[WN] Hoe en waar, koop of verkoop jij je quarter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

Hoe en waar, koop of verkoop jij je quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:28

Er vanuit gaande dat je een quarter in Nederland wil kopen,zonder gebreken en met een goede potentie voor de sport ( hogere prijsklasse dus), waar ga je dan zoeken?
Zelf heb ik mijn quarter bij Rieky gekocht.Ik wist precies wat ik zocht en daar was genoeg keus. Een goede ruiter om voor te rijden en een goede accomodatie. De verkoop was proffesioneel geregeld en ik kan altijd bij haar terecht voor hulp of vragen.Alle papieroverdrachten waren goed geregeld,niks te klagen en tevens garantie als er iets zou zijn, of de combinatie zou toch niet passen.
Maar nu vroeg ik me af...kopen jullie het liefst je paard bij een particulier of bij een trainingsstal o.i.d.
Na een jaar dubben,wel dekken,niet dekken,verleasen,2 paarden rijden,heb ik toch besloten om Cat (Borderline Girl) te gaan verkopen. Maar ik twijfel of ik dat zelf ga doen( het liefst wel,dan kan ik haar gewoon blijven rijden en kan ik kijken of het "goed" voelt met de nieuwe kopers), of dat ik haar bv bij Rieky neerzet.
Hoe zouden jullie dat aanpakken?

hobbelheks

Re: Hoe en waar, koop of verkoop jij je quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:04

via marktplaatsdus gewoon particulier
allen heb ik buzzs dus wel bij een stal gekocht omdat ze daar toevallig stond.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:30

Ik denk dat je vooral voor jezelf de afweging moet maken of je de verkoop in handen wilt houden. Niet zo zeer om waar de klant het paard liever koopt, maar wel dat je ook een aantal mensen kunt treffen als aspirant koper waar het bijv. niet mee klikt of wat dan ook. Dus wil je juist om die reden zien waar ze terecht komt, wat je al aangeeft, dan kun je het beter zelf doen. Vindt je het juist moeilijk om alles wat erbij komt, er gaat natuurlijk ook veel tijd inzitten met voorrijden e.d., dan is via een (grotere) stal een goede optie.

Zelf heb ik mijn paard bij een particulier (en via Marktplaats) gekocht en dat ging erg prettig! We hebben heel goede afspraken gemaakt en het fijne daarvan vind ik dat je vaak meer hoort over de achtergrond van een paard. De eigenaar weet toch vaak meer van het dier als de tussenpersoon.

Een goed paard verkoopt altijd wel, al zullen de meeste mensen niet over een nacht ijs gaan. Het is tenslotte geen broodje wat je haalt ;)

Succes!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:03

Ik zou mijn paarden persoonlijk verkopen. Nu zijn het bij mij ook, op 'moeder overste' na, allemaal eigen fokproducten. Daar heb je toch wat mee.
Ik verkoop mijn paarden niet aan mensen waar ik geen goed gevoel bij heb en ook wil ik dat ze bij de nieuwe eigenaar naar buiten kunnen zomers en winters. Ik moet eerlijk zeggen daar is het laatst nog op afgeketst.

Wat mij altijd verbaasd is dat de mensen die een paard willen kopen blijkbaar liever kopen van een bekende naam en voor het betreffende paard dan ook gerust het dubbele neertellen in plaats van kopen bij een particulier die af en toe een veulentje weet te fokken. Dit veulen gaat vaak voor veel minder geld weg, is over het algemeen veel in handen geweest, veel mee omgetrut, op tijd ontwormen, da en hoefsmid.
Mensen schijnen het idee te hebben dat als ze veel betalen dan moet het wel goed zijn, maar helaas werkt het zo niet. En ook op een SUPER papier kun je niet rijden, en een super vader en een super moeder geven lang niet altijd een super veulen.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:48

Particulier, zelfs bij een vriendin, geen Rieky voor mij.
Hoe de paarden bij mijn vriendin getraind worden kan ik ten minste achter staan en weet ik wat ik koop, veulen staat daar nu vanaf de geboorte en gaat misschien deze zomer onder het zadel als ze er aan toe is.
Verkopen zou ik ook zelf doen, dan hou je er de hand in waar je paard naartoe gaat, ookal is dat nog geen garantie, het beetje invloed dat je kunt hebben heb je dan wel.

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:14

romeorowan schreef:
Wat mij altijd verbaasd is dat de mensen die een paard willen kopen blijkbaar liever kopen van een bekende naam en voor het betreffende paard dan ook gerust het dubbele neertellen in plaats van kopen bij een particulier die af en toe een veulentje weet te fokken. Dit veulen gaat vaak voor veel minder geld weg, is over het algemeen veel in handen geweest, veel mee omgetrut, op tijd ontwormen, da en hoefsmid.

Ik heb 3 maanden terug een veulen gekocht bij een particulier. Het veulen was nog nooit in de hand geweest. Dus dat gaat niet altijd op

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:19

ik had vorig jaar hetzelfde probleem, ik had toen een zadelmakke 3,5 jarige te koop, heb bij diverse stallen gevraagd wat de mogelijkheden zijn en zelf verkopen was een betere optie. Je ziet dan aan wie je verkoopt en je houd een hoop geld in je eigen zak, die stallen vragen vaak dezelfde bedragen als voor training en dan ook nog verkoopcommissie, moet je maar net je paard snel verkopen anders loop je erop leeg.
Feit is wel dat je via zo´n stal waarschijnlijk meer voor je paard krijgt maar er ook veel voor moet betalen....
Ik heb mijn uk toen ook bij Rieky gevraagd om te verkopen maar die wilde liever een reeds gereden paard om te verkopen die waren nl niet aan te slepen. Als ze al wat kunnen zoals stops en spins etc dan kon ze ze heel makkelijk verkopen. Andere stal vertelde mij juist dat ze ze niet kwijt konden en dat ik behoorlijk moest zakken in prijs om te kunnen verkopen, dat verschil werd mij met het stalgeld etc veeeeel te veel.
Uiteindelijk het geluk gehad dat mijn bijrijder haar zelf wilde kopen ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:24

[/quote]Ik heb 3 maanden terug een veulen gekocht bij een particulier. Het veulen was nog nooit in de hand geweest. Dus dat gaat niet altijd op[/quote]

Nee natuurlijk gaat dat niet altijd op, maar een particulier die af en toe een veulentje fokt is daar over het algemeen erg mee bezig.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:43

kopen is niet meer nodig, ik kan vanaf dit jaar met Midnight en vanaf volgend jaar met http://www.allbreedpedigree.com/cee+bees+peppy zelf fokken, de prijzen in nederland zijn toch te hoog.
als er al een leuk paard op marktplaats staat begint dat toch bij +/- 7 a 8000 euro is 9 a 10000 $ daar voor haal je een leuke 21/2 jarige incl. postzegel uit de V.S.
onderhouden en trainen moet hier in nederland ook gebeuren, kan je in het eerste jaar goed je paard leren kennen, endan ermee aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:47

MidnightPSan schreef:
kopen is niet meer nodig, ik kan vanaf dit jaar met Midnight en vanaf volgend jaar met http://www.allbreedpedigree.com/cee+bees+peppy zelf fokken, de prijzen in nederland zijn toch te hoog.
als er al een leuk paard op marktplaats staat begint dat toch bij +/- 7 a 8000 euro is 9 a 10000 $ daar voor haal je een leuke 21/2 jarige incl. postzegel uit de V.S.
onderhouden en trainen moet hier in nederland ook gebeuren, kan je in het eerste jaar goed je paard leren kennen, endan ermee aan de slag.

Ik kan ook in NL wel goedkopere 21 jarigen vinden hoor :+

Paarden verkoop ik gewoon via marktplaats of wittelsbuerger of 'via via'.

Kopen ook via marktplaats/wittelsbuerger of als ik toevallig hoor van iemand dat er een leuk paard ergens staat.

Heb alleen nu niks te (ver)kopen maar die site's zijn toch wel het makkelijkst :j

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:07

he niels, bril stuk, 21 jarigen.pfffft

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:10

MidnightPSan schreef:

Wow, Cee Bee Command is mij absolute favo quarterhengst ooit! :9
Super allround, super cool en super gebouwd! +:)+

Afbeelding

Zijn zoon Cee Bees Peppy mag er ook zijn :j

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:18

Dank je, ze zijn van een vriend van mij, Shadow een zoon van cee bees heeft nog maar enkele punten nodig voor de ''world",
en ik heb afgelopen December nog op enkele nakomelingen van hem gereden, zooo coool. de boys komen wel in de kontainer niet in real live.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:08

Wij hebben beide paints particulier gekocht, de ene van iemand die we kenden, de ander via marktplaats (kenden het paard van bokt ;) ).
Voordeel van particulier kopen/verkopen is dat partijen wat meer de tijd hebben om te kijken of het klikt. Ik heb bij handelaren vaak het idee dat je 1 of 2 keer kunt rijden en dan moet beslissen. Particulier kan dat zolang als beiden willen. Zo hebben we 1 paard eerst een tijd kunnen leasen om te leren kennen en ook de andere hebben we heel uitgebreid kunnen 'testen'.
Ook als verkoper kun je zo een betere inschatting van een potentiele koper krijgen lijkt me!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:30

Ik heb mijn merrie ook particulier gekocht met eerst 3 maanden lease
Vind ik erg fijn!!!

Je kan niet na een paar keer al beslissen of dat het paardje voor jou is

En stalgenoot heeft het via een bekende stal gedaan, die is er 2x geweest en heeft het paard toen gekocht ivm alle mooie verhalen rondom het beestje
Nu blijkt het toch nog wel wat voeten in aarde te hebben en leert ze hem nu pas goed kennen!!!!!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:25

Catalist1:
net over de grens in belgie heb je bernard Fonck en Ann Pouls, hebben ook hele goede reining paardjes in een hogere classe, is bijna nederland :-)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:55

ik heb mijn eerste paardje van een stak gekocht, maar meer omdat ik het een leuk veulen vond. de 2e heb ik particulier gekocht van kennissen van mijn lesgeefmens.. hun dochter reed er ook.
ik heb er geen spijt van maar we hebben niets op papier gezet, mocht het niet geklikt hebben. gelukkig doet dat het wel.
via een bedrijf heb je de wet meer achter je staan, mocht er een verborgen gebrek zijn.
ik ken mensen die al 2 jaar of langer met een rechtzaak bezig zijn ivm OCD. dat is voor zowel eigenaar als paard erg vervelend.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:09

Ik heb particulier mijn paarden gekocht en verkocht. Ik zou dat ook weer doen, mocht het nodig zijn.
Je kan zien waar je paard vandaan komt en van de eigenaar horen hoe en wat. Ook als je verkoopt weet je waar hij heen gaat, dat vind ik persoonlijk wel belangrijk. Ik heb altijd mijn paarden zelf weggebracht, zodat ik weet waar ze komen te staan. Tot op een bepaald moment natuurlijk, ze kunnen altijd weer doorverkopen ;)
Nadeel is wel, vooral via MP, dat je Jan en Alleman over de vloer krijgt ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 07:32

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:16

Moderatoropmerking:
Spambericht verwijderd.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:32

als je graag wil weten waar je paard terecht komt zou ik hem zelf verkopen.
een andere optie is hem aan rieky te verkopen.
hem via rieky verkopen... het lijkt op zich leuk omdat er daar veel mensen over de vloer komen die een paard zoeken en het dan als ze onzeker zijn het liever via een bekende stal doen dan partikulier maar vergeet niet dat je 1. stallings geld moet betalen aan rieky en 2. zij provicie over het paard wil hebben als hij verkocht is.
dat in overweging nemen en dan uitrekenen wat er overblijft van de verkoop.
het is een beslissing die je zelf moet nemen en die niemand voor jou kan nemen.
als het mijn paard was zou ik hem zelf verkopen of als ik er geen werk van wilde hebben hem te koop aanbieden aan rieky in jou geval ( of een ander handels stal) ergens neer zetten voor de verkoop zou ik persoonlijk niet doen.

Whizper08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:48

Ik heb zelf helaas wegens omstandigdheden moeten besluiten mijn paardje (jaarling) te verkopen en daar heb ik niet lang de tijd voor. Als het mij niet lukt wil ik het via een westernhandelaar proberen. Weet iemand een goeie??