beginner of open?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 15:55

Ja dat hoop ik wel dat de WRAN voor alle paarden is.
Daar mag ik teminste wel starten want ik rij een Breeding Stock.
Maar ja de Open is te hoog gegrepen voor me en het paardje.
Dus kan ik niet op alle wedstrijden terecht.

Maar zo te horen wordt het toch al een moeilijk verhaal.

Sadie is het aan het uitzoeken voor me, dus wie weet komt alles toch nog goed.

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:49

missquarter schreef:
Nou, ik heb dus even een email gestuurd naar iemand van de WRAN.
Nu blijkt dus dat ik alleen in de Open mag starten.
Eigenlijk is het aan de ene kant niet zo eerlijk. Ik ben ook maar een beginner en wil dus graag bij de beginners starten.
Stel je voor dat je als beginner in de Open moet starten.
Daar sla je toch een flater? Boos!
Maar goed regels zijn regels......

Dus of die wedstrijden er ooit voor mij komen... Verward

het is toch een breeding stock he?? dan moet je in de open rijden en mag je niet in AQHA/APHA etc. starten.

DubbelFun

Berichten: 88801
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:56

De WRAN en de A/NQHA zijn 2 verschillende organisaties.
De WRAN organiseert wedstrijden voor alle rassen, dit worden 'open' wedstrijden genoemd. Dus open voor alle rassen.
De NQHA organiseert rassenshows (quarter) soms samen met de WRAN of andere rassenorganisaties.(Paints/Appie's) Met de 'open' wordt dan bedoeld het starten als professional.

Met een breedingstock kun je dus bij de Paints starten, mits dat onderdeel is uitgeschreven of bij de WRAN, want daar mag elk paard starten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:02

Een solid appaloosa mag overigens wel in alle appie onderdelen starten. Nou, en toch blijf ik het vreemd vinden. De regels van de wran geven dus duidelijk iets anders aan dan nav je telefoongesprek. Ik ga gewoon tzt bij de beginners of amateurs starten en dan houd ik gewoon het regelboek bij me. Mogen ze me evt ter plekke uitleggen hoe ik het dan anders moet lezen Lachen

DubbelFun

Berichten: 88801
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:08

cornelie schreef:
Een solid appaloosa mag overigens wel in alle appie onderdelen starten. Nou, en toch blijf ik het vreemd vinden.

Elk rassenstamboek heeft weer zijn eigen regels mbt starten etc.
Daarom is het voor de WRAN ook zo moeilijk om de regels gelijkluidend met bijv. een AQHA te houden, want bij de Paint of de App's kan het weer anders gesteld zijn. En het voordeel van de WRAN is dat de regels een beetje toegespitst kunnen worden op de Nederlandse startende combinaties, want een hoop regels (vooral mbt punten) van bijv. de AQHA gaan in Nederland niet echt op.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:14

Nee, dat is zo. Maar het heeft ook wel zijn 'grappige' kanten. Stel ik rijd al jaren bij de amateurs en ik besluit om eens wran wedstrijden te gaan starten. Aangezien ik nog geen wran punten heb mag ik gewoon daar bij de beginners gaan starten. Tja, soms zie je door de bomen het bos niet meer. Maar a.s. zondag is een wran vergadering. Ik baal echt want ik heb helaas andere verplichtingen maar anders had ik graag tijdens de rondvraag eens navraag gedaan of je nou wel of niet bij de beginners mag starten met een paard dat niet van jezelf is.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 08:40

Ik heb een mailtje gestuurd naar de voorzitter van de WRAN.
Ik heb hem gevraagd een blik in dit topic te werpen en wat duidelijkheid te verschaffen.
Het is een lang antwoord, maar om het verband niet te verliezen zet ik hem hier compleet neer.
Maar bij de volgende wedstrijd zien we missquarter lekker bij de beginners starten Knipoog

Citaat:
Beste Sadie,
als ik het zo snel even lees denk ik dat er een paar dingen door elkaar
gegooid worden.
Beginners zijn amateurs die niet genoeg wedstrijdpunten hebben gehaald (7 in
een seizoen) om verplicht over te gaan naar de amateurs. De beginnersstatus
is dus een vrijwillige status. Iedereen kan vrijwillig overgaan naar de
amateurs en hoeft daarvoor niet de genoemde 7 punten in een seizoen te
halen.
Een beginner is verplicht om in de beginnersklassen te starten als deze
worden uitgeschreven.
Wanneer geen beginnersklassen zijn uitgeschreven mag een beginner ook in de
amateurklasse starten.

Een beginner raakt zijn beginnersstatus kwijt wanneer zij/hij les geeft, ook
als hiervoor geen vergoeding wordt gegeven. Ook raakt een beginner zijn
status kwijt wanneer bij de Nederlandse kampioenschappen wordt gestart.

Een beginner moet altijd op een eigen paard starten. Dus een paard waarvan
je kan bewijzen dat je de eigenaar bent, of een paard waarvan je kan
bewijzen middels een contract dat je hem voor een periode van minimaal een
half jaar geleast hebt. Het contract moet aantonen dat je het exclusieve
gebruiksrecht hebt.

ALLEEN BIJ DE BEGINNERS wordt ook als een eigen paard aangemerkt een paard
dat noch in het huidige, noch in het vorige jaar punten heeft gehaald bij
een wedstrijd van een door een western georienteerde organisatie.
Deze regel is toegevoegd om beginners de kans te geven om op een manegepaard
oid ervaring op te doen in de beginnersklassen.

Heb je meer vragen? mail me, ik geef graag antwoord, dan gaan dingen geen
eigen (verkeerd) leven leiden.
vriendelijke groeten.

PS Het nieuwe regelboek is volgende week (eindelijk) klaar en wordt dan zo
snel mogelijk naar de WRAN leden gestuurd.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 08:53

Mooi Lachen Ik mag dus ook met mijn niet eigen paard bij de beginners starten en mocht ik zover zijn om daarmee bij de amateurs te gaan rijden moet ik dus wel een lease contract hebben. Bedankt dat je even de moeite hebt genomen om e.e.a. te verduidelijken.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:25

Citaat:
Beginners zijn amateurs die niet genoeg wedstrijdpunten hebben gehaald (7 in een seizoen) om verplicht over te gaan naar de amateurs. De beginnersstatus is dus een vrijwillige status. Iedereen kan vrijwillig overgaan naar de amateurs en hoeft daarvoor niet de genoemde 7 punten in een seizoen te halen.
Een beginner is verplicht om in de beginnersklassen te starten als deze
worden uitgeschreven.



Citaat:
Een beginner moet altijd op een eigen paard starten. Dus een paard waarvan je kan bewijzen dat je de eigenaar bent, of een paard waarvan je kan bewijzen middels een contract dat je hem voor een periode van minimaal een half jaar geleast hebt. Het contract moet aantonen dat je het exclusieve gebruiksrecht hebt.

Dus een beginner op een paard van een ander moet altijd een leasecontract hebben.

Citaat:
ALLEEN BIJ DE BEGINNERS wordt ook als een eigen paard aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het vorige jaar punten heeft gehaald bij een wedstrijd van een door een western georienteerde organisatie. Deze regel is toegevoegd om beginners de kans te geven om op een manegepaard oid ervaring op te doen in de beginnersklassen.
Dus dit zegt dat je in de beginnersklasse wel op een paard van een ander mag starten zonder leasecontract ? Mits het paard nog geen punten gehaald heeft.

Kort samenvattend: als er geen beginnersklasse is en een beginner wil wel starten op een paard van een ander (in een andere klasse), dan heeft de beginner een leasecontract nodig. Start de beginner echter in de beginnersklasse op een paard van een ander, dan is er geen leasecontract nodig? Verward

Sorry, ben blond Schijnheilig

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:28

Yep, zo lees ik het ook uit de tekst. Maar ja, hoe vaak komt het voor dat er geen beginners klasse uitgeschreven wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:35

He verdorie, achteraf had een heel stel van ons dat kunnen weten, want enkele leerlingen van Jan van Beerendonk starten ook beginnerswedstrijden op de lespaarden van Jan en Bri..... Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:36

jaaa en hoe ingewikkeld wordt het als je als beginner PUNTEN haalt,op de volgende wedstrijd ,als het niet je eigen paard is????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:38

Nou gewoon, dan ga je met 7 punten verplicht over naar de amateurstatus Verward

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:42

westernworld schreef:
jaaa en hoe ingewikkeld wordt het als je als beginner PUNTEN haalt,op de volgende wedstrijd ,als het niet je eigen paard is????


Dan moet je dus een leasecontract op gaan stellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:49

Waarom? Er staat dat een beginner op een eigen paard moet starten, een amateur toch niet?

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:53

Sonja schreef:
Waarom? Er staat dat een beginner op een eigen paard moet starten, een amateur toch niet?

Als je als beginner punten gaat halen, hoef je pas bij 7 punten verplicht over naar amateur. Als jij dus nog geen 7 punten hebt, mag je nog bij de beginners blijven starten. Alleen dan loop je hier tegen aan:
Citaat:
ALLEEN BIJ DE BEGINNERS wordt ook als een eigen paard aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het vorige jaar punten heeft gehaald bij een wedstrijd van een door een western georienteerde organisatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:54

Maar volgens mij bedoelen ze daar niet mee dat je als beginner maar 1x een puntje mag rijden en dat je d'r daarna uitligt op die manier Verward

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:58

Sonja schreef:
Maar volgens mij bedoelen ze daar niet mee dat je als beginner maar 1x een puntje mag rijden en dat je d'r daarna uitligt op die manier Verward

Verward

Daarom dus zei Westernworld dat het ingewikkeld wordt Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:00

Hihi, zouden we in dit topic ook 12 pagina's gaan halen voordat we d'r uit zijn? *LOL*

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 10:10

Jemig zeg.
Het is allemaal erg ingewikkeld. Maar ik ben wel blij dat ik toch wel in de beginners mag starten.
Het is nu een stuk duidelijker.
Toch maar een eigen paardje kopen Haha!
Dat lease contract toch maar vast opstellen voor de zekerheid.
Je kan het maar op zak hebben!

Ja wie weet halen we hiermee ook de 12 pagina's

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:14

Jammer dat de WRAN niet mee babbelt op Bokt }> .

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:33

Met 7 punten ben je toch gevorderde beginner? Dan mag je toch amateur starten en reining nog bij de beginners Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88801
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:03

Citaat:
ALLEEN BIJ DE BEGINNERS wordt ook als een eigen paard aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het vorige jaar punten heeft gehaald bij een wedstrijd van een door een western georienteerde organisatie. Deze regel is toegevoegd om beginners de kans te geven om op een manegepaard oid ervaring op te doen in de beginnersklassen.

Een beginner mag dus starten op een paard van manege of particulier mits het paard geen punten heeft behaald.
Wordt hiermee bedoeld met de ruiter die er nu mee start of elke ruiter die er al mee gestart heeft Verward
Dus wordt dit beredeneerd vanuit de startende ruiter of vanuit het startende paard.

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 11:13

Volgens mij bedoelen ze er mee:
Je mag in de beginners starten met een paard van iemand anders.
Dat paard mag dit jaar en afgelopen jaar geen punten hebben gehaald.
Ik denk dus vanuit het paard.
Het paard mag geen punten hebben op zijn naam.
Over de ruiter wordt niets genoemd betreft punten.
Zo lees ik het....

En ja daar hoef ik met nog niet druk over te maken met mijn nul punten saldo Haha!

DubbelFun

Berichten: 88801
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:40

Maar bij de AQHA krijgt een paard alleen punten als het 'open' gestart wordt, bij amateur/beginner is dit gekoppeld aan de combinatie (paard/ruiter).
Zoals de regel nu klinkt wordt hiermee voorkomen dat een bekend (goed) paard gestart wordt door een beginner, die hiermee dus een grotere kans heeft op een (hoge) plaatsing.