt de verantwoording dus bij het show secretariaat. Maar dit even terzijde.
Ik heb het andere genoemde topic niet gelezen en ik weet dus ook niet over welke Judge het gaat, maar ik heb zelf wel eens alle deelnemers in de on hand trail verplicht een veiligheidshelm op te zetten. Dit was achteraf gezien dus niet terecht, maar als excuus wil ik aanvoeren dat het nieuwe regelboek toen nog niet was verschenen en de regels hieromtrent dus nog niet definitief waren vastgelegd.
Overigens vind ik dat het gevaar van de on hand onderdelen zwaar wordt onderschat.
L5 ruiters zijn, al weer volgens het regelboek, beginnende westerndeelnemers op eigen
- maar ook op manegepaarden. Nu hoeft een beginnende westerndeelnemer geen beginnende ruiter te zijn maar in de praktijk zal dat wel vaak het geval zijn en in de toekomst met het groeien van de sport zal dit alleen maar toenemen. Om deze beginnende ruiters een paard aan de hand te laten meevoeren die ook nog allerlei “kunstjes” moet uitvoeren in een voor het paard vreemde omgeving met een begeleider die stijf staat van de spanning, is zeker niet zonder risico.
Terecht heeft de regelboekcommissie dus een veiligheid in het regelboek ingebouwd door a. een parcours voor te schrijven en b. de Judge de instructie te gegeven om bij de dreiging van het ontstaan van een onveilige situatie in te grijpen en de deelnemer te verzoeken de bak te verlaten. Persoonlijk vind ik dat we zeker de L4 (niveau waarop de elementaire western wedstrijdsport zijn vorm krijgt) ook onder dit regime zou moeten vallen. In de praktijk zullen judges deze regel 652 (pag.104) ook bij de andere ‘in hand’ niveau’s toepassen lijkt mij.
Ik schrijf dit omdat ik het idee heb dat de in het algemeen de mening heerst dat een veiligheidshelm alleen nodig is als je van je paard kan vallen, maar bij een paard in protest wat kan slaan, bokken of steigeren is een veiligheidscap net zo op z’n plaats als bij de rijdende onderdelen.
Als je voor het gebruik van de veiligheidscap kiest, doe dat dan in al die situaties waarbij deze kan bijdragen aan de veiligheid van de deelnemer, of dat nu een begeleider of een ruiter is.
Het regelboek gaat er van uit dat de L2 en L1 ruiter voldoende vaardigheid en kennis heeft om op een verantwoorde wijze zonder veiligheidshelm aan de wedstrijden deel te nemen. Naar mijn smaak mag deze lijn doorgetrokken worden naar de L2 en L1 begeleider.
Ook al wordt het niet expliciet door het regelboek opgelegd, deelnemers moeten ook zelf bij zichzelf te raden gaan of de risico’s die zij lopen, verantwoord zijn. Dit is geheel in de geest van het nieuwe regelboek.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 12:57

Ik ben het ook wel eens met het parcours en ook zeker met de optie dat de jury in het vierkant gelijk een deelnemer de deur kan wijzen hoor :j Want ook ik zie met grote regelmaat, ook op mijn clinic, mensen met paarden aan de hand die niet IN de hand zijn ;)

Maar om daar een cap bij te verplichten gaat me beslist te ver, en ik hoop ook dat dat niet in de toekomst zal gebeuren, want ook zát L1 ruiters die hun paard aan de hand niet IN de hand hebben en voor je het weet moet ook de jury en ringmeester en groom een cap op op het terrein ;) Vind wel dat we op een gegeven moment ook gewoon moeten accepteren dat paarden ja, gevaarlijk kunnen zijn en de sport dus ook, net als ieder ander sport. Anders blijf je, imo, aan de gang.

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:12

Mijn bedoeling met bovenstaand verhaal is om op de gevaren te wijzen die er zijn als je een paard aan de hand meevoert. Ik heb wel eens de indruk dat veel mensen hieraan voorbij gaan.
Wie wel of geen cap op moet beslis ik niet en wil ik ook niet beslissen.
Ik kom nog uit de tijd dat je gewoon met een hoed mocht rijden. :D :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:24

Jan_Trel schreef:
Als ik het regelboek goed interpreteer, is iemand die naast het paard loopt een begeleider en deze heeft volgens datzelfde regelboek, ongeacht het niveau, de keus tussen hoed en goedgekeurde veiligheidshelm.
...
Ik heb het andere genoemde topic niet gelezen en ik weet dus ook niet over welke Judge het gaat, maar ik heb zelf wel eens alle deelnemers in de on hand trail verplicht een veiligheidshelm op te zetten. Dit was achteraf gezien dus niet terecht, maar als excuus wil ik aanvoeren dat het nieuwe regelboek toen nog niet was verschenen en de regels hieromtrent dus nog niet definitief waren vastgelegd.

Het regelboek geeft nu dus duidelijk aan dat het niet verplicht is.
In jouw specifieke geval was er nog niet voldoende duidelijk en heb je het zekere voor het onzekere gekozen.

Nu is die duidelijkheid er wel. Dus inhoeverre mag een jury nu afwijken van de regels en op voorhand deelnemers verplichten een helm op te zetten ??
Ze hebben immers het recht in handen een deelnemer die zijn paard niet in de hand heeft de bak uit te sturen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:16

ik was bij bovenstaande wedstrijd in Oosterwolde. ik meende ook dat er en/of in het regelboek stond. mag een jury die regel dan weg doen en jou verplichten, omdat zij zelf een nare ervaring heeft gehad??
daar liepen veel begeleiders mee rond voor de HAH begon.

wel hadden ze allemaal een cap bij hun..

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:39

En cap is alleen verplicht met de rij onderdelen in de L5 tm L3

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:21

Paintless schreef:
mag een jury die regel dan weg doen en jou verplichten, omdat zij zelf een nare ervaring heeft gehad??

Dat denk ik niet, maar regel 212 zegt dat een jury verantwoordelijk is voor het gebeuren binnen de arena!
Dus als de jury van mening is dat de situatie van het moment gebied dat een cap gedragen moet worden om de deelnemers meer veiligheid te geven, is zo'n beslissing te rechtvaardigen.
Komt de beslissing voort uit een nare ervaring, dan geeft de jury blijk van onzekerheid als hij of zij "just for sure" beslist dat er een cap gedragen moet worden.
Ik denk, let op!!! ik denk dat zo'n beslissing dan aanvechtbaar is.

Het is een interresante discussie waarbij je vanuit moet gaan dat een judge niet doet aan deelnemertje pesten maar een beslissing neemt met de overtuiging dat de beslissing op dat moment en onder de gegeven omstandigheden de juiste is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:48

Jan_Trel schreef:
Het is een interresante discussie waarbij je vanuit moet gaan dat een judge niet doet aan deelnemertje pesten maar een beslissing neemt met de overtuiging dat de beslissing op dat moment en onder de gegeven omstandigheden de juiste is.

Ik vraag me af hoe zoiets dan in zijn werk gaat...
-Als een jury dat pas beslist als de participanten stuiterent de bak inkomen krijg je een rommelig geheel als iedereen ineens een helm op moet vóór er officieel begonnen wordt. Het zal dan misschien veiliger zijn maar doet geen goed aan de 'rust' in de groep.
-Heeft de jury dit al op voorhand afgevaardigd waar baseerd ze dan die beslissing op, immers een jury hoort zich niet bezig te houden met wat er op een inrijterrein gebeurd.

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:13

Wederom een interressante vraag.
Wat gaat er diep in het binnenste van een jury om, wat speelt er door het hoofd voor, tijdens en na de show?
Het zou bijzonder interresant en soms ook wel leerzaam zijn als er een plasmaatje boven zijn of haar hoofd hing waarop de gedachten te lezen waren!
Of mischien is dat toch niet zo'n goed idee?! :D
Er is in dit soort gevallen geen vast gegeven waaraan een jury zijn beslissing kan toetsen. Er staat niet in het regelboek dat als zus en zo zich voordoet is het tijd dat de deelnemers van de "in hand" onderdelen een veiligheidscap opzetten. Was het maar zo makkelijk!
Dus Dubbelgum, het antwoord op je vraag luid: vraag het de jury op het moment dat het zich tijdens een show voordoet.
Alleen de judge kan motiveren waarom hij een bepaalde beslissing genomen heeft. Het blijft jurysport! :z :z

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:10

Jan, kan een jury op zo een moment dan ook beslissen dat bv een body-protector gedragen moet gaan worden, of veiligheidsschoenen? Kortom, welke (persoonlijke) veiligheidsmiddelen kan een jury je verplichten te dragen?

Wel een beetje flauw om DD Dubbelgum te noemen.........hoewel........ 8-)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:19

Ik las 'plasmaatje' en daar moest ik wel even bij nadenken.... ;)
Kun je zien dat ik niet zo'n ding heb. Ik gaf er een hele andere betekenis aan.

...Kruipt weer terug in haar ei...

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:44

Pannenkoek schreef:

Ach hij heeft mij ook al eens Marleen genoemd, misschien een klein namenonthoudmankement. := :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:15

Ach Dubbelgum is zo gek nog niet, ik kan behoorlijk irritant vasthoudend 'plakken' aan bepaalde zaken :D
Plasmaatje kreeg ik ook andere gedachtes bij, maar kan er de humor ook wel van in zien :+

@J_T: Ik snap dat veel beslissingen momentsopnames zijn, maar zoals ook Pannenkoek al opmerkt; waar houdt het op ??

@storrum : eens uit het ei is altijd uit het ei ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 20:13

Pannenkoek schreef:
Jan, kan een jury op zo een moment dan ook beslissen dat bv een body-protector gedragen moet gaan worden, of veiligheidsschoenen? Kortom, welke (persoonlijke) veiligheidsmiddelen kan een jury je verplichten te dragen?

Precies wat ik mij dan ook afvraag.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:57

DubbelDun schreef:
Plasmaatje kreeg ik ook andere gedachtes bij, maar kan er de humor ook wel van in zien :+
haha, ik las ook plas-maatje. Ik denk "huh"? :? :))
Jeddah: ik zal het morgen gelijk even aan de jury vragen voor je ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 22:59

Graag dank je MF!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:30

andere vraag: kan jury een deelnemer weigeren omdat de jury ziet/vind dat deze het paard niet onder controle heeft en een gevaarlijke situatie dus mogelijk is?
daar zou ik eerder voorstander van zijn dan een cap verplichten.
lijkt me ook veiliger

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 01:17

Citaat:
Pienb
andere vraag: kan jury een deelnemer weigeren omdat de jury ziet/vind dat deze het paard niet onder controle heeft en een gevaarlijke situatie dus mogelijk is?
daar zou ik eerder voorstander van zijn dan een cap verplichten.
lijkt me ook veiliger

Jan_Trel schreef:
Terecht heeft de regelboekcommissie dus een veiligheid in het regelboek ingebouwd door a. een parcours voor te schrijven en b. de Judge de instructie te gegeven om bij de dreiging van het ontstaan van een onveilige situatie in te grijpen en de deelnemer te verzoeken de bak te verlaten. Persoonlijk vind ik dat we zeker de L4 (niveau waarop de elementaire western wedstrijdsport zijn vorm krijgt) ook onder dit regime zou moeten vallen. In de praktijk zullen judges deze regel 652 (pag.104) ook bij de andere ‘in hand’ niveau’s toepassen lijkt mij.

:list: :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 01:35

oeps sorry, ja is al laat :-)